Nord Rack, waar begin ik?

Origineel geplaatst door Wout Blommers

Wat geluids- en ontwerpkwaliteiten betreft is er nog niets over te zeggen, daarvoor is de drie eigenlijk te weinig verkocht. Clavia heeft de release alleen kunnen overleven omdat de op hetzelfde moment gepresenteerde NordElectro zo erg goed verkoopt, vooral in de USA.

Is dat ook de reden dat Clavia de Nord Stage heeft uitgebracht en voorlopig nog geen NL4? De stage zal toch een deel van de Electro markt gaan opeisen denk ik...ben benieuwd hoe deze het gaat doen.

Mbt de NL3: de prijs was denk ik te hoog voor de gemiddelde knoppendraaier. NL4 made in China? ;)

Ik denk dat de NL3 het veel beter had gedaan als het de NL2 sound had (maar dan met meer opties). Veel NL2 bezitters die dachten te kunnen 'upgraden' naar de NL3 vonden de sound *te* anders van de nieuwe synth: minder rauw, en meer transparant.

De NordMod G2 heeft een soortgelijke draai gekregen tov de oude G1, de G2 sound is meer clean, en is daardoor eigenlijk een hele andere synth geworden.

Dat is denk ik ook de reden waarom niet veel NL1/NL2 bezitters, en eveneens niet veel NordMod G1 bezitters snel overstappen naar de nieuwe hardware. Zowel de NL3 als de G2 lijkt een 'erbij' synth (voor sommigen), maar niet een vervanger.

Zowel de NL3 als de G2 lijkt een 'erbij' synth (voor sommigen), maar niet een vervanger.

Nou dat lag bij mij dan precies omgekeerd. Ik ben, weliswaar in tegenstelling tot de grote meerderheid, veel gecharmeerder van de 3. Dat de prijs echt te hoog is sluit ik me bij aan. Waarom denk je dat ik zo lang heb zitten azen op een kansje.

Hardstikke mooi natuurlijk dat je zo'n mooie deal bent tegengekomen! En natuurlijk zijn er zat mensen die de NL3 mooier vinden dan de NL2. Maar niet genoeg, denk ik, om de door Clavia verwachtte verkoop cijfers te halen.

Vreemd dan dat ze met de NordMod dan toch min of meer dezelde tactiek volgen, nieuwe opties, maar ook een nieuwe sound. Link toch wel, en de recent ingevoerde inruil actie waarbij je 500 euro inruil krijgt voor je oude G1 bij aankoop van een G2 geeft te denken...

Wat ik niet snap is dat ze in de NL3 en G2 een soort 'vintage' optie toevoegen: een switch in de filters en oscs waarmee, zo gewenst, de oude NL2 resp. G1 sound benaderd kan worden. Dat zou een hoop problemen wegnemen denk ik, bij een hoop gebruikers. Op een of andere manier lijkt Clavia die oude sound helemaal zat te zijn?

Nog even een vraagje voor het slapen gaan8o)

Zodra ik de MasterClock in de NR3 op external zet, dan behoort deze toch met het tempo van mijn externe sequencer mee te veranderen?

De Clock intellingen staan bij mij allemaal uit en Clock staat op Ext. Die verdomde BPM blijft maar op 120 staan ongeacht of ik het tempo van mijn sequencer verander?!

Nou goed,

Welterusten

EDIT
De NL3 heeft momenteel nog een zeer vervelende bug in de sequencer tov software sequencers en MidiClock.
EDIT

Oh shit, dit was een van jouw opmerkingen in een andere thread Wout. Is dit dus wat ik nu zelf hierboven omschrijf?

Laatst gewijzigd:
Tjone jonge wat is dit toch een lekkere bak man. Ik kan gewoon niet slapen.8D

Origineel geplaatst door Ensemble
De Clock intellingen staan bij mij allemaal uit en Clock staat op Ext. Die verdomde BPM blijft maar op 120 staan ongeacht of ik het tempo van mijn sequencer verander?!

Ongeacht wat'ie aangeeft, doet'ie het wel of niet? Kan je de LFO's syncen of niet? Zelf gebruik ik zulke zaken nooit en in ieder geval nooit met de NL3, want ik ben niet zo'n 'beats' jongen. Dat het display andere dingen doet dan wat jij wilt, zal een zorg zijn, als de synth maar synced...

Bij de G2 waren die problemen er ook, maar die zijn weggewerkt.

Wout

Origineel geplaatst door Ensemble
Zodra ik de MasterClock in de NR3 op external zet, dan behoort deze toch met het tempo van mijn externe sequencer mee te veranderen? De Clock intellingen staan bij mij allemaal uit en Clock staat op Ext. Die verdomde BPM blijft maar op 120 staan ongeacht of ik het tempo van mijn sequencer verander?!

Zet je Fantom op de master en de NL3 op EXT (slave). Let op: de NL3 arpeggiator start alleen indien je de Fantom sequencer start en niet als je een Fantom arp of rhythmn start.

Sjaak, ik werk nooit op deze wijze (alleen MidiNote On/Off is voldoende voor mij), maar gaat dat ook goed met de LFO's, syncen naar MidiClock?

Wout

Origineel geplaatst door robnet
Wat ik niet snap is dat ze in de NL3 en G2 een soort 'vintage' optie toevoegen: een switch in de filters en oscs waarmee, zo gewenst, de oude NL2 resp. G1 sound benaderd kan worden. Dat zou een hoop problemen wegnemen denk ik, bij een hoop gebruikers. Op een of andere manier lijkt Clavia die oude sound helemaal zat te zijn?

