Wat te doen met 1900/2000 euro?

koop die emu-geluidskaart en een leuke synth met veel knoppen (novation nova, virus B, alesis ion), en afhankelijk van je synthkeuze een klavier erbij om te spelen. de sporen uit die synth aanvullen met je plugins in FL een verder klooien.

maar ik vrees dat je op zoek bent naar een geweldige sound die je volgens jou niet kunt halen uit de software die je nu hebt. ik zou zeggen, luister eens naar mensen die voornamelijk een programma als FL gebruiken, hoor het resultaat dat zij bereiken en bedenk je dan nog eens of je echt in 1x een studiootje wilt bouwen. voorbeeld van zo iemand? Unic (en nee dat is geen hardcore, maar luister enkel naar de kwaliteit).

Novation Drumstation
Novation KS-4 of Alesis Ion
Behringer mixertje
Lexicon MPX-100
Download wat freeware plugins.

Als je deze spullen allemaal tweedehands koopt en je even geen zorgen maakt over de kwaliteit van je geluidskaart en je monitoring dan kan je al zo een jaartje vooruit.
Na dat jaar kan je je gaan bezinnen op monitoring en een grote hoeveelheid synths e.d. Je bent al gauw een jaar bezig voordat je enigszins tracks kan bouwen die redelijk klinken, daarna komt de rest wel.

Origineel geplaatst door D-Zire
ik had zelf deze in mijn hoofd:

CME UF5

Eurorack UB-2442 FX

Dan heb ik geloof ik ook een geluidskaart erbij nodig :)

de Emu 1212m zou ik dan kiezen

Dat is ook een goede keus :)
Niet te veel en zelf gemaakt.

ik werk nu met een RME ( Fireface800) ze hebber ook andere types
en ik ben overdreven content van de sound AD/DA convertie
ik had ervoor een yamaha 01x
ik heb hem weg gedaan omdat ik niet zo tevreden was over de sound
en ik ben nu heel blij met RME
dus ik zou zeggen kies een modelleke uit de RME reeks en ge gaat er geen spijt van hebben
ik heb ook lang aan het zoeken en twijfelen geweest
ik werd er zot van op den duur
nu ben ik gesteld en content
meer kan ik je niet zeggen
succes met kiezen
Groeten

Ik vind de 01x qua sound wel goed!8)
De 01x blijkt tevens qua AD-DA heel goed (dither en al).
Een paar maanden geleden was de 01x nog irritant met wat betreft software maar de recente updates hebben alle problemen verholpen:luv:

ik vond dat in het begin ook wel ok maar als ik met analoge synths ben beginnen werken en met vocals en guitar
vond ik de convertie niet zo VET en redelijk digitaal klinken
ook de fx klinken echt digitaal
probeer maar eens een distortion op een guitar en steek dan is een distortion van een analoog fx machien op de guitar klank dan zul je zien dat het dag en nacht is
ook men vst's klinken raar maar waar een pak beter
ik heb nu ook een analooge echo delay flanger chorus
die maken ten minste sound met persoonlijkheid
het is alsof he 01x een filter is
heel positief om ruis weg te filteren en (betere sound te krijgen)
maar je filtert ook de psycho akkoustier er mee uit
ik heb de test gedaan met analooge synths
en ook met een micro met stem en guitar
ik ben echt content nu wat ik ervoor minder was
slecht is de 01x niet maar ik ben toch beter gesteld met de RME Fireface
ik heb hem binnen gedaan in de winkel iemand heeft mijn overgenomen en ik heb 250 euro bijgelegt
dat was een goede beslissing
het hangt natuurlijk af van wat je allemaal wil doen
maa rin mijn geval is dit heel ok
ik werk met analooge synths het was dus zonde om die klank kleur en kwaliteit te reduceren daar een mindere AD/DA convertie
Er is natuurlijk altijd beter vb Apogee en sommige van digi disign maar prijs kwaliteit is dit de beste oplossing
Groeten

ik heb nog wel een novation ks4 te koop staan. multi-timbrraaal, meerdere outputs en prima te gebruiken als controller wegens de knoppen die midi cc uitsturen. prima beginnerssynth en uitgebreid genoeg om er een lange tijd mee zoet te zijn. :okdan: maar ik zou zeker wat meer advies over vragen hier in deze thread.

