FruityLoops 5 en Roland XV-5050

scippie

Ingeburgerd
Hallo,

Een tijdje terug heb ik een Roland XV-5050 module aangeschaft en gebruik deze samen met een M-Audio Keystation 88 Pro. Ik vind deze combinatie persoonlijk geweldig.
Als sequencer kon ik mij het beste vinden in FruityLoops omdat ik mijn muziek graag baseer op herbruikbare loops en omdat de feel van het programma helemaal in mijn vingers ligt.

Toch begin ik nu te ontdekken dat mijn vaardigheden te kort schieten want ik wil nu stilaan beginnen met gebruik maken van de effecten en de regelaars in mijn in FruityLoops gemaakte muziek.

Mijn huidige configuratie is: USB verbinding tussen M-Audio Keyboard en PC en een USB verbinding tussen XV-5050 Module en PC. FruitLoops staat geconfigureerd dat hij midi-boodschappen ontvangt van het keyboard en midi weergeeft op de module.

Echter, als ik nu de voetpedaal gebruik bij het inspelen van muziek, worden deze boodschappen niet doorgegeven aan de module (en ze worden ook niet opgenomen). Idem met de andere controllers op mijn keyboard. Er staan 32 controllers op mijn keyboard en ik kan er geen enkele gebruiken.

Bovendien heb ik geen idee hoe ik in FruityLoops die controllers-regelingen kan aanpassen bij de afwerking van de muziek.

Daarom zou ik graag weten of iemand mij hiermee op gang kan helpen. Eens ik de basis begrepen heb zal ik waarschijnlijk zelf ook wel verder kunnen uitdiepen maar ik weet gewoon niet waar te beginnen.

Hoe krijg ik de controller-messages in mijn opnames en in mijn module bij het afspelen (of doorsturen)?

Alvast bedankt!
Dirk.

Is je port wel goed?

Dit is in te stellen via het midi in/out menu? Je verzonden poort moet coresponderen met je ontvanger (Roland Module).

Ik heb het Settings venster geopend, heb bij output port mapping enkel m'n Roland ingesteld op Port 0 omdat ik de andere midi-apparaten niet gebruik voor output.
Master sync staat op Roland,
Remote control input staat op USB-audioapparaat (de meest originele naam die windows kon bedenken voor m'n m-audio keyboard).
Controller type staat op generic controller.

Ik kan dus geen port instellen voor de midi-input, enkel voor de output.

Let wel: de noten die ik inspeel passeren via FL5 en worden afgespeeld in de Roland module. Het zijn enkel de controllers die niet doorgestuurd worden (waaronder de sustain pedaal) en nu heb ik dat net nodig voor mijn volgende piano-compositie.

Kan iemand me helpen?

Misschien eens in het rijtje 'options' kijken of je wel de juiste midi opties 'enabled' heb staan? :)

Ik heb ondertussen alle fora hierover opgezocht, waaronder ook die van FruityLoops zelf (heb een geregistreerde versie :)) en heb ontdekt dat het allemaal eigenlijk niet eens serieus ondersteund wordt in FruityLoops.

Ben nu helemaal teleurgesteld in FL want hoe langer hoe meer krijg ik het gevoel dat ik met een prutsprogrammatje bezig ben en dat ik toch maar eens de aanschaf van Cubase (of iets anders) moet overwegen, waar alle midi messages perfect worden opgenomen en aanpasbaar zijn.

Heel erg bedankt voor jullie tijd om mij te helpen.

Groetjes,
Dirk.

Hehe :)

't Is niet van opgeven, 't is eerder van inzien dat het speelgoed is in verhouding met een aantal andere paketten. En ik ga nu niet beweren dat ik een professioneel muzikant ben, maar ik heb toch echt wel meer features nodig (beter werkende) dan die ze daar aanbieden.

Om een voorbeeld te geven: ze gaan de sustain-pedaal implementeren in een volgende versie: hoe gaan ze dit doen? Wel ze laten de gebruikers kiezen tussen 3 opties, maar alle drie zijn ze een fake-versie van wat ze moeten zijn.

Het zou er op neer komen dat ze bij de sustainpedaal gewoon de noten gaan verlengen tot de pedaal wordt losgelaten, en NIET dat ze een sustain-factor gaan toepassen zoals het zou moeten. Sustain is niet hetzelfde als noten verlengen. Meestal klinkt het wel zo, maar er is een verschil.

Wel, als men met zulke namaak gaat werken, dan hoeft het voor mij niet meer.

Origineel geplaatst door scippie
Hehe :)

't Is niet van opgeven, 't is eerder van inzien dat het speelgoed is in verhouding met een aantal andere paketten. En ik ga nu niet beweren dat ik een professioneel muzikant ben, maar ik heb toch echt wel meer features nodig (beter werkende) dan die ze daar aanbieden.

Om een voorbeeld te geven: ze gaan de sustain-pedaal implementeren in een volgende versie: hoe gaan ze dit doen? Wel ze laten de gebruikers kiezen tussen 3 opties, maar alle drie zijn ze een fake-versie van wat ze moeten zijn.

Het zou er op neer komen dat ze bij de sustainpedaal gewoon de noten gaan verlengen tot de pedaal wordt losgelaten, en NIET dat ze een sustain-factor gaan toepassen zoals het zou moeten. Sustain is niet hetzelfde als noten verlengen. Meestal klinkt het wel zo, maar er is een verschil.

Wel, als men met zulke namaak gaat werken, dan hoeft het voor mij niet meer.

Een pakket is zo professioneel als zijn muzikant is. Want wat maakt een gitaar goed?

Back