rhodes/wurli/B3

blouies

Stamgast
hey, welke is nou de beste vintage keys emulatie volgens jullie?
EMU vintage
korg triton
Roland VR-760
nord electro

ik wil enkel rhodes, wurli en B3, maar echt zo goed mogelijk.
een gewogen key heb ik als dus mag, maar hoeft niet in keys te zijn

laat maar weten wat je denkt!

Ik heb nog nooit iets negatiefs gehoord over de Elektro 2. Verder moet de GEM Promega (2 of 3) zeker in dat lijstje opgenomen worden; schijnt beregoed te zijn. De VR-760 vind ik niet bijzonder klinken, de Vintage Keys is ondertussen alweer vrij oud en de Triton vind ik nogal matig met piano's (orgels weet ik niet). Maar als je de Triton opneemt, dan moet je ook de Motifs (erg goed met piano's), Fantoms (niet zelf gehoord) en de K2x00's (weet ik ook niet) vergelijken. En volgens mij hebben we daar laatst wat discussies over gehad. Daar zou je nog even naar kunnen zoeken via de zoekmachine!

In ieder geval denk ik dat, als je het budget er voor hebt, je nooit mis kan grijpen met Nord Elektro 2 rack, maar dan moet je wel eerst bedenken of je orgelspelen met een gewogen klavier prettig vindt.

Electro is het beste...maar de sample CD's van Scarbee schijnen ook helemaal de bom te zijn. Ik heb zelf een Rhodes een tijdej gehad (MK1) en ik vond de Electro toch wel erg goed klinken. Tis niet helemaal hetzelfde, jet mist het gekraak en gepiep en de hele zware aanslag maar in een mix zal je het echt niet horen. Gekke is alleen dat een Nord Electro duurder is dan een tweede hands Rhodes...

De Nord Elektro 2 zou ik voor gaan
is echt een heerlijke bak
of uit de computer
ik zelf zou voor hardware gaan

Origineel geplaatst door Cheimoon
Ik heb nog nooit iets negatiefs gehoord over de Elektro 2. Verder moet de GEM Promega (2 of 3) zeker in dat lijstje opgenomen worden; schijnt beregoed te zijn. De VR-760 vind ik niet bijzonder klinken, de Vintage Keys is ondertussen alweer vrij oud en de Triton vind ik nogal matig met piano's (orgels weet ik niet). Maar als je de Triton opneemt, dan moet je ook de Motifs (erg goed met piano's), Fantoms (niet zelf gehoord) en de K2x00's (weet ik ook niet) vergelijken.

De Triton is inderdaad heel matig als het om Piano, Rhodes, B3 en Wurly sounds gaat, de Fantom met SRX-07 kaart of een Motif zijn veel beter. Het zijn wel hele andere soort instrumenten dan een Electro2, meer workstation synths waar je alle mogelijke sounds (strings, bassen,pads, voices,drums etc) uit kunt halen van redelijk goed niveau, ook voor live. De Electro is super goed in E-Piano, Rhodes, B3 en Wurly etc maar je haalt er ook alleen maar dat uit. Niks mis mee als je dat zoekt, de Electro is een topper, zou hem graag er bij willen hebben :) 1 nadeel van de Electro: de acoustische piano is matig, dus als je die ook wilt......

nou, ik zou de electro rack op m'n master kunnen aassluiten (gewogen pianoklavier, 88 keys) en dan op'n tube (pre)amp voor versterking. is idd niet goedkoop, maar vooral die wurlis beginnen aan 1600€ toch duur te worden, wat ik héééél spijtig vind...

Promega 3 heeft een zeer goeie rhodes & wurlitzer, maar het orgel is redelijk beperkt..

Kwa rhodes-software is de Scarbee R.S.P. '73 errug mooi......... zeker een aanrader!
Een goedkopere software variant is de Dusty Rhodes van PrecisionSound. Klinkt ook zeker niet
verkeerd, maar haalt het toch niet bij de Scarbee.

Vergeet qua software NI elektrik piano ook niet! Oke, zit geen B3 in maar die wurli is zoooooooooo lekker.. :luv:

1250€??? reeele marktprijs is 1000€ en met wat geduld heb je hem voor 900, en dan kan je voor 250€ hem perfect laten tunen en nakijken...neen, de fender is betaalbaar, 't zijn die wurlis die zo duur zijn...maar die hebben dan ook nét dat beetje meer bijt, maar zijn dan wel weer drukker in de mix....

Ik heb even de demo's van de nord electro 2 beluisterd en het klinkt mij allemaal wat te plastic.

Vooral de wurlitzer gaat in de hoge tonen volledig de mist in. De rhodes valt nog mee, maar ik mis wat diepgang (vooral in de basstonen).

Als je voor echt gaat, kost het wat meer, maar dan heb je ook meteen wat je zoekt ...

wurlitzers zijn wel wat goedkoper te vinden dan € 1600, maar ik zie de prijzen enkel stijgen ...

nou, apollo, als je een wurli ziet onder die prijs, en in goede staat (want 1600 voor die zaak in noord ndl, perfect "nieuw") mag je het zeker laten weten!!

hoe komt het btw dat je' n nieuwe solina en juno 6 zoekt? nieuw projectje aan het opstarten?

Origineel geplaatst door Cheimoon
In ieder geval denk ik dat, als je het budget er voor hebt, je nooit mis kan grijpen met Nord Elektro 2 rack, maar dan moet je wel eerst bedenken of je orgelspelen met een gewogen klavier prettig vindt.

