synths door preamp

Origineel geplaatst door olafmol
het klopt dat er in een mixer op een mic-channel een pre-amp zit ..... mijn vraag ging ook over pre-amps, maar ik vind het verder niet relevant of de preamp nou in een mixer zit of in een losse bak...

nee idd, maar je kan zowel een mic preamp via een DI gebruiken om je synths te versterkens als de line ingang (dat bedoelde ik zo een beetje in één van die vorige posts). Het brengen van dat signaal naar +4dbm gebeurt sowieso altijd op elke min of meer professionele mixer. Dat een signaal meer dynamich wordt door het naar een hogere level te brengen klopt ook niet , je versterkt de noise level van bv. je synth ook altijd mee. De manier waarop je signalen versterkt worden kan wel een extra klankkleur aan je synth geven. Transistoren, transformers, lampen en de gebruikte elektronische schakeling kunnen allemaal min of meer een kleine invloed hebben op de klank. Op http://www.thelisteningsessions.com/session4.htm kun je enkele preamps horen. Ik vind het verschil tussen die preamps niet echt heel groot, bron en hoe iets ge EQ'd is is IMO veel belangrijker. Een neve 1084 staat natuurlijk altijd wel mooi in een studio :D

Origineel geplaatst door Toon
Ik vind het verschil tussen die preamps niet echt heel groot, bron en hoe iets ge EQ'd is is IMO veel belangrijker.

mmm... mag ik het hier niet mee eens zijn?

Als solo-track zal het verschil soms moeilijk te onderscheiden zijn... vooral als je
het afluistert in een minder dan ideale monitoring situatie...

Maar op het moment dat je begint met het mixen van meerdere tracks, dan wordt het
verschil duidelijk hoorbaar! En hoe beter de preamp, hoe minder je aan die EQ knoppen
moet draaien om te kunnen mixen! Alles wat uit m'n V72 komt heeft duidelijk minder
eq-correctie nodig!

Mvg.

CoolRunning

Maakt toch ook niet uit wat ze doen. Als het resultaat maar goed klinkt.
Gebruik het zelf ook wel eens. Denk zelf dat het qua dynamiek en frequentie spectrum ea veranderd wordt. En wellicht dat je ook extra ruis introduceert en/of zwevingen in de amplitude. Iets wat mijn digitale mixer dus niet doet.

Origineel geplaatst door CoolRunning

Maar op het moment dat je begint met het mixen van meerdere tracks, dan wordt het
verschil duidelijk hoorbaar! En hoe beter de preamp, hoe minder je aan die EQ knoppen
moet draaien om te kunnen mixen! Alles wat uit m'n V72 komt heeft duidelijk minder
eq-correctie nodig!

Wat is een betere preamp? Diegene met de minste vervorming of diegene die het hardst kleurt?

Dus als jij minder moet EQ'en, dan bedoel je dat die V72 vanzelf mixt? Dat lijkt mij toch wel heel straf , die moet ik ook eens kopen dan ;)

Inderdaad, de V72 mixt vanzelf... nou ja, 10 tracks opgenomen door V72
mixen veel gemakkelijker, met minder EQ (en compressie) dan wanneer ik
dat door goedkope preamps opneem.

Welke preamp is het best... naar mijn mening diegene met het meest "open" geluid.

Voor mij betekent dat dat alle bas-frequenties makkelijk te beheersen zijn, het
mid je oren niet dichtsmeert, en het hoog gedetailleerd is maar tegelijkertijd ook
zacht aan de oren klinkt, het moet ademen (vergelijk met knisperig digitaal hoog).

Of het kleurt maakt niet zoveel uit, zolang het maar niet kleurt op een manier
die niet geluid minder maakt.

Natuurlijk kleurt de V72, hij introduceert ook distortion (heel weinig trouwens, moderne,
goedkopere buizen preamps introduceren over het algemeen veeeeel meer distortion),
en daardoor dient ie ook een beetje als limiter..., dat draagt allemaal bij aan hoe makkelijk
je een mix kan bouwen.

Mvg.

CoolRunning

Inderdaad, de V72 mixt vanzelf... nou ja, 10 tracks opgenomen door V72
mixen veel gemakkelijker, met minder EQ (en compressie) dan wanneer ik
dat door goedkope preamps opneem.

Welke preamp is het best... naar mijn mening diegene met het meest "open" geluid.

Voor mij betekent dat dat alle bas-frequenties makkelijk te beheersen zijn, het
mid je oren niet dichtsmeert, en het hoog gedetailleerd is maar tegelijkertijd ook
zacht aan de oren klinkt, het moet ademen (vergelijk met knisperig digitaal hoog).

Of het kleurt maakt niet zoveel uit, zolang het maar niet kleurt op een manier
die niet geluid minder maakt.

