Het verhaal achter je synthesizer.

ik laat het inderdaad maar, ik probeer wel eens wat uit te leggen omdat ik meer van dat soort vragen krijg, maar ik voel me niet echt geroepen om me te rechtvaardigen bij jou.
je had beter niet kunnen posten i.p.v. 'laat maar' tikken. nu lijkt het niet echt.
kijk jij echt elke week 3000 advertenties? dan ben jij vast wel een echte synth liefhebber?!

ik ben trouwens niet zo erg handig met die smileys en zo. Alexander, zou jij zelf even een gaapje kunnen zetten onder je opmerking dat je wat geleerd hebt?
kusje.

ow eh, ik bedoel dit allemaal echt niet boos of zo, of lullig, heb ook geen probleem met jullie commentaar, maar leer nou 's een keer dat het een beetje té is. te snel geoordeeld, iets te grote woorden, laat het achterwege en je wordt een beter mens. je hebt vast wel iets anders om je druk over te maken.

Bericht door een moderator:
:gaap:

... en nu weer ontopic, als het u allen niet ontrieft.

ach ja...een verhaal achter een synth :

heb ooit eens een SE1-x gekocht van een mede-forumlid (nee,ik noem geen namen)
en nou wil ie dr zelf weer 1 terug....

:D :D :D :D

:bekdicht:

Origineel geplaatst door Leo
ik laat het inderdaad maar, ik probeer wel eens wat uit te leggen omdat ik meer van dat soort vragen krijg, maar ik voel me niet echt geroepen om me te rechtvaardigen bij jou.
je had beter niet kunnen posten i.p.v. 'laat maar' tikken. nu lijkt het niet echt.
kijk jij echt elke week 3000 advertenties? dan ben jij vast wel een echte synth liefhebber?!

ik ben trouwens niet zo erg handig met die smileys en zo. Alexander, zou jij zelf even een gaapje kunnen zetten onder je opmerking dat je wat geleerd hebt?
kusje.

ow eh, ik bedoel dit allemaal echt niet boos of zo, of lullig, heb ook geen probleem met jullie commentaar, maar leer nou 's een keer dat het een beetje té is. te snel geoordeeld, iets te grote woorden, laat het achterwege en je wordt een beter mens. je hebt vast wel iets anders om je druk over te maken.

Leo,

Ik heb al veel van je spullen voorbij zien komen en je antwoorden op threads ook.
Ik vind het knap dat je er zo mee omgaat. Ik heb een vrij kleine setup en heb inmiddels het één en ander weggedaan omdat ik voor m`n gevoel niet aan muziekmaken toekwam. Soms ben ik gewoon onrustig vanwege niet zeker weten of ik de gear nu heb die voor mij geschikt is. Zelf denk ik dat er met mij meer zijn. Als ik tussen de regels van threads door lees, denk ik zelfs heel veel. Soms mis ik de tijd dat ik echt uren met één Kwalitatief Uitermate Teleurstellend apparaat kon spelen en echt verschrikkelijk blij was met het speelgoed en daar ook alles uit haalde wat er maar uit te halen viel. Natuurlijk is het zo dat de lat hoger komt te liggen (heb sneller door hoe een OS van een apparaat werkt, begrijp meer van geluid, etc etc) dus moeten die apparaten ook deels meegroeien hierin (zowel kwalitatief als kwantitatief?). Ik denk dat ik voor de komende tijd even genoeg gear ontdekt heb en nu redelijk weet wat ik wil(tuurlijk heb ik dat al veel vaker tegen mezelf gezegd)Enige wat nog rest is verhuizing naar andere studio, wat ook weer de nodige poen en tijd zal kosten. In de tussentijd heb ik m`n spulletjes verplaatst vanuit het bonkhok naar onze hobbykamer en kan ik weer ff lekker voor mezelf met koptelefoon phreaken. Oftewel: al die halve nummers die ik de afgelopen tijd heb gemaakt, eindelijk afmaken...Uhhhh wat wil ik nu eigenlijk ook alweer schrijven?

