Wat te doen met 1900/2000 euro?

Zoals iedereen hier zegt: Koop niet teveel in een klap.
Er zal zich dan geen progressie uiten. Geloof ons!!!!
Het is niet zo dat we jaloers zijn op een mogelijk toekomstig talent.....!
Begin klein. Eenmaal het apparaatje begrepen, koop het volgende.
Koop bijvoorbeeld een synthesizertje (juno, whatever, niet te duur). Misschien heb je het basis idee al na een week door (alles hangt ervan af hoe slim je bent natuurlijk). Daarna het volgende kopen!

Als je echt wil investeren, doe dat in iets vastst, iets wat je niet opeens zomaar gaat verkopen omdat je denkt dat het niets voor jou is (wanneer, in feite, je het niet hebt leren gebruiken!).

Als je nu veel geld wilt investeren doe dat in een hele goede mixer, en goede boxen. Hier moet je niet op bezuinnigen. Een paar synthesizertjes en grooveboxjes en vervolgens een slappe mixer/monitor system is een vreselijke manier om te starten.

Probeer altijd in "kwaliteit" te investeren.

Meeste audio spul is goed. Koop niet teveel.

Ik herhaal mezelf heel veel. Luister naar de anderen, die zeggen hetzelfde.

Ik zag trouwens dat je aan iemand vroeg wat "Midi" betekende... Dit wijst erop dat je op sommige fronten nog van onderaan moet beginnen. Misschien ben je op andere vlaktes al heel goed. Hou het simpel.

Een goed boek, soort intro tot elektronische muziek, heb je veel aan. Heel veel!
Als je hier in geïntesseerd bent, then let us know.

2de hands spul ook checken!

Groetjes en success!
:okdan:

Origineel geplaatst door fuse
Beetje rare combinatie.

Een CME UF5 masterkeyboard terwijl je ook een JP8000 hebt?
Alleen die JP8000 lijkt mij logischer.
En dan heb je overlap qua sound met die K-station.
Beide heb je ook in rack vorm en kan ook weer schelen qua kosten.
Dan zou die CME wel weer wat logischer lijken.
Alleen denk ik dat een synth met knoppen voor je knars directer werkt en je sneller dingen kan leren.

Wat wel een praktische tip kan zijn om voor een mixer te gaan zodat je alle outputs van al je synths kan aansluiten en je alles apart kan mixen. En dan kom je met deze setup zeker aan een 16 kanaals mixer. Leuke daarvan is dat je ook bussen en auxen hebt om effecten erbij te scoren.
Dus een bijv Behringer of DBX166 compressor en M300 of MPX110 galm/FX zou interessant kunnen zijn. Zeker met hardcore.
K-station heeft niet zulke goeie effecten en die JP8000 heeft erg weinig onboard effecten.

Dus als ik de jp8000 heb kan ik de K-Station en de CME weg laten en beter effecten kopen?

Koop gewoon een dikke Apple! ;)
Wat Native-instruments plugs + een sequencer en klaar is D-Zire! :D

Re: Re: Re: Re: Re: Wat te doen met 1900/2000 euro?

Re: Re: Re: Re: Re: Wat te doen met 1900/2000 euro?

Origineel geplaatst door D-Zire
Zou je in het kort uit kunnen leggen wat een MIDI-interface is?
ik heb gehoord dat ik die nodig heb, maar heb nog niet echt kunnen uitvinden wat het is :frons:

Elke synthesizer heeft 3 belangrijke aspecten:

- geluid (outputs)
- controle (MIDI)
- stroomvoorziening.

MIDI zorgt ervoor dat jij de synthesizer vertelt welke noten deze moet spelen; net als de dirigent in een orkest, geeft wel de orders, maar speelt zelf niks.

Een MIDI interface is er voor nodig om de computer alles aan te laten sturen. Als je een noot speelt op de controller gaat deze eerst de computer in, en wordt 'ie vervolgens keurig teruggestuurd naar het apparaat waar het naartoe moet. Net als bij een telefooncentrale wordt het gesprek doorverbonden.

