'TR-808 magic' solved?

hihi

het gaat er mij helemaal niet om of het verschil te horen is tussen twee hetzelfde klinkende sampletjes van drummachines. Waar het mij om gaat is dat ik ten eerste liefst zo weinig mogelijk met de computer doe als ik muziek maak, gewoon omdat dat vaak mijn creativiteit in de weg zit, en ten tweede omdat je het verschil tussen hard en soft wel degelijk merkt als je echt met een apparaat aan het werk gaat.
Je kan het geluid van een formule 1 wagen misschien ook wel emuleren met een softsynth, en er dan een opname van maken die niet van echt te onderscheiden is, maar dan sta ik nog steeds liever naast de echte racetrack als ik een formule 1 ervaring wil hebben.

Geef mij maar een softsynth 808 en een echte, en dan zeg ik je welke de echte 800 is. :D

(zegt die gast die een 808 clone gaat maken:bekdicht: )

Origineel geplaatst door koekebakker
En ookal hoort de kenner een minuscuul verschil, is het dan zo erg?
Lelijk klinken goede vst's niet toch? Misschien heeft de Drumatic gebruiker
nooit van de TR808 gehoord en gebruikt ie gewoon die Drumatic sounds om
zijn track te maken.

Zucht.. het gaat er ook helemaal niet om of er verschil is (want die is er), maar om het levendige van de ouwe rommel. Luister dan naar mijn twee voorbeeld hihat patroontjes. Veel eenvoudiger kan ik het niet maken.
Maar ja, je kunt natuurlijk eigenwijs blijven doen en vinden dat software perfect is, maar dit geeft wel temeer aan waarom de hedendaagse dance zo plat en kil klinkt..

R

Origineel geplaatst door koekebakker
Ik ben namelijk niet iemand die zomaar iets aanneemt van een fanatic die zijn interesses wil verdedigen.

Zo zou ik het vooral niet zien.

Het geluidsverschil is eenvoudig te verklaren in het feit dat een analoge/hybride machine uit z'n eigen instabiel is. En dus je automatisch variatie krijgt.
En als je nagaat dat het mensenlijk gehoor gevoeliger is voor geluidsverandering dan monotoon geluid (wat Baal-Zebub ook al aangeeft) dan is het logisch te verklaren dat voor het menselijk gehoor het fijner klinkt.
Vandaar dat bijv discrete VCO's ook als 'vetter' worden ervaren. Puur omdat ze instabieler zijn.
Dit geldt trouwens ook voor de sequencer. Die ook niet helemaal retestrak loopt.
Komt nog eens bij dat in de machine zelf de losse afzonderlijke 'sporen' intern analoog gemixt worden en je dus een eigen unieke manier van summing krijgt die speciaal voor het apparaat is ontworpen en als bijeffect heeft dat deze geluiden elkaar beinvloeden.
Maw volkomen logisch te beredeneren wat de klank van dit apparaat zo bijzonder maakt.

Dus met een setje samples kom je nog niet eens in de buurt van de zo prettig ervaren sound. Met multilayered samples ga je al meer richting de variatie. En zelfs met wat truken van onstabiele timing en microtuning van de samples blijft het nog steeds een benadering.

Er zal best wel een punt zijn dat je zo veel gaat emuleren dat het verschil voor een normaal mens niet meer hoorbaar is. Maar tot die tijd een kloon altijd nog het beste alternatief. Maar het lijkt me geen schande om gewoon samples te gebruiken of een VST die het emuleert. Als dat goed genoeg is dan is het goed genoeg.

Een 808 is een 808, je hoort het meteen... wat het bijzondere is weten we maar deels denk ik.

Wel ben ik van mening dat een goede samplekit ook werkt.
Ik heb nu een 808 maar voorheen zaten er altijd samples (wel eigengemaakte met 808 van een vriend) in mijn tracks.
Vooral de hihat (closed) rimshot en kick en snare zijn lastig optimaal te samplen.

Ik heb van de snare de "snappy" en "tone" apart afgetapt en gebruikte die als multisample in mijn S1100 zo kon ik altijd het balansje tussen die twee maken.
Mijn tracks hebben nooit geleden onder het gebruik van samples, maar dat komt misschien ook doordat ik ook veel extra vintage effects gebruik, goedkope boss delay's en phasers maken een track snel "culty" en dus klinkt het snel erg spannend.....