Ergens ben ik misschien wel jaloers dat jij de middelen hebt om zo te kunnen phreaken en beschik je blijkbaar over genoeg zelfkennis om het één en ander te kunnen relativeren. Ik kan altijd weer lachen om je als je voor de zoveelste keer een apparaat koopt en weer verkoopt. Leuk voor je, écht! Ik hoop dat je je avonturen voortzet, jij bent voor mij een positief voorbeeld. (al was het alleen maar om tegen de vrouw te kunnen zeggen:"zie je nou wel, het valt met mij wel mee!" :D)

Lijkt BTW wel een verslaafdemeeting zo:
"mijn naam is m0n0l0g1c en ik ben verslaafd aan gear"

[ontopic]het verhaal achter mijn eleVAta is dat het kwalitatief echt bagger is (is nu weg voor RMA) maar wat een lachen bak. Echt haat/liefde vanaf dag één dat ik de demo hoorde (ik weet het, voor zover ik al serieus werd genomen is die tijd nu definitief voorbij)En mijn Juno6...ik blijf het hier roepen....
:luv: :luv: :luv: :luv: gaat echt nooit meer weg....die klank, die arpeggiator, dat gewicht...Het evrhaal erachter? Dattie van mij is!!![/ontopic]

bedankt, zo'n reactie kan ik af en toe goed gebruiken. ook een afwijking.
ach, de middelen, die zijn beperkt en dat is juist het leuke. om iets te kopen, moet er weer iets weg. zo blijf je een beetje bezig. en meestal kost het niks of een beetje en soms levert het wat op, zo gaat het niet ten koste van het huishouden of zo.
ik vind elke doos die bezorgd wordt weer spannend, ook zonder bijzonder verhaal erachter. en soms kom je ook leuke mensen tegen of bijzondere verzamelingen. ik ben op zolder geweest bij P-five, alleen maar omdat ik de moeite deed een synth bij hem langs te brengen, en dat was echt een belevenis. Ik heb Simon leren kennen, uit Antwerpen, een paar keer ontmoet en mee gepraat. Om van Mono-Poly maar te zwijgen, ook zo'n paradijsvogel. Heerlijk.
En dat ik dan tussendoor ook nog af en toe sta te kwijlen boven een minimoog of zo, tja, da's ook gewoon leuk.
Ik denk ook dat je goed leest tussen de regels. Er zijn hier veel meer synthfanaten dan echte musici. En dat is ok toch?
Ik weet wel dat ik altijd een rare vogel was, als ventje al, en dwars. In mijn beleving was Roxy Music de eerste band die echt met synthesizers deed, waar ik dol op was: overal dwars tussendoor: storen en aandacht vragen en heel erg afwijken van wat tot dan toe normaal was. Heerlijk. Daarom misschien ga ik ooit nog eens een VCS3 kopen. Een andere reden kan ik niet bedenken, want feitelijk is ie aan mij (als het om muzikale kwaliteiten gaat) niet besteed.
Volgende maand zie ik ze weer, misschien staan die 2 VCS3's dan weer op het podium.
Het slaat allemaal nergens op, maar de mensen die er zich het meest druk om maken, zijn vaak ook niet echt de toppers. synthesizers zijn mijn hobby, ik beleef er plezier aan, en op wat voor manier is mijn zaak, zolang ik het zelf betaal. toch?!

het enige bijzondere, naja bijzonder, verhaal dat me nu te binnen schiet, is dat ik de minimoog heb gehad, waar de creamware software op gebaseerd is. dus de echte mini die gebruikt is om de softe van creamware te maken. maar hij is al weer weg hè.
En de synths die ik meerdere keren heb gehad natuurlijk, dat is ook maf. En dan heb ik het niet over 5 of 6 source's maar gewoon 3 keer de zelfde moog source, kopen, terugkopen, ruilen, terug kopen, enz. en laat mijn handelpartners spreken, daar zat echt geen dikke vinger tussen, ook geen dun vingertje.

nog even off topic: vandaag de nieuwe ENO cd binnengekregen.is echt zeer de moeite waard. aanrader.
meteen 'oblique strategies' aangeschaft, kijken of dat een songwriter van me gaat maken.

Origineel geplaatst door Leo
In mijn beleving was Roxy Music de eerste band die echt met synthesizers deed....

envelop...oehoe....envelop....met een brief erin en postzegel erop...

