synths door preamp

Origineel geplaatst door Toon
Dat het een professionel standaard is weet iedereen denk wel. Maar die bullshit dat het voller enzo klinkt is gewoon zever. Dat ligt niet aan de standaard maar wat je met je signaal doet. Een synthesizer signaal met een beperkte signaal/noise ratio krijg je ook op 4dbu niet beter. Stuur je die synth door een Neve preamp naar 4dbU kan dat weleens anders gaan klinken, maar dat ligt aan wat die Neve doet met het signaal, niet aan +4dbU snap je?

Die synth krijg je daardoor inderdaad niet beter maar dat zeg ik niet.
Het is zaak om je signaal zo snel mogelijk naar +4db te brengen omdat je signaal dan 'hotter' door de electronica stroomt.
Hoe harder je signaal, hoe beter het geluid. Als je op -10 werkt en ook je outboardgear via -10 bedient, wordt je signaal elke keer versterkt waardoor het er niet beter op wordt. Elke versterking, hoe goed ook, degradeert je geluid. Als je het éénmaal versterkt (liefst met goede pre-amp) tot +4db en het signaal op dat niveau houdt krijg je het beste geluid. Snappie?

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Die synth krijg je daardoor inderdaad niet beter maar dat zeg ik niet.
Het is zaak om je signaal zo snel mogelijk naar +4db te brengen omdat je signaal dan 'hotter' door de electronica stroomt.
Hoe harder je signaal, hoe beter het geluid. Als je op -10 werkt en ook je outboardgear via -10 bedient, wordt je signaal elke keer versterkt waardoor het er niet beter op wordt. Elke versterking, hoe goed ook, degradeert je geluid. Als je het éénmaal versterkt (liefst met goede pre-amp) tot +4db en het signaal op dat niveau houdt krijg je het beste geluid. Snappie?

gr. Tom

Ja ja ... mooie theorie. Klopt ook als een bus. Ik hoor alleen 0,0,0,0,0,0 verschil of ik nu mijn synths op -10 of +4 door de mixer gooi. Echt geen enkel verschil. Ook met opnames via mijn delta1010 die te schakelen is tussen -10 en +4 hoor je echt helemaal geen verschil. Ik gebruik dan mijn focusrite compounder om het signaal van bijvoorbeeld mijn Alesis Ion of Macbeth M3X op te krikken naar +4 alleen bypass ik alle compressie. Verschil met -10. Helemaal niks nada noppes.

sorry

10 punten voor Nolet!

:geslaagd:

Nog voor alle duidelijkheid, je merkt het verschil met, WAT voor een pre-amp, en TUSSEN verschillende pre-amps je signaal bewerkt. (en die zijn allemaal +4 dBu)

:doei:

Origineel geplaatst door Tom Thomas

hot ken ik niet, 1,3V is nog altijd een redelijk klein signaal.

Hoe harder je signaal, hoe beter het geluid.

als de noise floor dan ook zeer klein is wel ja, alleen de noise floor van complexe toestellen (synths/samplers/micro's/versterkers) zal vele malen hoger liggen dan de noise floor van bv. een passieve verzwakker. Die verzwakker gaat dus die noise floor en signaal altijd nog tot een lager spannings-niveau kunnen brengen met behoudt van signal to noise ratio.

Als je op -10 werkt en ook je outboardgear via -10 bedient, wordt je signaal elke keer versterkt waardoor het er niet beter op wordt. Elke versterking, hoe goed ook, degradeert je geluid. Als je het éénmaal versterkt (liefst met goede pre-amp) tot +4db en het signaal op dat niveau houdt krijg je het beste geluid. Snappie?

Versterken en verzwakken is iets dat essentieel is voor vele elektronische schakelingen. Oscillatoren van synths hebben dikwijls een peak-to-peak (10v bv.) spanning die groter is dan die van de +4dBu standaard. Vaak om voor die synth de beste signal-noise verhouding te hebben. De VCA van de synth kan dan voor de verzwakking van het signaal zorgen (om naar een line level "standaard" te gaan). Het zou compleet idioot zijn eerst een synth te ontwerpen met oscillatoren die een grote peak-to-peak waarde en SNR hebben om daarna het signaal te gaan "degraderen"!

Passieve DI's zijn meestal dure bakjes die grote signalen omzetten naar kleinere. Het zou ook weer idioot zijn 700€ te betalen voor een toestelletje dat je geluid hoe dan ook serieus "degradeert".

Ik zou versterken/verzwakken niet echt als degradatie beschouwen. En nogmaals, tot welke level je een signaal brengt is meer een kwestie van afspraak en standaard danwel van een betere kwaliteit.

Origineel geplaatst door Toon
hot ken ik niet, 1,3V is nog altijd een redelijk klein signaal.

1,3V t.o.v. 0 dBu 1 mW 600 Ohm = 0,775V?

een gedachte die ik met jullie wil delen over het door een "preamp jagen" door Olaf gestart

In de geluidstechniek bestaat er zoiets als impendantiematching en dat is iets anders dan je level opschroeven. Impendantiematching gaat er van uit dat de uitgangsimpendantie (van je apparaat) zo precies mogelijk aan te passen moet zijn aan de ingangsimpendantie van je mengpaneel of voorversterker. Op normale mengtafels preamps is de impendantie fixed voor line en mic signalen. Hiervoor zijn echter in de betere preamps voorzieningen getroffen (knopje met impendantie). Wat nu het leuke is, is dat in theorie de impendanties moeten matchen voor het mooiste/ puurste geluid, maar dat je er ook mee kunt rommelen waardoor je de klank beïnvloedt op een andere manier dan met je level of eq. Ik heb het nog nooit met een synth geprobeerd (kheb zelf namelijk niet zo'n patserige pre-amp) maar misschien is het de moeite waard.

Just my 10 cents

en nu sparen voor een echte mooie preamp

Origineel geplaatst door Mole
een gedachte die ik met jullie wil delen over het door een "preamp jagen" door Olaf gestart

In de geluidstechniek bestaat er zoiets als impendantiematching en dat is iets anders dan je level opschroeven. Impendantiematching gaat er van uit dat de uitgangsimpendantie (van je apparaat) zo precies mogelijk aan te passen moet zijn aan de ingangsimpendantie van je mengpaneel of voorversterker. Op normale mengtafels preamps is de impendantie fixed voor line en mic signalen. Hiervoor zijn echter in de betere preamps voorzieningen getroffen (knopje met impendantie). Wat nu het leuke is, is dat in theorie de impendanties moeten matchen voor het mooiste/ puurste geluid, maar dat je er ook mee kunt rommelen waardoor je de klank beïnvloedt op een andere manier dan met je level of eq. Ik heb het nog nooit met een synth geprobeerd (kheb zelf namelijk niet zo'n patserige pre-amp) maar misschien is het de moeite waard.

Just my 10 cents

en nu sparen voor een echte mooie preamp

Dat heeft toch meer te maken met je kabel / mic impendantie -> mixer impendantie en niet je line impendantie -> mixer?

rhmm misschien niet helemaal opti maar ik jas soms wel is een signaal door de RE-201 Space echo, dus zonder de delay.. Soms geeft dat een lekkere ouwe stoffige indruk..

R

Back