ADAT Patch bay???

Lacertus

*ISOCHRONE*
Hallo!

Tegenwoordig loopt bij mij heel veel over ADAT: MPC4k heeft 8 kanalen, NOAH heeft 8 kanalen en de ADA8k ook...
Nu is het zo dat ik van de 8 kanalen van de MPC en de NOAH meestal maar 6 kanalen gebruik, en van de NOAH vaak zelfs maar twee...
Voor het overzicht en de snelheid van werken zou het fijn zijn als er zoiets bestond als een ADAT PATCH BAY: 4 ADAT IN en 4 ADAT UIT, maar waarvan je de routing zelf kunt bepalen! Met MIDI en AUDIO is dit de normaalste zaak van de wereld, maar voor ADAT heb ik zoiets nog niet gezien...

Bestaat het wel? Weet iemand hiervan?

Hoi,

Ik weet dat er digitale patchbays zijn die ook adat signaal kunnen patchen. Die patchbays zien er gewoon uit als normale digitale patchbays, alleen zijn ook in staat om via de optische in/outputs adat signaal te routen. Ik weet dus niet of je met die patchbays ook losse kanalen van je adat signaal verschillend kan routen. Ik denk het niet, maar dat is gewoon gebaseerd op een instinctief gevoel. Ik weet dat dus niet zeker.

Succes met zoeken

Zou ik ook wel in geinterresseerd zijn, om het gebrek aan input-routing van mijn DDX3216 te compenseren. Mijn S6000 en E-MU 1212 nemen nu samen 16 kanalen op de mixer in, terwijl ik er meestal niet zoveel gebruik. Als die samen op 1 ADAT blokje zouden kunnen zou dat fijn zijn...

Er bestaat/bestond een DP-8 patchbay van Fostex die adat/spdif/coax aankan. Maar ook daar blijft het bij 8 kanalen.
(ik heb daarom ok geen adat voor mijn mpc4k besteld)

Ik heb in de DDX32-16 2x maal een adat slot zitten. Hiermee kan ik dan schakelen tussen PC/ADA8000/S6000 via het I/O menu. Maar.... het blijven steeds 8 adat-kanalen.

Ben benieuwd of het wel bestaat.

lcasei

@Hanz: die Apache doet nou precies NIET wat de bedoeling is:
The unit essentially transfers the input data directly to the appropriate outputs unchanged

Volgens mij was de vraag van de TS (en in ieder geval die van mij) een ADAT router die bijvoorbeeld vier kanalen van ADAT in 1 en vier kanalen van ADAT in 2 kan combineren naar 1 ADAT uit.

Origineel geplaatst door Hanz
Een snelle Google-actie leerde mij o.a. http://www.sweetwater.com/store/category/c922/

Ik kom in het algemeen de merken Z-Systems, Frontier Design en Friend Chip tegen.

SOS review van de Frontier Design "APACHE" http://www.soundonsound.com/sos/nov03/articles/frontierapache.htm

Ik kan me vergissen maar met deze apparaten kan je ook 'enkel' maar patchen. Je kan hiermee niet zorgen dat je maar 4 kanalen van bvb de MPC4K en 4 kanalen van een S6000 kan samenvoegen tot 1 adatpipe.

mvg

lcasei

Ah, ik zie het. Wat onpraktisch!
Als er staat "patchbay" dan begrijp ik het nog... maar als het "router" heet, dan zou je toch wat meer mogelijkheden verwachten...

Maar eh.... de Z-Systems z-8.8a dan? Dat komt al aardig in de buurt... met een paar van die apparaten heb je wat je wilt, maar dat is een dure grap... toch interessant!

The z-8.8a also includes bidirectional Lightpipe-to-S/PDIF or AES/EBU conversion. A single Lightpipe can be converted to and from four stereo pairs of S/PDIF or AES/EBU. Furthermore, the unit features eight channels of 24-bit real-time sample rate conversion, allowing the z-8.8a to convert eight channels of asynchronous S/PDIF or AES/EBU inputs at rates of up to 96 kHz to and from eight channels of Lightpipe. The sample rate conversion can be defeated if it is not needed.

z88a_bg.jpg

Het enige dat ik tot nu toe heb kunnen bedenken is.... ADA8000 aan elke machine hangen en opnieuw analoog patchen... :-(

Misschien bestaat er wel iets als een ADA8000 maar dan met spdif&adat ipv analoog&adat. :-)
bij de RME-Hammerfall kan je de adat naar spdif schakelen zodat je maar 2 kanalen gebruikt (heb nog niet getest hoe de DDX32-16 hierop reageert) ALs ik me niet vergis kan dit ook met de S6000.

lcasei

Origineel geplaatst door Hanz
Ah, ik zie het. Wat onpraktisch!
Als er staat "patchbay" dan begrijp ik het nog... maar als het "router" heet, dan zou je toch wat meer mogelijkheden verwachten...

Maar eh.... de Z-Systems z-8.8a dan? Dat komt al aardig in de buurt... met een paar van die apparaten heb je wat je wilt, maar dat is een dure grap... toch interessant!

z88a_bg.jpg

Yep Hanz dit is wat ik zoek.... maar voor die prijs.... koop ik er liever een DDX32-16 bij :-)

Met die Z-Systems kan je dus een ADAT lightpipe 'openbreken' in 4 S/PDIF stereo paren (en andersom).
Als je nu in een tweede slag de 'gewenste' S/PDIFS weer 'samenvoegt' in één ADAT lightpipe, ben je er.
Maar, zoals ik al zei, dan heb je al gauw 2 van die apparaten nodig, en dat gaat in de kosten lopen vrees ik.
Je blijft dan wel in het digitale domein; die ADA-8000 oplossing vind ik nogal eh... barbaars... ;)

ALs ik me niet vergis kan dit ook met de S6000.

