'TR-808 magic' solved?

Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Test.
Luister maar naar een Blok golf zonder pwm. Test hoe lang je er naar kan luisteren zonder dat het saai word.
Doe de zelfde test maar nu met een klein beetje Pwm.
Nu weet je waarom.

:halleluja

Dat is inderdaad nog eens een goed voorbeeld om het mee te vergelijken !!
The real thing 'leeft' gewoon, dat kun je van samples niet zeggen.. :)

Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
:halleluja

Dat is inderdaad nog eens een goed voorbeeld om het mee te vergelijken !!
The real thing 'leeft' gewoon, dat kun je van samples niet zeggen.. :)

Het is maar net welk effect je wilt bereiken.
Als je van levendige drums houdt dan moet je een echt drumstel gebruiken.

De verschillen tussen een goede sampleset en een echte 808 zijn "waarneembaar", maar vervagen vrijwel helemaal voor de uiteindelijke luisteraar. Over je studiomonitors hoor je het al vrijwel niet meer als het in een totale mix zit, en als het uiteindelijk in een discotheek of in een auto wordt afgespeeld dan blijft er weinig over van dit soort minieme verschillen.

Op een gegeven moment is het hoorbare verschil dus zo klein dat de meerwaarde ervan minder zwaar gaat wegen dan bijvoorbeeld het gemak en de mogelijkheden van een VSTi.

Verder merk ik zelf dat soms de onvoorspelbaarheid van analoge apparatuur roet in het eten gooit als je iets strak wilt uitmixen. Met een vsti kun je er 100% zeker van uitgaan dat het iedere keer hetzelfde klinkt, wat ik vaak een groot voordeel vindt, omdat het dan precies te tweaken is zoals ik dat wil, en ik niet van toevalligheden van brakke componenten afhankelijk ben.

Origineel geplaatst door NiFF
Verder merk ik zelf dat soms de onvoorspelbaarheid van analoge apparatuur roet in het eten gooit als je iets strak wilt uitmixen. Met een vsti kun je er 100% zeker van uitgaan dat het iedere keer hetzelfde klinkt, wat ik vaak een groot voordeel vindt, omdat het dan precies te tweaken is zoals ik dat wil, en ik niet van toevalligheden van brakke componenten afhankelijk ben.

je houdt niet van karakter bedoel je?

Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik een 808 makkelijker mixen dan de samples hoor.

En voor op de dansvloer zal het verschil tussen de echte kick en een gesamplede kick zeer duidelijk hoorbaar zijn. Het is gewoon de kickigste kick met ballen.

in de uiteindelijke mix of zelfs op de dansvloer kan je echt wel horen of het een 808 is of dat het samples zijn.
je hoort het vooral goed met een pattern met 16e noten met hihats

Origineel geplaatst door elektrovolt
in de uiteindelijke mix of zelfs op de dansvloer kan je echt wel horen of het een 808 is of dat het samples zijn.

psies

En nog even voor de duidelijkheid, ik heb die 808 niet weggedaan omdat ik er niets mee kon hè? Het is alleen een duur ding in je studio voor wat ie kan. Ik gebruik niet in elk nummer een 808 drumset. Sterker nog, soms staat me het gewoon tegen om weeer die 808 sound te horen in een nummer. Ik hou wel van diversiteit, dus verneuk ik liever 808 samples en andere drumbak samples en prop ze in de sampler. Dus dan staat de 808 te verstoffen in de hoek. Uiteraard is het een fantastisch pats-middel maar daar koop ik geen synths voor. ;)

Maar het blijft DE MOFO DRUMBAK!

R

Origineel geplaatst door elektrovolt
Ligt er ook misschien aan hoeveel er nog meer in de mix zit ?

Als je alleen hihats hoort zeg ik: ja dat zal je dan horen.

