CS 80 op MP

Ha die Marcel,

Wat ik bedoel te zeggen is dat de synth een jaar of tien niet gebruikt is geweest.
Dan moet alles regenereren. In paats van dat, kreeg de synth zelfs 10 hele volts meer dan toen ie een jaar of tien voor het laatst uit werd gezet.
In plaats van (Tijdelijk) minder kreeg ie dus meer en is zich eigenlijk doodgeschrokken.
Dit komt veel voor bij antieke radio's en TV's. [Een hobby die ik vorig jaar vlak voor mijn huwelijk heb beëindigd [je kunt je vrouw toch niet in een radiomuseum laten wonen ;)]]
Mensen kopen zo'n ding en er moet natuurlijk direct gekeken worden of ie het nog doet.
Dat moet je bijvoorbeeld maar eens proberen met een 100 % originele TX400 of 500 die een jaar of 15/20 niet heeft aangestaan.
Met een beetje pech is zo'n ding dan total loss. poefffff,...rook, schrik. :(
Daarom zeg ik, eerst even kijken hoe de stand van zaken is voordat je hem echt aan zet.
Even een Variac ertussen en geen vuiltje aan de lucht.

Voor wat betreft de voeding, Als ie gemaakt is voor 240 volt, dan is er geen probleem.

Het antwoord van Mike nog even goed nalezende is de spanning van 220-230 niet het echte probleem, maar juist die aanloopfase daar naar toe. Maar ik ben geen electronica-expert, dus...:erm: Ik hoop trouwens dat het allemaal goed gaat komen, ik leef met wouw mee.;)

Re: Re: Onderhoud CS-80

Re: Re: Onderhoud CS-80

Origineel geplaatst door Marcel D
Helaas zijn de CMOS IC's in de CS80 van een vreselijke kwaliteit (Toshiba) en het gros van deze IC's in de CS80 worden hoofdzakelijk gebruikt voor de logica in de afhandeling van velocity en aftertouch (38 stuks, kris-kras door de hele serie in totaal, als ik me niet al te sterk vergis).

Op de printplaat (TKC-board) verantwoordelijk voor de aftertouch zitten 28 CMOS IC's, ongebufferde IC's welteverstaan. Als er 1 kapot is, valt de hele logica in duigen en werkt de AT al niet meer. En begin dan maar eens te meten ;) Grote voordeel is dat het vervangen van deze IC's niet hoorbaar is. Voor zover ik weet, zitten er geen CMOSsen op de voice boards van de 80, althans, ik ben er in ieder geval nog geen tegengekomen.

De weg van de minste weerstand is (in mijn geval) om de hele meuk te vervangen door nieuwe (gebufferde) CMOSsen, dan weet je in ieder geval dat het daar in zo'n vaart niet meer mis zal gaan. Kost alles bij elkaar een Euro of 80, inclusief IC-voetjes van goede kwaliteit. Toegegeven, het kost wel wat vrije tijd, maar dan heb je wel eer van je werk.

Oh, en de power supply van de CS80 die redt het over het algemeen wel op 240 volt. Het wordt een ander verhaal als je een CS80 uit de US hebt laten komen, dan moet je inderdaad het een en ander wijzigen bij de voeding. Volgens het schema is het enige verschil tussen de UK en de Europese versie van de CS80 de stekker. Voor de rest ziet het er allemaal hetzelfde uit.

Marcel

Misschien heb je wat aan deze link (voor zover je die al niet kent). Hier staat een hele hoop uitgelegd over die CMOS IC's...

http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/yamaha/cs80/

Suc6

(hoe is 't met je rug?)

Origineel geplaatst door mono-poly

Denk je dat een synths voeding van een analoge synth nou echt exact +15 en -15 volt uitstuurd?

Reken maar van Yes.
Ga maar eens experimenteren met die voedingsspanning; maak er maar eens +16 van.
Bij veel synths staan de potmeters tussen een aantal voedingsspanningen. De middenaftakking gaat naar een convertertje of wat dan ook.
Draai maar eens een klank in elkaar en ga dan eens aan de voedingspanning rommelen. Je zult horen dat alles meegaat; pitch, filters, envelope etc, etc.
Als de spanning afwijkt zal dus ook de instelling afwijken.
Hij werkt er wel gewoon op maar zal anders klinken bij een bepaalde potmeterstand dan als de spanning exact is.
Ik kreeg onlangs een CS-15 in reparatie waar +22 volt stond ipv +15. Nou, das lachen.
Er werkt niets meer maar alles is ok. Alleen als je alle potmeters in een bepaalde lagere stand had staan leek ie het te doen.
Probleem; Apparaat komt van de zolder na hele lange tijd niet gebruikt te zijn. Apparaat gaat aan en doet het maar een paar minuten goed. Toen alleen maar problemen. (TA7179P defect,...en niet te krijgen natuurlijk). Heb ik maar vervangen door een 7915 en een 7815. Tja wat moest ik anders.

Bovendien had de verkoper (zwager van Rick) het apparaat al bij hem thuis op het net aangesloten, maar anders had ik het zelf ook zonder meer gedaan hoor.

Ook RL-music, of liever Kent Spong, vervangt alle c-mos ic's. Ik heb er in totaal 73 geteld, 52 op de beruchte printplaten onder het toetsenbord en 21 verdeeld over de twee KBC-printplaten en de OE-2 printplaat welke in het trek-rek gemonteerd zitten. RL schrijft dit:

RL Music invests approx 400 hours work into this CS80 which features:
New Tolex covering and a complete electronic overhaul (KSR80 Upgrade)
to include all new op amps, CMOS, and calibration of all circuits with a number of special upgrades for stability and fitting of Kenton MIDI kit.
The restoration comprises (not limited to) the total replacement of all the
old CMOS Logic IC's, all of the dual op-amps and voice card and power
supply capacitors.
In addition to this the TKC circuit board which controls the polyphonic
after touch of the CS80 is fitted with a set of bypass/decoupling
capacitors for each IC to greatly reduce the chance of failure of the
touch response circuit. To cap this off, a full calibration is then
performed.

Back