Natuurlijk kleurt de V72, hij introduceert ook distortion (heel weinig trouwens, moderne,
goedkopere buizen preamps introduceren over het algemeen veeeeel meer distortion),
en daardoor dient ie ook een beetje als limiter..., dat draagt allemaal bij aan hoe makkelijk
je een mix kan bouwen.

Mvg.

CoolRunning

doet een V72 dat ook nog als je een line-level signaal erdoor stuurt? ben wel benieuwd naar bv een frequency response plotje van het bron-line level signaal, en het zelfde signaal door de V72 .....

Origineel geplaatst door olafmol
doet een V72 dat ook nog als je een line-level signaal erdoor stuurt? ben wel benieuwd naar bv een frequency response plotje van het bron-line level signaal, en het zelfde signaal door de V72 .....

Je moet eerst +/- 30 dB van je line-level signaal af-padden, dus het gaat
als microfoon-level signaal de V72 in.
Heb nog nooit zelf een frequency-plot van de V72 gedaan...

Mvg.

CoolRunning

Je moet eerst +/- 30 dB van je line-level signaal af-padden, dus het gaat
als microfoon-level signaal de V72 in.
Heb nog nooit zelf een frequency-plot van de V72 gedaan...

Mvg.

CoolRunning

hoe zit het met de S/N ratio als je dit doet? moet je denk ik wel een goede passieve padding hebben ofnie?

Hier gebruik ik een zogenaamde 'variable pad' voor, de Shure A15AS.
Volledig kleur- en ruisloos :D

Mvg.

CoolRunning

Ik gebruik de preamps van m'n MOTU 828mkII waar ze voor bedoeld zijn: volume opkrikken... ;)
Volgens mij zijn die dingen hardstikke clean, dus voor het warme geluid hoef ik 't niet te doen.

Waarom gebruik ik ze dan?
1) ze zitten vast aan 2 inputs... zonde om inputs niet te gebruiken
2) m'n analoge synthjes kan ik dan op 'laag uitgangsniveau' zetten, volgens mij scheelt dat met brom en ruis.

Origineel geplaatst door Frer!k
Een buis heeft in de versterking van hoge frequenties een andere karakteristiek dan een transistor. Daarnaast leidt oversturing van een buizenversterker vooral tot versterking van de even harmonischen, bij een transtistor tot versterking van de oneven.
Dit verklaart (mede) het klankverschil.

Juist!

Overigens, als je je pre-amp gaat oversturen krijg je toch een probleem, OVERLOAD. Het ligt ook aan je headroom dus ook waar je afluistering op staat, VU of PPM, zit nogal een verschil in. Daarnaast zijn de duurdere tafels beter qua componenten waardoor je signaal ook omhoog gaat en je ruis naar bene. Maar das weer een ander verhaal

Heb laatst een focusrite greenserie pre-amp aangeschafd en ook zo'n testje gedaan.

Normaal gesproken komen m'n signalen op m'n Ghosttafel uit en versterk ik ze gewoon met de gainknop van de Ghost wanneer nodig.
Heb die nu eens niet gebruikt maar de ' green' als insert gezet voor de ghostgain en de green dus als oppomper van het signaal gebruikt.
Groot verschil... .
Het was goed te horen dat de versterking via de green veel prettiger en voller was om aan te horen. De goedkopere gainknoppen op je mixer kunnen gewoon niet tegen zo'n goede pre-amp op.

Sommige synths, zoals de JP 8080 hebben een lage output al heb je het volume voluit staan.
Om dan de boel zo dicht mogelijk bij de 0db op te nemen ben je genoodzaakt om de boel met je gain (of fader) te versterken.
Nu staat de Ghost bekend om z'n prettige gain-distortion maar dat is een andere zaak.
Ik was prettig verbaasd hoeveel beter een goede pre-amp klonk. Het signaal werd op de e.o.a. manier heel zuiver versterkt en was prettiger om naar te luisteren. In dat verhaal ga ik geheel mee met Coolrunning dat zo'n pre-amp ervoor zorgt dat je minder naar die eq hoeft te grijpen. De sound klinkt eigenlijk al af.

Ik ga binnenkort voor 2 maal zelfbouw Neve 1073.. .

En wat die +4db betreft, klinkt inderdaad voller. Geen erg groot verschil maar toch wel wat.
Ik denk maar zo, elk zo'n element in je signaalpad is er één. Als je die kunt optimaliseren wordt je eindproduct nog beter. Ik ben er ook van overtuigd dat dit het verschil maakt tussen muziek wat altijd als een demo zal blijven klinken of die gelikte producties die op de radio te horen zijn.

