Andromeda Thread

Toch wel zielig dat er hier mensen op hun ... getrapt zijn als er iemand een andere mening toebedeeld is dan de zijne. Ga lekker genieten van je Andromeda. Zou wel het laatste zijn dat ik me gepikeerd zou voelen wanneer iemand 1 van mijn synths niets zou vinden. Heb je werkelijk de overtuiging van de ander nodig om jouw synths geweldig te vinden? Nu begrijp ik ook dat je zo gerirriteerd was omtrent de Jupiter 8, je hebt er dus zelf 1. :D
Jupiter 8 is een geweldige synth, maar door de duurte laat ik ook die aan mij voorbijgaan.
Zeeeeer bekend fenomeen hier. En het wordt alleen maar erger, me dunkt.
En dat maakt dit forum op termijn gewoon kapot.
Het is de bedoeling dat we iets van mekaar bijleren. En dat kan alleen als je ook kritiek durft delen met mekaar. Wel geargumenteerd natuurlijk.

ontopic:
Afgaande op geluidsdemo's ben ik eerder geneigd een Prophet 08 te kiezen boven een A6. Daarentegen heb ik een grote bewondering voor Nick Rhodes van Duran Duran, en die kerel heeft zijn Jup 8 ingeruild voor een A6. Maw. hij ziet alleszins wat in dat instrument.
Ik zou beiden wel eens willen uitproberen in een music-shop, maar er komt dan altijd wel een verkoper je oren van je lijf zagen...

2 dure instrumenten na mekaar uitproberen zonder meer, daar kom je niet zomaar mee weg.

Zou wel het laatste zijn dat ik me gepikeerd zou voelen wanneer iemand 1 van mijn synths niets zou vinden. Heb je werkelijk de overtuiging van de ander nodig om jouw synths geweldig te vinden? Nu begrijp ik ook dat je zo gerirriteerd was omtrent de Jupiter 8, je hebt er dus zelf 1. :D
nav reactie keybern, moet ik toch even reageren op die kwatsch van catalunya:

1 ja ik heb die synth's , net als een heleboel andere, en in de ruim 30 jaar vanaf het moment dat ik m'n eerste synth aanschafte heb ik nog veel meer synth's gehad.
nou en?
ik weet in ieder geval waar ik over praat. ik gebruik ze, leer de ins en outs en , in tegenstelling tot jou, klets dus niet zomaar wat uit m'n nek.

maakt me dat minder objectief ?
betwijfel het, dat soort opmerking laat ik graag voor jou rekening, heb geen enkel belang bij of jij of wie dan ook een synth goed of shit vind.
kan alleen niet tegen mensen die maar wat roepen zonder kennis en/of ervaring met een bepaald apparaat.

2 als je iets niets vind en andere mensen hebben er wel lol in , ga dan gewoon ook eens ergens anders lopen vervelen. er staat niemand te wachten op die typische nederlandse zeurkous , geniet gewoon van wat je hebt en laat andere genieten van wat zij hebben. nu lijkt het meer op wat interessant geklets zonder veel inhoud. zeuren om te zeuren kan verslavend zijn .

3 @keybern: als je echt geinteresseerd bent, stuur maar een pb, kan je ze naast elkaar uitproberen, no problem

hier even wat andromeda meuk.

ik kan nog wel even doorgaan. ik heb ook redelijk wat analoge bakken gehoord maar het is meer dat we allemaal meer neigen naar een roland karakter. zet dat nou even weg (ik wil ook wel een mks80 met programmer trouwens) en luister dan eens. niet zozeer bij deze patches maar ik heb nog wel een paar stringsounds die ik weleens met release laat staan om flink te spacen en dat je dan echt denkt, godverdomme wat ziek is dit.

