Is Reason een goede overstap?

koekebakker

Olie op het vuur
Dag mensen,

Ik ga eens een grote stap in mijn leven nemen, dus heb ik een beetje raad nodig.
Als vervent FL gebruiker wil ik wel eens wat anders. Dit mede omdat ik het
resultaat van de uiteindelijke output nooit echt lekker vond klinken (compressie hier en daar)
maar een tevreden user ben ik nooit geweest. Het heilige vond ik de interface en de
werking ervan, maargoed als het gerenderde resultaat voordurend tegenvalt is de pret
toch wel na een jaartje of wat voorbij. Gelukkig was het maar honderd-zoveel euro dus een buil
heb ik me er niet aan kunnen vallen.
Goed, ik wil (denk ik) REASON! En waarom... velen vinden dit een professioneel pakket.
AUB geen discussies over de bakker die de broden bakt en niet de oven die het werk doet please

Omdat het een hoop geld is voor een student wil ik goed geinformeerd worden door liefst
mensen die veel ervaring hebben en nog objectief kunnen praten over dit pakket. Andere
enthausiasten mogen ook hoor, maar zeg het dan even :D zodat ik hier een goed oordeel
over kan vellen.

Wat ik wil weten van jullie is het volgende.

1. Het ondersteunt geen VST's.. Best, maar heb ik genoeg aan de bijgeleverde plugjes voor Drum
'n Bass, chill-out (bijvoorbeeld Air), synt muziek (JM Jarre) en Trance ?

2. Ik houd van eenvoud (dat waardeerde ik zo aan FL) Is reason een beetje te gebruiken voor
een, hoe zeg je dat... intermediate gebruiker. Een net geen amateur meer.

3. Wat kan ik ermee? Ik heb de demootjes gehoord van de homepage van propheads maar die lieten
me koud. Nu weet ik wel dat reason lekkerder spul kan fabriceren Zeker op het gebied van
Drum n Bass, Chil-out en lounge. Kick-ass! Maar zijn trance tracks hier ook in te maken van pro kwaliteit?

4. Is er een overduidelijke meerwaarde t.o.v. FL? Ik ben iemand die niet teveel audio apps wil
gebruiken om een track te maken, dus is Reason een goede All-rounder

5. Hoe gaat het om met CPU verbruik en ASIO? Ik heb welliswaar een hele dikke Athlon XP 3200+
met 2GB ram, maar toch. Een goede track bestaat toch meestal uit een rijk gevulde polyfonie en
FXjes.

Alvast erg bedankt. Ik kijk er naar uit om iets nieuws te proberen.

PS. De demo zou ik wel willen downloaden, maar ik kamp met een verschrikkelijk trage verbinding.
Bovendien weet ik dat ik maar 20 minuten kan spelen.

Laatst gewijzigd:
Ga dan met je OV naar een winkel waar je het full progje gewoon zelf kan checken?
Voor die paar centen mag je wel wat moeite doen hoor. ;)

it mede omdat ik het resultaat van de uiteindelijke output nooit echt lekker vond klinken (compressie hier en daar)

euhm...bij reason gaat dit echt niet verbeteren. alleen maar slechter worden vrees ik.
het klopt wel dat het geluid in eerdere versies van FL niet zo heel bijster was maar er zijn toch al veel veranderingen gemaakt aan de audio engine die het meer dan behoorlijk doen klinken imo.

maar er zijn veel mensen die Reason gebruiken voor drum&bass dus het is best wel mogelijk.
maar misschien zou je best rewiren met cubase ofzo. dan heb je toch al meer mogelijkheden.
er zullen wel genoeg refills zijn voor d&b alleen is het nadeel dat het allemaal een beetje hetzelde klinkt. hetzelfde geld dat voor de effecten in reason. maar zoals ik al eerder zei. de rewire optie kan eigelijk de meeste van die problemen oplossen.

tenslotte zou ik even naar dit hier luisteren. het is een d&b liedje van mij gemaakt in FL 5.0
hier

Jezus wat een takkeherrie... ;-)

Als Bukem & hospital recordings style d&B freak, heb ik het hier maar moelijk mee.

maar goed, aan de topictstarter: misschien toch ook even naar ableton live luisteren. FX zijn veel beter dan reason, de interface rockt en ik had begrepen dat de nieuwere versies ook VST(i)'s ondersteunt!

tja....moet helaas toch aangeven dat ik niet denk dat Reason je een betere sound gaat geven dan FL .... dat zit toch meer in je eigen aanpak, en geldt eigenlijk voor alle DAW's/sequencers etc...

wel is het zo dat Reason super-efficient is voor je processor..... maar als je een dikke PC hebt maakt dat ook niet zoveel uit....

zelf vind ik de sequencer van Reason niet echt prettig werken, maar zie ik reason meer als een soort van "module rack" met hele bruikbare modules...het enige dat ik bij reason echt mis is een top kwaliteit subtractieve synth...... de tip om ableton live eens uit te checken, daar ben ik het zeker mee eens.......... alleen: ook ableton live gaat je geen betere sound geven dan FL, dat moet je toch echt uit jezelf halen....de gebruikte basisgeluiden, effecten, processing, en mix....

succes! Olaf

bedenk wel dat je geen midi out hebt in reason, mocht je er later nog eens een synthje aan willen hangen!