Ik vind dit totaal de verkeerde insteek. Zo van "ik heb geld dus we gaan iets kopen".

De insteek zou naar mijn mening moeten zijn:

"Ik wil muziek maken, wat wil ik en hoe kan ik dit realiseren" (welke hulpmiddelen kan/moet ik gebruiken om te bereiken wat ik wil?).

Als je die vraag hebt beantwoord kun je eens kijken wat in dat plaatje past en hoe dat met jouw budget te realiseren is.

Dus niet de insteek. Ik heb 2000 euro dus ik koop een wat goedkopere synth, een drumcomputer, een geluidskaart en wat budget fx terwijl je misschien je beats wel al met Fruityloops wilt gaan maken.

Als je met deze insteek gaat aanschaffen ga je onherroepelijk spullen kopen die in de hoek terechtkomen......

Ik zie heel veel de alesis monitor one mk2 aangeraden worden, moet je in mijn ogen niet doen.
Zijn echt k*t speakers zelfs de nieuwe behringer speakertjes klinken betrouwbaarder.
Virus b topadvies, de nord kan ook maar heeft geen effecten, dit kan soms erg belangrijk zijn bij je soundshaping.
Goeie geluidskaart idd rme.
Als je een goede synth koopt heb je gelijk een goed klavier en als het goed is ook heel wat knoppen die je kunt instellen als controllers, ditr werkt bijv bij de cs6x als een zonnetje.
Sampler raad ik inmiddels geen hardware meer aan maar bijv kontakt, de mogelijkheden zijn waanzinnig en veel van de trucs worden gebruikt in hardcore.

suc6:)

Origineel geplaatst door Acidfever
Ik vind dit totaal de verkeerde insteek. Zo van "ik heb geld dus we gaan iets kopen".

De insteek zou naar mijn mening moeten zijn:

"Ik wil muziek maken, wat wil ik en hoe kan ik dit realiseren" (welke hulpmiddelen kan/moet ik gebruiken om te bereiken wat ik wil?).

Als je die vraag hebt beantwoord kun je eens kijken wat in dat plaatje past en hoe dat met jouw budget te realiseren is.

Dus niet de insteek. Ik heb 2000 euro dus ik koop een wat goedkopere synth, een drumcomputer, een geluidskaart en wat budget fx terwijl je misschien je beats wel al met Fruityloops wilt gaan maken.

Als je met deze insteek gaat aanschaffen ga je onherroepelijk spullen kopen die in de hoek terechtkomen......

Je begrijpt me verkeerd, ik wil niet zomaar iets gaan kopen omdat ik geld heb.
Ik zal pas iets kopen met dat geld als ik weet watvoor synth ik makkelijk vind werken...

Ik zit er sowieso al een lange tijd aan te denken, maar omdat ik vanaf niks begin (geen hardware dus) weet ik niet precies wat ik moet kopen en daarom heb ik deze thread geopend :)

Stel dat de prijs van de synth die ik wil hoger is dan mijn budget dan spaar ik gewoon even door,
want dat advies krijg ik van iedereen ;)

Je begrijpt me verkeerd, ik wil niet zomaar iets gaan kopen omdat ik geld heb.
Ik zal pas iets kopen met dat geld als ik weet watvoor synth ik makkelijk vind werken...

