Zo vaak zie je volledige studios te koop,gear of ze stoppen opeens na jaren. Waarom?

justin

Shauna
Zo vaak zie je volledige studios te koop,gear of ze stoppen opeens na jaren. Waarom?

Is me weleens opgevallen zelfs hier op het synthforum dat mensen die al jaren bezig zijn met muziek opeens stoppen en alles verkopen,hoe kan dat eigelijk zo. Of volledige gearlijsten worden te koop aangeboden etc etc...

Soms vind ik het gewoon zonde als ik zie dat mensen al jaren muziek maken en dan er echt mee kappen,na jaren ervaring,aanschaffen van spullen,kennis opdoen etc..

Kan iemand mij dit verklaren?

Ik ben mischien een paar jaar bezig nu. De eerste 2 jaar ben ik zeer fanatiek begonnen met alleen een rm1x. Ik produceerde best veel en daarna is het wat rustiger geworden en op dit moment ben ik nog bezig me studio af te bouwen en hoop dan over een jaartje compleet fris weer te kunnen beginnen. Gezien mijn opleiding &(werk)op dit moment ook wat tijd kosten en toch even wat belangrijker zijn,opleiding dan.

Toch vind ik het soms echt zonde om te zien dat mensen bijv. echt na jaren stoppen,kan me dat soms niet voorstellen. Je kunt wel zeggen ieder voor zich,maar wat meer socialiteit & solidairiteit is anno 2005 niet verkeerd.

misschien is het een kostenverhaal. bij veel synthliefhebbers zie ik de liefde voor de gear zo heftig verblinden dat huwelijken bijna op de klippen lopen en huizen niet meer worden onderhouden. ik chargeer nu, maar als ik soms hoor van mensen dat ze voor hun hobby, want daar praat ik in dit geval over, een kleine 40 mille aan spullen in huis hebben staan, dan vraag ik me wel eens af waar we mee bezig zijn. Want dan moet je er echt andere dingen voor gaan laten.
Dus dan is het een moetje de spullen te verpatsen.

Andere kant kan natuurlijk ook zijn dat mensen al het onderhoud aan de hardware of alleen de kabels al, zo beu zijn dat ze overstappen op een pc, plugins en een goeie controller. We zijn nu in een stadium beland dat dat niet meer onderdoet voor hardware (meestal, voordat ik hier alle puristen over me heen krijg)

Ik kan wel een paar redenen bedenken hoor:

- werk: mensen die jarenlang hebben lopen hobbien krijgen (na hun studie) een zware baan met als gevolg dat ze totaal geen tijd meer hebben...ik moet na mijn studie ook nog maar eens kijken of ik nog wel tijd heb om te produceren. Je kunt je spullen wel laten staan, maar de waarde gaat zo snel achteruit dat je ze misschien beter kan verkopen...
- Geen inspiratie meer...niet iedereen slaagt erin om succesvol te zijn mbt hun producties en houden het na jarenlang ploeteren voor gezien...
- Vrouw/vriendin: die kan flink gaan lopen klagen dat je na je werk alleen maar aandacht hebt voor muziekmaken en niet voor haar (is wel een heel slap argument geef ik toe...maar ja...ik probeer ook maar wat redenen te verzinnen ;) )
- verhuizing: misschien krijg je wel heel vervelende buren en kun je nooit meer fatsoenlijk de speakers open zetten (wat redelijk noodzakelijk is...), omdat ze anders de :smeris: bellen of indien je in een probeemwijk woont je gelijk op je bek geslagen wordt...kun je wel weer mooie tv-opnamen van maken trouwens...:D

pff...nou mogen jullie... ;)

Soms is er een nieuwe hobby in't spel bv:motorijden dat je zo verblind maakt voor je nieuw speeltje en geld nodig heeft,en dat je met je muziek wat op een dood spoor zit,m'n zijn muziekinboedel verkoopt voor die andere hobby.Ook tijdsgebrek,plaatsgebrek bij verhuis,trouwen.
Meestal begint m'n er na een paar jaar terug mee,zoals ikzelf ondervonden heb.Liefde voor de muziek verdwijnt nooit.En een muziekstudio hoeft niet duur te zijn als je zeker niet nieuwsgezind bent.Veel tweedehandstoestellen die als nieuw zijn.Straffe computer,wat software en wat hardware.

