Machinedrum tips & tricks

mOkBor

Voknorr Arokx Acid
Omdat we nu wel aardig wat sf bezoekers hebben die een MD hebben gekocht, leek het mij leuk om wat tips en trucs uit te wisselen. Het sound design op de MD ziet er makkelijk uit maar kan veel verder gaan als je denkt.

Mijn tip is:
Bij lange geluiden kan je toch maar 1 parameter lock maken en dat is in de start van het geluid(de step knop) Stel dat je geluid een hele bar duurt en je wilt op de helft van het geluid een parameter wijziging "locken". Het is mogelijk, dit doe je doordat een CTR-8p machine in te voegen en op de helft van de bar een trig neer te zetten van de CTR8p machine. Kies nu de parameter uit van de track met het lange geluid in de CTR-8p en lock up de gemaakte trig de waardes die je wilt hebben. Ik heb hier een sysex bijgesloten met een voorbeeld, track 1 is het lange geluid, en track 2 is de CTR machine. Je kan het verschil makkelijk horen door track 2 te muten.(bij mijn voorbeeld heb ik meer trigs gemaakt op de CTR machine om het wat meer beweging te geven.)

Let trouwens niet op het geluid, ik had het net ff snel in elkaar gezet. :P Ik hoop dat jullie ook goede tips hebben die bij het sound design van de md van pas komt.

Nog even een tip die ik gepost had in een ander topic:

Je kan alle patterns "chainen" die in dezelfde bank zitten, let wel bij live gebruik op de start en stop want die slopen meestal de chain. Er is inderdaad veel vraag naar het editen van 1 pattern wanneer de chain gewoon doorloopt. Langer als 32 zit er volgens elektron niet in, maar als je hoort wat de echt goede Machinedrum wizards kunnen merk je dat ook niet meer(bv. autechre, nils odegaard).Zoals velen zeggen "ken je knopjes" dit is vooral heel erg belangrijk bij de MD. Met de machine drum kan je in 32 programmeren wat sommige in 128 doen, maar dan moet je er wel voor gaan zitten.

Ik doe het zelf vaak met random trigs(zo noem ik ze zelf) Men neme een S&H blok lfo die op een vrij lage snelheid free mee draaid(die het track volume moduleerd). Daarna verander je van de step die af en toe moet worden getrigged de LFO depth(127). Als je dat goed hebt gedaan zal soms de trig te horen zijn en soms niet, het de herhalings frequentie kan je daarna aanpassen met de LFO speed te veranderen.(dus bv 1 keer in de 4 keer dat het pattern loopt en als je hem sneller zet zal die dan 1 op de 2 keer te horen zijn.)

Als je dit trucje gebruikt maak je in 1 keer je patterns een stuk dynamischer en kom je ook al aardig los van de 32, zeker als je bedenkt dat je dit in principe voor elke track zou kunnen doen. Ik zou wel een sysex online willen zetten maar mijn MD is weg voor de upgrade.

Hey Mokbor, leuk initiatief.
Maar ik heb mn MD nog maar net dus van mij zal je geen truukjes als het jouwe hierboven mogen verwachten.
Hopelijk reageren er ook mensen met meer MD ervaring...

Omdat dit de juiste plek lijkt plaats ik het maar hier: (zie bijlage)

Dit zijn de inzendingen geweest voor de Machinedrum single machine contest in 2004 (3 maanden) Alle kits zijn gemaakt van een enkele machine. Het is ongeloofelijk hoe divers de inzendingen zijn terwijl de laatste twee maanden iedereen dezelfde machines moesten gebruiken. Dit geeft weer eens aan hoe veelzijdig dit instrument is.

Tip voor het laden:

Let erop dat je ze received op een alternatieve locactie met [SPEC] anders overschrijf je misschien een bestaande pattern/kit. Je kunt dus niet zien wat de originele locaties waren, maar dat zit wel opgeslagen in de dump.

Ronald.

Attachments

• singlemachinekits.zip
    15 KB · Bekeken: 110
Tip van vandaag:

Tip van vandaag:

Ik gebruik de lfo's heel vaak, vooral op open hihats. Plaats gewoon op alle steps een trig. Gebruik een driehoek golf op de decay van de hat. Varieer de timing en depth en kijk wat er gebeurd. Je kunt op die manier hele swingende, levendige effecten creeeren.

Wat ik ook wel eens doe is bijv. volume hoog zetten en dan een paar trigs indrukken en dan de volume encoder indrukken, de stand wordt dan gelocked. vervolgens draai je aan volume en alle niet gelockte trigs gaan dan mee, doe dit met meerdere parameters/trigs en creeer heel snel hele dynamische patterns.

Ronald.

(toch ook maar even hier geplaatst, vind het een goed initiatief. Had hem alleen niet eerder gezien)

dan krijg je dus wel random rommel

als je vet wil grooven wil je weten wat je doet.. gewoon parameter locken.. om m over 2 patternlengtes te varieren is die lfo natuurlijk geschikt, maar volgens mij zitten er genoeg banks op.. dan kopieer je hem toch effe door en zet je dat ene ding aan/uit of whatever je ermee wil?