Attachments

• insome.mp3
    3,1 MB · Bekeken: 98
  • stuff1.mp3
    5 MB · Bekeken: 95
  • strings.mp3
    1,6 MB · Bekeken: 101
  • space.mp3
    1,8 MB · Bekeken: 96
  • androarp.mp3
    1,2 MB · Bekeken: 106
Ik probeer nog steeds de sequencer te doorgronden. En dat na al die jaren. Maar weer eens in de manual gedoken. WTF betekent dit nou?:
Pag 76 manual: Page TRIG, Parameter SOURCE (bovenaan de pagina). Ik lees hier (vetgedrukt in de manual): "Unlike other modsource menus, nothing involved with a voice is on the list, since the voices themselves are being triggered by this function"
Met andere woorden, de modulatiebron hier gekozen kan niet iets uit een voice zelf zijn omdat ze de voices zelf triggeren.
Een modwheel werkt, maar een LFO niet, so to speak. Dat vat ik.

Maar de zin erboven snap ik niet: This parameter allows you to select an input that will trigger the SEQUENCER. Vet-cursief-kapitaal-onderstreept van de auteur hiero.

Zoals ik de Andro nu ken doet ie DAT niet, maar gebeurd er het volgende:
De stepsequencer gaat alleen lopen bij een note on event en stopt onmiddellijk bij een note off event. Keihard. Wat er verder ook gebeurd.
De 4 sequencer "containers" (note, velocity, gate en type) nemen als het ware het keyboard over. De laatste van die 4 triggert nu de voices iedere stap. Die parameter (type) in de 16 stappen fungeert nu dus als trigger voor de voices (of als modulatiebron voor wat anders, maar daar gaat het nu even niet om).

De modulatiebronnen lijst van pagina 76 bovenaan triggeren de 16 x 4 events (note, velocity, gate en type) zelf, maar NIET de beweging, het starten en stoppen van de sequencer.

Dus de note on/off van het keyboard triggert de sequencer (het ding gaat lopen op een ingestelde snelheid), en de 4 sequencer parameters nemen de functie van het keyboard over en triggeren de voices.

Maar DAT is niet wat de manual zegt of suggereert, en het is ook niet logisch.

Pagina 75, eerste alinea, wederom vet in de manual: Remember, the sequencer will not start until it receives a trigger, normally the keyboard.

M'n grootje! Normally betekent in de praktijk op de Andromeda altijd het keyboard!

De manual suggereert dat je de SEQUENCER kunt starten en stoppen met andere triggers dan de note ons/offs van het keyboard, zowel op pagina 75 als op pagina 76, maar dat IS dus niet zo. En dat is een KOEI van een bug naar mijn idee. En niet een manual bug.

Ook de LPCNT (Loopcount) parameter in de CONFIG page suggereert dat de sequencer een aantal keren looped (ongeacht of ie na de note-on een note-off bericht ontvangt). Immers de in te stellen waardes voor het aantal loops zijn:
0-240,
SUSTN
en (en dit is wel een manualbug):
INFINT (infinite = oneindig).

Na SUSTN kun je dus INFINT instellen op de Andromeda!

Een oneindig aantal loops als instelling heeft alleen zin als de sequencer blijft lopen na een note-off bericht! Maar dat gebeurd niet. De note-off stopt de motor van de sequencer weer. Grr...

De waarde 240 gedraagt zich als INFINT (als je een key ingedrukt blijft houden), weer een bug, maar goed.

Ik baal hier zo ontzettend van he! De Andromeda had voor mij (en ik denk vele andere gebruikers) twee keer zoveel waarde gehad als dit naar behoren zou werken. Ik vind hem niet waardeloos, integendeel, het is een topsynth qua geluid en mogelijkheden, maar deze omissie irriteert me mateloos.

Het hold pedaal biedt ook geen verzachting want daar treedt een bug op als je die samen met de sequencer gebruikt, waardoor voices blijven hangen.
Iemand bij Alesis heeft op een maandag met een vette kater aan dit gedeelte zitten werken. Bah.

Wat een lol hadden we kunnen hebben als de sequencer gestart had kunnen worden met een voetschakelaar, met een MIDI start commando, met een MIDI CC... etc. met al die heerlijke modsources in die lijst.