Audio renderen uit FL, Reason of wel ander sofware dan ook ben ik nooi tevree over geweest.
Kheb laats ook 's wat gemaakt in Reason, en dat klonk vanuit de sequenser best oke, maar na renderen een stuk minder.
Ik heb toen 's ouderwets de track opgenomen via mijn audio cd recorder en deze weer gegrabbed naar wavelab...

Eindresultaat was al een stuk beter!

Dat ff n.a.v. de soundquality van deze stukkies software. Ik ben ervan overtuigd dat als je moeite genoeg doet, en een beetje kreatief bent zeker vinylwaardige muziekwerkjes kunt maken uit reason. 't is alleen niet echt makkelijk.

Hmmm... jullie opinies werpen een heel ander licht op de zaak. Zeker
betreft mijn hoofdreden,de geluidskwaliteit, om Reason aan te schaffen
(of liever gezegd, niet aan te schaffen)

Ik denk dat ik vandaag maar een dagje de live demo ga proberen.
Op het eerste gezicht oogt ie iig wel fijn (lekkere basic look)
Wel vrij prijzig zag ik (499) da's weer jammer. Maar ik kan VST's
gebruiken en dat maakt al een hoop goed.

Nog bedankt voor de duidelijke response heren. :)

Ik ben eruit.
Ableton is niet mijn ding. Dit zag ik na een uurtje prutsen al. En ik ben zeker niet te bang om
iets nieuws uit te proberen hoor. Ik denk dat ik maar even tijd ga besteden aan een paar
goede FX vst'. Er is iig meer dan genoeg spul te downloaden en te trialen.

iemand nog tips voor een redelijke prijs? Ik wil de volgende FX's

- Compressor (natuuuurlijk)
- EQ para of band
- Delay'tje (liefst met een gate)
- Reverb
- Clipper (hoe je het ook mag noemen) Of kan ik dat ook met een compressor...

Deze kan ik uiteraard wel zoeken en verschrikkelijk testen, maar dan ben ik eeuwen bezig
dus een paar concrete tips zouden welkom zijn. Ik kom hopenlijk niet te lui over.
Dat is dus zeker mijn bedoeling niet. Maargoed, ik lik liever ook niet de hele talamini leeg om
te bepalen welk ijsje ik uiteindelijk ga kopen. (Jeezus, wat een fantastische metafoor)

Origineel geplaatst door koekebakker
Ik ben eruit.
Ableton is niet mijn ding. Dit zag ik na een uurtje prutsen al. En ik ben zeker niet te bang om
iets nieuws uit te proberen hoor. Ik denk dat ik maar even tijd ga besteden aan een paar
goede FX vst'. Er is iig meer dan genoeg spul te downloaden en te trialen.

iemand nog tips voor een redelijke prijs? Ik wil de volgende FX's

- Compressor (natuuuurlijk)
- EQ para of band
- Delay'tje (liefst met een gate)
- Reverb
- Clipper (hoe je het ook mag noemen) Of kan ik dat ook met een compressor...

Deze kan ik uiteraard wel zoeken en verschrikkelijk testen, maar dan ben ik eeuwen bezig
dus een paar concrete tips zouden welkom zijn. Ik kom hopenlijk niet te lui over.
Dat is dus zeker mijn bedoeling niet. Maargoed, ik lik liever ook niet de hele talamini leeg om
te bepalen welk ijsje ik uiteindelijk ga kopen. (Jeezus, wat een fantastische metafoor)

Als je de peperdure Waves bundles niet meerekent, zijn voor deze FX's Voxengo, GRM Tools en Sonalskis de beste opties imho. Ze zijn wel een tikkeltje prijzig, maar dan heb je ook wat. TC electronic is met hun powercore plug-ins ook zeer goed, maar daar betaal je ook veel voor. Wat ik je wel kan aanraden is de Native Bundle van TC. Dat is een 'puur' vst-pakket (dus zonder zo'n powercore hardware bakje) van topkwaliteit met een filter, limiter, reverb, compressor en twee EQ's (graphic en parametric). Helaas wordt dit pakket niet meer geleverd, maar je kan hem misschien ergens tweedehands aanschaffen. Zie deze link:

http://www.tcelectronic.com/default.asp?id=1329

Een beetje info om je op weg te helpen is nooit verkeerd. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden?
Die tijd kun je beter besteden aan het gebruiken van programmaatjes die hier genoemd worden:dubbel:

Whoopie! Kep de hele reutemeteut van ultrafunk maar
aangeschaft (dankzij de recente " Reverb" topic hier op sintforum.)
goeie tip overigens en kwalitatief ze-ker niet onaardig. Ben er erg
content mee. En het ziet er nog supergeil uit ook!

Back