Zong ik altijd mee als m`n moeder die plaat weer eens opzette ;)
Xal binnenkort maar weer ff bij haar langs en weer wat vinyl van haar meenemen :eureka:

[ontopic]M`n MP7.....die is van MC_Kwok geweest die nu daardoor weet hoe je met tape en karton een hele goede "hit and run voor trein" flightcase in elkaar zet :okdan:[/ontopic]

Popcorn op, tijd voor een zak croky.:L

Maar goed, verhaal achter een synth,..
Tja.. me dgs scorpion, die ik in 1991 kocht van een marinier samen met een cs15 voor 250 gulden.
Die scorp was zo lelijk dat ik die meteen naar de zolder bracht, en zo met de cs15 erg in me nopjes was.
Nu wel, die cs15 begon me te vervelen, en dacht ineens dat ik die witte lelijke oude smerirge kleine bak nog op zolder had staan.
Dus, cs15 naar boven scorp naar beneden, sluit het aan en ging helemaal uit me dak, nog nooit zoiets gehoord.
Enfin, een paar jaar later , kwam er via een kennis een gast bij me, met een synthesizer boek en een pro 5, die wilde zijn pro 5 wel ruilen tegen de scorp.
Ik dacht "hoezo dan", waarop hij zei dat er maar 1 of 2 op de wereld waren en dat het prototypes waren van een stel oplichters die een synth hadden ontwikkeld, ofzoiets.
Heb niet geruild, was wel super trots, later in 1999 ofzo de bak wel van de hand gedaan.

Zo heb ik er ook nog 1 over mijn 909...als je die wil horen?

scorpion.jpg

Deze? Of die ander? ;)

Ik doe het 909 verhaal toch maar...:D

Ik schrijf 1987 88, ergens rond die tijd.
Van vroeger uit was ik al verliefd op een drum sound uit de hip hop,skooly D enzovoorts.
Later in 87 kocht ik Trax plaatjes, uit de uitverkoopbak bij de lokale platen zaak.
En waarempel, daar zat die sound weer in..

Mijn jacht zou beginnen, ik moest en zou er achter komen wat die gruwelijk vette kick veroorzaakte.

Naar de lokale muziek zaak toe, met een bandje met daarop die drum die totaal onbekend was voor me, liet ik de persoon die daar werkte het bandje horen.
Hij kon het ook niet zeggen, enfin, ik dacht ik ga het proberen, stuk voor stuk kocht ik zo'n beetje elke drum bak die er toen uit was, niet in 1 keer natuurlijk, maar inkoop en daarna inruil.
Dus dat ging van korg naar roland(505) yamaha, zelfs een emu, maar nergens zat die sound in:(.

Bijna een jaar later, en wat geld minder op de bank, kwam die gast van de lokale muziekzaak een bakje koffie drinken.
Op dat moment was er een stukje over hiphop op tv, waarin je de onbekende drum hoorde, met op de achtergrond een witte doos, een soort seq.
Ik vraag aan hem, "wat is dat voor een ding?", ow zegt hij "dat is een 909, en nu ik die zie dat is dat ding wat jij zoekt!!!"
Hij zegt erbij dat hij het apparaat totaal vergeten was omdat ze niet liepen, en voor een habbekrats een aantal jaren geleden de deur uit gingen.

Ok, ik wist nu wat ik moest zoeken, alleen hoe kwam ik er aan??

Enfin.

Ondertussen was ik nog steeds bezig met een hobby, mixen met 2 pickups en een band recorder, en die dingen opsturen naar radiostations.
Ik had er 1 naar belgie gestuurd naar een piraat, de mix werd uitgezonden.
Een dag later, gaat de deurbel, ik doe open, en daar staat een gast voor de deur die ik kende van vroeger.
Hij zegt:"ik heb je mix gehoord!" ik denk leuk man, kom binnen.
Hij legde uit dat hij nu stage liep bij een muziek zaak vlak bij, en ik vroeg hem meteen" ken je de 909 drumcomp"
Nee, maar als ik er 1 tegen kom, laat ik het je weten.
Een 3tal uur later gaat de telefoon bij me, het is hem," hey trash! me collega heeft er 1 te koop voor je, moet ik die apart laten zetten?
Ik helemaal zenuwachtig, ik zeg ja, en ik kom meteen morgen.
Om 8:30 stond ik al voor de deur, een persoon deed open, en zei" ah jij wil me 909 kopen"
Ik loop mee, en zie de 909 netjes opgesteld staan, ik vraag aan hem of ik ff mag testen....
De eerste tik die ik op de kickknop gaf, sprongen de tranen bijna in me ogen" dit ishem!"..alsof ik de ware gevonden had.
Ik laat het ding inpakken, hij wilde 600 piek, geregeld en gedaan vraag ik nog even waarom hij dat ding weg deed.
Waarop hij zei" nou ik ben acordionist, en speel vaak in een bejaarden centrum, en heb iets nodig als begeleiding, maar die 909 kick is zo hard, dat de bejaarde ontzettend klagen"

