Ik doe het 909 verhaal toch maar...
Ik schrijf 1987 88, ergens rond die tijd.
Van vroeger uit was ik al verliefd op een drum sound uit de hip hop,skooly D enzovoorts.
Later in 87 kocht ik Trax plaatjes, uit de uitverkoopbak bij de lokale platen zaak.
En waarempel, daar zat die sound weer in..
Mijn jacht zou beginnen, ik moest en zou er achter komen wat die gruwelijk vette kick veroorzaakte.
Naar de lokale muziek zaak toe, met een bandje met daarop die drum die totaal onbekend was voor me, liet ik de persoon die daar werkte het bandje horen.
Hij kon het ook niet zeggen, enfin, ik dacht ik ga het proberen, stuk voor stuk kocht ik zo'n beetje elke drum bak die er toen uit was, niet in 1 keer natuurlijk, maar inkoop en daarna inruil.
Dus dat ging van korg naar roland(505) yamaha, zelfs een emu, maar nergens zat die sound in

.
Bijna een jaar later, en wat geld minder op de bank, kwam die gast van de lokale muziekzaak een bakje koffie drinken.
Op dat moment was er een stukje over hiphop op tv, waarin je de onbekende drum hoorde, met op de achtergrond een witte doos, een soort seq.
Ik vraag aan hem, "wat is dat voor een ding?", ow zegt hij "dat is een 909, en nu ik die zie dat is dat ding wat jij zoekt!!!"
Hij zegt erbij dat hij het apparaat totaal vergeten was omdat ze niet liepen, en voor een habbekrats een aantal jaren geleden de deur uit gingen.
Ok, ik wist nu wat ik moest zoeken, alleen hoe kwam ik er aan??
Enfin.
Ondertussen was ik nog steeds bezig met een hobby, mixen met 2 pickups en een band recorder, en die dingen opsturen naar radiostations.
Ik had er 1 naar belgie gestuurd naar een piraat, de mix werd uitgezonden.
Een dag later, gaat de deurbel, ik doe open, en daar staat een gast voor de deur die ik kende van vroeger.
Hij zegt:"ik heb je mix gehoord!" ik denk leuk man, kom binnen.
Hij legde uit dat hij nu stage liep bij een muziek zaak vlak bij, en ik vroeg hem meteen" ken je de 909 drumcomp"
Nee, maar als ik er 1 tegen kom, laat ik het je weten.
Een 3tal uur later gaat de telefoon bij me, het is hem," hey trash! me collega heeft er 1 te koop voor je, moet ik die apart laten zetten?
Ik helemaal zenuwachtig, ik zeg ja, en ik kom meteen morgen.
Om 8:30 stond ik al voor de deur, een persoon deed open, en zei" ah jij wil me 909 kopen"
Ik loop mee, en zie de 909 netjes opgesteld staan, ik vraag aan hem of ik ff mag testen....
De eerste tik die ik op de kickknop gaf, sprongen de tranen bijna in me ogen" dit ishem!"..alsof ik de ware gevonden had.
Ik laat het ding inpakken, hij wilde 600 piek, geregeld en gedaan vraag ik nog even waarom hij dat ding weg deed.
Waarop hij zei" nou ik ben acordionist, en speel vaak in een bejaarden centrum, en heb iets nodig als begeleiding, maar die 909 kick is zo hard, dat de bejaarde ontzettend klagen"
Thuisgekomen, 909 aangesloten en een aantal jam uren verder, gaat de telefoon.
Het was die held die de 909 voor me geregeld had, hij vraagt aan me" Alles goedgekomen met die 909", waar op ik zeg ja, en hem erg bedank.
Hij vraagt tenslotte" Maar die 909 wat is dat dan, kun je ff iets laten horen door de telefoon?"
Ik druk op de knop, waarop ik hem hoor roepen "GVD!!!!!!!! dat ding zoek ik al jaren!!!!!!"