live setup: meer modules of toch kiezen voor meer toetsen

MIS

Ingeburgerd
Ik speel al enkele jaren live met een fantastische band. Ik heb een roland XP80, met verschillende exp. boards en een roland rd 700. Werkt allemaal lekker, maar toch, ik wil meer sounds. Ik zit nu te denken om mijn XP80 te verkopen (met pijn in het hart) en te vervangen door een fantom X7. Maar ik twijfel: ik kan hem ook houden en een XR module toevoegen, of ik denk zelfs aan een Motif ES rack. Zelfs denk ik eraan om een Nord Modular G2 te kopen met modules. Alles wordt dan aangestuurd vanuit mijn RD 700 (lekker aan de perfomances draaien en het hele spul gaat via MIDI mee). Wat is wijsheid. Zeler als je bedenkt dat een sampler ook nog ontbreekt aan mijn gear. Let wel, het gaat puur om het live spelen, de studio, daar kom ik wel uit met afzonderlijke apparaten. Ik wil ook niet te beperkt zijn in mijn patches. De XP80 heeft 32 performance-patches, tja dat wringt als je meer de 100 nummer wil spelen. Heeft iemand een aardige suggestie?

Frank

Re: live setup: meer modules of toch kiezen voor meer toetsen

Origineel geplaatst door MIS
Ik speel al enkele jaren live met een fantastische band. Ik heb een roland XP80, met verschillende exp. boards en een roland rd 700. Werkt allemaal lekker, maar toch, ik wil meer sounds

Ik speel zelf ook ik een live band met meerdere synths. Mijn Fantom met de SRX-07 ultimate keys kaart is overiges wel de meest gebruikte simpel omdat tie de beste sounds heeft voor het live werk: ac. piano, strings, fenders, wurli's etc. De FS1-R gebruik ik voor DX7 sounds, de Nord Lead voor de "analoge" sounds. De K5000 en Wavestation ga ik gebruiken voor pads, drones en FX. Het zijn qua synthese compleet verschillende synths met een eigen karakter en dat bied je veel mogelijkheden.

Wat voor sounds zoek je overigens?

Fantom x7 versus rack

Fantom x7 versus rack

Ha Sjaak,

Ik zie dat jij toch wel wat keyboards eruit gooit. Het is vaak zo lastig om met bijvoorbeeld drie keyboards te spelen, zeker in kleine ruimtes. De X7 bevalt die goed bij live-optredens. Ikzelf zat nog te denken aan Nord Elektro met een fantom XR rack daaraan gekoppeld. Ik wil hooguit twee toetsinstrumenten meenemen. De Fantom lijkt me ook wel aardig en ik weet niet of de rackversie live lekker werkt. Ik speel veel jaren 70 - 90 werk. Veel piano, orgel, maar ook strijkers en af en toe een blazertje (en die vind ik nou weer niet zo mooi van Roland). Ik zoek ook nog wat echte synth geluiden, gillende geluiden (zoals het solootje in Baby Love van Joyce Kennedy). Die haal ik nog nergens uit. Dat lijkt met echt iets voor een Nord?

Frank

Ha die Frank,
Ik heb er inderdaad verschillende synths uit gegooid. Sinds 2 jaar speel ik weer live en dan stel je andere eisen aan synths dan dat je alleen in studio's of thuis bezig ben. Een goed klavier is een must, de synth moeten ook degelijk gebouwd zijn, 't liefst met ingebouwde voeding en niet van die losse adapters, moet goed in de mix klinken etc. Ruimte is vaak een issue op het podium, vooral in de kroeg. 2 synth met klavier is echt het maximum wat je kwijt kunt, daarom zit de rest in mijn 19" rack, ik ken het probleem ;)

Het aantal synths is verder een kwestie van budget en de eisen die stelt aan je sounds. Kijk, in principe kun je met een synth zoals de Fantom-X zo'n beetje alles wel aan, alleen als het autentieke geluid nog beter wilt benaderen wijk ik dus uit naar andere modules. Dat is ook de reden waarom ik dus verschillende soorten synths heb niet enkel workstations ala de Fantom. Hangt ook een beetje van het genre af wat je dan als aanvullende synth zou moeten kopen.

De Nord Lead 3 (keyboard versie) gaat er overigens uit omdat ik een beter master klavier wil en ook relatief weinig gebruik maak van analoge sounds. Sinds een week heb ik dus een K5000 staan, mooie synth en een super goed klavier met 61 toetsen. Er komt misschien wel een NL3 rack module voor terug, of iets vergelijkbaars, een analoge 19" module, don't know yet :) Maar op dit moment heeft het geen prioriteit omdat ik de NL3 slechts in 3-4 nummers gebruik, met de Fantom kan ik ook prima analoge string sounds maken. De Nord Lead 3 kan ik je in ieder geval echt aanraden voor het "analoge" podium werk, ze zijn zo degelijk als een tank en klinken als een klok.

Kun je trouwens zelf patches maken op je Fantom? Ik zal eens kijken of ik dat geluidje van Baby Love - Joyce Kennedy uit de Fantom kan toveren.

