Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Hoewel offtopic, maar toch gerelateerd : Wat de timing betreft weet ik ook dat er een verschil is ttsn de midi-timing en de timing van audio samples in de computer. Djeezes.
Het enige dat ik kan vaststellen is dat zodra ik een 4 maten shuffle pop groove programmeer (en dus geen 4/4 basdrum met 16" hihats house beatje) in bijvoorbeeld Groove Agent (toch ook een sample player) en Logic, en deze in "loop" zet, de diverse instrumenten in verhouding, dus timing niet steeds exact hetzelfde qua feel zitten. Zeker als je 3 minuten zeer geconcentreerd naar diezelfde loop gaat zitten luisteren. Op PC wel te verstaan. Op Mac manifesteert dit euvel zich totaal niet.
Ik weet niet hoe dat werkt met Groove Agent en Logic. Het enige wat ik weet, is dat als je VST-i instrumenten gebruikt in een moderne host (bijvoorbeeld Cubase of Ableton Live) dat die VST dan sample-accuraat wordt aangestuurd en dat die timingverschillen niet kunnen bestaan. Echt niet! Dat heeft niets, maar dan ook niets met je OS of processor te maken. Zou je anders, om dit kracht bij te zetten twee audioclips kunnen posten waarin dit verschil te horen is? Het zou namelijk ook makkelijk te analyseren zijn in een sample-editor. Ik ben inmiddels namelijk erg nieuwsgierig geworden.
Ook via midi met een HW-sampler doet dit probleem zich niet voor. Het gaat om minuscule verschillen die de meeste mensen niet eens opmerken, het gaat om feel & groove en triggering van de samples. Gek toch dat een aantal collega technici / programmeurs waarmee ik werk die mening ook delen...moet ik nu ook nog namen gaan noemen ?
De "delay" functie verhelpt dit probleem helaas niet.
Dus jij krijgt strakkere timing met midi naar een externe sampler? Dan is er echt iets helemaal mis met je setup. Midi kan namelijk nooit zo strak zijn door de manier waarop noten naar instrumenten worden gestuurd. Noten die 'tegelijk' in je seqencer staan, worden na elkaar naar een apparaat gestuurd (bv sampler). Omdat midi een zeer lage bitrate heeft, gaat dit altijd hoorbare timingvariaties geven. Het is niet veel, maar het is aanwezig, dat is gewoon de manier waarop dat protocol werkt.
Verder kan ik niet anders dan vaststellen dat bijvoorbeeld Halion totaal mank en absoluut niet strak loopt in Logic. Het spreekt voor zich dat je dit veel moeilijker hoort met strings en synth klanken met bv langere release en of reverb effects er over heen.
Zou je hier misschien een audio voorbeeld van willen plaatsen? Je hebt namelijk een bijzonder probleem.
Het zou dan nog aan mijn pc kunnen liggen - betere en meer memory latjes bijvoorbeeld, maar ik heb dit al op meerdere PC georiënteerde platformen kunnen vastellen.
Wat bedoel je precies met PC georiënteerde platformen?
Beter memory zorgt ervoor dat je hoger kan klokken en lagere memory latencies kan gebruiken. Dit zorgt voor betere prestaties van je pc, maar zal je zeker geen betere timing kunnen geven.
Dan ligt het waarschijnlijk aan m'n brein. Het probleem waarover ik het heb is ook niet steeds zo. Het doet zich voor in een aantal gevallen, afhankelijk van een aantal factoren, gebruikte sounds, enz... Ik weet niet hoe het met sommigen hier zit, maar ik ben een muzikant. Sorry dat ik het zo arrogant stel, maar velen zijn niet eens met "groove" en "swing" bezig. Ik begrijp dan ook dat veel mensen niet eens snappen waarover ik het heb.
Ik begrijp prima waar je het over hebt, ik ben namelijk ook muzikant, net zoals de meesten hier. Ik snap dus wel wat je bedoelt, maar ik ben het er gewoon helemaal niet mee eens.
Als je zoals ik al 20 jaar met die spullen bezig bent, dan hoor je dat heus wel. Ik had al een Hybrid Arts HD-recording systeem op Atari toen vele SF'ers hier nog moesten geboren worden. Dus ja, ik durf wel een hartig woordje meepraten, ja. En als andere mensen het timing probleem niet hebben of herkennen, fijn voor hun. Het enige dat ik weet is dat mijn PC er uit gaat zodra ik centen heb voor een G5 omdat het probleem daar nagenoeg niet bestaat.
Ik ben ook al even bezig hoor en ik hoor die timing problemen toch niet. Toch ben ik erg gevoelig voor allerlei timing problemen. Ik vind de VST-i juist een uitkomst. Het is eigenlijk het enige systeem waarbij ik geen timing problemen hoor.
Het heeft alles te maken met de manier waarop instructies door de CPU worden verwerkt.
Dat heeft het niet. Zo werkt het gewoon niet. Ik snap echt niet waar je dat vandaan hebt. Heb je misschien een bron?
En voor ik nu weer arrogant ga genoemd worden - iets waar ik overigens geen enkel probleem mee heb - ik vond een fijn artikel in Sound on sound (wellicht ook een hoop arrogante betweters) waarin het probleem van midi-timing én audio-timing uitgelegd wordt. Dus niet Midi vs audio. Het artikel is van 2000, dus kom nou niet af met het argument van dat dit probleem niet meer bestaat.
Dit probleem bestaat niet meer.
Ik heb het artikel niet kunnen vinden dus ik kan niet over het artikel zelf oordelen. Heb je misschien een link?
Die quotes die je aanhaalt hebben ooit wel gespeeld hoor. Ik heb daar ooit ook een hoop aan gehad, maar sinds ASIO2 en VST is dat dus niet meer van toepassing.