Livemixer <> Studiomixer ?

Re: Livemixer <> Studiomixer ?

Origineel geplaatst door murphi
Wie weet het verschil ?

Uh.....???? Bijna iedereen? :Z
Er is lijkt me genoeg stuff te vinden over deze materie. Je weet toch zelf ook wel wat het verschil is tussen live-spelen en de dingen die je in je studio doet? Zo niet, koop je toch gewoon een Behringert :)

Nee dat weet ik dus niet anders vroeg ik het ook niet.

Ik wil gewoon weten of er feitelijke bezwaren zijn tegen een livemixer in de studio of andersom. Is het alleen een verschil in features waardoor een studiomixer niet voor live geschikt zou zijn ? Of is het alleen een slimme marketingtruuk...

Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat je denkt live of in de studio nodig te hebben. Hoeveel sends/returns/auxs/inserts/sub-groups etc.
Er zijn genoeg zgn live-tafels, bijv van Mackie, die heel veel in de studio gebruikt worden. Kortom, er zijn wel verschillen, maar die zijn niet voor iedereen 'zo belangrijk.
Hoeveel gitaristen/zangeressen moet je live 'bedienen'? Of gebruik je alleen maar synths ed? Een heel ander verhaal.

Het gaat alleen maar om synths/sampler.

Het verschil dat ik kon ontdekken is dat een zgn livemixer altijd veel beter is uitgevoerd qua auxen, inserts, pre amps ed . Vaak 4 of 6 auxen, iets wat je bij normale tafels bijna niet ziet.

ik wou net zeggen, volgens mij noemen ze die dingen live-mixer en zet iedereen ze gewoon in de studio. Voor zover ik weet zijn er ook geen echte verschillen (als je zegt een live mixer is een studio mixer met meer auxen...wat is dan een studio mixer met meer auxen? hmm? eh). Gewoon lekker live + studio met 1 tafel prima toch

Mijn ideale wereld wat wellicht binnen een paar jaar te bereiken is:

Live: Mackie 1604
Studio: Akai DPS24 (eventueel in combi met een Mackie 1604.)

is een live mixer niet zoiets met een crossfade in het midden dat je van het ene kanaal naar de andere kan faden?

Wat is dan het verschil tussen een 01v en een eh..... 01v?

(als voorbeeld dan he)

Origineel geplaatst door fuse
Wat is dan het verschil tussen een 01v en een eh..... 01v?

(als voorbeeld dan he)

ehem.... :gokje;...:

ik heb ze beide "misbruikt" als live FOH en studiotafel...... ;) ;)

Het verschil tussen live en studiomixers zit hem meer in hoe een mixer is opgebouwd, de layout van een mengpaneel, hoe stevig het ding is (live mixers zijn vaak steviger), hoe groot de knoppen zijn (grote knoppen zijn een vereiste live). Bepaalde facilieiten zoals direct outs (voor multitracking) of inline tape returns kom je op een live tafel niet tegen. Op een monitor tafel heb je weer meer sends dan op een gewone tafel, maar geen subgroepen en soms niet eens een master sectie.
De gemiddelde geluidstechnicus word trouwens liever niet dood aangetroffen in de buurt van een mackie of een behringer. Niet dat die mackie zo kut klinken (de behringers wel) maar ze lazeren zo onder je vingers uit elkaar...

Echte live tafels: http://www.midasconsoles.com
Echte studiotafels: http://www.solid-state-logic.com/

Origineel geplaatst door Allert
Bepaalde facilieiten zoals direct outs (voor multitracking)
mmmh, zijn er toch zat die wel direct outs hebben op alle microfoonkanalen, best wel handig
als je een 24 sporen recording wilt draaien van je liveoptreden.
Waarom er nog steeds fabrikanten zijn die directouts ACHTER de toonregeling zetten is mij echt een raadsel.. :confused:
of inline tape returns kom je op een live tafel niet tegen.
Nope, noem je echt een belangerijk verschil, en niet vergeten de mutegroups natuurlijk, live is het
lekker werken met 4 aparte groepen.
Ook wel een belangerijk verschil zijn het type EQ wat erop zit, er zijn genoeg spirit tafels b.v. die
als je aan de EQ sjord meteen je hele klankbeeld verkloten, heb je live iets minder last van, maar
in de studio...
En een beetje "veel" headroom op een livetafel is ook niet verkeerd als iemand vooroverbukt en z'n mike in de floormonitors porbeert te drukken, om diezelfde headroom zijn de mackies weer live berucht.
En op een livetafel mag een goede tackback (schakelbaar naar de auxen ook niet ontbreken natuurlijk.
Tevens gebouwd als een tank, mag zo weinig mogelijk wegen(shit, alweer een midas door de zaal slepen!) en
moet er overzichtelijk en in het half donker duidelijk uitzien.
Effin het verschil is niet eens zo groot, wij gebruiken live b.v. in een top-100 band een "afgedankte" Mitec inline mixer op de monitorsetup (6 groepen) en een Tascam DM-24 voor in de zaal, maar we blijven ook idioot natuurlijk.

De gemiddelde geluidstechnicus word trouwens liever niet dood aangetroffen in de buurt van een mackie of een behringer. Niet dat die mackie zo kut klinken (de behringers wel) maar ze lazeren zo onder je vingers uit elkaar...
Mooie uitspraak !bedankt scheelt me weer typwerk.. :biertje:
Wel es een MX8000 op kanaal 1 flink ingestuurd ?..... hoor je em op kanaal 2-3 en 4 ook terugkomen... :W

Echte live tafels: http://www.midasconsoles.com
Echte studiotafels: http://www.solid-state-logic.com/ [/B]
Echt.... maar wel "onnodig" duur..., maar een venice wordt betaalbaar.

Back