Dat moest ik s even kwijt vanavond... :frons::frons:

Laatst gewijzigd:

ik kan nog wel even doorgaan. ik heb ook redelijk wat analoge bakken gehoord maar het is meer dat we allemaal meer neigen naar een roland karakter. zet dat nou even weg (ik wil ook wel een mks80 met programmer trouwens) en luister dan eens. niet zozeer bij deze patches maar ik heb nog wel een paar stringsounds die ik weleens met release laat staan om flink te spacen en dat je dan echt denkt, godverdomme wat ziek is dit.

Nou, die space.mp3 brengt me weer wat tot rust...

ik snap je verhaal over die sequencer, dat is ook zwaar kut.
een sequence opnemen dat gaat gewoon niet, dan moet dat audio en het correcte tempo instellen is al bout. 1 ding snap ik gewoon echt niet, als je zo'n brute en dure synth maakt waarom niet gewoon fatsoenlijke features die werken? schijt alesis

die sequenser, gebruik ik inderdaad nooit, begrijp zelfs nieteens hoe te tweaken aan de sequenser waardes terwijl hij loopt.
heb mede daarom maar een maq16 aangeschaft, werkt een stuk relaxter.
de trigmode werk , maar niet geheel vogens de specs, gewoon uitproberen en zien wat ie doet dan maar, en... een heel dun kartonnetje tussen de toetsen ( horizontaal bedoel ik, vermijd de holdpedalproblemen en is minder vermoeiend voor de vingers.
lekkere sounds trouwens , fijn te zien dat er meer mensen zich kunnen "verliezen " in deze bak.

meerdere fabrikanten hebben hier trouwens last van, als het geen potmeters of voicekaarten zijn is het wel weer wat anders. we zouden die fabrikanten gewoon hard moeten boycotten tot ze echt iets afmaken.

trouwens klinkt een andromeda wel wat ruiger dan een Prophet 08, die heeft n.l DCO's
Neemt niet weg dat je met de P08 ook zeer mooie sounds kan maken.

en de a6 is compexer qua modulatiemogelijkheden, prophet klinkt wat "mooier"
vind de a6 , met alle respect , de ms20 van begin 21ste eeuw : veel mogelijkheden, veel waar voor je geld en ( of je er nu van houdt of niet ) een eigen karakter. lekker gewoon.

@devon-miles: gave snippets! Laten zien wat dit beest in huis heeft, zo lijkt 't. FX zijn uit de A6, right? Alle snippets tegelijk starten klinkt trouwens ook best geinig..:)
Anyway, ik heb een P08 en eerlijk gezegd denk ik dat deze machines vergelijken niet eerlijk is. De P08 is in mijn ogen een heerlijke machine, maar wat deze snippets laten horen (en dan denk ik met name aan space.mp3) haal je zeker niet uit een Prophet...

ik snap je verhaal over die sequencer, dat is ook zwaar kut.
een sequence opnemen dat gaat gewoon niet, dan moet dat audio en het correcte tempo instellen is al bout. 1 ding snap ik gewoon echt niet, als je zo'n brute en dure synth maakt waarom niet gewoon fatsoenlijke features die werken? schijt alesis

Ja, en dit is niet zomaar een bug maar een AAA+ bug. De hele functionaliteit van de sequencer deugd nu niet meer. En dat is ONTzettend jammer, juist ook omdat de sequencer values ook nog eens als modulatiebron dienst kunnen doen.

@ sunny pedal: ja de triglist werkt, maar het triggert de verkeerde destination (de sequencer parameters ipv de sequencer zelf) en dat is echt belachelijk.
Nog afgezien van het feit dat het apparaat geen MIDI uitstuurt van de arp of sequencer, maar daar kan ik nog mee leven.

