synths door preamp

olafmol

[EXPANSIONS]
wie van jullie jetst z'n (hard/soft) synths door een pre-amp voordat je ze opneemt? Welke pre-amps gebruik je? Waarom doe je het? bv buizensound, compressie, naar +4 level krijgen etc.etc....... barst los!

Olaf

Heb nog een oud Revox (mono ;{ ) buizenbakkie. Geluid van m'n RY30 haal ik hier wel eens doorheen, via de speakeruitgang er weer uit, met een hoogohmige weerstand weer naar line niveau brengen. Beetje tricky, maar kan wel wat warmte oplveren.

Plaatje!

Attachments

• revox modell 39.jpg
    revox modell 39.jpg
    43,2 KB · Bekeken: 115
soms door de TL audio C-1 dual valve compressor(de blauwe).. als je veel met resonance kut van bv de juno kan je wel eens flinke uitschieters krijgen.. zowiezo klinkt die TLAudio echt lekker warm. heb het nog niet geprobeerd met m'n db9 :eureka: ga ik even doen om die wat meer ballen te geven

Mijn synts gaan meestal door:
Siemens V72 (buizen preamp, moet wel +/- 30 dB van de gain afsnoepen voordat het signaal erin gaat).

Telefunken V357 DI (solid state DI)

M'n Jupiter-6 is door de patchbay genormalizeerd met m'n Trident MTA Signature Two. Lekker om
even een klein beetje EQ-correctie te doen!

Mvg.

CoolRunning

Mo og

Mo og

Ik stuur mijn Moog Prodigy wel eens door de Aphex 207 van een maatje als we aan het spelen zijn. Maakt het geluid dus wat warmer en voller. De Aphex heeft 2 goede pre-amps en 2 prima DI's.

Net als DJ Fuse gebruik ik de TL Audio C1. (grijze versie) Vooral de digitale synths (Neuron en K5000s) knappen er behoorlijk van op.

Mijn favoriet voor de analoge synths is de Alesis 3630.

wordt het geluid niet gewoon harder door zo'n preamp, waardoor je het gevoel hebt dat het beter klinkt?

Origineel geplaatst door olafmol
wordt het geluid niet gewoon harder door zo'n preamp, waardoor je het gevoel hebt dat het beter klinkt?
Kunnen jullie anders misschien es wat voorbeelden posten? Bewerkt/onbewerkt signaal? 'k ben wel benieuwd naar de verschillen.

Een buis heeft in de versterking van hoge frequenties een andere karakteristiek dan een transistor. Daarnaast leidt oversturing van een buizenversterker vooral tot versterking van de even harmonischen, bij een transtistor tot versterking van de oneven.
Dit verklaart (mede) het klankverschil.

Origineel geplaatst door Frer!k
Een buis heeft in de versterking van hoge frequenties een andere karakteristiek dan een transistor. Daarnaast leidt oversturing van een buizenversterker vooral tot versterking van de even harmonischen, bij een transtistor tot versterking van de oneven.
Dit verklaart (mede) het klankverschil.

dus jullie gebruiken een preamp altijd overstuurd?

Dus niet alleen oversturing geeft klankvervorming

Origineel geplaatst door Frer!k
Dus niet alleen oversturing geeft klankvervorming

nee dat snap ik, maar een goed buizen- danwel transistor-design was/is ook zo ontworpen dat de klank zo min mogelijk vervormd wordt..... dus vandaar mijn vraag: als je je pre-amp niet overstuurd, klinkt een synth dan nog steeds *beter* door een preamp (en zo ja, waarom?) of klinkt ie dan gewoon wat harder en dus lijkt het beter? maw: wat zou het nut kunnen zijn van je synths door een pre-amp te sturen als je de pre-amp niet gaat oversturen... (een optie zou bv kunnen zijn dat je vindt dat een +4 line signaal beter klinkt dan een -10 signaal)

(een optie zou bv kunnen zijn dat je vindt dat een +4 line signaal beter klinkt dan een -10 signaal)

+4 lijkt bij mij beter te klinken... tenminste, het lijkt alsof ik dan meer headroom heb op dat kanaal. Dus de xlr input (xlr naar jack) lijkt beter dan wanneer ik de line-input op mijn mengpaneel kies (jack jack).
Maar dit is een gevoel,... ik weet het niet.

Origineel geplaatst door maxdox
+4 lijkt bij mij beter te klinken... tenminste, het lijkt alsof ik dan meer headroom heb op dat kanaal. Dus de xlr input (xlr naar jack) lijkt beter dan wanneer ik de line-input op mijn mengpaneel kies (jack jack).
Maar dit is een gevoel,... ik weet het niet.

dat hoor ik idd vaker (beter, voller) ........ terwijl je toch zou denken dat een +4 signaal dat een +4 input ingaat hetzelfde zou moeten klinken als een -10 die een -10 ingang ingaat?

dat hoor ik idd vaker (beter, voller) ........ terwijl je toch zou denken dat een +4 signaal dat een +4 input ingaat hetzelfde zou moeten klinken als een -10 die een -10 ingang ingaat?

Bij veel (duurdere) mengtafels zit er op de mic ingang een transformer (of andere schakeling) en bij de line ingang niet, dan ga je zeker een verschil horen. Bij een Mackie of een Behringer gaat dat niet het geval zijn denk ik.

Origineel geplaatst door Toon
Bij veel (duurdere) mengtafels zit er op de mic ingang een transformer (of andere schakeling) en bij de line ingang niet, dan ga je zeker een verschil horen. Bij een Mackie of een Behringer gaat dat niet het geval zijn denk ik.

ik nie snap.... gebalanceerd (+4) of ongebalanceerd (-10) heeft toch nix met line of mic-inputs op een mixer te maken?

ik nie snap.... gebalanceerd (+4) of ongebalanceerd (-10) heeft toch nix met line of mic-inputs op een mixer te maken?

Ja ik vergis me eigenlijk een beetje enorm veel :o:

Ik ben nog eens in m'n manuals gaan kijken enzo, maar de bedoeling van een mengtafel is toch om allerlei verschillende signalen te gaan mixen/(edit : versterken) tot bv. +4dbm signalen (monitor outputs van je mengtafel zijn normaal +4dbm)?

Een mic input op je mengtafel zorgt voor de versterking van zeer lage en laagohmige microfoonsignalen. De line inputs voor de -10dbv signalen van de meeste synths en drummachines etc ... Op sommige mengtafels kun je ook +4dbm apparaten gewoon aansluiten.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Toon
Ik ben nog eens in m'n manuals gaan kijken enzo, maar de bedoeling van een mengtafel is toch om allerlei verschillende signalen te gaan mixen/(edit : versterken) tot bv. +4dbm signalen (monitor outputs van je mengtafel zijn normaal +4dbm)?

Een mic input op je mengtafel zorgt voor de versterking van zeer lage en laagohmige microfoonsignalen. De line inputs voor de -10dbv signalen van de meeste synths en drummachines etc ... Op sommige mengtafels kun je ook +4dbm apparaten gewoon aansluiten.

het klopt dat er in een mixer op een mic-channel een pre-amp zit ..... mijn vraag ging ook over pre-amps, maar ik vind het verder niet relevant of de preamp nou in een mixer zit of in een losse bak...

Back