CS 80 op MP

En Tilburg is een CS80 rijker :):)

Niet dat ikzelf de gelukkige ben, maar ik ga er binnekort wel op spelen...en ik ben heeeeel benieuwd. Vooral naar de aftertouch.
Waar ik minder benieuwd naar ben is hoe moei ik ben als we de CS80 naar zolder hebben gesjouwd.

Al met al moet ik zeggen dat de CS80 een mooi plekje heeft gekregen....bij een echte liefhebber :)

Mooi zo!

Ik was ook in onderhandeling, maar Tilburg was blijkbaar vlotter (lees: *nog* vlotter). Nou ja, volgende keer beter.

Wat interessante informatie:
-De vraagprijs was 1800 euro.
-Hij is in werkende staat, heeft 10 jaar lang in een droge en verwarmde opslagplaats gestaan.
-Het was de CS80 van..... Rick van der Linden! (Ekseption, en natuurlijk het album GX-1!)
Werd verkocht door 'n familielid.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Waar ik minder benieuwd naar ben is hoe moei ik ben als we de CS80 naar zolder hebben gesjouwd.

Tsja, tis niet voor niks in TIL-burg 8o)

Origineel geplaatst door Hanz
Mooi zo!

Ik was ook in onderhandeling, maar Tilburg was blijkbaar vlotter (lees: *nog* vlotter). Nou ja, volgende keer beter.

Wat interessante informatie:
-Hij is in werkende staat, heeft 10 jaar lang in een droge en verwarmde opslagplaats gestaan.
-Het was de CS80 van..... Rick van der Linden! (Ekseption, en natuurlijk het album GX-1!)
Werd verkocht door 'n familielid.

Ekseption ! :luv:

net nog 3 lp's gevonden ..
vette psychedlische rock !

i love it !

Origineel geplaatst door Hanz

Had ik hem graag voor gekocht, maar te laat =(

Los van het feit dat ik nu ff geen 1800,- te besteden heb, zou ik er zo 1800,- voor willen betalen. Da's geen hoge prijs.

Er schijnt nog wel het 1 en ander aan gedaan te moeten worden, maar dat mag de pret niet drukken :)

Dank je wel Marcel !!
Slecht voor je rug he, zo'n CS-80 ?

Fotooos!!

Fotooos!!

jawel,wij willen foto's van op zolder opgedoken supersynths van nederlandse supersterren...:okdan: :okdan:

ok,ok

Hierbij een foto van de betreffende CS-80. De synth ziet er nog erg goed uit, alleen de tolex is onder op de zijflanken beschadigd.
Verder moet de synth getuned worden en moeten alle cmos ic's vervangen worden. De afterouch en velocity hebben namelijk maar een uurtje gewerkt, toen hielden ze er mee op. Dat wordt dus de nodige uurtjes solderen =(

De synth ruikt ook erg naar een paardenstal, ik ben dan ook benieuwd in wat voor opslagruimte hij verbleven is....

Bijzonderheid is verder dat Rick 'm ooit gratis en voor niets van Yamaha gekregen had, na het winnen van een concours of zo. Hé dat is de link (paardenconcours ?)

nog een poging voor de foto

Attachments

• cs-80b.jpg
    cs-80b.jpg
    41,5 KB · Bekeken: 90
Mooi!

Mooi!

Mooi ding zeg,hij ziet er nog mooi uit hoor,is die ribboncontroller ook zo'n fluwelen geval?
Kicke hoor zo'n klassieke synth!!En goede investering ook..:mega:
Gefeliciteerd,solderen is leuk toch..als ie daarna als nieuw is..

Onderhoud CS-80

Onderhoud CS-80

Hi,

Gefeliciteerd met de aanschaf van deze fantastische Synth.
Maarrrrr,.....Je ben een beetje dom geweest.
Je had de synth niet direct aan moeten zetten op 230 Volt.
Ten eerste is de synth gemaakt voor 220 Volt.
Ten tweede (het meest belangrijke probleem) is de synth 10 jaar niet aan geweest.
Diverse onderdelen moeten eerst regenereren. Dit kost soms een paar dagen om het helemaal goed te doen.
Dit houdt in dat de synth moet worden aangesloten op een bron van laten we zeggen 160 Volt.
Alles zal ontstemd zijn tijdens deze aktie maar dat probleem lost later vanzelf op.
Na een paar uur ga je de spanning verhogen naar bijv. 170 Volt.
Dit doe je verdeeld over ruim een dag totdat je de 220 ! ! ! volt bereikt hebt.
Maar hier in Nederland hebben we sinds een jaar of wat 230 Volt.
Waarschijnlijk is de synth hierop in te stellen.
(Dat zal dan wel 240 Volt worden volgens Engelse maatstaven).
Zowiezo zullen er een aantal condensatoren verdroogt zijn zodat er bepaalde voedingspanningen te laag zijn of een rimpel vertonen.
Waarschijnlijk is gewoon een reverentiespanning buiten het werkgebied komen te liggen en reageren de Aftertouch etc hierdoor niet goed.

