Basis toonhoogte in dance/trance

AudiotiC

Ingeburgerd
Hoi,

Ik heb een beginners vraagje.

Op welke toonhoogte maken jullie de basisstukken in dance/trance platen.
Hierbij ben ik vooral geintresseeerd in de bass-achtige geluiden die vaak op een toonhoogte zitten.

Met basisstukken bedoel ik de stukken waarbij er nog geen melodie in zit.

Zijn hier regels voor / heeft het te maken met tempo of is het gewoon experimenteren tot het een goed klinkt.

groeten,

Johan

Re: Basis toonhoogte in dance/trance

Origineel geplaatst door AudiotiC
of is het gewoon experimenteren tot het een goed klinkt.

;)

Re: Basis toonhoogte in dance/trance

Origineel geplaatst door AudiotiC

Hierbij ben ik vooral geintresseeerd in de bass-achtige geluiden die vaak op een toonhoogte zitten.

de meeste geluiden zitten wel op een toonhoogte :)
maar serieus, gewoon een beetje uitproberen werkt het beste
Bovendien is het binnen een stijl misschien wel belangrijker welke akkoorden en intervallen je gebruikt; zoek eens wat op dit forum over muziektheorie, dan zul je vast wel wat nuttigs vinden

Veel dance/trance tracks zijn in A mineur. Dus hou de basslines gewoon op A voor de lange stukken en dan klinkt het herkenbaar kwa toonhoogte.

maar het is misschien leuker om ook eens een andere basisnoot te pakken.

Origineel geplaatst door quifster
Veel dance/trance tracks zijn in A mineur. Dus hou de basslines gewoon op A voor de lange stukken en dan klinkt het herkenbaar kwa toonhoogte.

maar het is misschien leuker om ook eens een andere basisnoot te pakken.

Vele trance stukken zijn in A mineur omdat je daarvoor enkel de witte toetsen op het klavier nodig hebt... Kwestie dat de meeste ouwe DJ/producers vroeger geen noot muziek konden spelen... :D

Ik gebruik zelf een beetje vanalle akkoorden. Bvb. deep house pads vindt ik erg leuk in mineur-septiem akkoorden, maar soms ook in gewone mineur-akkoorden en soms wissel ik akkoorden af tussen mineur/majeur/septiem en combinaties ervan.
Sommige synth-patches en klanken klinken soms net ietsje beter op de re van akkoord 2 ipv. de si van akkoord 1... maw. er is wel muziektheorie, maar je moet het meestal op gehoor en gevoel doen

handig voor de beginner :
mineur = basisnoot + 3 semitonen + 7 semitonen
majeur = basisnoot + 4 semitonen + 7 semitonen
septiem/maj = basisnoot + 3 semitonen + 7 semitonen + 10 semitonen
septiem/min = basisnoot + 4 semitonen + 7 semitonen + 10 semitonen

Er zijn uiteraard nog veel meer akkoorden, maar deze zijn al erg handig om mee te beginnen.

elke toonsoort heeft toch zijn eigen gevoel. transponeren verneukt ook vaak alles. Lijkt me dat dat belangrijker is dan alleen witte toetsen te gebruiken. C-majeur vonden ze niet spannend genoeg?

ik vind alle zwarte lekkerder klinken :)

:kimono:

Origineel geplaatst door DJ Fuse
elke toonsoort heeft toch zijn eigen gevoel. transponeren verneukt ook vaak alles. Lijkt me dat dat belangrijker is dan alleen witte toetsen te gebruiken. C-majeur vonden ze niet spannend genoeg?

Transponeren brengt meer variatie in je muziek. Steeds in dezelfde toonsoort blijven kan erg monotoom zijn, maar voor vele genres alla trance is dat uiteraard erg gepast. Trance = 100% mineur ;)

ik bedoel dat wanneer je een lekker loopje hebt dat wanneer je het transponeert het gevoel weg is, aangezien de toonafstanden niet hetzelfde blijven. Moduleren daarentegen vind ik niet erg. variatie is altijd belangrijk natuurlijk, het mot wel een verhaaltje worden

Origineel geplaatst door oli303
Vele trance stukken zijn in A mineur omdat je daarvoor enkel de witte toetsen op het klavier nodig hebt... Kwestie dat de meeste ouwe DJ/producers vroeger geen noot muziek konden spelen... :D

Klopt wel, maar wil je een beetje variatie in je melodie hebben dan moet je ook wel andere toonladders gebruiken.

