Track: Jewel of the Land

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Tussen maart en juni is deze creatie ontstaan. Het is een eerste song in het 'Juwel'-project. Dit project zal naast de schoonheid van het land, ook het leven in zee, in de lucht alsook in verschillende landschapstypen gaan beschirjven (ben nu bezig met de voorbereidingen van 'Juwel of the Sea'. In Jewel of the Land heb ik erg veel tijd besteed aan het programmeren van de geluiden op de diverse synths en samplers en aan de uiteindelijke mix. Het resultaat is voor mij persoonlijk m'n beste song tot nu toe. Vraag is natuurlijk of jullie er ook zo over denken ;) .

Het stuk beschrijft de schoonheid en het leven van het platte land waarbij ik vooral de Ierse velden en heuvels in gedachte heb gehouden. Het begint stil en wordt minuut na minuut verder opgebouwd om uiteindelijk uit te monden in een climax waarin 3 melodiëen samen spelen en de meters tot tegen het rood gejaagd werden.

Nu genoeg gezeverd en tijd laten voor het luisterwerk :)

http://www.guy-lian-music.be/mp3/Guy-Lian_-_Jewel_of_the_Land.mp3

Opmerking: De WINDOWS-bliepjes die iedere minuut te horen zijn, maken GEEN DEEL UIT van de song, beschouw het als een soort 'beveiliging'.

:doei:

Ik had al de eer gehad om deze in 'voor-premiere' te mogen beluisteren. :P
Ik ben heel blij dat je besloten hebt om 'm op 192bit te converteren en dan maar te beveiligen met bliepjes. Een lagere bitrate had veel details gemaskeerd. En er zitten nogal wat details in. Bovendien gebruik je enkele samples waarbij het echt nodig is om ze in de best mogelijke vorm te kunnen beluisteren.

Wel, de compositie is schitterend naar mijn bescheiden mening. Simpel maar doeltreffend. De manier waarop je het laat verlopen naar de climax toe bezorgt me regelmatig kippevel (of is het kippeNvel tegenwoordig?). Die 5 minuutjes waren om voordat ik het wist en eigenlijk hoopte ik op nog wat langer en meer...:{ Maar da's goed, het betekent alleen maar dat dit meer dan 1 beluistering waard is.

Knap gedaan! Muziek naar mijn hart. :okdan:

/me vind t stockmuziek.. sorry, maar is t daar ook voor?

Ben het wel eens met fuse.

Het klinkt absoluut goed, mooie mix en mooie geluiden... maar wel heel erg 80's zoetsappig.

Dat heeft met smaak te maken, dus ja ik hou er gewoon niet zo van. Dat is kritiek waar je in principe niets aan hebt, maar ik heb wel het idee dat er wel al behoorlijk veel van dit soort muziek gemaakt is en dat het dus een beetje outdated is.

Maar ik kan me vergissen...

Ik sluit me helemaal aan bij Hermax! Schitterend nummer, inderdaad de beste tot nu toe. Niet alleen een sterke melodie (beetje veel herhaling, maar niet storend, hoewel het nummer daardoor minder geschikt is om erg vaak te luisteren), ook een mooie opbouw, goede instrumenten en een erg mooie, complete, volle, warme sound. Rechtstreeks vanuit de synths uit de boxen (i.p.v. via mp3) klinkt-ie indrukwekkender trouwens; ik heb het idee dat het stuk vanaf 3:53 (als het lage en volle erbij komt) nu net iets mist, wat bij het 'origineel' niet het geval was. Misschien had de climax wat langer gerekt kunnen worden, maar van de andere kant is het altijd goed de bombast niet zo lang mogelijk te strekken (anders wordt het al snel goedkoop effectbejag).

Detailgemekker: ik vind de hogere gitaarklanken een beetje iel (1:50-2:32; het kan net qua sound, maar het klinkt alsof het tegen het randje aan zit, met de hoge noot op 2:10 er net overheen). En ik vind de drums in de climax niet ideaal. De snare mept er flink doorheen, maar de kick en hihat vallen minder op. Misschien zou de kick wat 'doortastender' mogen?

Met de term 'stockmuziek' ben ik het niet eens. Dit is een nummer met een duidelijke melodie en opbouw en een verhaal. Als dit al stockmuziek is, dan kun je driekwart van Vangelis' werk (waar dit toch wel sterk op lijkt, vooral Conquest of paradise) ook afschrijven. En wat betreft dat dit outdated en veel herhaalde muziek zou zijn: is dat belangrijk? Stop maar vast met alle techno, hardcore, speedmetal, noemallegenresmaarop: daar worden echt geen (okee, bijna geen) nieuwe dingen in gedaan. Sinds wanneer moet muziek vernieuwend zijn? Als het je smaak niet is vind je nogal snel dat er niets nieuws/bijzonders/opvallends in zit en dat dat een minpunt is. Als het je smaak wel (ongeveer) is dan geldt dat allemaal veel minder. Ik denk dat dat het probleem is, niet de invulling die deze track aan het genre geeft. En als 'outdated' belangrijk is dan zou je sowieso niet meer naar, bijvoorbeeld, alle jaren '70-muziek 'mogen' luisteren. Dit is inderdaad niet echt een stijl en sound die je nu (veel, if ever) aantreft op cd's, laat staan in de charts, maar zegt dat iets over de kwaliteit van dit nummer of meer over de huidige gemene deler qua smaak? Ik kan er in ieder geval goed naar luisteren. :) (ook al is new age niet direct mijn smaak)

