Vergeleken met een TB-303 (die hier nu thuis staat) vallen me de volgende dingen op.
Plus:
- De 09 heeft een 4 parts audiolooper (dus live een sequence van de 09 afdraaien en opnemen in de looper, vervolgens realtime switchen naar een nieuw pattern terwijl de zojuist opgenomen loop doorspeelt en de nieuwe loop weer samplen, kan tot 4 parts);
- Veel golfvormen (de een meer bruikbaar dan de andere);
- Verschillende filters (vertonen echter qua werking nogal es ongecontroleerd gedrag, zoals PH al zei).
Min:
- De 303 heeft een aanzienlijk dikkere sound;
- Het filter komt niet overeen met de TB-303. Je hebt bij de 09 de keuze uit 12dB/24dB. De 303 heeft een 18dB filter en is beheerster (je draait niet ineens je geluid weg ofzo en de TB heeft nét geen zelfoscillatie waardoor je wel de echte acidsound krijgt maar het geluid ook tonaal blijft en niet helemaal gaat piepen);
- de verschillende soundparameters van de 303 zijn beter op elkaar afgesteld (betere invloed van bijvoorbeeld Env.Mod enz.);
- De 09 heeft tulpstekkeraansluitingen.
Overigens heb ik bij de MC-09 nooit de slide- en accentmogelijkheden gebruikt dus daar kan ik geen vergelijkend oordeel over geven.
Vond zojuist nog een oude track waarin de 09 voor de baslijn heb gebruikt (leadgeluid is een K-Station).
http://pu.solidbasics.com/tracks/MC-09_baslijndemo.mp3
Zoals Ethereal al aangeeft, is het filter niet-je-van-het en dit vond ik dan ook tevens het bezwaarlijke ervan. We hebben hem enkele keren live gebruikt en vanwege de behoorlijk onbetrouwbare filters moet je heel precies zijn met tweaken, had er in elk geval op de bunhe een volledige taak aan. Ik vind dan ook een argument als het gebruik van externe filters niet van toepassing op dit bakkie, aangezien Roland hem wel echt als tweakbak presenteerde.
Reactie op Cloudman:
Over het maken van allerhande andere bleepjes en bloepjes is dit waarschijnlijk toe te wijzen aan de verschillende filters (mogelijkheid tot zelfoscillatie bijvoorbeeld) en verscheidene golfvormen.
De complexe bediening is behoorlijk 303-achtig (dat copieert Roland nou net weer wel hehe

) in de zin dat er veel functies zitten onder de weinige knoppen en aflezing van instellingen behoorlijk matig is ( dus veel werken met de manual ernaast).
Conclusie:
Roland heeft een soort van nieuwe-generatie-303 willen presenteren en deze volgeladen met extra opties (die soms wel tot leuke zaken kunnen lijden). Ik was bij de aanschaf vooral gecharmeerd van de acidpresets die door accents en slides wel behoorlijk acid klinken. Echter, wanneer je de geluiden gaat tweaken valt het onbetrouwbare filter als grootste minpunt door de mand. Je kunt er dus zeker wel acidachtige basslines mee maken en ook leuke synthlijntjes maar ze tweaken niet echt lekker weg. Verder is het heel moeilijk om het geluid goed in de mix te krijgen. Klank zit vooral veel in het midhoog en niet zozeer in het laag (wat voor een bassliner toch wel belangrijk is). Vergt dus veel eq en voorzichtig getweak.
De MC-09 doet uiteindelijk dus veel verschillende zaken voor maar 50% en niet een bepaald iets voor de volle 100%.
Zelf zou ik de Electribe A ook zeker es checken (zal hem zelf aankomende week bij een vriend uitproberen dus geef daar mijn reactie later nog wel op).
ps. Misschien met M0n0 es een 09 vs. 303 vergelijking opnemen? In beide apparaten een gelijk pattern maken en dan de 09 de 303 zo dicht mogelijk proberen te laten benaderen?