Kinderen....
Die reden zie ik ook met enige regelmaat voorbijkomen (wegens gezinsuitbreiding te koop...etc.etc)

gezinsuitbreiding, terwijl je als zo veel 'kindjes' hebt staan ;)

ik heb zelf periodes waarin ik meer doe, en periodes dat ik minder doe. De afgelopen 4 maanden heb ik thuisgezeten (met behoud van salaris 8) ) waardoor ik gewoon heel veel tijd had om te pielen.
Nu werk ik precies weer een week en moet toch zeggen dat het best lastig is om de energie weer op te brengen om alles alleen al aan te zetten, wat dat betreft zijn vsti's echt wel een uitkomst.

Het grootste nadeel blijf ik vinden dat muziekmaken verslavend is, of anders gezegd, je bevind jezelf (ik althans) even op een andere wereld waar tijd geen rol speelt. Als je dan tot 2/3 uur doorgaat (of MOET doorgaan eigenlijk) om wat concreets te maken gaat dat je op termein wel opbreken. Daarom kan ik echt ook wel snappen dat mensen dat geen andere concusie kunnen trekken om HELEMAAL te stoppen. Alleen al omdat als het spul blijft staan dat ze er niet vanaf kunnen blijven.

Vriendin/partner is ook een zo'n goeie. kost bakken met tijd. enige overeenkomst met synthz is wel dat ze ook geluid maken als je op knopjes drukt ;)

Het valt me ook wel op dat het *meestal* gaat om zgn 'dance-studio's'.
Dit zijn misschien mensen die een graantje wilden meepikken ?

Re: Zo vaak zie je volledige studios te koop,gear of ze stoppen opeens na jaren. Waar

Re: Zo vaak zie je volledige studios te koop,gear of ze stoppen opeens na jaren. Waar

Origineel geplaatst door justin
De eerste 2 jaar ben ik zeer fanatiek begonnen met alleen een rm1x. Ik produceerde best veel en daarna is het wat rustiger geworden

Misschien zeg je daar ook wel iets belangrijks. Ik was namelijk ook veel produktiever toen ik de Triton net had en daar bijna alles mee deed. Op analogue heaven is nu ook iemand die de meeste van z'n analoge synths en ander spullen heeft verkocht om vervolgens verder te gaan met weinig maar flexibele gear. Hij ging verder met de Andromeda, machinedrum en nog wat dingetjes.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier van werken en voorkeur voor bepaalde apparaten. Ik ben helemaal weg van analoge synths maar heb toch besloten dat ik het meerendeel ga verkopen om vervolgens verder te gaan met een paar zeer uitgebreide synths. Dit werkt natuurlijk voor iedereen anders.

Ik denk trouwens ook dat als muziek maken eenmaal in je bloed zit, je het ook nooit meer kan loslaten. Er zijn ook mensen die te hoge verwachtingen hebben bij het "producen" . Ik denk zeker dat er mensen bij zijn die hun spaarrekening plunderen en in één keer een kleine thuisstudio kopen. Vervolgens gaat het niet zo snel en makkelijk als verwacht en verkopen ze de boel na een poos met de mededeling "wegens beeindiging hobby te koop:...."

Ik denk dat bij veel mensen een relatie en kinderen een belangrijke rol spelen en natuurlijk ook het werk. Voorheen maakte ik rond de 60 uur per week. Tja dan schiet het muziekmaken er wel eens bij in, alhoewel ik toen wel veel meer de behoefde had om er mee bezig te zijn. Even je hoofd leeg en ontspannen. Want dat is het nog steeds voor mij. Ik heb laatst gereisd en het geen dat ik het meeste miste was mijn muziek(spulletje). Contact met fam. en vrienden gaat makkelijk via het Internet, maar even de apparaatjes aan slingeren...dat is dan zo'n mooie gedachte.

Origineel geplaatst door Fat Jupiter
Het valt me ook wel op dat het *meestal* gaat om zgn 'dance-studio's'.
Dit zijn misschien mensen die een graantje wilden meepikken ?

