'TR-808 magic' solved?

tja de 808 is idd leuk maar ik vind hem te bassig en niet zoon goede atack hebben wel een mooi apparaat maar voor mijn kick heb ik toch liever een 909, het ligt er toch ook aan wat voor muziek je maakt en of je hem gaat distoren of delaien
je moet ook erg uit kijken. Je monitor.. hij gaat zo stuk als je hem hard zet.zo laag . ik heb jullie gewaarschuwd

de kick is inderdaad link, 42 Hz met een felle punch constant op hoog volume door je speakers laten knallen... dat vinden ze niet fijn.:(

Origineel geplaatst door elektrovolt
de kick is inderdaad link, 42 Hz met een felle punch constant op hoog volume door je speakers laten knallen... dat vinden ze niet fijn.:(

Ligt aan je speakers......... niet aan de 808 :)

Origineel geplaatst door dr.DRé
je moet ook erg uit kijken. Je monitor.. hij gaat zo stuk als je hem hard zet.zo laag . ik heb jullie gewaarschuwd [/B]

Oplossing: monitors met ingebouwde limiter ;)

Maare, ik heb in het verleden, toen ik even met fasttracker werkte, multisamples gemaakt van m'n 909 en dat kwam heeeeel erg in de buurt van het origineel. De feel was er. Mensen dachten allemaal dat ik een 909 had gebruikt en dat een beetje ielig af had gemixt ;)
Voor met de claps en de snares, werken met 7 tot 10 verschillende samples.

Ik heb zelf wel eens met een TR808 gespeeld, vette bak! Alleen te duur voor wat ik eraan heb.

Origineel geplaatst door mono-poly
Wat heb je nou meer nodig dan een 808 beat?
Ja ok een SDS-3 of zo :D
Of wat Drumtraks sounds er over maar meer toch niet he.

Vergeten we hier de TR606 niet even!!!!
Die is zijn geld echt dubbel en dwars waard

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen de tr808 te beperkt vinden voor die prijs....

Origineel geplaatst door NiFF
Verder merk ik zelf dat soms de onvoorspelbaarheid van analoge apparatuur roet in het eten gooit als je iets strak wilt uitmixen. Met een vsti kun je er 100% zeker van uitgaan dat het iedere keer hetzelfde klinkt, wat ik vaak een groot voordeel vindt, omdat het dan precies te tweaken is zoals ik dat wil, en ik niet van toevalligheden van brakke componenten afhankelijk ben.

Origineel geplaatst door fjoesz
je houdt niet van karakter bedoel je?

Nee.

Ik wil zoveel mogelijk controle hebben over het geluid dat geproduceerd wordt, en niets aan toevalligheden overlaten. Dat soort toevalligheden werken bijna altijd in je nadeel.

Ik weet dat sommige mensen toevalligheden gebruiken als een vervangend middel voor ontbrekende inspiratie. Je laat je instrument maar iets verzinnen, of je instrument doet iets vreemds waarvan je denkt dat je het wel kunt gebruiken.

In 9 van de 10 gevallen kunt hetzelfde effect op een gecontroleerde manier nadoen, op precies de manier waarop je het zelf wilt, en op het moment dat je het wilt, en de beste van alles: je kunt de randomness uitzetten als het niet goed uitkomt.

Geef mij dus maar een strakke bak (fs1r?) met 100% controle over je output.

Als ik instabiele oscillators goed vind klinken dan detune ik ze zelf wel.
Als ik ruis erbij wil dan mix ik het er door.
Als ik het geluid van gare potmeters wil dan voeg ik het toe zoals het mij uitkomt.

Dus, nee, ik hou niet van "karakter" als je daarmee brakke hardware bedoelt.

En voor de human-touch pak ik mijn gitaar er wel bij.

Kwestie van smaak dus.

En een 808 is geen brakke hardware verdoemme!
Mooi stukje vakwerk met een lekkere sound. :P

Mijn 808 is ook zeker niet brak. Klinkt altijd wel hetzelfde dus prima te gebruiken. En bij mij gaat het trouwens bij analoge apparatuur helemaal niet om de onvoorspelbaarheid. Ik koop een apparaat vanwege het klankkarakter, of dat nou VA, analoog of weet ik veel wat is.

Origineel geplaatst door fuse
Kwestie van smaak dus.

En een 808 is geen brakke hardware verdoemme!
Mooi stukje vakwerk met een lekkere sound. :P

Ben ik het helemaal mee eens.

We hadden het over kleine variaties die bij hardware optreden.

Random variatie klinkt in veel gevallen wel prettig omdat het minder eentonig is, maar wat nou als je het even niet wilt?
Als het niet instelbaar is dan vind ik het een minpunt. Ik heb vaak timingproblemen die vooral bij bassen vervelend uitpakken. Je niet fatsoenlijk 2 bassen (2 basslines, of een bas en een bassdrum) mixen als je er niet van op aan kan dat de golfvormen steeds op dezelfde manier gesynchroniseerd zijn. Dan krijg je dat ze elkaar soms opheffen, en soms versterken. Als je dat vervolgens met een compressor probeert te herstellen dan blijft er weinig over van je oorspronkelijke idee.

