Midi en Analoog

Speedpiano

Vingermaster
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen analoog en midi en welke merken o.a analoog of midi gebruiken?

Wat bedoel je precies met Analoog? Analoog geluid en analoge synthese neem ik aan?

In dat geval is het een beetje appels met peren vergelijken. Midi is een digitaal controle-signaal, kleine berichtjes die aangeven op welke tijdstippen bepaalde noten te horen moeten zijn, of wat de nieuwe waardes van bepaalde parameters en instellingen in het ontvangende apparaat moeten worden. Met geluid heeft het (nog) niks te maken.

Midi-signalen worden meestal verzonden door (synthesizers met) keyboards, sequencers of computers.
Het aparaat wat de midi-signalen binnen krijgt zorgt er vervolgens voor dat op de aangegeven tijdstippen ook daadwerkelijk die noten te horen zijn. Hoe dat dan klinkt is afhankelijk van de instellingen van het betreffende apparaat (die ook via midi gewijzigd kunnen worden).

Dit ontvangende apparaat kan een computer, synthesizer, sampler of een andere soundmodule zijn, en die kan zijn geluid analoog of digitaal opwekken, en vervolgens analoog of digitaal uitsturen.

:W

En kwa merken...sja, vanaf 1983 toen midi werd geintroduceert heeft vrijwel elke synth of sampler midi-ondersteuning, van welk merk dan ook.

Ik denk dat de topicstarter CV versus MIDI bedoelt.

Divi schreef het net ook al toen ik dit schreef. ;) (edit)

In vroegere tijden toen MIDI nog niet zo was doorgebroken werkte alles via signalen die min of meer 1 Volt per octaaf waren zeg maar; je had dan gewoon een analoog signaal via een draad dat een bepaalde parameter representeert.

MIDI is digitaal, en is een 8-bits seriele bus. Via MIDI kan je een heleboel parameters sturen via deze bus. Met CV heb je maar een enkele zeg maar.

Ik vermoed dat CV wel 'sneller' kan zijn, en het is niet beperkt tot 128 signaalwaarden voor bv. de noten aan te geven. Je zet min of meer letterlijk een frequentie op de CV-poort vertaald naar een voltage.

Er zullen wel puristen zijn die bij CV zweren. Zelf heb ik er totaal geen ervaring mee.

Je hebt converters voor MIDI <-> CV: http://www.philrees.co.uk/products/miditocv.htm

Artikeltje: http://www.soundonsound.com/sos/1994_articles/sep94/kentonpro4.html

CV wordt vooral gebruikt voor het antiek ofwel het vintage spul.

Back