Hoe synthetiseer ik een acoustische piano?

Zoals altijd: de SOS synth secrets:
http://www.soundonsound.com/sos/Oct02/articles/synthsecrets10.asp

Ik zou zeggen, lees ze allemaal even door (bijv. ook piano op de JX10 synthen)!

Liefst ook vòòrdat je nog een handvol threads start over het synthen van instrumenten die allemaal tot op groot detail worden behandeld op SOS. :)

Okee, ik drukte me misschien lomp uit... :)

Maar ik zou verbaasd zijn als er 'gebruikerstips' zouden komen die even goed of beter zijn dan de SOS Synth Secrets.
Die zijn namelijk van een dergelijke diepgang, daar kom je als 'hobbyist' die op goed geluk aan knopjes draait gewoon niet tegenop! ;)

Het wordt lastig om een acoustische piano te synthetiseren om een aantal redenen.

De piano of vleugel is van binnen niet helemaal gelijk opgebouwd.

De lage tonen bestaan uit 1 snaar, de midden tonen uit 2 snaren, de hoge tonen uit 3 snaren.
Dit is iets waar je rekening mee moet gaan houden.

1 osc voor in het laag, 2 osc's voor het midden, 3 osc's voor het hoog (lijkt me)

Dan zal je nog iets moeten verzinnen voor het resoneren van de klankkast, lijkt me een ingewikkeld model worden, maar dat staat los van de snaren die trillen.

De klankkast heeft ook een vorm die veranderd (als je een vleugel wilt tenminste) dus daar zal je ook iets op moeten verzinnen.

Dan moet je ook nog er op letten dat snaren elkaar beinvloeden,

en dat je wilt kunnen spelen met pedaal wat ook interessante bijverschijnselen oplevert.

En als laatst moet je er rekening mee houden dat hoe lager de toon die je aanslaat hoe meer kinetische energie er nodig is om de snaar te laten trillen, deze energie is per hamer ook weer verschillend.

Dus.. iig heb je wat knelpuntjes hier :)

Inderdaad, knelpuntjes. :duivels: Het artikel is trouwens erg diep ja. Ik snap nu ook geheel waarom niemand zich geroepen voelt om een dergelijk ápparaat'te bouwen .. op software gebied gaat het grootste probleem waarschijnlijk de CPU kracht worden.

trouwens een erg goede analyse van de werking van een piano, Demian .:okdan:

Origineel geplaatst door demian
De lage tonen bestaan uit 1 snaar, de midden tonen uit 2 snaren, de hoge tonen uit 3 snaren.
Dit is iets waar je rekening mee moet gaan houden.
Als het goed is zijn de laagste noten 1 of 2 snaren, de middenste 3, en de hoogste 3 of 2 (tenminste, wat ik me kan herinneren van onze vleugel op school).

He Hans,

Dank je voor de SOS tip! Ik kende hem nog niet, maar zoek al lang zoon site met synth tips.

Zijn er nog meerdere? Of threads met dit onderwerp?

Re: Hoe synthetiseer ik een acoustische piano?

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
hoe zou ik een acoustische piano kunnen synthetiseren? (zonder samples). :confused:

Wat is hier de bedoeling van als ik vragen mag?

Dat je een kut piano geluid maakt??
Of dat je de theorie van geluid beter gaat begrijpen??

Re: Re: Hoe synthetiseer ik een acoustische piano?

Re: Re: Hoe synthetiseer ik een acoustische piano?

Origineel geplaatst door astronaut
Wat is hier de bedoeling van als ik vragen mag?
Patent erop vragen en er mee rijk worden, natuurlijk :). Maak een deugdelijk physical model van een piano dat verstokte klassiek-luisteraars overtuigt (de zogenaamde synthesizer-Turing-test), stop 't in een VST of DSP, en niemand hoeft ooit meer 1,5 gb aan samples te spenderen :).

Dat je een kut piano geluid maakt?
Waarom moet het kut zijn? Een Rhodes en een Wurzlitzer en een CP-80 hebben ook kut-piano geluiden, daar hoor ik echter weinig mensen over klagen.

Of dat je de theorie van geluid beter gaat begrijpen??
Mag experimenteren en leren niet meer, dan? :)

Re: Re: Re: Hoe synthetiseer ik een acoustische piano?

Re: Re: Re: Hoe synthetiseer ik een acoustische piano?

Origineel geplaatst door Yoozer
Patent erop vragen en er mee rijk worden, natuurlijk :). Maak een deugdelijk physical model van een piano dat verstokte klassiek-luisteraars overtuigt (de zogenaamde synthesizer-Turing-test), stop 't in een VST of DSP, en niemand hoeft ooit meer 1,5 gb aan samples te spenderen :).

Waarom moet het kut zijn? Een Rhodes en een Wurzlitzer en een CP-80 hebben ook kut-piano geluiden, daar hoor ik echter weinig mensen over klagen.

Mag experimenteren en leren niet meer, dan? :)

Ja, was ook maar een vraag.... Dus snap jou vraag niet.

Electrische piano's o.k. maar een goed klinkende acoustische vleugel.

Wel eens een op een vleugel gespeeld. Dat kan een synth echt niet, en een vleugel kan ook geen synth immiteren. Kan ie wel maar is alsof Frans Bauer Frank Sinatra zingt.

Wat een onzin. Dit gedeelte van het forum is juist bedoeld om dit soort vragen te kunnen stellen.
Genoeg mensen die het interessant vinden om erover te praten, of om nog wat op te steken over sound synthese.
En dat wil dus niet altijd zeggen dat je dan de meest voor-de-hand-liggende of gemakkelijke oplossing kiest.

