phrase lab MC-09

microphlexx

Affected user
Hoi,

Heb hier ergens iets gelezen van een phrase lab MC-09 heeft iemand die al staan thuis???
Zo ja is die beetje te vergelijken met de tb 303?????????????????

:halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja

Greetzzzzzz

PIC

PIC

PIC

Attachments

• mc09.jpg
    mc09.jpg
    79,5 KB · Bekeken: 97
Ik heb zelf de MC-09 gehad. Is qua tweakability wel te vergelijken met een TB-303 (accent, slide, cut-off, etc.) maar klinkt wel enigszins anders vanwege het 12/24 DB-filter. Desalniettemin wel geschikt als acidbak.:)

Nice en wa kost die bak?

Ik heb er laatst nog een paar voorbij zien komen op de marktplaats van dit forum. Misschien staat er nu nog wel een te koop.

Ik moet trouwens zeggen dat ik 'm qua klank erg tegen vind vallen. Vooral de filter vond ik erg matig. Eerlijk gezegd denk ik dat je in dezelfde prijsklasse meer aan een Korg Electribe A hebt.

Heb hem ook gehad, net sinds 2 dagen verkocht.. Toch vind het voor zijn geld een superleuke freakbak! Lekkere acid-loopjes, gefreakte geluidjes, en leuk als effectenbak! Stepfilter, yeah!

Filter was idd misschien niet geweldig, maar daar had ik mijn ModFX Philtre voor :okdan:

hoe zit het met de 128 golfvormen aan boord van dit doosje?
Op harmony-central lees je dat er sommigen wél flinke acid uithalen,
behalve de klassieke "wow wow wow" acid...

en voorts halen ze er ook allerhande andere bleepjes en bloepjes uit..

en de bediening? is die zo complex als men voorstelt? zo veel functies onder
de weinige knoppen?

Origineel geplaatst door cloudman
hoe zit het met de 128 golfvormen aan boord van dit doosje?
Op harmony-central lees je dat er sommigen wél flinke acid uithalen,
behalve de klassieke "wow wow wow" acid...

en voorts halen ze er ook allerhande andere bleepjes en bloepjes uit..

en de bediening? is die zo complex als men voorstelt? zo veel functies onder
de weinige knoppen?
Yep, weinig knopjes, veel functies. Veel rare afkortingen op dat te kleine schermpje. En dus toch wel vaak (zeker in het begin) de manual bij de hand om te kijken waar je mee bezig bent. Owja, verwacht niet te veel van die audio looper die er in zit. Voor externe signalen werkt het klote, maar ook opname van de dsp synth verloopt niet altijd vlekkeloos.

Je hebt idd 128 golfvormen, waar veel bruikbare, maar ook veel niet bruikbare tussen zitten. Met wat van de interne effecten kun je er nog best wat van maken, en kan ie best wel schreeuwen. Maar acid? Mwoah, nee.

al eens gedacht aan de EF-303?

misschien ook leuk als goedkopere 303 emulator? Heb er wellicht één in de aanbieding ;)

Proto, bedankt voor je uitleg :) en de drumsounds die er inzitten? kunnen die overtuigen?
of in de verste verte niet?

die EF-303 ziet er mij helemaal niet overtuigend uit eigenlijk... :erm:
of toch niet in die zin dat ik er wat mee kan doen...
zit daar eigenlijk een osc in? of is het gewoon een efx processor?

de ef303 is in de eerste plaats een effectprocessor, waar ook nog een dsp monosynth in zit. En eeh.. de drums uit de mc09? Nee eeh... daar zou ik 'm niet voor kopen....

Even tussen twee haakjes:
ik ben nooit erg tevreden geweest over de MC09, dus veel positiefs zul je er van mij niet over horen. Maar Ethereal heeft zich blijkbaar prima vermaakt met de MC09, dus informeer ook nog even bij hem zou ik zeggen! Misschien heeft hij nog wat leuke geluidsfragmenten of zo voor je.
(En volgens mij heeft Ethereal het zelfde exemplaar gehad ik ik ook heb gebruikt samen met Sly Dog :) )

die EF-303 ziet er mij helemaal niet overtuigend uit eigenlijk... :erm:
of toch niet in die zin dat ik er wat mee kan doen...
zit daar eigenlijk een osc in? of is het gewoon een efx processor?

idd 1 DSP Monosynth, die een lueke digitale emulatie van de 303 doet (inc. slide, cutoff, res....etc etc), kan ook tevens fungeren als mondrumsynth. Aantal erg leuke FX die allemaal volgens je eigen patterns, parameters, tweakacties te editten zijn....
Maar om eerlijk te zijn vind ik de interface niet jé van het.

