Zomaar een galm-idee

Sander02

Gepokt en gemazeld
Hoi Forum-Luitjes, zat zo ff te brainstormen over galmen enzo, misschien is het de grootste crap, misschien ook niet :D merk ik vanzelf wel.

Stel nu dat je telkens echte galmen wil opnemen van je geluid.

Dus je geluid/track in 'een' ruimte rondslingeren en met zo goed mogelijke mikes capturen.
Dit lijkt mij opzich een prima manier om een geluid natuurgetrouw te plaatsen in een ruimte als je in de studio zit. Een betere manier om een ruimte zo zuiver te capturen is er in principe niet toch? (impulses komen dichtbij maar het zijn geen samples van de ruimte zelf)

Om nu telkens die ruimtes te gaan zoeken en al je shit weer neer te zetten lijkt me geen strak plan. Een mooie lexicon, impulses maken of een Quantec bijv. is dan een prima alternatief voor room-simulaties.

Stel nu dat je zo'n ruimte in miniatuur namaakt met dezelfde materialen enzo, en je zou je geluid mbv goede software kunnen pitchen naargelang de schaal-verhouding van het echte en het miniatuurgebouwtje, zou het dan niet mogelijk zijn om toch die ruimte te capturen met 'mini-spulletjes' ??

Je zou zeggen dat de reflecties zo kort zijn in een doosje, maar als je geluid omhooggepitched erin gaat, en erna weer naarbeneden wordt gepitched dan zijn de verhoudingen qua reflecties en decay-tijden weer in orde. (de kwaliteit misschien niet, dat ligt aan de software dan).

Wat vinden jullie van die idee? Is zoiets mogelijk, of laat de 'natuurkunde' vwb geluidsgolven e.d. dit geintje niet toe?

Ik denk dat je de ruimten wel met schaal 1:10 kan bouwen, maar aan de natuurkunde verander je verder niet veel,
er wordt niet voor niets over 'constantes' gesproken.. :)

Origineel geplaatst door koediman
wat heb jij gerookt??? :D

ehhh :L haha (nee echt niet!)

aan de natuurkunde verander je idd niets Demian, daar heb je toch ook de software voor.

als de reflectie in een grote ruimte 1 seconde vertraging heeft en in het miniatuur 10 ms dan kan je door te vergelijken de gewenste pitch berekenen waarmee je het geluid erin stuurt, om achteraf weer te compenseren toch?

misschien wel een leuk idee om gewoon weer het originele galm idee uit te proberen (dus mic + luidspreker in de badkamer hangen)
in principe kan ik het idee wel testen zo ja. Als ik een nummer (na berekeningen) omhoogpitch, afspeel in de douce, en na opnemen weer down-pitch dan zou de ruimte groter moeten klinken dan m'n douche. Maar of het natuurlijk klinkt kan ik me even niet inbeelden.

maarja, of het idd mooi is weet ik niet, je bent sowieso je Dry/wet keuze al een beetje kwijt. Je kan hoogstens de mike verderweg plaatsen van de bron.

(btw, ik hoop niet dat dit net zo eindigt als die lompe 'onmogelijke golfvorm?' thread die ik eens opende :dubbel: )

Laatst gewijzigd:
Gaat hier eigenlijk niet dezelfde regel op als bij het beroemde dieren-evolutie verhaal?

Dat klinkt vaag, maar ik bedoel: iets met het volume of oppervlakte (reflecties!) van een kamer; waarbij dus de ratio van oppervlakte in verhouding tot de grootte van de kamer anders is bij kleine kamers dan bij grote kamers?

Dus: zou daarom een kamer van 100 x zo klein niet echt totaal anders klinken dan eentje van 100x zo groot?
(net zoals een insect 1000x zo groot niet kan bestaan, omdat-ie dan door z'n poten zakt, how's that for comparing apples and oranges :D).

En nog iets: ik dacht dat je in een kleine kamer juist in verhouding meer 'early reflections' had in verhouding met de 'galmtrail' die veel apparaten gebruiken. (als ik het goed begrijp is de early reflections/late reflections aanpak maar een benadering die veel galmapparaten gebruiken, en niet natuurkundig correct. De QRS werkt dan ook op een heel andere manier, schijnt...)

Oh ja, en in een kleine kamer zijn de room modes (dus room nulls en standing waves) ook totaal anders.
Ik denk niet dat je dit zomaar kunt interpoleren, dus.
De software die je noemt om dit te 'pitchen' is waarschijnlijk nog complexer dan het schrijven van een 'normaal' reverb algoritme, dus daar schiet je geen moer mee op :D

Ben geen natuurkundig wonder, dus vandaar dit vage verhaal ;)

Misschien moet je een dagje naar madurodam gaan.

Ik ken nog wel een geluidscrew in de kabouterwereld.

Maar wel een leuke theorie :D

het gaat fout bij de frequentie-afhankelijke-materiaaleigenschappen

Origineel geplaatst door matt second
het gaat fout bij de frequentie-afhankelijke-materiaaleigenschappen

daar zat ik idd ook aan te denken...
je kunt wel een betonnen zaal op schaal bouwen,maar dan moet je ook de absorptie van het geluid op schaal kunnen imiteren...lijkt me haast onmogelijk...

he maar dit is wel gaaf om een keertje uit te proberen. een mini galm kamer met alles in mini ft 8)
.. kan je kleine tapijtjes tegen de muren en plafond hangen enzo :D je hoeft geen rekening te houden met evenwijdige muren.
Kan misschien wel Toekomst Muziek zijn...
Het kan in ieder geval voor interessante effects zorgen

als je niet té klein schaalt, bv een kubus met zijvlakken van 1 op 1 m ofzo.. (moet je wel wat bouwen) zou het dan beter lukken?