O ja, wat ik je nog wilde zeggen: persoonlijk vind ik het belangrijk dat je belangrijkste synth ook een beetje makkelijk werkt. Wat dat betreft is een X7 een topper, qua user interface werktie heel makkelijk en dus haal je er ook meer uit. Modules hebben vaak als nadeel dat het minder makkelijk te bedienen is door de eindeloze menu's tenzij je software editors gebruikt. Alle synth stuur ik live trouwens aan via een midi patchbay incl. program changes, transposes etc, dus met 1 druk op de knop switch ik van nummer 1 naar 2.

De Electro: ik heb er ook aan gedacht om die te kopen. Ik vond hem echter relatief duur, aan de andere kant zijn de Elec. piano's en hammonds weer ongekend goed.

Fantom X zal zeker goed zijn als all round workhorse (heb die zelf niet). De Nord Electro is inderdaad erg lekker voor de vintage geluiden.

Je kunt natuurlijk NE + Fantom XR doen, maar dan heb je een matige controller (de NE, geen aftertouch, wheels, etc) en een module (met alle bedieningsproblemen vandien).

Je kunt ook een Fantom X (6 of 7) nemen met een Nord Electro Rack. Dan heb je een goeie controller (de Fantom) en een module, die (anders dan andere modules) geen gebruikersgemak-verlies oplevert t.o.v. de toetsenversie. De NE en de NE rack hebben exact hetzelfde interface, omdat het nu eenmaal geen "deep delving synth" is, maar een instrument voor de "bespeler". Je hebt op de NE Rack direct toegang tot de effecten etc, dus dat is handmatig goed te doen.

Het is maar een idee...

Succes.

Origineel geplaatst door Gertje
Je kunt natuurlijk NE + Fantom XR doen, maar dan heb je een matige controller (de NE, geen aftertouch, wheels, etc) en een module (met alle bedieningsproblemen vandien).

Klopt, de Electro is qua controller opties heel beperkt tov van synths zoals de Fantom. Dus Fantom-X + Electro module ligt meer voor de hand dan Electro + Fantom-XR module.

MOTIF ES Rack

MOTIF ES Rack

Tja, ik denk nu zelf eigenlijk aan de volgende optie. Ik houd mijn XP80 en uiteraard mijn RD700 (dat is mijn master). En..........jawel, ik schaf een motif ES rack aan. Ik wil graag wat andere sounds hebben dan alleen de roland sounds. Ik heb een oude yamaha cs1x en die yamaha-geluiden zijn toch wel erg lekker. Dat is natuurlijk helemaal zo in een motif. Overigens zal ik mijn motif dan aansturen vanuit mijn RD700. Sequencer zit al in de XP 80. T.z.t. als het geld er weer is ga ik mijn XP80 vervangen voor een Fantom X7. Dit lijkt mee een aardig plan.

Groet,
Frank

Re: MOTIF ES Rack

Re: MOTIF ES Rack

Origineel geplaatst door MIS
Tja, ik denk nu zelf eigenlijk aan de volgende optie. Ik houd mijn XP80 en uiteraard mijn RD700 (dat is mijn master). En..........jawel, ik schaf een motif ES rack aan. Ik wil graag wat andere sounds hebben dan alleen de roland sounds. Ik heb een oude yamaha cs1x en die yamaha-geluiden zijn toch wel erg lekker. Dat is natuurlijk helemaal zo in een motif. Overigens zal ik mijn motif dan aansturen vanuit mijn RD700. Sequencer zit al in de XP 80. T.z.t. als het geld er weer is ga ik mijn XP80 vervangen voor een Fantom X7. Dit lijkt mee een aardig plan.

De presets in de Motif ES klinken in ieder geval anders dan de Rolands, maar de Motif ES en Fantom-X hebben wel heel veel overlap qua mogelijkheden en sounds. Het enige echte nadeel tov de Fantom's is de user interface, die vind ik een stuk minder gebruikersvriendelijk. De sounds zijn overigens heel goed. Over de X7 ben ik in ieder geval heel te vreden en dat is weer een grote stap vooruit tov een XP-80. Maar goed, dat is ook logisch, de techniek staat natuurlijk niet stil :)

Re: Re: MOTIF ES Rack

Re: Re: MOTIF ES Rack

Origineel geplaatst door Sjaak
De presets in de Motif ES klinken in ieder geval anders dan de Rolands, maar de Motif ES en Fantom-X hebben wel heel veel overlap qua mogelijkheden en sounds. Het enige echte nadeel tov de Fantom's is de user interface, die vind ik een stuk minder gebruikersvriendelijk. De sounds zijn overigens heel goed. Over de X7 ben ik in ieder geval heel te vreden en dat is weer een grote stap vooruit tov een XP-80. Maar goed, dat is ook logisch, de techniek staat natuurlijk niet stil :)

Sjaak, welke patchbay gebruik jij?
Frank

Qua gebruiksvriendelijkheid, display en editmogelijkheden zit je met de FantomX zeer goed.
De Motif(ES) vind ik persoonlijk zelf net iets meer body hebben, komt net iets beter door de mix en dat maakt de Motif iets geschikter voor het type muziek van onze band (Soul, disco, pop).
Ik vind de Fantom X te licht, hoewel ik dat de ultieme studio-bak vind.

Het is wel belangrijk goed te kijken naar het type muziek dat je maakt.
Goede Rhodes, piano's, orgels en strings zijn het belangrijkst in een band.

Back