Wel grappig, iedere keer als ik denk:"nu gaat het bakkie de deur uit" ontdek ik weer een andere feature, waarna het bakkie toch weer blijft...Daar komt ook bij dat het mij een handig bakje voor live optredens lijkt.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Even tussen twee haakjes:
ik ben nooit erg tevreden geweest over de MC09, dus veel positiefs zul je er van mij niet over horen. Maar Ethereal heeft zich blijkbaar prima vermaakt met de MC09, dus informeer ook nog even bij hem zou ik zeggen! Misschien heeft hij nog wat leuke geluidsfragmenten of zo voor je.
(En volgens mij heeft Ethereal het zelfde exemplaar gehad ik ik ook heb gebruikt samen met Sly Dog :) )

Wat viel je het meeste tegen? de gebruikersinterface? of de geluiden?
of het feit dat hij de 303 dan toch minder goed nadoet dan verwacht of gehoopt?

die EF303 ziet er leuk uit... Maar de specs overtuigen mij dus niet. jammer misschien, wie weet heb ik het bij het
verkeerde eind natuurlijk... de tb303 was in zijn tijd ook niet zo'n groot licht...

Wat viel je het meeste tegen? de gebruikersinterface? of de geluiden?
of het feit dat hij de 303 dan toch minder goed nadoet dan verwacht of gehoopt?
Het minste vond ik toch wel de filter. Hij tweakte gewoon niet lekker. Resonatie die van niet aanwezig ineens heel snel over gaat naar zelf oscillatie, en ook de cutoff vond ik niet echt fijn. De geluidskwaliteit op zich wel wel te doen, en ook de interface gaat wel als je er aan gewend bent.

Natuurlijk is het een veel voor weinig bakje. Maar ik had/heb het gevoel dat Roland er veel te veel in wou stoppen voor te weinig geld; waardoor het allemaal net nix is geworden. Ik heb nooit echt begrepen wat nou precies de bedoeling van Roland was met dit product. Want zo zijn de input en output ook alleen tulpaansluitingen :S.

de bedoeling is mij eigenlijk ook niet geheel duidelijk: lang na het échte acid-tijdperk, een vreemde stuiptrekking
in zekere zin. Dus het moet TB doen, maar is dan ook weer zoveel meer, en net niet (die audiolooper overtuigt me niet echt). en inderdaad, die tulp uitgang... wat zou een DJ uitvreten met dit tooltje? lijkt me niet geheel logisch allemaal... maar goed, in wezen trek ik me daar niets van aan.

Het is wel opmerkelijk hoe ver uiteen de meningen liggen over het geluid. sommigen vinden het net wél de shit,
en anderen vinden het dus speelgoed... niet evident dus om op die dingen een eigen mening te vormen.

Vergeleken met een TB-303 (die hier nu thuis staat) vallen me de volgende dingen op.

Plus:
- De 09 heeft een 4 parts audiolooper (dus live een sequence van de 09 afdraaien en opnemen in de looper, vervolgens realtime switchen naar een nieuw pattern terwijl de zojuist opgenomen loop doorspeelt en de nieuwe loop weer samplen, kan tot 4 parts);
- Veel golfvormen (de een meer bruikbaar dan de andere);
- Verschillende filters (vertonen echter qua werking nogal es ongecontroleerd gedrag, zoals PH al zei).

Min:
- De 303 heeft een aanzienlijk dikkere sound;
- Het filter komt niet overeen met de TB-303. Je hebt bij de 09 de keuze uit 12dB/24dB. De 303 heeft een 18dB filter en is beheerster (je draait niet ineens je geluid weg ofzo en de TB heeft nét geen zelfoscillatie waardoor je wel de echte acidsound krijgt maar het geluid ook tonaal blijft en niet helemaal gaat piepen);
- de verschillende soundparameters van de 303 zijn beter op elkaar afgesteld (betere invloed van bijvoorbeeld Env.Mod enz.);
- De 09 heeft tulpstekkeraansluitingen.

Overigens heb ik bij de MC-09 nooit de slide- en accentmogelijkheden gebruikt dus daar kan ik geen vergelijkend oordeel over geven.

