Heeft de Elka MK-55 polyphonic afterouch?

renepela

Ouwe rot
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een midi klavier om mijn CS-80V soft synth mee aan te sturen.
Een van de krachtigste features (afgezien van de waanzinnige klank natuurlijk) van de CS-80 is het feit dat je zeer expressief kunt spelen doordat ie gebruik maakt van polyphonic (key) aftertouch.
Het midi masterklavier wat ik nodig heb moet dus ook poly aftertoch ondersteunen.

Vandaag liep ik tegen een tweedehands Elka MK-55 master klavier aan.
Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat dit model poly aftertouch heeft.
Ik kan echter op internet niet veel info vinden over dit apparaat.
Het grote broertje, de MK-88, heeft het volgens mij wel, maar van de MK-55 weet ik het niet.

Wie kan mij vertellen of de Elka-55 een goed klavier is om mijn CS-80V mee aan te sturen?
Heeft ie poly aftertouch?
Wat is een redelijke prijs voor zo'n ding?
Verder nog bijzonderheden waar ik op moet letten?

Alvast bedankt,

Rene

Bedankt tot nu toe...

Bedankt tot nu toe...

Dat is snel antwoord.

Kennelijk heeft ie dus inderdaad poly aftertouch.
Het enige wat ik nu nog graag zou willen weten of het een beetje een goed apparaat is.
Ik ken namelijk toetsenborden waar je zo ongeveer met je hele gewicht op moet gaan hangen voordat de aftertouch reageert.

Hopelijk heeft iemand hier op het forum zo'n ding en kan ie me vertellen of ie goed te bedienen is en wat een redelijk bedrag zou zijn waarvoor ie te koop is.
Ik kan hem in ieder geval voo 220 euro kopen. Dat lijkt mij wel een fair bedrag.

Groeten,

Rne

Die poly-aftertouch van de Elka is meegenomen naar de S2/S3 van GEM. Ik hoop dat je er 1 kunt vinden voor een leuke prijs. Er staat ook een S2 en een S3 te koop op MP.

hier op het forum biedt iemand zijn Roland A80 aan. Die heeft ook poly-aftertouch. Dat is een top-klavier.

Re: Bedankt tot nu toe...

Re: Bedankt tot nu toe...

Origineel geplaatst door renepela
Dat is snel antwoord.

Kennelijk heeft ie dus inderdaad poly aftertouch.
Het enige wat ik nu nog graag zou willen weten of het een beetje een goed apparaat is.
Ik ken namelijk toetsenborden waar je zo ongeveer met je hele gewicht op moet gaan hangen voordat de aftertouch reageert.

Hopelijk heeft iemand hier op het forum zo'n ding en kan ie me vertellen of ie goed te bedienen is en wat een redelijk bedrag zou zijn waarvoor ie te koop is.
Ik kan hem in ieder geval voo 220 euro kopen. Dat lijkt mij wel een fair bedrag.

Groeten,

Rne

ik heb een tijdje met de mk55 mogen spelen. ik vond de poly at net iets beter dan die van de Gem S2 die ik in bezit heb. de mk55 is een zeer uitgebreid midi-keyboard.

220 euro. tja 200 zou beter zijn maar je zult er geen spijt van krijgen denk ik.

Test het keyboard trouwens wel uitvoerig voordat je 'm koopt. In ieder geval bij de GEM zit er een soort vilt tussen de toetsen en de AT contacten en dat wil wel verslijten/verharden over de jaren. Ik heb een S2 gehad die iets gevoeliger was dan de S3 die ik nu heb (terwijl ze identiek zouden moeten zijn).

En ik begrijp van René dat van origine de S2/3 en MK55 ook hetzelfde keyboard zouden moeten hebben?
Dan zal enig verschil in AT tussen die twee ook moeten zitten in ouderdom en instellingen. Vergeet niet dat er voor de AT ook binnenin nog een paar potmeters zitten. Bij de GEM S2/3 zit er zelfs onderin een gaatje zodat je er van buitenaf bij kunt.

Of de toetsenborden helemaal hetzelfde zijn weet ik niet, ik zou de Elka laten voor wat is. Voor een S2 betaal je gewoon minder en je hebt daarbij nog een sequencer, 6mb rom sounds, lpf/bpf/hpf 24db reso-filters and een WAV/S1000 converter voor samples.

die Elka kan alleen maar aan en uit.

Oke, ik weet genoeg

Oke, ik weet genoeg

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik ben nu wel aan het twijfelen of ik die Elka neem of op zoek ga naar een S2. Ik kan de Elka inmiddels, na wat onderhandelen, krijgen voor 180 euro. Daar heb ik volgens mij geen S2 voor.
De geluiden van de S2 boeien me ook niet zo. Ik heb veel betere hard- en software synths, gebruik Cubase als sequencer en kontakt als sampler. Zo'n Gem S2 voegt dus niet veel toe aan m'n setup en ik zou hem dus puur en alleen hebben voor de poly aftertouch. Ik denk dus dat ik toch kies voor de Elka. Een goed midi toetsenbord is nooit weg, zeker niet als je veel VST's gebruik zoals ik.

Rene

de AT vond ik met de elka iets meer in de richting van decs80 komen dan met de s2.

voor de s2 heb je wel meer 'synth' voor je geld. met de mk55 heb je net iets meer mogelijkheden met midi. zones instellen, curves toepassen voor AT etc.. ...alhoewel, die s2 heeft ook maarliefst 2 x midi in/out trouwens en is built like a rock terwijl de mk55 nogal plastic aandoet van buiten en qua gewicht. maar vergis je niet.

Ik heb m'n besluit genomen. Ik vind die midi functionaliteit en de goede poly AT toch het belangrijkst, dus ik koop de Elka.

Ik had begrepen dat jij een echte CS-80 hebt van Heckis? (ja, ik ga nu off topic)
Ik heb ooit eens een post gedaan met de vraag hoe ik dat lead soundje moet maken van to the unknown man.
Ik heb wel wat antwoorden gekregen dit te doen met de guitar presets, maar ik krijg toch niet het gewenste resultaat.
Misschien dat jij het weet en het me in meer detail kan vertellen. Nog mooier zou natuurlijk een filetje zijn voor de CS-80V met dat geluid erin, maar als je een echte CS-80 hebt heb je vast de CS-80V niet. Dat blijft toch een kopie en het origineel is vast stukken beter.

Rene

met de mk55 heb je net iets meer mogelijkheden met midi. zones instellen

16 zones op de S2/3 tegenover 6 op de Elka. Lijkt me dat de S er meer heeft...?

curves toepassen voor AT etc

Da's wel mooi inderdaad. De S2/3 kan alleen velocity curven.

.. ...alhoewel, die s2 heeft ook maarliefst 2 x midi in/out trouwens

met merge en filter!

wat een oen ben ik

wat een oen ben ik

zo ziet hij er uit ;-)
maar het is dus een ELKA MK88, was in de war door dat hele elka/gem-vergelijkingsgebeuren ;-)

Attachments

• elka.jpg
    elka.jpg
    15,8 KB · Bekeken: 121
Back