Ik zit er sowieso al een lange tijd aan te denken, maar omdat ik vanaf niks begin (geen hardware dus) weet ik niet precies wat ik moet kopen en daarom heb ik deze thread geopend :)

Stel dat de prijs van de synth die ik wil hoger is dan mijn budget dan spaar ik gewoon even door,
want dat advies krijg ik van iedereen ;)

In dat geval:

Novation K series: Leuke synths, veel features en goed geluid voor lage prijs. KS geeft je 4 parts (dus 4 keer een individueel te sequencen en editten synth) terwijl de K serie monotimbral is.

Polyphony is 8 per part dacht ik dus dat is voorlopig wel voldoende. De KS heeft wel een groot voordeel met de extra parts want je kunt dan naast normale synthgeluiden ook de drumkits die erin zitten gebruiken. En dat zorgt dat je wat meer power/vrijheid hebt op gebied van percussie.

Drumcomputer: Mja er is veel leuks, MPC sampler kan heel veel, Emu Command stations hebben goede geluiden, Rm1x/Rs7000 goede sequencer, Machinedrum vette synthdrum geluiden enz enz.

M.a.w. wat zoek je.....

Ik zou een leuke middenweg zoeken waar je hardware eventueel aanvult met software. En ik zou zeggen vergeet niet een redelijk outboard FXje te kopen. Kan een mix maken of breken, als is het een TC M300 (neem die of lexicon i.p.v. Behringer fx!!!!!!!), je kunt er toch er veel mee.

Je mag alvast een goede 2de handse synthmodule kopen !!!
de A-station van Novation !!!:okdan:

170 euro omdat jij het bent !!

Origineel geplaatst door jaccis
Je mag alvast een goede 2de handse synthmodule kopen !!!
de A-station van Novation !!!:okdan:

170 euro omdat jij het bent !!

Hahaha :biertje:

Maar ik krijg nu verschillende dingen door elkaar...

De één zegt "de Novation K-Station is geen goede aankoop" en de andere zegt van wel,
vraag me dus wel af wie er gelijk heeft..
hiervoor kan ik dus alleen even langs de feedback ofzo gaan om hem uit te proberen:)

De één zegt "de Novation K-Station is geen goede aankoop" en de andere zegt van wel,
hiervoor kan ik dus alleen even langs de feedback ofzo gaan om hem uit te proberen:)

De K-serie is een prima synth om het op te leren. Erg toegankelijke synth. Een Access Virus is wat dat betreft veel lastiger en een Novation geeft je wel "instant gratification".

De novations hebben hier en daar wel wat haken en ogen maar welke synth niet. Het is in ieder geval een prima keuze als beginnersynth (naar mijn mening). En ze klinken best goed.

Ik zou zelf eerder voor een KS-rack ofzo gaan als het prijsverschil niet te groot is (nieuw 399 bij Feedback......)

de Novation ks4 zijn 4 k-stations in 1 appparaat met extra drummaps en hier en daar meer knoppen per functie dus wellicht kan je de k-station uitproberen daar en dan kiezen voor een a-station , k-station, ksrack of ks4/ks5.
ik vind de novatation k serie ene goede keus om mee te starten, niet te duur nl

Wat voor de een geldt, geldt niet noodzakelijk voor de ander...
Je zal het uiteindelijk toch zelf moeten uitmaken.

Wat kan je hierbij helpen?
- Lees voor je iets gaat proberen de handleiding (de meeste vind je wel in pdf-formaat)
- zoek op Sound on Sound een review van het apparaat dat je wil kopen, of kijk daar eens voor inspiratie!
- let op met plaatsen zoals sonicstate.com, de reviews daar zijn vaak van ebay-verkopers die van hun apparaat afwillen... Inspiratie voor materiaal is er echter genoeg
- Probeer toch maar eerst 'ns met gratis VST instrumenten (ReFX Claw al opgezocht?). misschien leer je er wel meer van dan je vermoedt

Ow, en als er toch geen TR-909 moet zijn, kan je misschien eens zoeken naar een quasimidi rave-o-lution 309, kan je vinden voor 250 Euro.
Gratis drums vind je nog in de E-phonic Drumatic 3, een echte aanrader voor elk (electronisch) genre.