Een Virus B leek mij ook al een leuke keuze,
maar omdat ik zoals ik al zei nog een synth heb uit kunnen proberen of echt heb kunnen horen wat hij kan weet ik niet of dat wel zo slim is, mischien een idee om bij feedback eens langs te gaan.
Probeer dan de Virus Classic, en niet de C. De Classic is namelijk een heruitgave van de B, en de C heeft wat extra's die de B/Classic niet heeft

Ik denk dat ik na een tijdje toch wel meer synths e.d. wil kopen waardoor het mij wel slim lijkt om een mixer te kopen.
Dan heb ik natuurlijk ook nog wel een goede geluidskaart nodig,
maar dan... welke?
Ik heb zelf nu een 1212m. Werkt erg fijn, maar hoeft hier alleen maar het complete signaal van de mixer op te nemen en verder niks - dus geen aparte instrumenten.

Aan de (hardware versie) Kontakt van NI zat ik ook al te denken.
:bekdicht: - daar is geen hardware versie van. Wat ik bedoelde is dat hardware samplers (E-mu, Akai, Yamaha) ook wel een optie zijn, maar behoorlijk wat moeite + knaken kosten terwijl je eigenlijk al een mooie dikke computer hebt die dat af kan handelen.

Ik hoor net dat de Access Virus B niet zo geschikt schijnt te zijn voor hardcore synths
:confused:
Oeh, toch maar eens het tegendeel bewijzen dan ;).

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Wat te doen met 1900/2000 euro?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Wat te doen met 1900/2000 euro?

Origineel geplaatst door Yoozer

:bekdicht: - daar is geen hardware versie van.

Eh ja, shit... daar zat ik ff 2 dingen door elkaar te halen :stupid

Origineel geplaatst door Yoozer

MIDI zorgt ervoor dat jij de synthesizer vertelt welke noten deze moet spelen; net als de dirigent in een orkest, geeft wel de orders, maar speelt zelf niks.

Een MIDI interface is er voor nodig om de computer alles aan te laten sturen. Als je een noot speelt op de controller gaat deze eerst de computer in, en wordt 'ie vervolgens keurig teruggestuurd naar het apparaat waar het naartoe moet. Net als bij een telefooncentrale wordt het gesprek doorverbonden.

Domme vraag dan mischien, waarvoor wordt een MIDI interface dan gebruikt?:)

En over die geluidkaart, ik had zelf ook die 1212m in gedachten... lijkt mij wel kwaliteit voor een redelijke prijs.
Als er tegen de tijd dat ik dat geld heb een goede jp8000 tweedehands te koop is dan ga ik die ook wel bekijken,
hoor dat dat ook wel een goede is en erg bruikbaar voor hardcore.

dan heb ik iig nu de goede monitoren in gedachten,goede geluidskaart,goede synths (waar ik er eentje van moet kiezen,want het ligt er maar net aan welke goedkoop te verkrijgen is),leuke mixer... heb ik dan nog wat nodig? volgens mij niet :)

MIDI is een protocol en GEEN GELUID !!! Bv. wanneer je een toets van je klavier indrukt, dan zullen er 3 getallen (bytes) worden doorgestuurd die vertellen welke toets je hebt ingedrukt en hoe hard. Wanneer je de toets loslaat, zullen er opnieuw de nodige bytes worden opgestuurt die vertellen welke toets je hebt losgelaten. Elke MIDI synthesizer kan vervolgens luisteren naar deze data om zo geluid te produceren.

Je hebt dus een MIDI interface nodig. De meeste geluidskaarten hebben standaard al een MIDI interface on-board. Maar indien je over heel wat synths beschikt is het beter om een 4x4 (dus 4x MIDI IN en 4x MIDI OUT) of 8x8 MIDI interface te kopen. Je kan ook twee of meerdere synths doorlussen via MIDI THRU. Gebruik de zoek knop maar eens.

