Hoe synthetiseer ik een Cymbaal

Tja...........Beter had dat niet uitgelegd kunnen worden.toch?
Het is en blijft altijd leuk hoe mensen hun eigen creativiteit erop los gooien om iets te reproduceren met de gear die hij of zij heeft.
Zelf heb ik de ervaring dat je PD (phase distortiion ) ook aardige cymbal effecten kunt maken.
Is echt niet verkeerd !...........Deed het toen met een CZ1.
:mega:

Attachments

• untitled audiofile.mp3
    634,1 KB · Bekeken: 84
Dat klinkt toch ook niet helemaal als een cymbaal .. :erm: en deze dan ?

Attachments

• untitled audiofile.mp3
    236,5 KB · Bekeken: 87
Op deze ben ik toch wel tevreden .. meer een Hihat eigenlijk.

Attachments

• untitled audiofile(3).mp3
    195,7 KB · Bekeken: 86
dat is idd wel zo'n typische naton sound... wederom idd niet echt een cymbal...

het is trouwens maar wat je onder cymbal verstaat... crash, ride, bell ride, china etc.
die creatie van mij was meer richting een bell ride (uiteraard gebruikt het nog de nodige finetuning maar de fundamenten voor een dergelijke geluid waren wel aanwezig)

wat je moet gebruiken als basis is FM (2 op.) met wat feedback op de carrier (zodat het iets noisy/ransig gaat klinken)
gebruik nog een setje van 2 ops die exact qua pitch 2 octaven hoger liggen en qua timing de helft (voor het versterken van de aanslag, stok simulatie)
vervolgens gooi je er 2 a 3 phasers over met verschillende instellingen, diepte, freq etc... (ergens tussen de 0.3 en 1.hz)

dan kom je al een heel eind...

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Op deze ben ik toch wel tevreden .. meer een Hihat eigenlijk.

"naton, dat is meer een triangelsound"; aldus mijn oor.

dat is idd al een stapje op het juiste pad, klinkt nog wel erg PMC-100... ik vond het echter (qua lengte) niet erg op een hi-hat lijken maar juist weer meer richting een cymbal...

het beste is uiteraard gewoon een bestaande ride etc. te bestuderen,
de aanslag, freq gebied, zwevingen, uitsterf curve etc etc... probeer dat eens te vertalen naar synthese...

dus: zoekt en gij zult cymbalen...!

Laatst gewijzigd:
dank ! :D
De lengte is erg gemakkelijk in te stellen.
Het (Reaktor 5) instrument:

Attachments

• cymbal_generator.zip
    5,4 KB · Bekeken: 114
Back