Thuisgekomen, 909 aangesloten en een aantal jam uren verder, gaat de telefoon.
Het was die held die de 909 voor me geregeld had, hij vraagt aan me" Alles goedgekomen met die 909", waar op ik zeg ja, en hem erg bedank.
Hij vraagt tenslotte" Maar die 909 wat is dat dan, kun je ff iets laten horen door de telefoon?"
Ik druk op de knop, waarop ik hem hoor roepen "GVD!!!!!!!! dat ding zoek ik al jaren!!!!!!"

Laatst gewijzigd:
De 303.

Ik zal het wat korter houden.

1988, een acid feest, het geluid wat ik hoorde kon ik niet thuisbrengen, het leken wel vogels, het bracht mij en ieder ander in een extase, maar wat was het?

De zoektocht zou korter duren dan de 909.

Via via, en wat uitwisselen van cassettes, kon een zware lokale headbanger mij vertellen dat hij ooit een doosje had gehad om baslijntjes mee te imiteren, als begeleiding van zijn gitaar.
Het werd de roland tb303 genoemd, en het geluid waar ik op doelde zou daar op lijken.

Enfin, op weg naar de lokale muziekzaak maar, ik ging daar een doodnormale synth kopen, een rolandje.
De synth betaald, en vraag de verkoper" heb je de tb 303 nog, of kom je die soms ooit tegen?
Hij zegt, "kom maar eens mee".... ik loop mee naar het magazijn, en zie tot mijn grote verbazing een 6 tot 8tal 303's met tasjes en al op de plank liggen.
Hij verteld me dat hij ze al een aantal jaartjes daar heeft liggen en dat hij ze niet meer kwijt komt.
Ik vraag aan hem, of ik ff zo'n 303 mag proberen.
Hij sluit het ding aan, en"zelfde euforisch gevoel als met de zoektocht naar de 909"
Ik hou me in, want anders zou dat de prijs wel kunnen beinvloeden.

Ik vraag aan hem wat hij voor zo'n 303 moest hebben, hij zegt" nah, je hebt net een leuke synth gekocht, kies er maar 1tje uit, gratis.

Haha, Trash, meesterlijk! :okdan:

Zo weet ik nog als de dag van gisteren dat ik (in de tijd van Amiga 500 en Soundtracker) een sampledisk kreeg van een goeie vriend van me. Had-ie weer van een vriend, en die van een kennis, etc. etc.

De inventaris van deze disk was ongeveer als volgt: 808-BD, 808-SD, 808-OH, 808-CH, 808-CP.
Een rijtje nummers en afkortingen waar ik geen chocola van kon maken.
Maar ik wist wèl dat ik die samples prima kon gebruiken. En zo kwamen ze terecht in ongeveer elk MODje dat ik toenertijd maakte.

Weet nog dat ik aan die vriend vroeg: wat betekent dat nou, dat getal "808"?
Het moest wel een magisch getal zijn, want je hoorde het vaker.
Maar ja, ik was nèt te jong om de hele house en hiphop-hype mee te pakken, en dus om de link te leggen.
Het antwoord heb ik dan ook erg lang gewoon geloofd: "de 808 is een type trommel in een drumstel, waarbij er precies achthonderd-en-acht snares onder het trommelvel zijn gespannen". Aha! :D

Enkele jaren geleden had ik interesse in een DX7, of andere leuke FM-bak om "het mee te
leren". Ik had nl geen enkele ervaring met FM, maar wel interesse.

Tijdens de zaterdagse bak koffie bij de muziekzaak zegt de eigenaar (geniaal drummer, alleen niet gestoord door kennis van synths): "Ik heb hier nog een maf doosje staan. Je kunt het via midi met een synthesizer verbinden, maar er komen alleen maar idiote bliepjes uit. Kun jij er iets mee? Je mag het voor ...... meenemen."

De preciese prijs weet ik niet meer, maar ik meen me te herinneren dat het iets van 40 gulden was ofzo, voor een TX7 "in showroomstaat".

ik blij :)

Back