Korg EA-1; prima synth(je)

Rubmanation

Cheers mate!
De korg ea-1
Nou weet ik dat hij vaak uitgespuugd wordt (kdenk dat vooral de enorm 'glijdende' knoppen en dus het in depth tweaken zoals ze da wellus noemen vaak nie echt mogelijk is.

Doch, ik ben 1 beginnende muziekmaker (artiest, composer ;wilk mezelf nie noemn) en dit synthje heb ik voor minder dan de bijna standaardprijs van 125 e gekocht.

Het leek me een prima synthesizertje om mee te beginnen. Was alleen het toetsenbord van de comp. vaardig dus de echte toetsen zal ik nie missen.
Maar hey, meesten vergelijken het dingutje met de duurdere synths met meer effecten en andere bewerkingen, mooier afgewerkt, en MET! echte toetsen. Nie eerlijk, want daar heeft ie de prijs nie naar.

Tis hoe je een apparaat gebruikt, waarvoor en hoe je ut vaardig bent.

Laatst met het bandje van mun broer effe 'gegjamt' en daarvoor mijn alesis hr16b en het korgiesynthie meegenomen. Chaotisch wassut, zonder twijfel maar wel lol gehad.
Hij klinkt mooi als ondersteuning van gitaar en met cutoff kun je dur heel makkelijk een 2e ritme laag bijmaken. de 64 steps seq. en step rec. werken gwoon goed. Maar tis ook leuk met ut de ding te vrijstijlen.

Ik weenie hoor; maar je kunt een apparaat toch ook waarderen om de lol die je eraan beleefd? niet alleen maar om de features en kwaliteit.. toch?

Maar weet zeker dat er ook zat gekken zijn die ut wel waarderen, mede omdat hij vaak word gekocht als begginende synth aankoop en het dus toch je 1e synthje is.

Op ons allen, wij gekken

:mega:

:) :D

fijn dat je zoveel plezier beleeft aan je korg EA1! En dat is uiteindelijk het belangrijkste, niet? plezier hebben
in wat je doet.

Toch heb ik de mijne weg gedaan, omdat ik er niet zo fantastisch veel plezier aan beleefde. Elk zijn ding denk ik.

Maar goed, ongetwijfeld kun je, na genoeg foefelen, daar mooie dingen uit halen.
Neem gerust eens wat op van het leuk gepruts om ons te laten meegenieten :engel:

Ik heb er nog steeds spijt van dat ik de EA niet heb gekocht toen ik begon met hardware. Ik koos voor een Roland MC-09 omdat ik dacht dat die een zeer goede 303 emulatie zou zijn (viel dus tegen) maar qua klank was ie niet je-van-het.
Met dat uitspugen van de EA op dit forum valt het ook wel mee. De meesten zijn het er idd over eens dat het een goede beginnerssynth is. Andere goeie instappers lijken mij de Yamaha DX-200, Novation A-STation en overige Electribes.
Zelf wil ik nog wel eens een Electribe ES aanschaffen.:)

Hoe kun je nu al zeggen over iets dat het later geen vintage wordt?

Origineel geplaatst door KAOSKAOS
Ja maar niet echt vintage en dat word ie volgens mij ook nooit

Van een TB-303 werd ook niet gedacht dat het een hit zou worden. In de beginjaren werd ie zelfs uitgespuugd door velen en zelfs gratis of erg goedkoop van de hand gedaan.

Moet je er nu eens naar kijken? En het is een apparaat wat nog veel simpeler is dan eem Korg EA-1.

Heb m ook nog niet zo lang.

Ik amuseer me kostelijk met dit bakske. Hoe meer ik ermee klooi, des te vetter ik m vind worden. Dacht dat ik m alleen ging gebruiken voor ruwe bassen en freaky fx, maar dat had ik dus mis...

Als die glijdende knoppen je irriteren dan edit je m toch lekker vanuit de pc met bijv:

electribepad

En mocht je moe worden van die 2 oscillators dan rag je toch wat extern signaal door de fx / gate heen.