Laatst gewijzigd:
:P zo staat-ie ineens op de voorpagina! ghehe, wel een grappig gezicht lijkt me dat, zo'n poppenhuis met mini-genelecs enzo.

Maar idd, de karakteristieken die materialen hebben, is waarschijnlijk onmogelijk, mocht je de wil hebben
om een bestaand gebouw te imiteren

helemaal fout hoeft het resultaat van de miniatuur niet te zijn, het is dan alleen een andere galm.
De absorptie, afhankelijk van het materiaal, die wordt volgens mij minder omdat de dichtheid -in verhouding- afneemt in een kleine ruimte.

Maar het is wel de bedoeling dat er achteraf een bewerking op toegepast moet worden, anders klinkt je geluid echt als uit een doosje :)

Het heeft volgens mij ook met de snelheid van het geluid ook te maken. In een kleine ruimte komt alles sneller terug met meer reflecties heel dicht op elkaar. Als je dat mbv pitch-achtige bewerking uitrekt naar originele snelheid dan geldt dat ook voor de galm-tail en reflecties.

Ach het is ook maar een ideetje, maar wel interessant om eens bij stil te staan dacht ik. 'k Ga het binnekort eens testen.

Variant: digitaal 3d-model maken (in 3D Studio of zo). Met (veel) natuurkundige en programmeerkennis kun je alle van toepassing zijnde wetten en eigenschappen toekennen aan geluidsgolven en materialen. Zo zou je een galm moeten kunnen berekenen.

Alleen wel erg theoretisch: een perfecte simulatie maken van alles wat er in zo'n ruimte met het geluid gebeurt is zo goed als onmogelijk...

iig NIET je badkamer als voorbeeld/test gebruiken > moet je allemaal miniatuur tegeltjes gaan maken én leggen :D

bikkel als je het wel doet iig :)))))

Laatst gewijzigd:
Euhm, als je een galm gaat opnemen en daarna pitchen, dan is je natte signaal ineens een andere noot als het droge signaal. Geeft misschien wel een ontzettend gaaf effect, maar of dat nou je bedoeling is met een reverb??? Dan is het misschien beter om te timestretchen maar dan denk ik dat de standaard reverb in cubase beter klinkt dan het resultaat wat je dan krijgt.

Wat misschien wel een leuk idee is:
Stel je hebt een grote kerk. Daarin plaats je een goeie luidspreker en aan de andere kant microfoon. Deze sluit je aan op een computer. Vervolgens bouw je een webapplicatie. Gebruikers kunnen een audio bestand naar de webapplicatie sturen. Deze speelt de binnengekomen audio bestanden in een batch af en neemt de galm op. Vervolgens worden de opgenomen signalen terug gestuurd naar de gebruikers en heb je een echte galm.

Ok ok ok, ik geef het toe, ik heb net een bakje champignons gerookt...

Origineel geplaatst door Special K

Stel je hebt een grote kerk. Daarin plaats je een goeie luidspreker en aan de andere kant microfoon. Deze sluit je aan op een computer. Vervolgens bouw je een webapplicatie. Gebruikers kunnen een audio bestand naar de webapplicatie sturen. Deze speelt de binnengekomen audio bestanden in een batch af en neemt de galm op. Vervolgens worden de opgenomen signalen terug gestuurd naar de gebruikers en heb je een echte galm.

nogeeneens zo'n gek idee... is al uitgevoerd ook... ik kan me herinneren dat je geluiden kon opsturen naar een grote graansilo in californie... ben de link allang kwijt maar wie weet bestaat het nog.
klonk megaheftig trouwens, zo'n metalen supersilo
:{

Origineel geplaatst door Special K
Stel je hebt een grote kerk. Daarin plaats je een goeie luidspreker en aan de andere kant microfoon. Deze sluit je aan op een computer.
Tot dit punt was het plan prima.

Vervolgens bouw je een webapplicatie. Gebruikers kunnen een audio bestand naar de webapplicatie sturen. Deze speelt de binnengekomen audio bestanden in een batch af en neemt de galm op. Vervolgens worden de opgenomen signalen terug gestuurd naar de gebruikers en heb je een echte galm.
Maar je moet elke keer lang genoeg wachten, je moet hopen dat er geen geluiden van buiten al te hard doorkomen (leuk, zo'n trein). Dus - wat kun je veel en veel beter doen? Een impuls maken en dan dit vervolgens in je convolutiereverb stoppen :).

Handel handel handel handel.... HANDEEEEEEEEEELLLL.

Ik weet niet of het handel is, zou op zich wel gaaf zijn als je weet ik veel hoeveel locaties hebt waar je zo'n opstelling hebt staan. Maar ik denk dat de kosten te hoog zijn voor wat het oplevert. Nu heb ik geen verstand van economie, maar ik geloof dat dat nou net niet de bedoeling is.

Wat je wel al hebt op internet is zo'n 'super-rack' met allemaal dure lexicons enzo waar je je geluid tegen betaling door kan laten halen. (al best oud volgens mij)

Origineel geplaatst door Yoozer
Tot dit punt was het plan prima.

Maar je moet elke keer lang genoeg wachten, je moet hopen dat er geen geluiden van buiten al te hard doorkomen (leuk, zo'n trein). Dus - wat kun je veel en veel beter doen? Een impuls maken en dan dit vervolgens in je convolutiereverb stoppen :).

Ja nu de champignons niet meer werken vind ik dat ook een beter plan!

Back