Vond zojuist nog een oude track waarin de 09 voor de baslijn heb gebruikt (leadgeluid is een K-Station).
http://pu.solidbasics.com/tracks/MC-09_baslijndemo.mp3

Zoals Ethereal al aangeeft, is het filter niet-je-van-het en dit vond ik dan ook tevens het bezwaarlijke ervan. We hebben hem enkele keren live gebruikt en vanwege de behoorlijk onbetrouwbare filters moet je heel precies zijn met tweaken, had er in elk geval op de bunhe een volledige taak aan. Ik vind dan ook een argument als het gebruik van externe filters niet van toepassing op dit bakkie, aangezien Roland hem wel echt als tweakbak presenteerde.

Reactie op Cloudman:
Over het maken van allerhande andere bleepjes en bloepjes is dit waarschijnlijk toe te wijzen aan de verschillende filters (mogelijkheid tot zelfoscillatie bijvoorbeeld) en verscheidene golfvormen.

De complexe bediening is behoorlijk 303-achtig (dat copieert Roland nou net weer wel hehe :D) in de zin dat er veel functies zitten onder de weinige knoppen en aflezing van instellingen behoorlijk matig is ( dus veel werken met de manual ernaast).

Conclusie:
Roland heeft een soort van nieuwe-generatie-303 willen presenteren en deze volgeladen met extra opties (die soms wel tot leuke zaken kunnen lijden). Ik was bij de aanschaf vooral gecharmeerd van de acidpresets die door accents en slides wel behoorlijk acid klinken. Echter, wanneer je de geluiden gaat tweaken valt het onbetrouwbare filter als grootste minpunt door de mand. Je kunt er dus zeker wel acidachtige basslines mee maken en ook leuke synthlijntjes maar ze tweaken niet echt lekker weg. Verder is het heel moeilijk om het geluid goed in de mix te krijgen. Klank zit vooral veel in het midhoog en niet zozeer in het laag (wat voor een bassliner toch wel belangrijk is). Vergt dus veel eq en voorzichtig getweak.
De MC-09 doet uiteindelijk dus veel verschillende zaken voor maar 50% en niet een bepaald iets voor de volle 100%.

Zelf zou ik de Electribe A ook zeker es checken (zal hem zelf aankomende week bij een vriend uitproberen dus geef daar mijn reactie later nog wel op).

ps. Misschien met M0n0 es een 09 vs. 303 vergelijking opnemen? In beide apparaten een gelijk pattern maken en dan de 09 de 303 zo dicht mogelijk proberen te laten benaderen?

Sly Dog, wat een bijdrage!! :okdan: :halleluja

Zeer grondig dus. Als ik dat zo lees over de mc09, het minder makkelijke tweaken en zo,
de filters die te snel te extreme waarden geven... dat is voor mij toch allemaal vrij teleurstellend.
De track die ik beluisterde klonk dan wel weer heel erg leuk, ook het acid-like basslinetje was best mooi.
Maar toch...

Als die audiolooper echt zo brak is als wordt beweerd, dan is de kans vrij groot dat ik die zelfs nooit
ga gebruiken natuurlijk.

Toch heeft het beestje z'n charmes voor mij. Ik had ooit een EA1, maar was er niet kapot van.
Ik hou niet zo van de korg dsp-sound. Ik kan het niet helpen. Ze overtuigt mij niet,
het ganse bakje niet eigenlijk.

Gisteren met medeforummer Rvooh blijven hangen aan de toog, en die raadde meteen een analoge
tb-cloon aan, ipv de mc-09. Voordeel van de phraselab is wel zijn bescheiden prijsje he... :)

Ik heb ooit wel eens geprobeerd een loopje te samplen van een plaat met de audiolooper maar kreeg het niet voor elkaar dat ie de loop in het ritme opnam. Er werd beweerd dat de MC-09 zelf de loop 'quantised' maar dat was dus echt niet zo.

Heb geen idee wat je budget is maar je zou ook altijd nog kunnen kijken naar een Waldorf Pulse, Yamaha DX-200 of AN-200, Clavia Micro Modular. Dat zijn echt bakken die weer zoveel meer bieden dan de MC-09 qua mogelijkheden. En een beetje acidsound is overal bijna wel mee te maken. :)
Maar je zou inderdaad ook altijd nog kunnen kijken naar een analoge TB-kloon.

Over DSP-sound gesproken. Ik ben dus zelf weer helemaal geen fan van die Roland DSP-sound. De SH-32 heeft soortgelijke filtermankementen, ook weer van dat ongecontroleerde gedrag.

Nog even over die track van mij. Zoals je hoort is het enige dat ik doe met het basgeluid een beetje draaien aan de cut-off. Verder eigenlijk niet iets dat een ander apparaat niet zou kunnen.

Back