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas

En wat die +4db betreft, klinkt inderdaad voller. Geen erg groot verschil maar toch wel wat.
Ik denk maar zo, elk zo'n element in je signaalpad is er één. Als je die kunt optimaliseren wordt je eindproduct nog beter. Ik ben er ook van overtuigd dat dit het verschil maakt tussen muziek wat altijd als een demo zal blijven klinken of die gelikte producties die op de radio te horen zijn.

gr. Tom

+4dbu zegt enkel iets over welke standaard je gebruikt. Klinkt een Neumann slechter omdat die maar een microfoon signaal als output heeft? Wat voor output heeft je CD spelertje? -10dbV misschien? klinkt die CD die je in de winkel koopt en afspeelt op je hifisetje slechter dan?

Het lijkt hier weer zo'n audiofiel clubje, straks ge je nog beginnen over kabels van 100€ de meter?

[BHet lijkt hier weer zo'n audiofiel clubje, straks ge je nog beginnen over kabels van 100€ de meter? [/B]

Ja die klinken echt goed, je hoort duidelijk het verschil, NIET. Je hebt ook overigens kabels van 4000 euro de meter.
Broodje aap verhaal.
:kont:

Laatst gewijzigd:
+4dbu zegt enkel iets over welke standaard je gebruikt. Klinkt een Neumann slechter omdat die maar een microfoon signaal als output heeft? Wat voor output heeft je CD spelertje? -10dbV misschien? klinkt die CD die je in de winkel koopt en afspeelt op je hifisetje slechter dan?

Het lijkt hier weer zo'n audiofiel clubje, straks ge je nog beginnen over kabels van 100€ de meter?

Volgens mij moet jij nog een aantal luistertestjes doen Toon.
Je weet niet waar je over praat.

gr. Tom

p.s. Laat die opmerking ook even vallen bij de professionele opname studio's waar ze allemaal op +4db werken.
Zullen ze je vast en zeker ook gelijk geven.:okdan:

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Volgens mij moet jij nog een aantal luistertestjes doen Toon.
Je weet niet waar je over praat.

gr. Tom

p.s. Laat die opmerking ook even vallen bij de professionele opname studio's waar ze allemaal op +4db werken.
Zullen ze je vast en zeker ook gelijk geven.:okdan:

Dat het een professionel standaard is weet iedereen denk wel. Maar die bullshit dat het voller enzo klinkt is gewoon zever. Dat ligt niet aan de standaard maar wat je met je signaal doet. Een synthesizer signaal met een beperkte signaal/noise ratio krijg je ook op 4dbu niet beter. Stuur je die synth door een Neve preamp naar 4dbU kan dat weleens anders gaan klinken, maar dat ligt aan wat die Neve doet met het signaal, niet aan +4dbU snap je?

Dat het een professionel standaard is weet iedereen denk wel. Maar die bullshit dat het voller enzo klinkt is gewoon zever. Dat ligt niet aan de standaard maar wat je met je signaal doet. Een synthesizer signaal met een beperkte signaal/noise ratio krijg je ook op 4dbu niet beter. Stuur je die synth door een Neve preamp naar 4dbU kan dat weleens anders gaan klinken, maar dat ligt aan wat die Neve doet met het signaal, niet aan +4dbU snap je?

10 punten voor Toon!

:geslaagd:

Ik wil ook 10 punten....dus dan maar ff vertellen dat "gebalanceerd" of "ongebalanceerd" allebij hetzelfde klinken....dat zegt dus niets over de geluidskwaliteit.

Gebalanceerd is alleen maar uitgevonden om storingen van buitenaf op de kabel te reduceren. Dit is met name handig als je hele grote systemen of hele lange afstanden moet overbruggen.

Dat gelanceerd vaak beter klinkt komt alleen maar doordat de apparaten die gebalanceerd uitgevoerd zijn vaak van beter kwaliteit zijn dan ongebalanceerde apparaten...maar het heeft niets met "balanced" an sich te maken.

Krijg ik nu ook 10 punten? :):)

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Ik wil ook 10 punten....dus dan maar ff vertellen dat "gebalanceerd" of "ongebalanceerd" allebij hetzelfde klinken....dat zegt dus niets over de geluidskwaliteit.

Gebalanceerd is alleen maar uitgevonden om storingen van buitenaf op de kabel te reduceren. Dit is met name handig als je hele grote systemen of hele lange afstanden moet overbruggen.

Dat gelanceerd vaak beter klinkt komt alleen maar doordat de apparaten die gebalanceerd uitgevoerd zijn vaak van beter kwaliteit zijn dan ongebalanceerde apparaten...maar het heeft niets met "balanced" an sich te maken.

Krijg ik nu ook 10 punten? :):)

Nee want je spreekt je zelf tegen. Eerst zeg je dat ze allebei hetzelfde klinken en daarna zeg je dat gebalanceerde uitgevoerde apparaten beter klinken. En daarna maakt het niet meer uit. MAKE UP YOURE MIND. :) :) LOL

Back