Ik kan overigens me niet voorstellen dat alle C-mos IC's er uit liggen.
Zeker niet de C-mos serie die gebruikt wordt door Yamaha.
"Meten is weten" is denk ik beter op zijn plaats.
Lukraak alle C-mos IC's vervangen kan een hoop problemen teweeg brengen daar ik bijvoorbeeld weet dat de 4053 IC's in DDA alleen maar van Texas instruments of Toshiba mogen zijn.
Als je een ander merk gebruikt werkt de schakeling prima maar hoor je klankverschil.

Bezint eer je begint aan dit prachtapparaat.

Greetz,

Mike Philco

Re: Onderhoud CS-80

Re: Onderhoud CS-80

Origineel geplaatst door Mike Philco

Ik kan overigens me niet voorstellen dat alle C-mos IC's er uit liggen.
Zeker niet de C-mos serie die gebruikt wordt door Yamaha.
"Meten is weten" is denk ik beter op zijn plaats.
Lukraak alle C-mos IC's vervangen kan een hoop problemen teweeg brengen daar ik bijvoorbeeld weet dat de 4053 IC's in DDA alleen maar van Texas instruments of Toshiba mogen zijn.
Als je een ander merk gebruikt werkt de schakeling prima maar hoor je klankverschil.

Helaas zijn de CMOS IC's in de CS80 van een vreselijke kwaliteit (Toshiba) en het gros van deze IC's in de CS80 worden hoofdzakelijk gebruikt voor de logica in de afhandeling van velocity en aftertouch (38 stuks, kris-kras door de hele serie in totaal, als ik me niet al te sterk vergis).

Op de printplaat (TKC-board) verantwoordelijk voor de aftertouch zitten 28 CMOS IC's, ongebufferde IC's welteverstaan. Als er 1 kapot is, valt de hele logica in duigen en werkt de AT al niet meer. En begin dan maar eens te meten ;) Grote voordeel is dat het vervangen van deze IC's niet hoorbaar is. Voor zover ik weet, zitten er geen CMOSsen op de voice boards van de 80, althans, ik ben er in ieder geval nog geen tegengekomen.

De weg van de minste weerstand is (in mijn geval) om de hele meuk te vervangen door nieuwe (gebufferde) CMOSsen, dan weet je in ieder geval dat het daar in zo'n vaart niet meer mis zal gaan. Kost alles bij elkaar een Euro of 80, inclusief IC-voetjes van goede kwaliteit. Toegegeven, het kost wel wat vrije tijd, maar dan heb je wel eer van je werk.

Oh, en de power supply van de CS80 die redt het over het algemeen wel op 240 volt. Het wordt een ander verhaal als je een CS80 uit de US hebt laten komen, dan moet je inderdaad het een en ander wijzigen bij de voeding. Volgens het schema is het enige verschil tussen de UK en de Europese versie van de CS80 de stekker. Voor de rest ziet het er allemaal hetzelfde uit.

Marcel

Origineel geplaatst door mono-poly
Wat een stom gelul dat je de synth kapot maakt met de 230 volt uit het net uit nederland.

Ik denk dat zijn verhaal wel enige hout snijdt. Delicate (lees zeldzame) electronische apparatuur moet je zorgvuldig behandelen om de risico's zo klein mogelijk te houden. Een vintage auto die jarenlang stil heeft gestaan trap je ook niet gelijk op z,n staart.

Nee maar 220 of 230 maakt echt geen moer uit
Er kan makkelijk 10% verschil in zitten wat de voeding krijgt.
Denk je dat een synths voeding van een analoge synth nou echt exact +15 en -15 volt uitstuurd?
Ik ben het er wel mee eens dat je een oude synth niet jaren stil moet laten staan.

Back