Origineel geplaatst door Eclectus
Wat voor de een geldt, geldt niet noodzakelijk voor de ander...
Je zal het uiteindelijk toch zelf moeten uitmaken.
.

Ik bedoelde daarmee dat meningen verschillend waren over de kwaliteit van het apparaat.
En het lijkt mij dat kwaliteit voor iedereen hetzelfde is?

Origineel geplaatst door Eclectus

Ow, en als er toch geen TR-909 moet zijn, kan je misschien eens zoeken naar een quasimidi rave-o-lution 309, kan je vinden voor 250 Euro.
Gratis drums vind je nog in de E-phonic Drumatic 3, een echte aanrader voor elk (electronisch) genre.

bedankt voor de tip! ;)

Ik heb nu wel een beetje kunnen bedenken wat bij mij zal passen en waar ik ook echt wat aan zal hebben,
dus ik ga z.s.m naar de feedback om ze uit te proberen zodat iik dan weet of dat mijn keuze wordt :)

Ik zou zeggen koop eerst maar een synth waar je zeker 2 a 3 jaar mee verder kan. Daar heb je naar mijn idee het meeste aan aangezien dan het muziek maken dan leuk blijft. Terwijl als je bijvoorbeeld een synth koopt waarna je naar een aantal maanden al tegen het dak zit. OF je komt er toch achter dat je geen fijne patches kan programeren op je synth omdat de lay-out geluid en dergelijk toch niet meer creativiteit opwekt. JE synt gewoon op je geluidskaart aan kaart aansluiten, zo hoef je in eerste instantie geen mixer te kopen, maar mix je alles in software af.

Muziek boeken/lessen zijn misschien ook wel handig, aangezien ik niet weet of je piano/keyboard les of anders soortig muziekonderwijs hebt gehad. Anders wordt het meer frustratie/geldverspilling dan dat het een leuke hobby is. Ja, je kan ook zeggen dat dat niet nodig is en het je in een bepaalde manier van denken wordt forceerd, klopt ook wel maar pas als je weet hoe je "moet" denken in de westerse muziek kan je afwijken van de standaard. Daarnaast is dit wel handig voor het benoemen van accorden en tonen en je een beetje een gehoor krijgt of iets wel of niet klinkt. Of het vals is en/of het wel goed in de maat loopt

Voor de rest koop de Audiophile(M-audio) geluidskaart voor 99 euro waar je nog software bij krijgt ook.
De software is een geslonken reason 1.0(Reason Adapted), hierin zit een drumcomp + 2 softwarematige synthesizers + wat effecten + een simple sampler. En een versie van Abelton live for M-audio welke maar 8 kanalen heeft en een beperkt aantal effecten. Lijkt weinig maar is erg leuk voor als je net begint met deze hobby.
Monitoren zou ik pas later kopen als je echt door wilt gaan met een thuis studio, want helaas kan je geld maar 1 keer uitgeven. En leverd muziek maken meestal niks meer op dan geluids materiaal, je wordt er dus niet echt rijk van.

Ik zou gaan voor een Roland MKS 50 of ROland Alpha Juno i.p.v. een jupiter 6, bespaart je een hoop kopzorgen en geld
Verder een leuke analoge SOundcraft mengtafel B200 bijvoorbeeld. 16 kanalen (vette sound en kun je lekker oversturen)
Meer geld uitgeven betekent niet automatisch een betere sound. Kritisch kijken en luisteren. Denk ook aan goede bekabeling. Ga ook niet te snel uit van reviews in muziekbladen, want dit is vaak verkooppraat.
Op de 2e handsmarkt is veel goed spul te koop. Leuke effectbakken die nog maar 1/8e van de nieuwprijs kosten.

Succes verder

Back