Alpha Juno de gekste

Ik vind die extra waveforms ook geweldig, dat heeft geen enkele andere analoge synth.

Origineel geplaatst door Patat Met
Nee, het zijn digitaal aangestuurde analoge oscilatoren. In het engels Digitaly Controled Oscilator, DCO.

Ja, dat dacht ik in het begin ook, maar voor zover ik het heb kunnen nameten worden de waveforms digitaal gegenereerd om vervolgens via een D/A-converter aan de VCF's en VCA's gevoerd te worden... Hetzelfde kunstje wordt toegepast in bijvoorbeeld de Korg DW-6000 en de DW-8000. Het zijn dus geen digitaal gecontroleerde analoge oscillators meer, maar dus echte digitale oscillators.

Dus het was eigenlijk de laatste oefening voor de D-50?

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Ja, dat dacht ik in het begin ook, maar voor zover ik het heb kunnen nameten worden de waveforms digitaal gegenereerd om vervolgens via een D/A-converter aan de VCF's en VCA's gevoerd te worden... Hetzelfde kunstje wordt toegepast in bijvoorbeeld de Korg DW-6000 en de DW-8000. Het zijn dus geen digitaal gecontroleerde analoge oscillators meer, maar dus echte digitale oscillators.

Intressant, dat wist ik niet. Heeft een juno 106 en een jx10 bijv. wél analoge osc's die digitaal worden aangestuurd (DCO's toch?) En heten digitale osc's dan DO's? :confused:

Je hebt verschillende soorten DCO's. Een DCO heeft, net als een synth, een signaalpad met meerdere stappen. Afhankelijk van waar in dat signaalpad de DA, de omzetting van analoog naar digitaal plaatsvind heb je een analogere of digitalere dco :)

naar mijn weten zijn er 3 hoofdtypes:

1: Een digitale klokpuls stuurt een analoog circuit aan, die dan verschillende waveforms produceert.

2: Een digitale blokgolf gaat door een analoge "waveshaper" die er zaagtand en puls ed. van maakt. (Roland JX synths doen het zo, Juno volgens mij ook)

3: Alle golfvormen worden digitaal opgewekt en aan het eind door een DA gehaald.

Origineel geplaatst door maxdox
Intressant, dat wist ik niet. Heeft een juno 106 en een jx10 bijv. wél analoge osc's die digitaal worden aangestuurd (DCO's toch?) En heten digitale osc's dan DO's? :confused:

Een Juno-106 heeft een analoge oscillator die een zaagtand genereert. De frequentie van deze zaagtand wordt bepaald door een digitale puls. Hier is inderdaad sprake van een DCO. Voor zover ik weet is dat bij de JX-10, JX-8 en MKS-70 ook het geval, maar ik heb even niet de schema's bijdehand om dat na te kijken.

De afkorting voor digitale oscillators is inderdaad DO's.

De AlphaJuno's kun je technisch inderdaad wel zien als de voorloper van de D-50. Bij de D-50 was Roland inmiddels zo ver, dat ook de VCF's en VCA's digitaal nagemaakt konden worden.

Ja, dat dacht ik in het begin ook, maar voor zover ik het heb kunnen nameten worden de waveforms digitaal gegenereerd om vervolgens via een D/A-converter aan de VCF's en VCA's gevoerd te worden...

Dan zouden er 6 DSP's en 6 D/A's in dat ene chippie moeten zitten aangezien hij voor elke voice een uitgang heeft. Dat lijkt me een hele gewaagde claim, en zeker voor 1985 :)

Het blokschema van de alpha-JUNO DCO:

juno-dco.jpg

De oscillatoren van de JX8p en JX10 zijn gebouwd rond een 4-tal 8253 timer IC's. (datasheet voor de geinteresseerden ). Deze genereren een blokgolf. Een soort integratorschakeling (opampje met condensator in de feedback) maakt daar een zaagtand van.

Origineel geplaatst door SideFX
Dan zouden er 6 DSP's en 6 D/A's in dat ene chippie moeten zitten aangezien hij voor elke voice een uitgang heeft. Dat lijkt me een hele gewaagde claim, en zeker voor 1985 :)

Het blokschema van de alpha-JUNO DCO:

Ok, dat schema van die 87123 had ik dus niet. Maar zoals je kunt zien, zit er een 8-bit digitale ingang op en 6 analoge uitgangen, vandaar dat ik dacht dat het een 6-voudige D/A-converter was. Zo'n DAC zou rond 1985 technisch wel mogelijk moeten zijn geweest, toch? Verder heb je voor een paar zaagtanden en blokgolven echt geen DSP's nodig, kijk maar eens naar de Yamaha DX-7. Die perst er zelfs zonder problemen sinussen uit. :)