Ik moet snel een mooie sound gaan maken om mijn bloeddruk weer te laten zakken...

ik vind een P08 wat meer silky, romig klinken, de andromeda overstuur je al best snel.

de fx zijn inderdaad uit de andromeda, niet superveel soeps maar soms werkt het. ik gebruik vaak de dp4 erbij.

Devon..
:halleluja:halleluja:halleluja

Die pad sound is gruwelijkkk, zeker in de laag.

Het is gelukt om de NRPN's af te kijken. Ik heb vandaag in max envelope 2 en 3 overgenomen. Overigens zijn de commandos 11 bytes lang. Veel winst tov sysex is het dus niet. Wel 4096 waarden per parameter!

hier een paar geluiden zonder FX. 160kbit cbr mono mp3's

4 pole arpeggio
pad

te gek dat het gelukt is, wist niet dat max nrpn's kon genereren, heb zelf wel pluggo, gaat het daar ook mee?
lekkere soundjes trouwens

ik heb geen specifieke NRPN objecten gebruikt. Max kan rauwe midi lezen en schrijven.

Heb je de pluggo vst's ofzo? Volgens mij kan het dan niet. Je moet toch echt max hebben, of pure data. Staat me iets bij dat de osx build van pd niet met sysex om kon gaan.

een standalone in max kan natuurlijk wel, maar dan moet alle functionaliteit rond zijn.

Attachments

• A6_NRPN.jpg
    A6_NRPN.jpg
    65,1 KB · Bekeken: 98
tja dank voor het schema , maar dat is hogere wiskunde voor mij. blijft bij real time inspelen en draaien , eventueel daarna nog eens opnieuw.

is wel jammer dat het zo weinig gangbaar is een eenvoudige omzetter in real time naar nrpn. misschien reactor?
nou ja wil niet tever offtopic gaan, maar... als iemand iets voor reactor , of cubase weet waarmee ik de a6-parameters ahw kan intekenen , dan graag

Stuff1mp3 heeft een bijzonder hoog JP8 gehalte!

ik vind de andromeda in het laag erg mooi ook. ik moet wel toegeven dat je er niet zomaar even gruwelijke sounds uithaalt maar dat zal elke andromeda bezitter beamen.
toch zijn de presets leuke uitgangspunten soms om te kijken hoe de patches in elkaar zitten.
de envelopes zijn bijzonder complex met veel mogelijkheden, daar heb ik me nog niet geheel in verdiept en gebruik de pitch envelope ook niet echt. ik ben nog vrij redelijk bezig met recht toe recht aan sounds, strings, bass en sfx.
de synth mag met recht een moderne klassieker genoemd worden.
het is wel zo dat oudere synths in de regel wat robuuster gemaakt zijn en dat de trant van tegenwoordig toch wat meer cheap ass kunststof en plastic is. stel dat je andromeda net zo'n casing had als een JP8. Een plus van de oude roland machines is dat het wel zeer degelijk gefabriceerd is.

mijn post met sounds was eigenlijk snel even afgeraffeld maar ik zal t.z.t echt even een mooie demo maken van mijn patches.

het is wel zo dat oudere synths in de regel wat robuuster gemaakt zijn en dat de trant van tegenwoordig toch wat meer cheap ass kunststof en plastic is. stel dat je andromeda net zo'n casing had als een JP8.
Dat is idd zo maar imho zijn grote (en vaak zware) metalen behuizingen echt niet meer van deze tijd.
Plastiek kan ook stevig en solide zijn. En geleidt volgens mij een stuk minder de warmte dan metaal.

Ik hou wel van compacte toestellen en instrumenten. Het enige nadeel is het vaak valse gevoel van "minder voor je geld" te krijgen.
Hoe minder greep je er aan hebt, hoe minder "echt". Rationeel weet je natuurlijk beter, maar onbewust blijft er toch altijd iets knagen. Bij mij toch.

Een instrument mag wel een beetje fierheid uitstralen.

Dus, groot en robust ? Ja. Maar toch niet groter dan nodig, tenzij het esthetisch écht écht verantwoord is.

Back