Een paar vraagies..

demian

Ojee
Ik vraag me nu al een tijdje dingen af, en sinds vanavond moet ik daar weer aan denken,
bijv. de EMS Synthi AKS die ingebouwde speakers heeft..

Klinkt dat nou ook echt? Heb je daar op een of andere manier nou ook wat aan?

Maar ook deze,

Hoe is een drumcomputer zoals bijv. de Roland TR808 die een vreselijke wereldhit is geworden eigenlijk bedacht en ontstaan? Hadden ze bij Roland toen al Michael Jackson en Hip Hop in gedachten?
Dachten ze bij het ontwerpen van de TR909 ook al aan house?

Ik geloof er niks van. Hoe kwamen ze er dan op ??

En waarom deden de Japanners er dan zelf niets mee of is er ook veel Japanse muziek met 909 en 303 etc te vinden uit de jaren 80? (lijkt me niet)

Wat hadden de ontwerpers voor ogen/oren toen ze die dingen bedachten en wat dacht Roland toen eigenlijk,
dat ze dat spul 'én-mass' zouden gaan verkopen?

TB303 het zelfde, een hit van een aparaat, maar eerst onbegrepen.
Wat hadden de makers in godsnaam in hun gedachten daarbij oorspronkelijk??
Gitaarbaslijntje? En dan zo geschikt voor acid?!

Het gaat er bij mij niet in dat iemand iets neerzet, wat hij zelf eigenlijk niet begrijpt of weet te benutten terwijl anderen daar helemaal los op kunnen gaan.

Hoe zit dat nou? Zijn er nog meer voorbeelden ? Noem ze!

Ik kan alleen op je eerste vraag antwoord geven:D

Verwacht geen trillende ramen maar het geluid is best aardig uit die kleine speakertjes. Sonic 6 idem dito.

Re: Een paar vraagies..

Origineel geplaatst door demian
Hoe is een drumcomputer zoals bijv. de Roland TR808 die een vreselijke wereldhit is geworden eigenlijk bedacht en ontstaan?

Als je kijkt naar de voorgangers is dat niet zo lastig, hoor. Alleen hadden die een wat mindere resolutie in het geluid (niet overal hetzelfde circuit maar anders getuned) en presetritmes.

Overigens was een 8- of 16-step sequencer al langer bekend, en stukken cheaper dan een LCD met puntjes erop, volgens mij.

Hadden ze bij Roland toen al Michael Jackson en Hip Hop in gedachten?
Dachten ze bij het ontwerpen van de TR909 ook al aan house?

Ik geloof er niks van. Hoe kwamen ze er dan op ??

Combineer - CR78 + stepsequencer zodat gebruikers niet perse presets hoeven te gebruiken. Uiteindelijk gaan die je toch maar de keel uithangen.

En waarom deden de Japanners er dan zelf niets mee of is er ook veel Japanse muziek met 909 en 303 etc te vinden uit de jaren 80? (lijkt me niet)
Was het maar. Maar je moet je wel realiseren dat het doel van de synthesizers was om iets te maken dat een brede serie aan instrumenten aardig na kon doen, op een zo goedkoop mogelijke manier, met 1 enkele interface. De 808 en 909 moesten het afleggen tegen Yamaha RX-bakken omdat de RX-serie realistischer klonk, niet omdat je met de 909 house kon maken.

TB303 het zelfde, een hit van een aparaat, maar eerst onbegrepen.
Wat hadden de makers in godsnaam in hun gedachten daarbij oorspronkelijk??
Voor drummers, de 303 als baslijnbegeleiding (kijk in de handleiding, daar staan de instellingen voor de akoestische bas nog in), voor bassisten, de 606 als drumbegeleiding. Voor een lage prijs.

Het gaat er bij mij niet in dat iemand iets neerzet, wat hij zelf eigenlijk niet begrijpt of weet te benutten terwijl anderen daar helemaal los op kunnen gaan.
Ze wisten het vast prima te benutten, alleen heb je iemand nodig die zo'n apparaat op een volkomen andere manier gebruikt. Probeer je eens voor te stellen dat iemand een Electribe-A en R gebruikt als achtergrond voor powerchords op gitaren voor rock.

Dan kom je ongeveer in de buurt :).

Back