Verschil tussen akai sample cd en gewone sample cd

Steve303

aka WOLF
Hoy,

Momenteel werk ik altijd met reason en cubase (via rewire natuurlijk); ik gebruik reason voor de beats en samplers en cubase voor de synths en het mixen. In reason heb je refills die de geluiden bevatten om te gebruiken in je songs.
Nu heb ik ook al dikwijls akai sample cd's gezien in audioshops op het net, enz.
Een vriend wist me te vertellen dat ik met die akai cd's niets zou kunnen doen in reason maar dat ik ze moet importeren in een sampler in cubase. Hij vertelde me iets over ISO files inlezen ofzow. Zijn akai cd's dan cd's met een iso bestand op of hoe zit dat nau. Of zijn het gewoon cd's mat wav files op?
En welke samplers gebruik ik daar het best voor?

Greetz from the akai cd's newbie :)

Nope,

Het zijn gewoon .wav bestanden. Alleen voorzien van een appart .akm en/of .akp bijlage die e.e.a. correct in de SX000 sampler plaatst. Volgens mij is er op de prop.head pagina een util beschikbaar om deze van Akai formaat naar Reason over te zetten. Dat zal je even moeten uitzoek. Ik doe niet aan dat soort vormen van downgrading :duivels:

Mischien dat sample CD's expliciet voor de S5000/S6000 een ISO9660 filesysteem kunnen bevatten.. geen idee, maar ik ben wel eens samples voor deze 2 machines tegengekomen op het net. Dat waren inderdaad .wav files met een bijbehorende AKAI file.

Maar CD's voor de S3000, S2000 e.d bevatten zover ik weet hetzelfde filesystem als de harddisks van die samplers en dat is geen FAT16, FAT32 of welk normaal FS dan ook. Het is een of ander Akai formaat.

Als je een S3000 sampler hebt, dan merk je al gelijk dat het niet een of ander standaard bestandssysteem is. ;)

Die krijg je dus niet zomaar gelezen onder je OS, tenzij je een of ander softwarepakketje hebt zoals "translator" .

http://www.soundonsound.com/sos/Jan02/articles/chicksys.asp

Ik laad de cd's voor m'n S5000 gewoon via de cdrom in m'n computer, om vervolgens via Akaisys de bestanden in de S5000 te zetten. Lijkt me dus een gelijkwaardig ISO systeem.

"Akai formaat" sample cd's staat in de praktijk nog synoniem voor "voor de S2000/S3000 serie".
Of erger, de S1000 serie, nog. ;)

In ieder geval, deze Akais hebben een eigen filesysteem, dat zoals chromisX al opmerkt, niet zonder meer kan worden gelezen. Daarvoor heb je een specifiek programma nodig (Translator, bijv.).
Nog lastiger wordt het als je wil kunnen schrijven op zo'n filesysteem, bijv. om je eigen samplecd te fabrieken.

De S5000 / 6000 etc. zullen verder dan wel gewoon iets van FAT gebruiken.

Deze akai cd`s kunnen idd niet zomaar door windows gelezen worden. Met het programmaatje RELOAD van propellerheads kun je akai cd`s converteren. Werkt erg handig. In hoeverre de kwaliteit omlaag gaat weet ik niet.

De S5000 / 6000 etc. zullen verder dan wel gewoon iets van FAT gebruiken.

Die lezen gewoon ISO cd's (en uiteraard ook Akai-formaat cd's, en EMU en Roland ook).
De harddisk van de S5/6000 is inderdaad, afhankelijk van het OS, FAT of FAT32.

volgens mij zijn er inmiddels ook al een miljoen geconverteerde akai-refills voor reason.

akai-samples regeren de pan uit

Origineel geplaatst door DJ Fuse
volgens mij zijn er inmiddels ook al een miljoen geconverteerde akai-refills voor reason.

akai-samples regeren de pan uit

Maar scheelt het ook in kwaliteit?

Origineel geplaatst door Phony
Maar scheelt het ook in kwaliteit?

volgens mij niet.. maar ik vind reason zelf niet zo lekker klinken.. beetje dun

Back