Ik probeer niet te bepleiten dat een echte 808 slechter is dan een sampleset, maar het grote voordeel wordt volgens mij een beetje overdreven hier.

Hier staat een nummer (heb ik ergens in 1999 gemaakt) dat gemaakt is met een samplesetje op een awe32 met 8mb.
Let even niet op het nummer zelf.. het is snel in elkaar geflanst, en het is nooit afgemaakt. Het gaat ook eigenlijk nergens over :)

NiFF - 808breeze.mp3

Het is gemaakt met cakewalk 3, een awe32 met 8mb ram, en een goede 808 sampleset. Ik vraag me af of dit nou echt zoveel beter zou klinken met een echte 808.

Ik probeer niet te bepleiten dat een echte 808 slechter is dan een sampleset, maar het grote voordeel wordt volgens mij een beetje overdreven hier.

Het grote voordeel blijft dat het een drummachine is waar alles "klopt". Je drukt op "start", punched wat simpele 16e hats, wat drums en voila, instant electro.

Heb je er wel is mee gespeeld NiFF? Je klinkt als iemand die dat ding nog niet in het echt heeft geprobeerd :D

Ik zit nu dat 808 schema eens te bekijken, maar zie ik het nou goed dat de cowbell freq de hihats nu ook qua klank beinvloeden? Zou je dat eens kunnen proberen Arv?
Of nog beter opnemen! ;)

Thanks

gheghe.. Ik heb ook niet eens meer een 808 Geit, iemand anders zit er nu VETTE HIPHOP mee te maken.

Trouwens, wat een hihat patroontje uit de 808 zo anders maakt aan die uit een 606 is dat op de 808 een closed en een open hihat ongeveer bijna hetzelfde klinken (met de decay minimaal) maar toch nèt niet! Als je ze dan afwisselend gebruikt in een patroontje dan komt de swing helemaal naar boven..

kleine tip..

R

Ben ik het helemaal mee eens.

We hadden het over kleine variaties die bij hardware optreden.

Random variatie klinkt in veel gevallen wel prettig omdat het minder eentonig is, maar wat nou als je het even niet wilt?
Als het niet instelbaar is dan vind ik het een minpunt.

dat "random"is zo minimaal dat het nauwelijks op te merken is. mijn analoge spullen zijn prima in te stellen.

Ik vraag me af of dit nou echt zoveel beter zou klinken met een echte 808.
Ja. Klinkt wel lekker dat nummer trouwens.

NiFF - 808breeze.mp3

Het is gemaakt met cakewalk 3, een awe32 met 8mb ram, en een goede 808 sampleset. Ik vraag me af of dit nou echt zoveel beter zou klinken met een echte 808.

Qwa klank wel, omdat het bij jou gewoon statisch klinkt, al moffelt het oversturen van je setje wel wat weg natuurlijk.
Maar laat het maar eens zonder oversturing horen, dan val je meteen door de mand.

Origineel geplaatst door trash
Qwa klank wel, omdat het bij jou gewoon statisch klinkt, al moffelt het oversturen van je setje wel wat weg natuurlijk.
Maar laat het maar eens zonder oversturing horen, dan val je meteen door de mand.

De sampleset heeft meer dan 20 hihat samples, een hele serie snare samples, en die heb ik zelf gesplitst in een noise gedeelte en de basis van de sample.

Voor geinteresseerden... dat heb ik als volgt gedaan:
De snare samples in cooledit (nu audition) geladen, en met noise reduction een gedeelte weggehaald. Dat is de basis van de sample.
Daarna nog een keer dezelfde sample ingeladen, en daarna juist het weggehaalde gedeelte overgelaten. Dat is de noise layer van de sample (het nummer begint met deze).
Als je die twee tegelijk afspeelt dan klinkt het als het origineel, maar door de splitsing kun je ze ineens wel onafhankelijk van elkaar instellen. Dat ging prima met een low budget samplertje (awe32).

Gevolg is dat ik in de sampler de noiseverhouding kan instellen (volume en lowpass) voor de snares.

Dus zelfs "droog" is er als het goed is weinig van de horen. Helaas heb ik geen awe32 meer, dus ik weet niet of ik het nummer nog op dezelfde manier kan afspelen.

----

Maargoed, als je alsnog graag het verschil tussen een echte 808 en een sampleset wilt horen, dan kan ik wel een sequencer maken waarbij ik de samples niet afwissel maar steeds dezelfde afspeel op het zelfde niveau.

Na wat geanalyseer kun je dan zeggen: "ja, ik hoor een verschil".

Nou, boeien.

Back