uit balans mixen

demian

Ojee
Stomme vraag natuurlijk,

maar ik zit met er mee dat ik niet in het midden kan zitten van mijn monitor speakers.
De indeling van mijn kamer en het soort bureau wat ik heb, maakt dat ik mijn monitor speakers achter mij heb staan in plaats van voor. jawel. Speakers staan wel op oorhoogte btw.

Ik heb die rode Tannoy Reveals op ca 1.30 achter mij staan en deze staan ca 1.80 uit elkaar.
Ik zit zeg maar van uit het midden gezien 40 cm naar links.
Meestal als ik muziek maak en ik ga de panning instellen beweeg ik mijn hoofd even naar het midden om te horen of het klopt daarna ga ik gewoon weer verder.

Nu is mijn vraag, kan ik niet gewoon simpelweg het volume van die ene speaker die wat verder staat iets harder zetten zodat de balans lijkt te kloppen?
Of krijg ik dan hele rare mixen? Ik vraag dit maar ff voor dat ik hele tracks ga verknoeien :)

Ik zit ook een beetje uit het midden. Maar ik zit nooit heel lang op dezelfde plek, ik loop geregeld door de studio tijdens het luisteren/musiceren. Ik heb er geen last van, als ik er echt niet zeker van ben dan zet ik ff een koptelefoon op.

R

Re: uit balans mixen

Nu is mijn vraag, kan ik niet gewoon simpelweg het volume van die ene speaker die wat verder staat iets harder zetten zodat de balans lijkt te kloppen?

Ja en nee. Volumecompensatie is 1 ding, maar vergeet niet dat het geluid dat uit de luidspreker komt die verder weg staat ook langer onderweg is. Ongeveer 3 ms per meter dat hij verder weg staat. Dus naast volumecompenstatie moet je in principe ook fase-compensatie doen. Maar voor 40 cm zou ik me daar niet zo heel druk over maken en gewoon even de balans elektrisch bijtrekken.

Origineel geplaatst door koediman
ff checken op een koptelefoon af en toe kan ook handig zijn

Probleem is, die heb ik niet, mijn versterker heeft ook geen headphones aansluiting,
binnenkort die monitor mixer van Behringer maar 's kopen dan + koptelefoon.

Stom woord eigenlijk .. 'koptelefoon' .. een telefoon voor je kop! :D

Okido. ik weet genoeg denk ik. thnx!

Back