Sowieso heb je daar nog een aparte stereo optical uit, naast je twee ADAT uitgangen. Ik weet niet of die ADATs schakelbaar zijn. Ik denk het haast niet.
Maar 'probleem' bij mij is dat de S/PDIF-in op de DDX al in gebruik is (hangt m'n Lexicon aan).

Volgens mij is DE oplossing gewoon een betere routing in de software van de DDX 8o)

Origineel geplaatst door etaoin
Sowieso heb je daar nog een aparte stereo optical uit, naast je twee ADAT uitgangen. Ik weet niet of die ADATs schakelbaar zijn. Ik denk het haast niet.
Maar 'probleem' bij mij is dat de S/PDIF-in op de DDX al in gebruik is (hangt m'n Lexicon aan).

Volgens mij is DE oplossing gewoon een betere routing in de software van de DDX 8o)

idd de S6000 heeft een aparte optical out ( ik gebruik die S6000 niet zoveel)

Hang jij je Lexicon meteen aan die ADT1616?

Nu kan je in de DDX enkel de modules (blokken van 8) kiezen. Terwijl je bij de outputs wel per 2 kanalen kan kiezen.
Zullen we dan maar eens naar Mr Behringer mailen en het beleefd vragen? :-)

=)

1.680USD! voor zo een Z8.8a... zó groot is mijn probleem nu ook weer niet...

Zou ik ook wel in geinterresseerd zijn, om het gebrek aan input-routing van mijn DDX3216 te compenseren. Mijn S6000 en E-MU 1212 nemen nu samen 16 kanalen op de mixer in, terwijl ik er meestal niet zoveel gebruik. Als die samen op 1 ADAT blokje zouden kunnen zou dat fijn zijn...

Dit is precies wat ik bedoel... Behringer een mailtje sturen helpt niet denk ik...

Volgens mij was de vraag van de TS (en in ieder geval die van mij) een ADAT router die bijvoorbeeld vier kanalen van ADAT in 1 en vier kanalen van ADAT in 2 kan combineren naar 1 ADAT uit.

Jij begrijpt me... Waarom is zoiets er nog niet? Is dit zo moeilijk? Ik dacht dat dit digitaal toch 'relatief' eenvoudig te fixen zou moeten zijn... maar goed, ik heb hier dan ook 0,0 verstand van...

Het lijkt heel makkelijk maar dat is het niet.

ADAT is 8 kanaals geluid digitaal en omdat per kanaal te kunnen patchen zou je dat digitale signaal per kanaal moeten uitpluizen. Daarna nog naar de goede output doorsluizen. En die output moet ook nog eens in sync zijn met het clocksignaal van de bron.
Maar als je een andere kanaal van een andere bron hebt heeft die misschien ook weer een ander clocksignaal. Dat moet je dan weer met buffering en aligning oplossen.

Dus ben je een of twee microprocessors/DSP's verder en een flinke kwak aan firmware code.
Oftewel een factor 10 hoger dan deze bestaande patchbays.

En mag ik dan weer over mLan gaan lopen brallen? Dat je wel per kanaal kunt patchen via een grafische patchbay. En de enige beperking de firewire bandbreedte is.
D'r zijn alleen geen ADAT naar mLan converters. Wat wel interessant zou zijn.

Origineel geplaatst door fuse
Het lijkt heel makkelijk maar dat is het niet.

ADAT is 8 kanaals geluid digitaal en omdat per kanaal te kunnen patchen zou je dat digitale signaal per kanaal moeten uitpluizen. Daarna nog naar de goede output doorsluizen. En die output moet ook nog eens in sync zijn met het clocksignaal van de bron.
Maar als je een andere kanaal van een andere bron hebt heeft die misschien ook weer een ander clocksignaal. Dat moet je dan weer met buffering en aligning oplossen.

Dus ben je een of twee microprocessors/DSP's verder en een flinke kwak aan firmware code.
Oftewel een factor 10 hoger dan deze bestaande patchbays.

En mag ik dan weer over mLan gaan lopen brallen? Dat je wel per kanaal kunt patchen via een grafische patchbay. En de enige beperking de firewire bandbreedte is.
D'r zijn alleen geen ADAT naar mLan converters. Wat wel interessant zou zijn.

Fuse kan blijkbaar sneller typen dan iik. :-)

Een combinatie van 2x Creamware Pulsar kan deze taak heel goed aan.
Je kan dan routen en combineren naar hartelust. Heb je wel nog een
PC nodig om het op te runnen...

Mvg.

CoolRunning

En mag ik dan weer over mLan gaan lopen brallen? Dat je wel per kanaal kunt patchen via een grafische patchbay.

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar. Ik kan op mijn computer ook prima de ADAT patchen in een grafische patchbay. Het is niet zo dat dat met ADAT inherent onmogelijk is. Het is meer zo dat sommige ADAT apparaten het niet kunnen, en dat we naar een oplossing zoeken voor die apparaten.

Klopt etaoin. Alleen kan die adat patcher geen route van een losse AD/DA converter naar bijv een sampler maken zonder tussenkomst van die ADAT controller op je computer.
Met mLan kan dat nl. wel. Dus een i88x inputs naar een Motif ES sturen zonder dat er een computer wordt gebruikt. Dat betekend wel dat er per mLan aansluiting een dedicated microprocessor het routing werk moet doen van/naar het apparaat. Terwijl ADAT gewoon een point to point verbinding is.

Back