Maar goed, om even op de oscillators van de Alpha Juno's terug te komen: aan dat schema van de 87123 te zien, zitten er dus toch wel DCO's in de Alpha Juno en geen DO's, zoals ik eerst beweerde. :o:

Er zitten dan wel geen 6 DSP's en 6 DAC's in die chip, maar wel 6 data latches, 6 timers, 6 waveform generators en 6 waveform mixers. Toch wel knap van Roland om dat in 1985 allemaal al in één chipje te stoppen, vooral als je weet hoe groot die 8253 timer IC's en die waveform generator IC's van bijvoorbeeld de Juno-106 zijn. :biertje:

Origineel geplaatst door Unic
Mogen wij, die niet juno bekenden ook wat horen?!?! zoals die patches die jullie noemen?:)

bedankt!:okdan:

Zou ook prettig zijn om wat goeie presets in de vorm van een sysex file te beluisteren.
Ik krijg er niet echt wat bruikbaars uit, behalve die hardcore geluiden dan...

Kheb er zojuist een gescoord, een mooie Alpha Juno 2 8)

Even afgesopt en van binnen stofgezogen, en een paar toetsen moet ik even nakijken, die doen het niet of geven altijd een velocity uitslag van 100%...

Maar wat een sound! Niet normaal, ik wist dat hij dik was, maar dit overtreft m'n verwachtingen :{

Ok, dat schema van die 87123 had ik dus niet. Maar zoals je kunt zien, zit er een 8-bit digitale ingang op en 6 analoge uitgangen, vandaar dat ik dacht dat het een 6-voudige D/A-converter was. Zo'n DAC zou rond 1985 technisch wel mogelijk moeten zijn geweest, toch? Verder heb je voor een paar zaagtanden en blokgolven echt geen DSP's nodig, kijk maar eens naar de Yamaha DX-7. Die perst er zelfs zonder problemen sinussen uit. :)

Maar goed, om even op de oscillators van de Alpha Juno's terug te komen: aan dat schema van de 87123 te zien, zitten er dus toch wel DCO's in de Alpha Juno en geen DO's, zoals ik eerst beweerde. :o:

Er zitten dan wel geen 6 DSP's en 6 DAC's in die chip, maar wel 6 data latches, 6 timers, 6 waveform generators en 6 waveform mixers. Toch wel knap van Roland om dat in 1985 allemaal al in één chipje te stoppen, vooral als je weet hoe groot die 8253 timer IC's en die waveform generator IC's van bijvoorbeeld de Juno-106 zijn. :biertje:

:biertje: biertje!

Ik heb hem vandaag helemaal schoongemaakt, en alle toetsen doen het weer perfect. De truuk is om de contactpuntjes in de rubbers en op de printplaat met een gum af te gummen. :D

Let er wel op dat er verschil zit in de veertjes van de witte en de zwarte toetsen. De zwarte hebben de langere veertjes, die zijn 2 mm langer dan de korte en er zijn er ook precies 25 van.
Ik kwam hier pas achter toen ik al halverwege was met het terugzetten...arg :bekdicht:

Ook de op hol geslagen alpha-dial heb ik kunnen fixen, dat is een kwestie van de potmeter openmaken door de 4 pinnetjes voorzichtig weg te buigen, en dan de zwarte cirkel op het printje en het contactpuntje aan de andere kant voorzichtig schoonmaken. Ik heb een wat-tip gebruikt, eerst met de ene kant die nat is, en dan de andere die droog was. Dan weer in elkaar zetten en hij deed het weer perfect! :)

weet er iemand waar je nog toetsen kan bestellen voor de @juno 2??? ik mis er een aantal en bij roland hebben ze er geen meer op voorraad of iedergeval niet die toetsen die ik nodig heb. ik zoek C4 en C#4!!!!

Origineel geplaatst door therealshonuff
weet er iemand waar je nog toetsen kan bestellen voor de @juno 2??? ik mis er een aantal en bij roland hebben ze er geen meer op voorraad of iedergeval niet die toetsen die ik nodig heb. ik zoek C4 en C#4!!!!
van een ander octaaf is dus uit den boze? :D

Elke # toets is hetzelfde in ieder geval,

C is identiek aan F. (enzij er intern iets speciaal is dat weet ik niet)

Ik kan het weten ik had laatst een virtual keyboard programmaatje geschreven om toetsen een beetje 'natuurgetrouw' te tekenen. :D

Back