audio als cv/gate trigger

MARCO2

my soul is my music
Bij de Q/A sessie van Speedy J las ik: "..de audio patchbay en de cv patchbay staan met elkaar in verbinding om het audio signaal als cv-modulatie bron te gebruiken.."

Ik weet dat je audio als trigger kunt gebruiken, kan me voorstellen dat je bijv. met een aux send
van een kanaal een synth kan triggeren...
Ik heb dit echter nog nooit geprobeerd...kleven hier gevaren aan?...kan je een synth met een te hard signaal "opblazen"....neem aan dat je een audio signaal alleen als gate-trigger gebruikt en
niet voor de cv(toonhoogte)
Ik gebruik een mcv24 van doepfer maar kan me voorstellen dat als je hetzelfde ritme patroon van een synth als trigger wil gebruiken voor een oude synth dit makkelijk werkt via het audio signaal.

Iemand hier ervaring mee?

Je kan alles doen met een audiosignaal.
Maar het is nou niet echt handig om melodien mee te maken.
Maar wel lekker vet om met geluid bijvoorbeeld een vcf of een vco te moduleren.
Triggeren van dingen gaat ook nog wel maat gaten is niet echt te doen of handig.

Ik denk dat Speedy J bedoeld dat hij bijvoorbeeld de frequentie van een oscillator moduleerd met een audiosignaal. Of de cutoff van een filter met een audiosignaal.

Dus juist wel voor cv / toonhoogte!!! 8~ :walker:

Ok, het moduleren van een vco en vcf met audio heb ik ook nog nooit geprobeerd(wist wel dat het kon).Op m'n Protone zou ik zelfs(vlgns mij) de snelheid van de lfo met audio kunnen triggeren.Toonhoogte lijkt mij nogmaals lastig en onhandig, maar gating/ triggeren van een arpreggio lijkt mij toch wel handig. Maar vooral vraag ik me af of al deze mogelijkheden wat betreft audio-trig. schade kunnen brengen aan mijn kostbare vintage-synths!

Je kan niet als je een direchte line out van een synth in de cv input van een andere knal schade aanbrengen.
Volgens mij ook niet zo snel via een send van een mixer.

Hallooooooo! Zijn er hier geen vintage freaks meer??!
Op veel analoge synths kan je het vcf sturen met een extern pedaal, kan dat dan ook met audio?
Niemand hier ervaring met triggeren en vcf,vco moduleren met audio signalen?

Vertel mij aub jouw ervaringen hiermee.

Origineel geplaatst door MARCO2
Vertel mij aub jouw ervaringen hiermee.
Ik vind het totaal onbruikbaar. Of het moet zijn dat het audio signaal een lang pad geluid is of zo, maar dan kun je bijna net zo goed een VCO pakken. Een ritme erdoorheen gooien klinkt gewoon niet, of je moet het weer heel subtiel doen. Ik zal vanavond eens kijken of ik iets op kan nemen...

Het zal idd erg a-tonaal zijn ja.

Het is natuurlijk wel grappig om bij een synth met een audio input (de Protone bijv.) een signaal (een beat) door z'n filter te gooien en vervolgens met dezelfde beat het filter-CV aansturen. En dan met een aux-send het volume zo aanpassen dat het niet te ranzig klinkt gelijk.. dit is wat de Sherman Filterbank ook kan doen.
De Sherman filterbank stuurt z'n VCF aan middels een envelope-follower die het audio-signaal wat bruikbaarder maakt om naar de VCF te sturen. (uitsmeren van het signaal mbv attack / decay)

Maar voor weirde effects is het niet vreemd om audio-signaal naar de VCF of VCO te sturen hoor. Maar of het een bruikbaar iets opleverd is nog te bezien.. (meestal niet vind ik)

Suc6! :biertje:

Hey, bedankt. Ik wil dus sowieso zelf ook het eea uit gaan proberen, maar zoals ik al in deze thread heb laten horen ben ik ook bang dat ik schade toebreng aan m'n synths( vandaar dat ik het nog nooit heb durven proberen, synths hebben bijv. ook een trigger nodig van 5,12 of 15 volt: geeft het schade als ik per ongeluk 12/15 volt geef aan synth die 5 volt nodig heeft? )

Maak je niet druk, de volumes die je instuurd naar CV of VCF input zal je vanzelf laag zetten anders is het effect niet mooi/te heftig. Ik heb nog niet gehoord van een geval dat iemand een van die inputs heeft opgeblazen :L

Ok, zolang niemand reageert die een cv/gate input opgeblazeen heeft moet ik het maar eens gaan proberen.Sowieso zal ik het audio signaal langzaam opvoeren totdat de desbetr. synth gaat reageren. Ik wil het zo gaan toepassen dat bijv. filtersweeps ritmisch met een track meelopen of dat een synth op het ritme van een bepaalde track mee gaat hobbelen.

EN TOCH wil ik nog meer mensen horen die hun ervaringen met mij willen delen!!!
Kom op vintage freaks!

Als je dus een filter-sweep o.i.d. ritmisch mee wil laten lopen zal je een manier moeten vinden om een audio-signaal bruikbaar te maken voor de CV-input.

Een Envelope-follower bijv., dus hetzelfde principe als de Sherman Filterbank e.a.

Er zal vast en zeker een module zijn, bedoeld voor een modulair systeem (doepfer bijv), die dit geintje kan uithalen.

Deze dus :D de A119

Die pakt het audio-signaal, en doet het signaal door een low-passfilter (intern) zodat de 'belangrijke' pieken overblijven en dat vormt hij om tot een CV-out singaal en/of naar een Gate-out signaal (gebaseerd op de pieken/dalen van het input signaal)

Maar het belangrijkste van alles voor jou is, is dat de kans dat je je kostbare CV/gate van je synth opblaast is nu 0,0000 :)

Attachments

• a119.jpg
    a119.jpg
    21,6 KB · Bekeken: 120
Back