softwarematig uitmixen

Jullie weten toch wel wat pink noise is en dat het verrekte handig is om audio signalen mee te vergelijken ?
Als je een RTA gebruikt waar vergelijk je dan de uitslag van de metertjes mee ?

For processes of testing and equalizing rooms and auditoriums, it is convenient to have broad-band noise signals. Typically, white noise or pink noise is used. Whereas white noise is defined as sound with equal power per Hz in frequency, pink noise is filtered to give equal power per octave or equal power per 1/3 octave. Since the number of Hz in each successive octave increases by two, this means the power of pink noise per Hz of bandwidth decreases by a factor of two or 3 dB per octave.

Pink noise geeft dus evenveel energie per frequentie gebied en klinkt niet schel en niet dof.

Een spectrum analizer kan een hele nette curve hebben terwijl je mix echt bagger is.

Geen disrespect, maar jij zegt bv. "mix te zwaar uitgemixt" (?) en "welke frequenties moeten goed aanwezig zijn en welke niet".

Ik denk dat je véél meer profijt zal hebben van wat theoretische kennis dan van een spectrum analyzer.

Je kunt bv. bij Bol.com o.i.d. voor 11 euro het boekje "basic mixing techniques" van Paul White bestellen. Is weliswaar in het engels, maar beslist leerzaam.

suc6

ik heb ook de absolute zeros en je moet je daarbij bedenken dat ze niet zo diep gaan in het laag. Er zit bij mij dus ook vaak nog een stuk laag in de mix dat ik over de absolutes niet heb gehoord, beneden de 50 hz zeg maar. dan klinkt de mix in de studio prima maar daarbuiten denk je tjemig wat een hoop bass. das de zwakte van de speaker die je in het achterhoofd moet houden. of mackie hr 824 halen, die gaan wel tot 39 hz :D

Zet anders ff een fragmentje online zodat wij je evt wat aanwijzingen kunnen geven.

Eentje zou al zijn, gebruik een 40hz steil hoog doorlaat filter over je mastermix. Dan heb je iig geen last meer van subsone bassen.

Je kunt bv. bij Bol.com o.i.d. voor 11 euro het boekje "basic mixing techniques" van Paul White bestellen. Is weliswaar in het engels, maar beslist leerzaam.

Hee wat toevallig. Heb laatst in Ayr (schotland) dit boekje gekocht met basic effects erbij. Het meeste weet ik al maar dr zitten toch een paar nuttige tips bij. Ideaal om mee te beginnen iig.

Origineel geplaatst door fuse
Zet anders ff een fragmentje online zodat wij je evt wat aanwijzingen kunnen geven.

Eentje zou al zijn, gebruik een 40hz steil hoog doorlaat filter over je mastermix. Dan heb je iig geen last meer van subsone bassen.

hier een klein stukje,
ik moet wel zeggen dat het mij soms overkomt dat zwaar uitmix
meestal zit ik wel aardig

Attachments

• heavysmall.mp3
    144,2 KB · Bekeken: 126
Origineel geplaatst door synthmann
ik heb ook de absolute zeros en je moet je daarbij bedenken dat ze niet zo diep gaan in het laag. Er zit bij mij dus ook vaak nog een stuk laag in de mix dat ik over de absolutes niet heb gehoord, beneden de 50 hz zeg maar. dan klinkt de mix in de studio prima maar daarbuiten denk je tjemig wat een hoop bass. das de zwakte van de speaker die je in het achterhoofd moet houden. of mackie hr 824 halen, die gaan wel tot 39 hz :D

ja zero zijn eigenlijk een beetje onbetrouwbaar.. hoor ik vaak van mensen

Veels te veel bas.
Ik heb zelf ook absolutes gehad en ik weet zeker dat die zoveel bas als dit ook wel weergeven.

Probeer het eerst eens zonder bas uit te mixen en gooi die er later bij.
Dan hoor je metteen wel dat het als een pudding in elkaar zakt.

Als je dat al niet weet dan adviseer ik je ten zeerste om eerst wat meer over algemene mixtechnieken te lezen.

Wat lijkt je logischer?
Probeer het eens uit zou ik zeggen.

Back