Synths moet je niet willen klonen of virtualiseren, maar dat is makkelijk gezegd vanuit mijn positie.

Samples zijn ook nuttig als bv de twee kicks ( 909 + 808 ) wilt layeren, live lukt mij dat nooit zonder dat ze elkaar aanvreten :)

Origineel geplaatst door elektrovolt
mijn 808 clap geeft meestal de eerste paar 'klappen' een droge klap, en daarna komt er een lange decay bij... vreemd, maar wel grappig:)

volgens mij zit er dan in je clap circuit een klein condensatorretje die ff duurt voor die op volle sterkte mee doet
en dan pas dus een langere decay afgeeft ,...[heb ik ook wel met synth gehad !]:halleluja

Tuurlijk blijft een hardware bak altijd mooier dan een VST, maar of de uiteindelijke luisteraar (dus niet jezelf) het hoort?

Ik kon een mooie 303 imitatie op een Moog the Rogue doen, geen van me vrienden die het hoorde dat het geen 303 was, laat staan dat ze het gehoord zouden hebben als ik bv Rebirth had gebruikt.

Origineel geplaatst door richard2000
Tuurlijk blijft een hardware bak altijd mooier dan een VST, maar of de uiteindelijke luisteraar (dus niet jezelf) het hoort?

Persoonlijk denk ik dat een leek dit onbewust voelt.

Een 808 kick kun je niet pitchen. Dus gebruik ik af en toe gewoon een sample. :D

808 uit een S950 vind ik prima werken, qua klank
blijft het een emulatie, orgineel vanuit zijn eigen
syquencer is en blijft onovertroffen.

Niemand zegt dat je een TR-808 moet kopen, echter
als je er één hebt begrijp je waarom.
Ik maak nergens zo fijn drumpatronen als in de TR-style.
Dus ook dat is dat "iets".

En toch heb ik mijn TR808 weer verkocht, na ongeveer 6 maanden. :D
De reden was niet omdat ik de 808 niet lekker vind.. Ik vond alleen het een te duur apparaat voor de beperkte geluidskeuze. Als ik genoeg geld zou hebben dan was ie gebleven maar ik vind het te duur om in de hoek (nagenoeg) werkeloos te hebben..

Origineel geplaatst door mono-poly
Wat heb je nou meer nodig dan een 808 beat?
Ja ok een SDS-3 of zo :D
Of wat Drumtraks sounds er over maar meer toch niet he.

Dat is jouw visie

Origineel geplaatst door trash
Persoonlijk denk ik dat een leek dit onbewust voelt.
idd .. netzoals goede muziek .. daar doe je ook gewoon niks aan .. of je nou leek bent of niet ! iedereen voor de bijl !

:D

Origineel geplaatst door MadR
idd .. netzoals goede muziek .. daar doe je ook gewoon niks aan ..

:D

Volgens mij doen we daar juist alles aan!

Origineel geplaatst door mono-poly
Wat heb je nou meer nodig dan een 808 beat?
Ja ok een SDS-3 of zo :D
Of wat Drumtraks sounds er over maar meer toch niet he.
Hoera voor de 808! :W

Maar zo'n SDS-3, in welke prijsklasse zit die nou? Ik heb die van jou toen even geprobeerd op de meeting in Rotterdam en vond 'm wel zeer goed klinken. :)

Origineel geplaatst door Arv
En toch heb ik mijn TR808 weer verkocht, na ongeveer 6 maanden. :D
De reden was niet omdat ik de 808 niet lekker vind.. Ik vond alleen het een te duur apparaat voor de beperkte geluidskeuze. Als ik genoeg geld zou hebben dan was ie gebleven maar ik vind het te duur om in de hoek (nagenoeg) werkeloos te hebben..

Beperkte geluidskeuze?! Check mijn zwaar gemodificeerde 808 eens, hij zou nu klaar moeten zijn (dus Boemtsjak als je dit leest..). Er zitten een hoop extra knopjes op die weer allemaal parameters kunnen aanpassen, waarmee het sound repertoire flink is uitgebreid.
De analog solutions kit die erin is gekomen is ook weer aangepast omdat het nog niet extreem genoeg was en er zit nu ook midi in.
Toen ik mijn 808 de laatste keer hoorde, toen deze bijna klaar was, klonk het echt al ultralekker. Ik hoop dat ik binnenkort eens wat stukjes kan posten.

808modded2.jpg

Welke mods zitten er eigenlijk op?

Back