Inderdaad, zoiezo zijn de LFO's tempo synced dus het klinkt meestal wel in een goede regelmaat. En veel grooves ontstaan juist uit random-ness :P

Origineel geplaatst door Roonan
Dat dacht ik niet, als de LFo op free staat zal hij in bepaalde standen meelopen met het tempo. Geen random rommel maar lekkere swing/groove. Probeer het maar eens.

Ronald.

die swinggroef kan je toch veel beter zelf maken met parameter lock.. is veel makkelijker
tenzij je zoals mokbor hoopt dat het apparaat iets voor je verzint
hhatje langer korter harder zachter beetje pitchen.

maak deze maar eens met een lfo :D

Attachments

• hh.mp3
    63 KB · Bekeken: 98
oftewel random shit
ik wil graag zelf bepalen wat ik maak

Origineel geplaatst door DJ Fuse
oftewel random shit

aha ok, had je ook nog tips als bijdrage aan dit topic? Dit is non informatie voor mij.

Misschien nog een leuke tip voor de beginnende md gebruikers:

Je kan LFO's ook als envelopes gebruiken. Zet dan de ipv free op trig. en neem de atack piek actige lfo vorm(weet ff nie hoe die heet) En gebruik wat depth en tweak de snelheid, zo kan je bv leuke filter sweeps maken door hem te moduleren op de FLTW.

In de machine edit page kan je ook de copy en paste commands uitvoeren...
Maw. zo kan je dezelfde sound op elkaar layeren door ze te gelijk te laten triggeren. Door bv. deze uit elkaar te pannen of elk een aparte filter settng te geven kan je snel een wat zwakkere klank boosten.

Origineel geplaatst door DJ Fuse
oftewel random shit
ja en? als wij dat nu leuk vinden... LFO's op elke andere synth zijn ook maar random shit die we maar achterwege moeten laten?

en zo random is het ook niet hé. met de LFO instellingen bepaal je precies in hoeverre de parameter gemoduleerd wordt. dus gecontrolleerde randomness.

Origineel geplaatst door mecanoiz
In de machine edit page kan je ook de copy en paste commands uitvoeren...
Maw. zo kan je dezelfde sound op elkaar layeren door ze te gelijk te laten triggeren. Door bv. deze uit elkaar te pannen of elk een aparte filter settng te geven kan je snel een wat zwakkere klank boosten.

Hey dat had ik eigenlijk nog nooit geprobeerd. Goeie tip! Drink een biertje van me vanavond (en betaal hem zelf) :biertje:

OK, ik heb mijn Md weer terug. Hier even een voorbeeld van de random trigs. Draai ook voor de grap even aan de LFO depth op track 7 RS... Voor de rest is het een beetje cheesy pattern, het is ook maar van 1 machine gebouwd.

Attachments

• random trig.syx
    3,9 KB · Bekeken: 111
Origineel geplaatst door divi
ja en? als wij dat nu leuk vinden... LFO's op elke andere synth zijn ook maar random shit die we maar achterwege moeten laten?

sorry, sorry, zo was t niet bedoeld.. t ging erom dat .. ach na ja. laat maar

anyway. fijn topic,, goede tips en wie weet zal ik ook ooit nog een nuttige bijdrage leveren :)

Voor de liefhebbers:

Machinedrum SPS1/UW OS 1.29B (Beta)

###########################################################################
Bugfixes

--------
-General-

- When trigging a track manually with the trig keys and then pressing play a lock on the first position of the pattern could be lost. Fixed.
- When clearing a single track the machine loaded on track 1 was lost. Fixed.
- Undo clear track should only be possible to the track that was cleared. Fixed.
- Clear of consecutive single tracks was not possible due to above. Fixed.
-When holding Function and changing to a track with level set to 0 an inverted block that did not go away was displayed in the level field. Fixed.
-When receiving MIDI Control Change to control one of the 8 visible parameters the value was not displayed correctly after no more CC was received and the numeric value disappeared. Fixed.
-When in External sync the swing settings could behave unpredictable. Fixed.

-Pattern Player-

-When changing pattern length the pattern could be played with old length once. Fixed.
-When pasting a pattern with different length the pattern could be played with old length once. Fixed.
-When coming from Song Mode to Pattern Mode and in stop or pause the pattern length was not properly updated. Fixed.

-Song Mode-

-Song mute settings ignored for the first note on first row of song, and on the first note on a row played after changing row with the arrow keys + enter/yes. Fixed.

-Locks for the first note on first row of song ignored, and on the first note on a row played after changing row with the arrow keys + enter/yes. Fixed.

-LFO-

- When assigning an LFO from a track with a standard machine to a track with a MIDI Machine or the CTR-8P machine the second LFO parameter PARAM did not get the correct name. Fixed.

-Global-

When changing global slots some sync settings was not updated. Fixed.

-Sync-

-When changing from External sync to internal and no fallback has happened the tempo was not adjustable. Fixed.

-When pressing stop multiple times and in stop the tempo of the sent timing clock was momentarily increased. Fixed.

-MIDI Machines-

- MIDI Machines did not work properly without lots of locks. Sorry about that! Fixed.

- MIDI Machines did not swing. Fixed.

-CTR-8P-

- When changing to a kit contain a CTR-8P machine the settings from the previous machine loaded on that track was used for the first trig, leading to unpredictable sound from other tracks. Fixed.

Back