[Yamaha] yamaha an200/ plg150

Ozz

Ik maak loopings
ik heb ergens een 2e-hands Yamaha AN-200 zien staan en al lezende op dit forum zag ik dat er schijnbaar mensen zijn die de PLG150-AN kaart uit de an hebben gehaald om deze in hun MOTIF/S-Series/CS6x te gebruiken. nou is mijn vraag wat is die kaart en hoe vitaal is deze voor de an? doet hij het nog wel zonder kaart, niet dat ik hem probeer en wel geluid eruit krijg en pas later als je het ding snapt er achter komt dat die kaart mist, kan iemand mij hier meer over vertellen?

zoals je waarschijnlijk hebt gelezen op het forum is de AN kaart de kaart die de vitueel-analoge synthese doet en , de AN200 kan dus zonder de AN-kaart geen synth geluiden meer opwekken , maar werkt dan nog wel als drumcomputer.

Ik ben 2 AN200's en 1 DX200 te lijf gegaan en de PLG-kaarten eruit gehaald en in een Motif ES geduwd. :D

De AN200/DX200 werken nog steeds probleemloos zonder de bewuste PLG-kaart, uiteraard kan je wel niet meer het eerste spoor (synthengine) gebruiken want daarvoor heb je die kaart nodig. De overige 3 sporen sturen de on-board percussiesamples aan.

Zonder PLG-kaart is zo'n DX200/AN200 eigenlijk niet meer dan een '3-tracks drumcomputertje'. Veel geld zou ik daar toch niet voor over hebben want tegenwoordig heb je voor weinig al een degelijke tweedehands drummachine.

dus als ik de an200 probeer kan ik er snel achter komen door een synthese af te spelen om te zien of die kaart er in zit zonder hem open te schroeven......enige indicatie voor de prijs van een an zonder de kaart??

Openschroeven is anders erg snel geklaard en dan zie je onmiddellijk of de kaart aanwezig is. Zonder te schroeven kan je ook snel weten of de kaart nog aanwezig is door bv. een van de preset patterns te starten en de 3 rhythm tracks even te muten (MUTE ingedrukt houden en vervolgens op de klaviertoetsen 2, 3 en 4 drukken). Als de kaart nog aanwezig is hoor je de synthesizer, anders hoor je niets.

Of sluit een midiklavier aan en speel erop. Standaard staat een DX200/AN200 op midikanaal 1 voor de synthpart dus als je m.b.v. een midiklavier op kanaal 1 iets zendt dan zou je de synthengine horen indien de kaart niet is verwijderd.

dat is duidelijk, ik denk nl niet dat die lommerd het tof vindt als ik met m'n kruiskop zijn winkel binnen loop en die an te lijf gaat.

nee daar zit 'ie niet in. de an1x en de plg-an zijn niet hetzelfde. De an1x heeft 10 stemmen, de PLG-an maar 5. Ik geloof dat de plg-an ook een extra waveform heeft

Back