Ik probeer nog steeds de sequencer te doorgronden. En dat na al die jaren. Maar weer eens in de manual gedoken. WTF betekent dit nou?:
Pag 76 manual: Page TRIG, Parameter SOURCE (bovenaan de pagina). Ik lees hier (vetgedrukt in de manual): "Unlike other modsource menus, nothing involved with a voice is on the list, since the voices themselves are being triggered by this function"
Met andere woorden, de modulatiebron hier gekozen kan niet iets uit een voice zelf zijn omdat ze de voices zelf triggeren.
Een modwheel werkt, maar een LFO niet, so to speak. Dat vat ik.
Maar de zin erboven snap ik niet: This parameter allows you to select an input that will trigger the
SEQUENCER. Vet-cursief-kapitaal-onderstreept van de auteur hiero.
Zoals ik de Andro nu ken doet ie DAT niet, maar gebeurd er het volgende:
De stepsequencer gaat alleen lopen bij een note on event en stopt onmiddellijk bij een note off event. Keihard. Wat er verder ook gebeurd.
De 4 sequencer "containers" (note, velocity, gate en type) nemen als het ware het keyboard over. De laatste van die 4 triggert nu de voices iedere stap. Die parameter (type) in de 16 stappen fungeert nu dus als trigger voor de voices (of als modulatiebron voor wat anders, maar daar gaat het nu even niet om).
De modulatiebronnen lijst van pagina 76 bovenaan triggeren de 16 x 4 events (note, velocity, gate en type) zelf, maar NIET de beweging, het starten en stoppen van de sequencer.
Dus de note on/off van het keyboard triggert de sequencer (het ding gaat lopen op een ingestelde snelheid), en de 4 sequencer parameters nemen de functie van het keyboard over en triggeren de voices.
Maar DAT is niet wat de manual zegt of suggereert, en het is ook niet logisch.
Pagina 75, eerste alinea, wederom vet in de manual: Remember, the sequencer will not start until it receives a trigger, normally the keyboard.
M'n grootje! Normally betekent in de praktijk op de Andromeda
altijd het keyboard!
De manual suggereert dat je de SEQUENCER kunt starten en stoppen met andere triggers dan de note ons/offs van het keyboard, zowel op pagina 75 als op pagina 76, maar dat IS dus niet zo. En dat is een KOEI van een bug naar mijn idee. En niet een manual bug.
Ook de LPCNT (Loopcount) parameter in de CONFIG page suggereert dat de sequencer een aantal keren looped (ongeacht of ie na de note-on een note-off bericht ontvangt). Immers de in te stellen waardes voor het aantal loops zijn:
0-240,
SUSTN
en (en dit is wel een manualbug):
INFINT (infinite = oneindig).
Na SUSTN kun je dus INFINT instellen op de Andromeda!
Een oneindig aantal loops als instelling heeft alleen zin als de sequencer blijft lopen na een note-off bericht! Maar dat gebeurd niet. De note-off stopt de motor van de sequencer weer. Grr...
De waarde 240 gedraagt zich als INFINT (als je een key ingedrukt blijft houden), weer een bug, maar goed.
Ik baal hier zo ontzettend van he! De Andromeda had voor mij (en ik denk vele andere gebruikers) twee keer zoveel waarde gehad als dit naar behoren zou werken. Ik vind hem niet waardeloos, integendeel, het is een topsynth qua geluid en mogelijkheden, maar deze omissie irriteert me mateloos.
Het hold pedaal biedt ook geen verzachting want daar treedt een bug op als je die samen met de sequencer gebruikt, waardoor voices blijven hangen.
Iemand bij Alesis heeft op een maandag met een vette kater aan dit gedeelte zitten werken. Bah.
Wat een lol hadden we kunnen hebben als de sequencer gestart had kunnen worden met een voetschakelaar, met een MIDI start commando, met een MIDI CC... etc. met al die heerlijke modsources in die lijst.
Dat moest ik s even kwijt vanavond...