Raar je hebt gelijk.Jonge mensen die in een vlaag van ongezond verstand denken de muziekwereld te kunnen verrassen.Zij die meer in de echte elektronische sfeer(klanken) zitten new age,ambient en aanverwanten, die niet in het commerciële wereldje zitten,zijn hun hele (muziek)leven bezig,en er zijn die een zekere afzetmark hebben,vooral in Duitsland.En de meeste hebben oud en nieuw spullen staan(opgebouwd door jaren).

Origineel geplaatst door sinew1958
Raar je hebt gelijk.Jonge mensen die in een vlaag van ongezond verstand denken de muziekwereld te kunnen verrassen.Zij die meer in de echte elektronische sfeer(klanken) zitten new age,ambient en aanverwanten, die niet in het commerciële wereldje zitten,zijn hun hele (muziek)leven bezig,en er zijn die een zekere afzetmark hebben,vooral in Duitsland.En de meeste hebben oud en nieuw spullen staan(opgebouwd door jaren).

helemaal mee eens...

Origineel geplaatst door sinew1958

Vooral dat laatste komt me héééél bekend voor :okdan:

:doei:

Wat ik nog achterlijker vind, is wanneer je zoiets ziet staan als:

Te Koop:
Nog onder garantie:

Eventide Pre-amp
TC M4000
etc...

Dus van die lui die meteen het beste van het beste kopen, zonder na te denken. :bekdicht:

Origineel geplaatst door musica
Ik kan wel een paar redenen bedenken hoor:

- werk: mensen die jarenlang hebben lopen hobbien krijgen (na hun studie) een zware baan met als gevolg dat ze totaal geen tijd meer hebben...ik moet na mijn studie ook nog maar eens kijken of ik nog wel tijd heb om te produceren. Je kunt je spullen wel laten staan, maar de waarde gaat zo snel achteruit dat je ze misschien beter kan verkopen...

Ik twijfel ook al lange tijd wat te doen met m´n muziekhobby. Na het werk heb ik niet echt zin en tijd meer om achter m'n apparaten te duiken. Aan de andere kant is het wel een lekkere uitlaatklep. :)

Ik heb de laatste tijd al aardig wat van mijn 'vintage' apparaten verkocht en eigenlijk mis ik ze niet echt. Opvallend genoeg... Lange tijd ben ik meer op gear dan het eigenlijke muziek maken gefocussed geweest. Waarschijnlijk ga ik binnenkort een nieuwe flaptop kopen en wordt deze, icm enkele leuke hardware synths, het hart van mijn nieuwe setup.

Terug naar de basis en lekker klooien met een paar apparaten. :) Zie ook Synthiaks' verhaal.

Ik denk dat veel mensen gewoon impulsief kopen. Voor zo'n 3000 euro koop je een leuk setje bij elkaar. Lijkt veel geld, maar als je ziet wat mensen aan andere hobby's uitgeven (reizen, auto, spelcomputers, thuisbioscoop, computers) dan is het nog te doen als het je echte hobby is. Echter is het iets waar je wel wat voor moet doen, muziek maken is geen consumeren. Dat kan wel eens tegenvallen.

Of af en toe koop je wel eens iets waarvan je denkt dat het een wonderapparaat is, maar het niet blijkt te zijn.

Of een soort apparaat, bijv compressor bevalt je zo goed dat je er nog maar twee koopt, maar die heb je eigenlijk niet nodig.

Of op een gegeven moment heb je een overkill aan synthesizers staan waarbij je je afvraagt wat je er eigenlijk mee moet.

En er zijn natuurlijk ook mensen met geldproblemen.

Tegenwoordig denk ik er gewoon goed over na wat ik wel/niet wil/kan kopen. Ik heb nu wel een redelijk leuke setup bij elkaar en wil mijn geld aan andere zaken uitgeven, maar om mijn gear nu te gaan verkopen en 'minimalistisch' verder te gaan zie ik ook niet zitten. Het leven is er ook om leuk te zijn en niet om af en toe te pieken.

ik heb geen studio :D alleen eigemlijk altijd een piano en synths gehad
dus kan ik niet stoppen

:D =

Back