Mooie uitgewerkte compositie hoor. vooral de halve toontjes zo nu en dan spreken mij wel aan.
Ik heb wel een zwak voor deze "emotie" muziek. Tangerine Dream en morricone staan ook hoog
in mijn top 10 van producers.

Hij mocht wel iets langer zijn. na 4.30 zat ik er pas lekker in.
Ik kan wel gaan zeggen, stringgetje hier en fluitje daar, maar jij bent tenslotte de chef.
Op zo'n manier is een track nooooit af.

Goed gedaan.

nummer zit goed in elkaar maar 't zou zo veel mooier zijn met "echte" instrumenten. vooral de fluit klinkt erg synthetisch/plastic/nep naar mijn mening...daarom noemen een paar mede-forummers 't "stock-music" denk ik.
maarja waar haal je zo snel een philharmonisch orkest vandaan he? move met je track naar 't conservatorium en er zijn vast wel wat studentjes die wat sporen willen inspelen....zeker doen...dan heb je een dijk van een track..:okdan:

Hey Danny, je track weer met veel plezier beluisterd.
Ik vind het een nummer dat tot één van je betere tracks behoort!
Het duurt inderdaad even voordat je 'erin' zit, maar de climax is wonderschoon. ;{

Ben inderdaad blij dat je nu tracks plaatst op hogere bitrate, want vroeger kwamen sommige nummers van je op MP3 een tikje mufjes/verkreukeld uit de verf, terwijl ze op CD wel gewoon prima klinken.

Wat mij betreft zou ik niets doen aan het 'synthetische karakter' van de geluiden. Ik zou het jammer vinden als daaraan gesleuteld werd... vind bijv. Vangelis in z'n synthetische periode mooier dan in z'n orkest / realistische geluiden periode.

Jammer trouwens dat de 'kopieerbeveiliging' zo hard staat, nu kan ik het nummer niet even voluit draaien! :D
Maar goed: waar kan ik me intekenen voor de komende cd van het 'jewel' project? :okdan:

zo...daar is weer een Danny track.:okdan:

Het nummer doet mij denken aan IVOW... dat vond/vind ik een prachtig nummer.

Het bouwt heel mooi op. Goede geluiden. De balans in de mix is goed.

Ik heb 1 verzoek... de fluit vind ik echt niet mooi:( die krijst teveel uit de mix) en daardoor komt de compositie op dat moment niet uit de verf zoals ik het zou willen horen. Het stoort :S Moest echt een paar keer luisteren voordat ik de potentie horode van de climax....euhr...of ben ik nou aan het muggeziften?:)

het is verder gewoon een prachtig nummer. top top!!

En de elementen is idd een basis om muziek te maken:)

greetz Arnaud

Goed gedaan hoor Danny. :)

Niet idee om iemand met een dwarsfluit erbij te betrekken?

Origineel geplaatst door fuse
Goed gedaan hoor Danny. :)

Niet idee om iemand met een dwarsfluit erbij te betrekken?

Dacht ik ook aan. dan zou ik ém zeker kopen. Is wel een paar euro waard :)

Hoi :doei:,

Hoeveel reakties op zo'n korte tijd :) ... maar ja, dat verdient eigenlijk een nummer waar toch 2 maanden intensief en nog een paar sporadisch aan gewerkt is.

Over de geluidenkeuze: sommigen vinden de fluit iets te scherp. Persoonlijk hou ik daar juist van. Maak ze iets doffer en je moet het volume weer meer opendraaien waardoor er conflicten ontstaan met andere geluiden (vooral de hobo en de fluit zijn steeds geluiden waar je mee moet oppassen).
De drumgeluiden vind ik ook heel goed passen. Misschien dat ik de bas-EQ van de mastering iets minder moet wegfilteren (staat nu op 80 Hz, -3.5 dB en dat neemt een beetje té veel bas weg). Voor de master ben ik trouwens afgegaan op tracks van Voices van Vangelis.
Over een echt orkest: dat klinkt allemaal wel verleidelijk, maar het is voor mij een beetje zoals Hanz het stelt: ik vind Vangelis ook beter in z'n synthperiode dan in z'n symphonische periode. M.a.w. ik hou van geluiden die op echte instrumenten gelijken, maar toch overduidelijk synthetisch zijn :) .... en dan nog liefst met erg veel galm :{ voor een lekkere sfeer.