Origineel geplaatst door nen belg
MIDI is een protocol en GEEN GELUID !!! Bv. wanneer je een toets van je klavier indrukt, dan zullen er 3 getallen (bytes) worden doorgestuurd die vertellen welke toets je hebt ingedrukt en hoe hard. Wanneer je de toets loslaat, zullen er opnieuw de nodige bytes worden opgestuurt die vertellen welke toets je hebt losgelaten. Elke MIDI synthesizer kan vervolgens luisteren naar deze data om zo geluid te produceren.

Je hebt dus een MIDI interface nodig. De meeste geluidskaarten hebben standaard al een MIDI interface on-board. Maar indien je over heel wat synths beschikt is het beter om een 4x4 (dus 4x MIDI IN en 4x MIDI OUT) of 8x8 MIDI interface te kopen. Je kan ook twee of meerdere synths doorlussen via MIDI THRU. Gebruik de zoek knop maar eens.

Het ging om MIDI Interface, niet om MIDI zelf ;)

Ik zal wel even verder zoeken naar een MIDI interface of een MIDI THRU met de zoekknop :eureka:

ik zou gewoon ff beginnen met een tracker.

www.madtracker.org of www.renoise.com en reggen/aanschaffen.

dan wat gratis plugins gebruiken.
en nog een goede soundcard en monitoren.
dus met oog op de toekomst een 8in8uit bijv.
of anders een simpele 2in2uit: goedkoper.

eerst eens kijken of muziek maken je wel bevalt.
een software jp8000 is er gratis (tis niet helemaal dezelfde klank, maar dat boeit niet)

en daarna pas je geld uitgeven.

dus:
- madtracker/renoise 50 euro ongeveer
- soundcard: m-audio audiophile 2496 ongeveer 90 euro (8in8uit -> emu! of rme met adat convertor of motu828, maar dat zijn dure jongens)
- monitoren: krk rp5 of alesis monitor one mk2 (zijn er ook actief) ongevere 400 voor de krk´s
- synths: www.kvraudio.com (free!) www.e-phonic.com etc.

een masterkeyboard kan later nog dan. maar dan geef je tenminste niet meteen al je geld uit.
totaal: 540 euro.

Origineel geplaatst door virkaz
ik zou gewoon ff beginnen met een tracker.

www.madtracker.org of www.renoise.com en reggen/aanschaffen.

dan wat gratis plugins gebruiken.
en nog een goede soundcard en monitoren.
dus met oog op de toekomst een 8in8uit bijv.
of anders een simpele 2in2uit: goedkoper.

eerst eens kijken of muziek maken je wel bevalt.
een software jp8000 is er gratis (tis niet helemaal dezelfde klank, maar dat boeit niet)

Lees even terug, dan staat er dat ik al 3/4 jaar bezig ben met FL en ben nu cubase aan het leren;)

Nou ja, proberen te leren dan:frons:

oh pardon..
maar wat voegt dat dan toe? je kunt synths toch ook met flp aansturen? of met een tracker?
madtracker en renoise hebben gewoon midi out :P

Origineel geplaatst door D-Zire
Lees even terug, dan staat er dat ik al 3/4 jaar bezig ben met FL en ben nu cubase aan het leren;)

Nou ja, proberen te leren dan:frons:

Koop een degelijk paar monitors. Een midi controller. Of goedkope synth met midi. Leer in de tussentijd cubase. Van A tot Z.

:frons:

Mij lijkt een synth een goede aanvulling,
maar omdat ik toch een studio wil opbouwen kan ik (lijkt mij) het beste meerdere dingen kopen maar dan goedkoop...

Dus tweedehands dingen enzo :)

Maar omdat ik zelf niet precies weet waar ik alles op kan aansluiten (nu wel wat meer) vraag ik dat hier ;)

En ik weet ook niet precies wat goed is om mee te beginnen en wat niet.

