Yammie AN1X versus Virus

Paul Jenner

Stamgast
Hallo.

Ik ben in het bezit van een Korg Prophecy waarvan ik de glazen VA sound echt heel goed vind. Alleen, klotebediening en maar één stem he.

Nu wil ik graag een meerstemmige VA, multi hoeft niet. De Virus is voor Trance natuurlijk het aangewezen apparaat en bovendien het lekkerste bakkie om te betasten. Ze zijn alleen erg duur.

Nu is mijn vraag, kan de goedkopere AN 1X een GOEDE vervanger zijn voor die glazen Trance leads en strings van de Virus ?

Aantal stemmen en ingebouwde effecten interesseert me eigenlijk niet.

Makkelijke bediening wel. Is dat bij die yama ha aha echt klote ? Of is het te doen ?

Paul.

Die presets boeien me niet zo, ik denk dat ik de hndel zelf wel an programmeren om Virus klonen te maken. Tenzij het apparaat waardeloos qua bediening is, dan heb ik daar geen zin in ...

Paul.

os is makkelijk van de an1x.

kijk ook eens naar de AN200.

an200.jpg

an 200 kan ook leuk zijn, volgens mij heeft ie meer draaiknoppen en is lekker compact. Alleeen maar 5 stemmen he. Zou genoeg kunnen zijn, maar het is wat krap ...

Weet emand hoeveel lfo's per stem zo'n Yamie an1 / an 200 heeft ? Die Korg van mij heft er geloof ik drie .

Paul.

Paul.

Polyphony 5 voices (synth); 32 voices (AWM2)
Oscillators Analog Modeling - Tone Generator: 2 VCO (sawtooth, variable pulse, mix, multi-saw, OSC Sync, FM); White Noise; Sub Synthesizer: AWM2 (120 Drum and Rhythm Sounds)
LFO 1 LFO modulates Pitch or Filter with up to 21 waveforms (5 sine, 5 triangle, 3 square, 4 saw, 4 sample-and-hold)
VCF FEG - Resonant multimode filter for synth (12-, 18-, 24dB/oct lowpass, 12dB/oct highpass, bandpass, band-reject), 1 resonant lowpass filter for each AWM2.
VCA AEG - 2 ADSR amp envelopes; PEG - 1 AD pitch envelope
Keyboard 16 rubber pads (not velocity sensitive)
Effects 13 types (delay, flanger, phaser, overdrive/amp simulator, distortion, EQ), Ring Mod, Portamento
Sequencer 16 steps x 4 parts per pattern; 1 track for Synth, 3 tracks for AWM2 drum sounds
Memory 256 Preset Patterns, 128 User Patterns; 10 Songs; 2 Scene Memories per Pattern
Control MIDI IN/OUT(Int/Ext Clock)

an1x heb twee lfo's .alleen de eerste is veel uitgebreider als de tweede

Heb je als een Korg Z1 bekeken (of EXB-MOSS)? Kan alles wat de Prophecy kan maar dan in 't meervoud, en hij heeft extra synthesemodellen.
Een tijd geleden heb ik mijn Korg Prophecy verkocht en vervangen door een Korg Z1.

Prophecy = :okdan:
Z1 = :okdan: x 12

Als je met de AN200 komt aanzetten dan kan ik de SH32 van Roland ook opnoemen. Verschrikkelijk ondergewaardeerd ding.

Met de AN1x kom je heel ver hoor. In de EX5 van me zit hij ook 2 stemmig en de patches die ik ervan heb (zijn d'r zat) klinken echt goed.

Anders koop je toch een 2e hands AN1x en als je meer geld hebt een Virus C of zo?

Ik begrijp dat je dus een AN1x wilt kopen om Virus geluiden mee te "klonen"? Blijf dan gewoon even sparen voor de Virus. Niet dat de AN1X slecht is, maar je kunt beter gewoon kopen wat je wilt. Dan maar wat langer sparen...

Re: Yammie AN1X versus Virus

als an1x en virus c bezitter...

an1x:
makkelijk te bedienen, gezeur over matrix en dergelijke is beetje overbodig, meeste doe je met de draaiknoppen;
2 lfo's;
4 vrij toewijsbare envelope generators om per vrije e.g. één controller willekeurig te kunnen sturen;
vet geluid met redelijk minimale specs;
10stemmig heb je soms zeker nodig;
lekker toetsenbord, stukken beter dan cs1x series;

virus c:
meer controlemogelijkheden dan an1x;
3 lfo's;
controllers zijn uitgebreider toewijsbaar, ook aan lfo's etc;
vet geluid, overtreft an1x in meeste gevallen;
16parts multitimbraal
32 stemmen gaan makkelijk op bij multitimbraal gebruik met een aantal tracks in gebruik;
zeer lekker toetsenbord, beter dan op meeste synths.

tja, wat ga ik je vertellen.
de an1x en virus c kunnen dicht bij elkaar in de buurt komen qua geluid. de virus is in staat om net wat vetter te klinken, maar de an1x doet daarvoor ook weer niet onder

zeker met weinig synths is de an1x een ideale optie.

JA de an1x is een toppertje als je het mij vraagt...ik vergelijk hem met mijn nova en als ik zou moeten kiezen welke van de 2 ik eerder weg zou doen dan blijdt de an1x...supervet geluidje, maar helaas slechts 2 stemmen. Wel 2 osc, fm, 2 filters, 2 lfo, 4 free eg's etc per stem en vrij gemakkelijk te gebruiken...goede midi implentatie (vergeleken mij jp8k) en voor de prijs van een 2e handsje hoef je het ECHT niet te laten.

Ook prima voor "gelikte Trance sounds" zijn natuurlijk de Roland JP8000 (ik zou bijna zeggen: het origineel) of de Nordlead.
Beide zijn wel duurder dan de AN1x, niet persé beter, maarwel veel meer 'hands on' qua bediening.

hm gelikte trance sounds... op de an1x vereist dat enig knutselen met de diverse oscillators. ik vind de an1x niet bepaald een standaard gelikte trance-bak, maar wat je er uiteindelijk uit kan halen is dan weer wel zeer geschikt!

Als eigenaar van een JP8000 en kenner van de AN1x, kan ik je alleenmaar gelijk geven!
Stiekem vind ik de An1x veel spannender dan de JP, maar de bediening, ontwerp etc etc.... Met iedere goede synth, dus zeker ook met de AN, kun je in principe 'de gelikte Trance sound' maken. Het sleutelwoord blijft: zelf-programmeren :)

klopt!
de 1024 presets in de virus... hm tja... gelukkig kan ik er 256 zelf opslaan :) mn eerste 2 zitten in elkaar en daar ben ik reuze trots op

De Nordlead vind ik een lekker bakkie om in je knuisten te hebben maar de sound stat me niet aan: Hij rinkelt voortdurend.
De Korg Z1 is natuurlijk ook een optie, want ik moet zeggen, die ene noot die de Prophecy produceert klinkt wel errug lekker !
Hoe is de bediening van die Z1 ? Van de Prop vind ik echt zwaar klote ...

AN1x kenners: Kun je die LFO's keyboard tracking meegeven.

P.S.

Zo weinig synths heb ik nu ook weer niet ....

Paul.

Back