En de opmerkingen over 80"ies en passé :confused: ... 't zal wel smaak zijn, zeker? Ik zou echt de link niet weten tussen 80-ies muziek en dit nummer, maar enfin ... goed doen voor iedereen is nooit mogelijk :biertje:

Meer reakties zijn steeds welkom :mexico:

Laatst gewijzigd:
Erg mooi trackje, om lekker bij weg te dromen :)
De fluit is vrij schel, maar hij past wel goed in het geheel, dus daar heb ik verder geen opmerkingen over :okdan:

Ik ben wel benieuwd welke geluiden je uit je SY99 hebt getrokken!

Origineel geplaatst door [ZerO.hOur]
Ik ben wel benieuwd welke geluiden je uit je SY99 hebt getrokken!

Hoi Zero :doei:

Ik kan best geloven dat je nieuwsgierig bent wat nu juist allemaal uit de SY is gekomen ;). Ik moet je wel even op voorhand vertellen dat er twee SY99-en gebruikt zijn in deze song. Een opsomming:
1. de harpsound: 1 element AWM
2. de midden en hoge strings: 1 element AWM + 1 element AFM (de strings die je hoort zijn eigenlijk 3 layers over de SY's verspreid, één op een D20 en één op een EMU E6400).
3. de korte bas (vanaf het tweede couplet): 2 elementen AWM
4. de clavecimbel: 2 elementen AWM
5. tubular bells in de climax: 1 element AFM
6. franse hoorn helemaal op het laatste: 1 element AFM
7. snaredrum en crashcymbalen: AWM

Er zitten nog veel meer synths verwerkt in dit nummer, maar als je echt een idee wilt hebben van wat je met een SY99 kan, dan moet je maar eens naar m'n website gaan en de sectie 'some examples of tracks' gaan. Per track vind je er een beschrijving welke synths er voor wat ingestaan hebben. Songs met héél veel SY in verwerkt zijn Reality versus dreams, Innocent Victims of War, Electric Boogie en Digitalk is zelfs uitsluitend SY. Beluister ze maar eens als je wil :okdan:

Groeten,

Danny

Hoi Danny,
Kheb je gezien bij Rob Papen's masterclass, maar nu hoor ik een keer een track van je :)
Ik vind het een erg relaxed trackie om na een dag werken even lekker onderuit gezakt met een pilsje naar te luisteren. Goed man !!!

Gr Bas,

Hoi Baseman,

Da's ondertussen ook alweer een tijdje geleden, hé ;) . Het resultaat van de masterclass zit ook in deze song verwerkt. De geluidseffecten (bijna allemaal Virus C) zijn geprogrammeerd a.h.v. de kennis opgedaan tijdens die dag :) :) :) .

Leuk dat je de song goed vindt :okdan:

Van de compositie ben ik niet heel erg onder de indruk......maar dat heb ik bij Vangelis ook vaak hoor.:)

ik had graag een strakke stijkerslijn of die althobe bijvoorbeeld graag wat onafhankelijker in de 'adempauzes van de hoofdmelodie gehoord.

However, de hele aankleding, de opbouw, de sfeer, de geluiden. ERRUG GOED gedaan. met name in de slotfase is het hele gebeuren perfect in balans en komt krachtig over. :halleluja :halleluja :halleluja

Ik heb al een aantal goed klinkende tracks van je gehoord en ook dit nummer valt in die categorie. Opbouw van het nummer, de geluiden en effecten, het spel, en de opnamekwaliteit zijn ook in dit nummer prima in orde. Alleen de track zelf kan mij persoonlijk niet zo overtuigen: het het is allemaal net te netjes. Knap gemaakt, maar toch ook voorspelbaar en gezichtsloos waardoor het bij mij net te veel over als achtergrondmuziek overkomt.

@VanHeckis: Ik ben zelf ook nooit onder de indruk van m'n composities hoor ;) ... da's het resultaat van een relatief kleine muziekkennis :D .

@Saskija: Ik vraag me eigenlijk af wat je bedoelt met 'te netjes'. In Sync werd ook als te netjes beschreven, maar ik heb eigenlijk geen flauw benul van wat dit nu is. Het zou dus 'slordiger' moeten zijn, maar wat zou dat dan in moeten houden? Moeten er meer timingsverschillen in zitten? Als ik hier een tip over kan krijgen kan ik eens kijken of ik er in de toekomst iets mee aan kan ;) .

Ik moet ook wel zeggen dat het rechtstreeks uit de synths of van CD heel anders klinkt dan mp3 (zelfs op 192). Misschien dat het dan ook iets minder net en wat meer overweldigend klinkt. Cheimoon heeft dit mogen ervaren en blijkbaar valt het hem ook op.

Hoedanook, bedankt voor de reakties :okdan:

Deze titel sprak me aan (ik luister niet alles, namelijk)

Relaxed, hoor :okdan:

Ik zou de sound ietsje meer de ruimte geven door voorzichtig met de reverb te spelen.
De strings/pad mogen wel ietsje meer worden aangezet.

Klinkt lekker!

(...zo te horen heb je een piano-achtergrond, klopt dat?)

:biertje:

Back