digeridoo geluid maken

demian

Ojee
oi :)

Ben opzoek naar een manier waarop ik het best een digeridoo (of is het nou didgeridoo??) kan nadoen.
Samples lijken me de weg naar toffe digeridoopartijen maar zie die maar weer 's te vinden.
(is ook goed trouwens)

Het liefst heb ik gewoon een vst plug-in waarmee ik supergeweldig de digeridooblazer in mij kan laten gaan.
Ik ben nog niet begonnen met het nabouwen van het geluid want ik weet niet waarmee en hoe ik dat het best kan aanpakken.

Iemand die een idee heeft?

Oei, dat kan wel eens erg moeilijk worden. Een groot deel van de kleurklank en het soort geluid wordt namelijk met de mond bepaald volgens mij. Bovendien kun je uit zo'n ding ontzettend veel verschillende geluiden halen, die niet erg veel op elkaar lijken. Ik zou idd met een pulse beginnen (ik zou 'm niet helemaal op 50/50 zetten denk ik) en wat noise oid voor de 'breath'. En verder zul je een of meerdere filters met flinke resonantie moeten gebruiken. Een trage LFO over de frequentie lijkt me ook wel aardig. Of misschien over de pulse width?

tijdje geleden een soort didgerdoo achtig iets gemaakt

eerst een goed geluidje opgenomen met een beetje flanger erbij meerdere sporen
dan een een reversen en een uit fase desnoods gereversd
het is natuurlijke geen echte , maar een synth

maar misschien is dit niet wat je bedoelt, het is wel leuker om ze zelf te maken dan een sample te nemen vindt ik
ik heb nog een cd uit australie met die muziek erop ik zal is een stukie knippen en posten

hier een sample
:D

Attachments

• didge.mp3
    371,5 KB · Bekeken: 109
Origineel geplaatst door 6 trak
ik vind je voorbeeld opzich goed qua klank alleen is het te pulserend/repetitive...

je moet iig alle mogelijkheden realtime kunnen controllen en dus niet simpel weg een paar lfo's ergens opzetten daar is het originele instrument te complex voor...

en of die realtime geedit kan worden , de arp gaat door de vocoder en flanger van de korg A/d
niet 100% , dus het is realtime te editen , per opname
later in sx nog een keer mixen

zal ik doen bedankt voor de tip:)

Laatst gewijzigd:
Misschien is het handig als je post welke middelen/gear je over beschikt...

Heb je beschikking over vocoder bijv? Die kan het real-time controllen met je stem/mond al mogelijk maken..

De golfvorm die ik altijd erg in de buurt vind komen is mbv Osc-syncing gemaakt.(ik weet dus niet wat je allemaal kan met je gear)

tip 1: een tb303 met veel echo/galm, wat phazende dingen erop en afentoe een accent om het gebrul in een didg na te doen.
ik ken iemand die didgeridoo speelt en op de lessen speelden ze laatst met begeiding van 'didgeridoo' van Aphex Twin (ook met 303, hetzij nie zo geloofwaardig)

tip 2: vraag aan iemand met een emu sampler voor zijn cd's! myn bijgeleverde cd staat vol didgeridoo samples...

Ik heb een tijdje een korg prophecy gehad en daar zat een zeer overtuigende didgeridoo-preset in.

Origineel geplaatst door Sander02
Misschien is het handig als je post welke middelen/gear je over beschikt...

Heb je beschikking over vocoder bijv? Die kan het real-time controllen met je stem/mond al mogelijk maken..

De golfvorm die ik altijd erg in de buurt vind komen is mbv Osc-syncing gemaakt.(ik weet dus niet wat je allemaal kan met je gear)

Ik gebruik alleen nog maar software. Tot mijn beschikking heb ik :

- Pro53, Albino, ImpOSCar, en wat gratis pluggies.

Ik hoef niet perse realtime controle trouwens, alles intekenen is ook best, het gaat maar om een paar loopjes te bouwen die ik onder een track kan zetten.

Maar ik heb goeie tips gelezen ik ga d'r eens mee aan de slag.

Je kan ook de stofzuigerslang pakken en er 'how are you' doorheen brullen...en dat dan sampelen:)

waarom zou je hem willen emuleren? omdat een echte didg te duur is om voor 1x aan te schaffen?

welnu, ik heb op didg-les gezeten en kon er zelf geen betalen toen. mijn leraar, die het zelf van de abo's heeft geleerd, tipte me toen dat wanneer je een PVC-buis van bepaalde afmetingen scoort, je nagenoeg hetzelfde geluid hebt. als je wilt kan ik dat ff opzoeken, dan ben je voor een paar euro bij de bouwmarkt klaar.

Origineel geplaatst door demian
Ik gebruik alleen nog maar software. Tot mijn beschikking heb ik :

- Pro53, Albino, ImpOSCar, en wat gratis pluggies.

Ik hoef niet perse realtime controle trouwens, alles intekenen is ook best, het gaat maar om een paar loopjes te bouwen die ik onder een track kan zetten.

Maar ik heb goeie tips gelezen ik ga d'r eens mee aan de slag.

op die manier kan het ook hoor , het is vaak een kwestie van proberen :)
af en toe kom je per ongeluk op zo een geluidje

Origineel geplaatst door gijs
waarom zou je hem willen emuleren? omdat een echte didg te duur is om voor 1x aan te schaffen?

welnu, ik heb op didg-les gezeten en kon er zelf geen betalen toen. mijn leraar, die het zelf van de abo's heeft geleerd, tipte me toen dat wanneer je een PVC-buis van bepaalde afmetingen scoort, je nagenoeg hetzelfde geluid hebt. als je wilt kan ik dat ff opzoeken, dan ben je voor een paar euro bij de bouwmarkt klaar.

waanzinneg man :) , ik denk dat de vibe van zo een didge , vrij moeilijk is voor een synth
dalijk zittern we allemaal op die pvc buizen te blazen

DIY Dutch Didge

DIY Dutch Didge

Kap (met handschoenen) de stam van een berenklauw (grote bermplant).Natuurlijk als deze uitgebloeid/groeid is. Haal bladeren met handschoen van de stam af. Laat de stam goed drogen. Snijdt de uiteinden eraf.

Voor het mondstuk kan je bijv. bijenwas gebruiken, te koop bij de betere reformwinkels. Mocht je een beugel hebben, biets dan wat extra was bij je orthodontist :D

Origineel geplaatst door Vl1
Je kan ook de stofzuigerslang pakken en er 'how are you' doorheen brullen...en dat dan sampelen:)

de slang? de buis! daar is prima op te blazen hoor, en het komt verrassend dichtbij :)

Attachments

• didge01.mp3
    442,9 KB · Bekeken: 110
nummer 2:

Attachments

• didge02.mp3
    303,1 KB · Bekeken: 105
nummer 3:

Attachments

• didge03.mp3
    740,8 KB · Bekeken: 113
Back