combinatie van live instrumenten en VSTi en hun Timings inCubase SX

4tune

Stamgast
En VST ingang heeft een bepaalde delay (waar bijvoorbeel een live instrument op staat) en de uitgang heeft een delay. Als ik dus live bak wil gaan layeren met een VSTi lopen ze niet gelijk. Ik heb dit opgelost door VSTi kanalen een delay (geen effect delay natuurlijk) op te zetten om dit te compenseren.

Ik vroeg me alleen af of daar niet andere truukjes voor zijn. Als ik nu namelijk de live instrumenten ga opnemen om een mixdown te doen lopen ze weer niet gelijk. Dit is natuurlijk logisch want de audio komt dan niet meer via een ingang binnen maar staat als een audio file op de computer en heeft nu dus geen last meer van VST ingang delay.

Het is bloed irritant dat ik elke keer de delay instellingen moet veranderen zijn er misschien andere oplossingen?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.

Wat betreft je vst output delay (latency), cubase sx3 heeft daarvoor de functie latency compensation. De vertraging wordt daarmee gereduceerd.

Ik kan me niet zoveel voorstellen bij vertraging bij de input anders dan dat het iets met midi latency te maken heeft.

De delay in mijn verhaal staat idd gelijk aan de latency waar jij het over hebt. Echter heb je wel degelijk in ingangs latency en een uitgangs latency en heeft het niet echt iets met midi te maken.

Ik neem toch aan dat Steinberg hier rekening mee heeft gehouden?

Laatst gewijzigd:
Een klein schopje. Kan me toch niet voorstellen dat niemand hier ervaring mee heeft?

gebruik alleen fruity en daar zit een latency compensation op de mixer waardoor je dat probleem niet zou moeten hebben

Zoals ik de latency compensation ken, compenseert hij de lantency van verschillende VST's. Een VST plugin kan zelf namelijk een bepaalde latency hebben.
Een voorbeeld is de compressors van Waves. Deze brengen namelijk wat meer latency met zich mee. Deze latency wordt dan gecompenseert. Mocht ik het verkeerd begrijpen dan hoor ik dat graag natuurlijk en had uiteraard al in de handleiding gelezen.
Ik denk dan ook dat het niet zoveel met deze latency compensation te maken heeft maar kan natuurlijk het verkeerd begrijpen.

Full latency compensation

The tedious, time consuming process of manually delaying tracks where effects are needed is now history. The new full plug-in delay compensation in Cubase SX 2.0 ensures sample-accurate timing along the entire audio path, including aux sends, group channels and FX return channels - even when using effects from DSP cards such as the Universal Audio UAD-1 or TC Works' Powercore.

Hier uit blijkt ook dat ik dit dus niet bedoel. Je hebt een ingang latency en een uitgangs latency. Voor live bakken moet je deze ingangs en uitgangs latency bij elkaar elkaar optellen. Voor VST's heb je alleen met de uitgangs latency te maken en lopen ze dus niet gelijk. Ik hoop dat m'n verhaal nu wat duidelijker is

Laatst gewijzigd:
Heeft niemand een een antworod voor me? Het is namelijk zo irritant dat als je ven snel een mixdown wilt doen je alle delays opnieuw moet instellen. Dit is dus ene klein schopje. ;)

sorry, maar iemand moet m maken:

hardware kopen!

nee.. das idd lastig. volgens mij kan je daar niet zo gek veel aan doen.. meer processorpower?

Wat ik me afvraag, als je dus iets live bespeelt waarvan het geluid een vertraging heeft... speelt dat niet vreselijk irritant?
Oftewel, zou je dan niet denken aan een multi-effect? (een MPX550 ofzo? ;) )

Dit is het probleem van pc's. Zelfs met de snelste geluidskaarten heb je 4msec vertraging. Dat is zeer goed hoorbaar vooral bij percussie.

Oplossing: Speel gewoon je track in en verschuif die een paar msec.

(Een goede bandrecorder aanschaffen werkt natuurlijk nog beter)

Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Dit is het probleem van pc's. Zelfs met de snelste geluidskaarten heb je 4msec vertraging. Dat is zeer goed hoorbaar vooral bij percussie.

Oplossing: Speel gewoon je track in en verschuif die een paar msec.

(Een goede bandrecorder aanschaffen werkt natuurlijk nog beter)

Ja denk dat het idd niet aan de hardware ligt. Er staat een 3,2 GHz intel en werk met een Motu 2408 mk3. Dan zit er idd niets anders op dan elke keer de latency te compenseren met de midi delay's. Bedankt voor de reacties en als er toch nog andere oplossingen zijn hoor ik die graag.

Origineel geplaatst door 4tune
Ja denk dat het idd niet aan de hardware ligt. Er staat een 3,2 GHz intel en werk met een Motu 2408 mk3. Dan zit er idd niets anders op dan elke keer de latency te compenseren met de midi delay's. Bedankt voor de reacties en als er toch nog andere oplossingen zijn hoor ik die graag.

De latency met midi delays verschuiven wanneer je live iets inspeelt maakt nooit niks uit. Cubase kan nooit weten wanneer jij iets live inspeelt. Wanneer je geluidskaart goed geconfigureerd is (3-4 ms latency) en je midi drivers korrekt geïnstalleerd zijn (ik veronderstel dat je iets met een keyboardje inspeelt) heb je geen last van latency. Zware plugins kunnen ook extra latency veroorzaken , dus let daar ook een beetje op. Een projekt met CPU belasting van 15% gaat ook beter werken dan iets dat op 90% zit.

Motu 2408mk3 heeft zelf ook nog latency op de outputs als ik me niet vergis kan je de buffersize nog veranderen. Misschien dat dat helpt :confused: zomaar een idee

ik werk al heel lang zo met een combinatie van hard en software. dat werkt perfect, je hoeft slechts eenmalig je template op te zetten in cubase. Zeker in sx3 kun je de delay chains via een ping functie automatisch laten berekenen, in sx2 moet je dat nog handmatig doen (eenmalig). Gebruik de zoekfunctie maar. ik heb dit al vaker hier op sf uitgelegd hoe dit moet, ga ik niet weer doen in ieder geval.

Back