Als ie op de achtergrond gebruikt wordt en er zitten nog meer loops in dan weet ik niet of ik dat nog hoor. (MIsschien al teveel herrie op mn trommelvliezen gehad :) )

Nou kan ik me vergissen, maar veel analoge drum computers klinken lekker gevarieerd door de ruis die elke keer anders is. Wordt dat in VST niet toegepast dan?

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Nou kan ik me vergissen, maar veel analoge drum computers klinken lekker gevarieerd door de ruis die elke keer anders is. Wordt dat in VST niet toegepast dan?

Je komt een heel eind hoor, maar dan moet je wel 808 samples nemen (dus echt een grote soundset met multisamples per instrument) en heel erg goed programmeren met voldoende variatie. Ik ken genoeg electro nummers met 808 backing, die gewoon met samples is gemaakt. Het mooie van een 808 is natuurlijk dat je gewoon op start drukt en voila. Spaart veel tijd en energie (maar geen geld.. :D )

Jij had toch een 808 zei je in je eerste post? Zou je eens stukje willen posten met dat golf effect waar je het over had? Ben wel nieuwsgierig hoe ver ik in Reaktor zou komen om tot iets dergelijks te komen (is een tikje van me...:D)

Ligt er ook misschien aan hoeveel er nog meer in de mix zit ?

Als je alleen hihats hoort zeg ik: ja dat zal je dan horen.

dat maakt niet uit. er zit een soort wan groove in die strak is maar toch lekker losjes (wat een vage omschrijving)
ik heb eens mijn eigen 808 gesampled en er een beat mee gemaakt, en tegelijkertijd op de 808 dezelfde beat.
als je om en om luistert hoor je echt het verschil. als je dat verschil hoort, herken je het daarna ook in muziek, het is de 808 groove 8)

Weet iemand of er nog meer midi kits in productie zijn behalve de kenton? Ik weet dat http://beam.to/midi303 vorig jaar een prototype af had maar verder zie ik niks gebeuren op zijn site (zal wel keer een mailtje sturen)

Jij had toch een 808 zei je in je eerste post? Zou je eens stukje willen posten met dat golf effect waar je het over had? Ben wel nieuwsgierig hoe ver ik in Reaktor zou komen om tot iets dergelijks te komen (is een tikje van me...:D)
Sorry, had even niet gezien dat je al stukje gepost had...:stupid

Origineel geplaatst door NiFF
Het is maar net welk effect je wilt bereiken.
Als je van levendige drums houdt dan moet je een echt drumstel gebruiken.

De verschillen tussen een goede sampleset en een echte 808 zijn "waarneembaar", maar vervagen vrijwel helemaal voor de uiteindelijke luisteraar. Over je studiomonitors hoor je het al vrijwel niet meer als het in een totale mix zit, en als het uiteindelijk in een discotheek of in een auto wordt afgespeeld dan blijft er weinig over van dit soort minieme verschillen.

Op een gegeven moment is het hoorbare verschil dus zo klein dat de meerwaarde ervan minder zwaar gaat wegen dan bijvoorbeeld het gemak en de mogelijkheden van een VSTi.

Daarbij komt je toch dat soort oneffenheden kunt emuleren. Zo kun je met een random proces de tail van een sample beinvloeden. Je kunt dan zelfs nog *verder* gaan en een TR-808 maken waar een pilsje overheen is gegaan :D Ik hou er zelf van om dat soort truukjes uit te halen met de Waldorf Attack.

Sorry, had even niet gezien dat je al stukje gepost had...:stupid

en, hoor je ook het verschil?

Origineel geplaatst door Arv
en, hoor je ook het verschil?
Uiteraard! Maar dat had je met 1 sample gedaan neem ik aan?
Ik ga in de avond uurtjes als ik me verveel eens kijken of ik dat ook uit reaktor kan persen. Leuke uitdaging altijd!
Zal vast wel niet 100% lukken, maar erg leerzaam vind ik altijd.

1 sampletje inderdaad..

Leuke zet inderdaad, een soort "wie maakt de meest op 808 gelijkende beat met software". Ben benieuwd... :D

Back