Als je het niet interessant vindt, staat het je vrij om niet te reageren... :eureka:

Het is ook makkelijk om niet een piano mee naar de studio te nemen als je ook een laptop mee kunt nemen. Waar je bovendien natuurlijk gemakkelijk MIDI aan kunt koppelen en zonder recording apparatuur/dure microfoon/zonder ruis mee kunt werken. Wat een voordelen eigenlijk.. :) Een echte piano of vleugel 100 procent nabootsen zal heel moeilijk worden en is waarschijnlijk ook niet echt nodig ..

Origineel geplaatst door Hanz
Wat een onzin. Dit gedeelte van het forum is juist bedoeld om dit soort vragen te kunnen stellen.
Genoeg mensen die het interessant vinden om erover te praten, of om nog wat op te steken over sound synthese.
En dat wil dus niet altijd zeggen dat je dan de meest voor-de-hand-liggende of gemakkelijke oplossing kiest.

Als je het niet interessant vindt, staat het je vrij om niet te reageren... :eureka:

Ho Hanz,

Stop de tijd.....

Ik vind het bere intressant. Maar vraag me dus af of iemand het zich intresseert mbt de techniek van de klank of mbt de klank op zich. Want mijn filosofie is dat je dan beter of een sampler kan gebruiken of effe een goede vleugel op de kop moet tikken. Synth's zijn geweldig maar hebben zo ook hun beperkingen. Misschien een contest. Maak een zo realistisch mogelijke piano VST (ZONDER SAMPLE TECHNIEKEN).
pffff. heb ik er ook weer een positieve draai aan weten te geven..

Hmm weet je... in de zoektocht naar 'het beste pianogeluid zonder samples of een echte vleugel te gebruiken" zijn er door de geschiedenis heen toch érg leuke instrumenten uitgevonden.
Die misschien niet klonken als een echte piano, maar een klankkleur hadden die op zichzelf gewoon prettig was.

Denk aan:
-de Hohner Pianet
-de Yamaha CP70
-en andere elektrische piano's

En de synths die deze weer na moesten doen:
-De Yamaha DX7 piano
-De Kurzweil K250 piano
-De Roland RD-1000 (de 'Elton John piano')

Kortom: wie weet waar verdere 'synth-piano wannabees' nog meer mee aan komen zetten? :)

Origineel geplaatst door Hanz
Hmm weet je... in de zoektocht naar 'het beste pianogeluid zonder samples of een echte vleugel te gebruiken" zijn er door de geschiedenis heen toch érg leuke instrumenten uitgevonden.
Die misschien niet klonken als een echte piano, maar een klankkleur hadden die op zichzelf gewoon prettig was.

Denk aan:
-de Hohner Pianet
-de Yamaha CP70
-en andere elektrische piano's

En de synths die deze weer na moesten doen:
-De Yamaha DX7 piano
-De Kurzweil K250 piano
-De Roland RD-1000 (de 'Elton John piano')

Kortom: wie weet waar verdere 'synth-piano wannabees' nog meer mee aan komen zetten? :)

Hanz,

Mee eens.

Let wel ik vind een Rhodes of Wurlitzer helemaal top hoor. Maar die echte pianoklank. Laatst was ik bij een vriendin van mij vriendin even aan het luisteren naar haar pianospel op de vleugel. Da's toch andere koffie.

Mijn voorliefde is de synthesizer omdat die nu juist die klanken kan maken die net even anders zijn. Ik heb nooit goed begrepen waarom (vooral in de jaren 80, met die preset bakken) mensen persé een pianoklank wilde hebben uit een apparaat dat daar niet zo goed voor geschikt is als de piano zelf. Let wel, er zijn prachtige dingen gemaakt die een mooie interpretatie geven van een piano.

Als ik dan lees dat iemand een piano wil nabootsen op een via de electronische manier vraag ik mij af of je het dan nog wel piano moet noemen. Wel intressant is dat je gaat kijken hoe de opbouw van een dergelijk instrument in elkaar zit. Dat is het leuke van een synhesizer. En op dat vlak vind ik het geweldig om te experimenteren met "nabootsen" van bestaande klanken.

O.k. mijn kort door de bocht reactie was een beetje te bot.

Maar even dit. Is het mogelijk om via echte syntheze (geen samples dus) een klank te maken die de piano weet te benaderen. Gewoon als leuk experiment.

Eén van de beste combi's om een piano-geluid te simuleren is denk ik een combinatie van sampling en synthese.

Zo heeft mijn GEM Promega 3 een Steinway piano gebaseerd op samples en synthese, zodat je hem dus bv.
ook hoort na-resoneren etc. etc.

Laatst las ik nog een artikel over "resonantie-filters". Dit is een niet te onderschatten onderdeel van je synthese.
Een resonantie filter bootst de resonantie van de klankkast van een instrument na. In principe is het een bandpass filter, met freq, q en amp settings, zonder modulatie mogelijkheden. Minimaal 3 banden, dus eigelijk een 3 bands parametrische eq. Deze is op het einde van alles geschakeld.
Hoe meer banden, hoe echter de klank.

Ik heb ooit ergens gelezen dat een of andere pipo uit de jaren70 op deze manier een realistische vioolsynthesizer heeft kunnen bouwen. Hij gebruikte hiervoor een enorm aantal bandpassfilters, met de juiste waardes, waardoor de complexiteit van de kast van een viool realistisch weer gegeven werd.
Natuurlijk wordt dit een duur grapje wanneer je het analoog implementeert ;)

De instellingen van de freq's van de banden, worden ook wel formants genoemd. Ieder geluid in de echte wereld heeft zo'n ruimte, maar elk met specifieke formants. Het is dus wel zaak de zgnm formants van de klankkast van een piano te achterhalen. Dit zal helpen de piano sound echter te laten klinken...

:geslaagd:

Back