Met dat "niet mis kunnen grijpen" kan ik het alleen maar eens zijn. Dat bedenken of je orgel wil spelen met een gewogen klavier kun je ook laten voor wat het is, een nord electro heeft nl een zgn. "waterfall"-klavier (geen gewogen toetsen dus), net als 'n hammond, dus is er voor gemaakt!

De akoestische piano's vond ik persoonlijk ook niet geweldig, de rest van de geluiden wel.

ik heb hier trouwens voor het eerst iemand negatief commentaar zien geven op de geluiden van de nord electro........ (idd, apollo ja)

Origineel geplaatst door gemmetje
ik heb hier trouwens voor het eerst iemand negatief commentaar zien geven op de geluiden van de nord electro........ (idd, apollo ja)

Ik vraag mij luidop af wie van al die personen heeft kunnen vergelijken met een goed afgestelde rhodes en wurlitzer.

En zoals ik al zei, is de rhodes vrij goed gedaan. Een wurlitzer en rhodes zijn naar mijn mening niet te emuleren. Er zit teveel karakter in. Een wurli klinkt gewoon anders dan wat er uit die electro komt. Ik heb vlug eens wat akkoordjes nagespeeld boven:

http://www.apollon2000.herejezus.nl/apollo/wurli.mp3

Als ik wat meer tijd heb, doe ik het wel wat uitgebreider en wat meer in de hoge tonen.

Laatst gewijzigd:
alsof er in een fender rhodes niet veel karakter zit
maja, tgaat uiteindelijk om het eindresultaat

Volgens mij is de Kurzweil PC2-(R) de perfecte oplossing (+ vintage card), goede geëmuleerde orgels (KB3) en voldoende goed te combineren (layeren en 'stagen') fenders en wurlitzers, ook de effecten zijn goed toepasbaar. (bijv. de patch breakfast in korea is echt een goede 'superramp' imitatie)

Origineel geplaatst door Grouphome
alsof er in een fender rhodes niet veel karakter zit

Heb ik dat gezegd mss? Ik zeg gewoon dat ik de rhodes emulatie in de electro beter vind dan die van de wurlitzer. Ik heb het wat aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Dat een rhodes karakter heeft, hoef je me niet te vertellen. 8)

Origineel geplaatst door gemmetje
Met dat "niet mis kunnen grijpen" kan ik het alleen maar eens zijn. Dat bedenken of je orgel wil spelen met een gewogen klavier kun je ook laten voor wat het is, een nord electro heeft nl een zgn. "waterfall"-klavier (geen gewogen toetsen dus), net als 'n hammond, dus is er voor gemaakt!

Ik had het dan ook over de Elektro 2 rack in combinatie met het gewogen klavier dat blouies zegt al te hebben. Met de Elektro 2 keys is er natuurlijk geen probleem.

@Apollo: ik denk dat er inderdaad weinig mensen zijn die zelf én Rhodes én Wurlitzer én B3 hebben gespeeld (en als we dan toch bezig zijn, neem dan even andere referentiepunten als de Mellotron en de Minimoog mee). Maar daar gaat het ook niet echt om. Iedereen kent de sound van die instrumenten zoals ze voorkomen in gave liedjes en op goede albums. Dat is ook (in ieder geval voor de meesten) de reden waarom ze er emulaties van zoeken. Het referentiekader is dus niet een eigen ervaring met het origineel, maar het geluid zoals dat door anderen gemaakt wordt. Waarom zou dat niet goed zijn? Okee, je (ik) weet niet precies waar je (ik) over praat (hoewel ik wel een paar keer Rhodes heb gespeeld trouwens), maar iedereen bedoelt hetzelfde (de Wurlitzer van Supertramp bijvoorbeeld) en het levert nooit misverstanden op hier op het SF (niet wat dat betreft in ieder geval). Ik vind het dus een beetje elitair om het zo te brengen. Sowieso is het voor de meesten toch niet haalbaar om écht ervaring op te doen met al die classics en dat geen enkele emulatie van een instrument klinkt zoals het instrument zelf is ook wel bekend.

Maar goed, je hebt gelijk, het origineel klinkt om allerlei (vooral mechanische binnen dit onderwerp) redenen beter. Maar alles bij elkaar zijn de B3, Rhodes en Wurli wel stukken zwaarder dan de Elektro 2... :engel:

(cool trouwens dat je in je herejezus-account 'apollon heet (of is dat niet bewust?); nu nog een 'ô' of 'oo', dan is het perfect 8) ;) )

Om 1 of andere reden vinden velen de originele vintage instrumenten per definitie altijd beter dan instrumenten die deze benaderen. Persoonlijk zal mij dat een worst zijn, het publiek waar je voor speelt hoort dat toch niet. Mij gaat het om karakter, de speelbaarheid en sound zelf. Vergeet niet dat veel beroemdheden enorm aan het freaken zijn geweest met effecten om een Rhodes of Wurlitzer anders te laten klinken dan het origineel ;) Een Electro of een kei goeie rompler hebben veel extra voordelen tov de voorouders....gewicht...effecten....midi......etc etc. ik geef je op een briefje dat 90% van de Rhodes sounds die je hoort op CD's of live echt niet uit een Rhodes komen...en toch klinken ze goed

Back