Natuurlijk zou ik gewoon met VSTi kunnen blijven werken,
maar het gaat mij er om dat ik met knoppen kan werken en er komt naar mijn mening gewoon veel beter geluid uit een hardware synth dan uit een VSTi synth.

koop dan een behringer mixertje een access virus kb en een goede set monitoren en je hebt een hele mooie setup.
(ik ga er dan vanuit dat je de mixdown kunt opnemen via inputs van je soundcard of op een dat tape bijv)

Ik heb zelf een Yamaha 01x mixer.
Die zijn nu goedkoop en super kwaliteit.
Goede monitor boxen en een synthesizertje. Voor Hardcore zijn ook de quasimidi synths vrij goed als ik me niet vergis.

Hm, dat klinkt wel goed... ben ik ook niet zoveel geld kwijt en kan ik altijd later meer dingen kopen :)

dan koop ik eerst een geluidskaart,monitor boxen,synth,mixer...

en als synth... vaak wordt me de virus c aangeraden, maar ook door sommigen de Nordlead 3, wat is beter?

ik zou voor 1 synth gaan met keys. dus kb of kc of een supernova II keys. (waldorf is failliet, niet doen ivm reparatie)
2e hands worden die dingen flink gedumpt nu ivm TI.

en dan voor de rest wat je zelf al noemde.

De 01x is trouwens een geluidskaart en mixer in een. Ook heeft het twee extra effecten, EQ en dynamics per channel, en natuurlijk is het ook nog eens een controller (a la mackie) voor programma's als Cubase/sonar. Vsti en hardware wordt met dit apparaat één!

Ik zou als ik jou was nooit met zo een dure synth beginnen. Deze zijn duur, waardoor je weinig geld over houd.
Ik heb vroeger dingen gekocht, waar ik wel het een en ander van heb geleerd, maar die ik niet nodig had.

Bijvoorbeeld: Waldorf Q keys 32 voices (3 jaar geleden ong.)
Yamaha Motif ( toen het net uitkwam).

Dit zijn hele capabele apparaten. Maar, ik heb ze niet nodig. De Motif had bijvoorbeeld heel veel functies, maar andere dingen weer niet.

Hou het simpel:)
Een oude analoge synth met midi is wat ik jou aanraad. Poly61, Juno106, ...
Virus C en Nord LEad 3 zijn duur. Koop eerder de virus B of Lead 1 of 2.
Verschil is niet heel groot. Het gaat erom wat je ermee doet.

GOEDE MONITOR SPEAKERS en GOEDE MIXER. Daarmee zou ik beginnen. Misschien een beetje "saai", maar een goede bodem. Vergelijk het maar met een goede maltijd voor het zuipen:mega:
Daarnaast nog een niet al te duur synthesizertje/groovebox en je kan beginnen.

MaAR: LEER IN DE TUSSENTIJD CUBASE!!!!!!
:eureka:

Zoals hier al een aantal keren gezegd is: Ik zou ook eerst beginnen
met het aanschaffen van een degelijk mixertje en setje monitors.
Koop in ieder geval niet ineens een volledige studio: zoiets moet groeien...

Eerst zal je dus moeten kiezen of je een analoge of digitale mixer wil:
Als je voor analoog gaat zal je ook nog een geluidskaart moeten aanschaffen.
Een digitale mixer (bvb Yamaha 01x of gelijkaardige Tascams) heeft als voordeel
dat je een "hybride systeem" kan maken (half softsynths/VSTi & half hardware synths/FX).

Een midi controller voor je softsynths is natuurlijk ook onmisbaar...

Ik zou bvb gaan voor:
Yamaha 01x (1200€)
KRK RP6 (300€)
Korg Kontrol 49 (500€)

Ik ben het met R.5 (rokit 5?) grotendeels eens.

Alleen zou ik andere controller aanschaffen:)
Emu Xboard 49!

ik had zelf deze in mijn hoofd:

CME UF5

Eurorack UB-2442 FX

Dan heb ik geloof ik ook een geluidskaart erbij nodig :)

de Emu 1212m zou ik dan kiezen

Back