Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
) buizenbakkie. Geluid van m'n RY30 haal ik hier wel eens doorheen, via de speakeruitgang er weer uit, met een hoogohmige weerstand weer naar line niveau brengen. Beetje tricky, maar kan wel wat warmte oplveren.
ga ik even doen om die wat meer ballen te gevenKunnen jullie anders misschien es wat voorbeelden posten? Bewerkt/onbewerkt signaal? 'k ben wel benieuwd naar de verschillen.Origineel geplaatst door olafmol
wordt het geluid niet gewoon harder door zo'n preamp, waardoor je het gevoel hebt dat het beter klinkt?
Origineel geplaatst door Frer!k
Een buis heeft in de versterking van hoge frequenties een andere karakteristiek dan een transistor. Daarnaast leidt oversturing van een buizenversterker vooral tot versterking van de even harmonischen, bij een transtistor tot versterking van de oneven.
Dit verklaart (mede) het klankverschil.
Origineel geplaatst door Frer!k
Dus niet alleen oversturing geeft klankvervorming
Origineel geplaatst door olafmol
(een optie zou bv kunnen zijn dat je vindt dat een +4 line signaal beter klinkt dan een -10 signaal)
Origineel geplaatst door maxdox
+4 lijkt bij mij beter te klinken... tenminste, het lijkt alsof ik dan meer headroom heb op dat kanaal. Dus de xlr input (xlr naar jack) lijkt beter dan wanneer ik de line-input op mijn mengpaneel kies (jack jack).
Maar dit is een gevoel,... ik weet het niet.
dat hoor ik idd vaker (beter, voller) ........ terwijl je toch zou denken dat een +4 signaal dat een +4 input ingaat hetzelfde zou moeten klinken als een -10 die een -10 ingang ingaat?
Origineel geplaatst door Toon
Bij veel (duurdere) mengtafels zit er op de mic ingang een transformer (of andere schakeling) en bij de line ingang niet, dan ga je zeker een verschil horen. Bij een Mackie of een Behringer gaat dat niet het geval zijn denk ik.
ik nie snap.... gebalanceerd (+4) of ongebalanceerd (-10) heeft toch nix met line of mic-inputs op een mixer te maken?

ik nie snap.... gebalanceerd (+4) of ongebalanceerd (-10) heeft toch nix met line of mic-inputs op een mixer te maken?
Origineel geplaatst door Toon
Ik ben nog eens in m'n manuals gaan kijken enzo, maar de bedoeling van een mengtafel is toch om allerlei verschillende signalen te gaan mixen/(edit : versterken) tot bv. +4dbm signalen (monitor outputs van je mengtafel zijn normaal +4dbm)?
Een mic input op je mengtafel zorgt voor de versterking van zeer lage en laagohmige microfoonsignalen. De line inputs voor de -10dbv signalen van de meeste synths en drummachines etc ... Op sommige mengtafels kun je ook +4dbm apparaten gewoon aansluiten.