Even mierenneuken hoor ;) Maar qua gevoel klinkt een stuk in A-majeur bij de meeste moderne apparatuur - afgezien van de toonhoogte - gewoon hetzelfde als in C-majeur. Met de moderne logaritmische schaal van stemmen is het frequentieverschil tussen 2 semitonen namelijk overal gelijk.

Pas als je een instrument van die "equal tempering" afhaalt en bv stemt ala young of werckmeister gaat een andere toonsoort ook echt anders voelen. De reden van dit alles zit in een stuk frequentie wiskunde, imo erg leuk, maar het moet je maar net boeien. Zie ook wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Well_temperament.

Misschien een aardig tip: pin je niet vast op de eerst gekozen toonhoogte, maar luister je nummer ook eens af een paar tonen hoger of later. Soms klinkt een track een stuk lekkerder een toontje hoger of lager en kom je daar per toeval achter.

Origineel geplaatst door oli303
Trance = 100% mineur ;)

Daarmee dat mijn (voor de grap gemaakte) trance nt zo lekker klinkt: ik ben ooit met muziek begonnen met dwarsfluit en daardoor gebruik ik uit luiheid meestal C maj (tja, een dwarsfluit staat gewoon in C, vandaar (en ik kan ook ni zo goe overweg met de zwarte toetskens...))

Het maakt allemaal geen flikker uit! Je kunt met de gekste akkoorden,noten,beats etc. wel trance of house maken. Is maar hoe het geheel klinkt. Ik denk dat het anno 2005 alleen maar beter is geworden,aangezien diverse stylen volledig met elkaar vermengt worden,alles kan vandaag de dag als het maar lekker klinkt en loopt als een trein. Dus focus je niet teveel op hoe het moet klinken maar zorg gewoon dat allemaal lekker klinkt. Ik heb al best veel verschillende (trance)tracks gehoord die gewoon vet klinken terwijl men gewoon alles aan de laars lapt qua structuur,tempo etc..

Er zijn geen regels!

Origineel geplaatst door Clay
Even mierenneuken hoor ;) Maar qua gevoel klinkt een stuk in A-majeur bij de meeste moderne apparatuur - afgezien van de toonhoogte - gewoon hetzelfde als in C-majeur. Met de moderne logaritmische schaal van stemmen is het frequentieverschil tussen 2 semitonen namelijk overal gelijk.

Pas als je een instrument van die "equal tempering" afhaalt en bv stemt ala young of werckmeister gaat een andere toonsoort ook echt anders voelen. De reden van dit alles zit in een stuk frequentie wiskunde, imo erg leuk, maar het moet je maar net boeien. Zie ook wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Well_temperament.

maar als elk frequentieverschil gelijk is.. is dat dan percentueel gelijk of lineair?

Origineel geplaatst door Clay

dat klinkt toch anders, ik neem aan dat je de C naar boven bedoelt
de onderlinge zwevingen van de tertsen lopen daar sneller, klein of groot, en de sexten lopen sneller
alles wat zweeft eigenlijk

maar als elk frequentieverschil gelijk is.. is dat dan percentueel gelijk of lineair?
toonhoogte is LIN, freq is EXP...
de toetsen op je keyboard staan toch ook niet verder uit elkaar naarmate je hoger speelt wel dan?

spreken van een standaard toonhoogte in dance/trance is nutuulk je reinste boerenkool...

nee dat snap ik anders zou mijn ax 73 200 meter lang zijn denk ik..

Bij mij komt in ieder geval een ladder met een andere grondtoon anders over.
Ik dacht dat de afstanden tussen de noten dus niet precies hetzelfde waren..

nee dat snap ik anders zou mijn ax 73 200 meter lang zijn denk ik..

Bij mij komt in ieder geval een ladder met een andere grondtoon anders over.
Ik dacht dat de afstanden tussen de noten dus niet precies hetzelfde waren..

Ik ga met DJ Fuse mee in dit punt. Want het is toch ook zo wanneer je een a-mineur toonladder speelt, deze in principe anders klinkt dan een C-majeur toonladder? Toch bevatten ze precies dezelfde noten! Het is natuurlijk wiskundig te benaderen, maar muziek blijft een kwestie van gevoel.

:koffie:

Back