De NL3 is veelzijdiger (oa filters, FM) waardoor deze bij bepaalde sounds gewoon warmer klinkt. De NL3 kun je ook "rauw" laten klinken, geen probleem. De NL2 en G1 vind ik wat dunner en hol klinken, het leeft minder. Mijn NL3 klinkt zonder effecten bijvoorbeeld goed over een live PA, dat zegt wel e.e.a. Persoonlijk mis ik de G1 of NL2 sound totaal niet, het verbaast mij een beetje dat mensen de NL2 beter vinden qua sound

Origineel geplaatst door Sjaak
het verbaast mij een beetje dat mensen de NL2 beter vinden qua sound

De meeste mensen krijgen met de NL2 sneller een redelijk resultaat, wat mijns inziens iets anders is dan een beter geluid :) Er komen best redelijke Pads uit, maar de NL3 kan dat veel beter. Maar ja, wel wat meer moeite en doordenken en zo...

Wout

Sjaak, ik werk nooit op deze wijze (alleen MidiNote On/Off is voldoende voor mij), maar gaat dat ook goed met de LFO's, syncen naar MidiClock?

Wout, ik gebruik regelmatig NL3 patches of perfomances waarbij de LFO's "gesynced" zijn over midi (EXT). Ook de Mod Env in repeat mode zetten, kun je leuke dingen mee doen, bv rhythmische loops.

De Arpeggiator heeft geen Midi Out, wat de NordLead 2 wel heeft.
Is dit nou zo moeilijk of duur om te implementeren? Konden ze het niet gewoon copy+pasten van de NL2?
De reden daarvoor is het concept van deze synth. Hij is ontworpen om op het podium te functioneren, als daadwerkelijke 'speel'synthesizer en niet zo sterk als een studio apparaat.
Maar dat vind ik eigenlijk een beetje een loos excuus. M'n XP-30 is ook maar een bescheiden ROMpler zonder sequencer die wordt gemarket als performance synth, maar die spuugt vrolijk MIDI uit.Als het budget/tijd redenen zijn, alle begrip ervoor, maar...
De Arpeggiator is wel uitgebreider dan die van de andere Leads en weer anders dan die van de G2.
Eigenlijk dan toch juist daarom zonde dat je 't niet gewoon kan gebruiken.

Zet je Fantom op de master en de NL3 op EXT (slave). Let op: de NL3 arpeggiator start alleen indien je de Fantom sequencer start en niet als je een Fantom arp of rhythmn start.

Sjaak,
Dank voor je tip!

Ongeacht wat'ie aangeeft, doet'ie het wel of niet? Kan je de LFO's syncen of niet?

Wout,

hier had ik geen tijd meer voor maar denk het wel. Let you know asap.

Dank allen.

Semble

Re: Nord Rack, waar begin ik?

Origineel geplaatst door bombario
Dag allen,

Ik heb al een aantal jaar een Nord Rack 1 waar ik me nooit erg in verdiept heb. Nou staat de zomer voor de deur en wil ik dit alsnog doen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Nou vond ik ooit in dit forum een link naar een Nord Editor, maar deze kan ik niet meer terugvinden? Heeft iemand de url?

Tweede gaat over het OS, ik heb er 1.6 inzitten, is het slim om te updaten? En de laatste vraag: is de Nord Modular enigszins vergelijkbaar met de Nord Rack, of is dit compleet anders? Wellicht handig om te weten bij mijn zoektocht.

Hopelijk kunnen jullie me een stukje op weg helpen, via Google liep ik dood.

En alle NordRack problemen van Bombario zijn opgelost! Aangezien ik net zijn NordRack in mijn setup heb gehangen na een prima ruildeal! Nog bedankt voor het ijskoude water trouwens.. Was wel even nodig!

Zo maar eens even fijn freaken :duivels:

Als ik nog even iets mag toevoegen. Ik heb zowel de NR2 als de Modular G1, en ben er zeer spreken over. De Modular vraagt wat meer tijd om het instrument goed uit de was te laten komen. Voornamelijk als men zelf de klanken gaat maken ipv die miljoen te downloaden patches. Veel van die patches klinken IMO inderdaad was leeg en hollig. Maar dat kun je veranderen. Je kunt de Modular zo analoog laten klinken als je wilt. Gewoon meerdere LFO's gebruiken. Je hebt de standaard LFO's die ik 1 golfvorm presenteren. Als je op elke OSC zo'n triangletje zet en deze heel licht zijn werk laat doen, dan kan het feest beginnen. Ik heb op deze wijze met soms maar 2 OSCs+2 standaard LFO's, 2filters en 2 multimode LFO's leuke dingen kunnen doen.

Met de G2 heb ik nog niet gespeeld, dus daar kan ik niets over zeggen. Er zal er wel 1 bijkomen in de toekomst.

sync

sync

Sjaak,

Ik denk dat ik mijn werkwijze moet veranderen.
Want uiteraard wil ik de arpeggio's wel opnemen in Logic (dit blijft mijn hoofdseq.)

Als ik jouw tip hanteer met de Fantom als master dan sla ik toch twee vliegen in een klap?
En ik gebruik de NR3 arpeggio's en ze worden ook nog eens opgenomen in Logic in het tempo die ik in mijn Fantom bepaal.

Dit klopt toch of zie ik iets over het hoofd?
:engel:

Ik ken die Fantom niet, maar waar is dan de Midi van de Arpeggiator, die je in Logic wilt opnemen?

Wout

Wout wat ik nu doe is (op advies van Sjaak):

NR3 als slave
Fantom als Master

Alle arpeggio-patronen die mijn Fantom nu uitstuurt naar de NR3 worden geregistreerd in Logic.
Op deze wijze kan ik ook het tempo naar eigen smaak aanpassen op de Fantom en de NR3 loopt gewoon lekker mee.

Sneller, langzamer wat ik maar wil.

Semble

Back