Nee op dit speeltje ben ik ook nog lang niet uitgekeken. :mega:

(maar om m nu als vintage te bestempelen vind ik ook wel ver gaan, )

Origineel geplaatst door d-tronik

Als die glijdende knoppen je irriteren dan edit je m toch lekker vanuit de pc met bijv:

volgens mij kun je er toch ook gewoon een midi-keyboard aanhangen?

Origineel geplaatst door falafelbiels
volgens mij kun je er toch ook gewoon een midi-keyboard aanhangen?

absoluut, vandaar ook de toevoeging "bijv" in mijn zin. :)

tuurlijk

ik vinnem zelfs leuker dan de ER-1...

heb hem ook al verkocht, maar niet erg, tegenwoordig zijn ze dirt cheap...
en dan denken dat je daar 500 euro moest voor neertellen bij release :s

Origineel geplaatst door sander
Dit topic staat in verkeerde gedeelte forum. Moet zijn Synth en modules ipv vintage.
Bericht door een moderator:
Dit is al door een ander forumlid gemeld middels, meldt het uw moderator.. :)

vintage... ja, kwas misschien iets te enthiousast. kan gebeuren he

leuk om te lezen dat er meer liefhebbers waren en nog zijn van dit machientje.

2 cloudman; kan ut alleen nog op tape opnemen. Of heeft iemand een simpel progje dattik um kan aansluiten op de audioaansluitingen van mun comp. en dan mp3/wavjes van kan maken.

ahwacht. kkan ook nog zoeken op dit forum natuurlijk

goldwave is een bijna gratis shareware proggie waar het zeker mee moet lukken ;)

mja, de electribes... ze overtuigen mij persoonlijk niet echt. ik ben geen zware liefhebber van de
korg-sound. (de nieuwe korg-sound dus)
Maar die tribes hebben zeker hun charmes en handigheidjes. alleen niet voor mij.

of ze ooit vintage worden? hmmmm... dat zullen we later wel zien zeker? :)

Ik vind het best wel een kult toy.
Het is wel zonde dat ie zo teer is gebouwd.
Mag er zijn.

om maar even een tegengeluid te laten horen... ik vind'r niet veel aan... het ding probeert maar wil maar niet als een analoge synth klinken...
wat me het allerergste tegenviel is dattie maar niet lekker in de mix wilde liggen (net als de ER overigens). kan ook zijn dat ik niet kan mixen natuurlijk, maar om toch maar even de vergelijking met een tb303 te maken... daar kun je dus de gekste effekten/compressie op los laten zonder problemen in de mix te krijgen.

anyway... kwil niet te zuur overkomen... zo opzichzelf of samen met z'n broertje is het een harstikke leuk ding om mee te freaken... veel plezier daarmee dus!

edit: ik zie net dat cloudy ook al een tegengeluid laat horen, ik ben dus niet de eerste/enige ;)

Het Een en Ander ;) hangt ook af van wat je er mee doet. met wat creativiteit kom je al heel ver.
Maar toch kan het geluid me niet zo flink overtuigen, en al zeker niet omverblazen.
Klinkt een beetje te plat/dsp/korg like voor mij persoonlijk... (bij momenten)

Een vraagje voor de kenners dan aangezien ik geneigd ben zo'n ding te gaan kopen de laatste tijd:

De motionsequencer kan de bewegingen van 1 knop per pattern opnemen en afspelen. De knoppen sturen echter data uit (NRPN) zodat met behulp van een externe sequencer al uw gefriemel opgenomen en weergegeven kan worden. Wat ik me afvraag is of mijn MPC-2000 (zonder XL) deze NRPN's ook opneemt en afspeelt. Ik had gehoopt dat de EA-1 met CC's zou werken en dan wist ik het wel, maar ja...

En dan nog 1tje voor de zekerheid omdat ik het er al eens met iemand over heb gehad maar het antwoord vergeten ben: Kun je naadloos van afspelen naar opnemen overgaan, oftewel, als ik tijdens het afspelen op record duw, begint ie dan ook daadwerkelijk op te nemen?

Back