Klote cubase SX 2 / midi interface

Origineel geplaatst door jaccis
Hij zei dat hij ook gedacht had dat mijn communicatie-probleem makkelijker verholpen zou zijn.
Hij gaf zelf te kennen dat hij zich er een beetje in vergist had....

:D

Beste Jaccis,

Misschien is het raadzaam om te denken aan de volgende 2 dingen voor je geld uit geeft :

1. Probeer iemand uit te nodigen bij je thuis die iets "dieper" op de materie in kan gaan, en ook tenminste 99% snapt wat hij/zij doet, met wat betreft audio aansluiten en het midiverhaal zowel van je hardware synths als in cubase.
Want aan je spullen ligt het echt niet.

2. Verkoop je triton en je Fantom XR, en koop er een goed masterkeyboard voor, en een hoop software plugins, en dan kan je bij wijze van spreken morgen al beginnen met muziekmaken.

Origineel geplaatst door Kenny

2. Verkoop je triton en je Fantom XR, en koop er een goed masterkeyboard voor, en een hoop software plugins, en dan kan je bij wijze van spreken morgen al beginnen met muziekmaken.

Nou dat weet ik zo net nog niet. Als ik zo deze thread 'es heb doorgelezen denk ik niet dat jaccis morgen al aan de slag kan gaan met een masterkeyboard en plugins. Als ik alle problemen zo zie dan denk ik dat het nog heel lang gaat duren voor hij überhaupt muziek kan gaan maken op deze manier.

Je bent sneller aan de slag met een volwaardige synth (zoals de triton en de fantom) en een hardware midi sequencer. Dat werkt meteen zonder dat je het OS opnieuw moet installeren, adapters kopen, drivers, bios, registers...... Als je daar geen verstand van hebt of je enigszins in wilt/kunt verdiepen dan zal het nooit wat worden ben ik bang....

Ik had begrepen uit de thread dat hij wel de plugins zonder problemen aan de praat kreeg, opnemen afspelen in ieder geval.
Vandaar puntje 2.

Ja, Ok dat is waar. Alleen of hij daar snel muziek mee aan het maken is weet ik niet gezien de onwetendheid op sommige vlakken(voor muziek maken met de computer benodigde kennis) . Effe voor de duidelijkheid: Dat is geen kritiek, eerder een constatering. Iedereen moet het leren en deze materie is gewoon soms erg lastig. Maar als het hem met plugins helemaal goed lukt zou ik het hem ook zeker aan raden zo te doen. Het maakt e.e.a. zeker een stuk eenvoudiger. Geen geklooi meer met midi interfaces, instellingen op de synths etc...

:okdan:

waarbij nummero 3 zelfs me redelijk op weg heeft geholpen en zelfs diverse idee, alternatieven heeft angeboden. Dat was Johan; dankzij hem zie ik nog redelijk het licht...

Hij zei dat hij ook gedacht had dat mijn communicatie-probleem makkelijker verholpen zou zijn.
Hij gaf zelf te kennen dat hij zicher een beetje in vergist had.... en dat het toch iets dieper zat, dan alleen maar onkunde van mijn kant uit.

Ik kan me anders niet herinneren dat ik zei: "koop maar een andere interface." ;)
En dat het probleem "dieper" zit, is maar de vraag. Ik adviseerde je om iemand te zoeken die zelf een AMT gebruikt in combinatie met cubase, en daar dus meer ervaring mee heeft. Een andere optie was dat ik een keer mijn eigen midi-interface meeneem, die prima werkt in cubase, dat gaat er dus z.s.m. van komen.

Blijft staan dat je gewoon nog een hoop moet leren over midi/ cubase, en dat inderdaad niet alles opgelost wordt met nieuwe hardware kopen. Da's ook niet gek, het is lastige materie, maar laat om te beginnen nou gewoon eens varen dat je eerste track meteen een grote hit moet worden.
Je hebt plugins, speel daar nou eerst eens wat mee, zodat je bijvoorbeeld cubase wat beter leert gebruiken. Gewoon dat 1x1 usb-ding van je aansluiten, triton erop als master en spelen maar. Zorg dat je wat meer bekend raakt met de cubase en midi-omgeving. Plugins kun je in deze voorstellen als "virtuele midi-apparaten".
Komop, Jacco, aan de studie!

:okdan:
:geslaagd:

En de reden dat ik windows niet opnieuw wil/kan/ga instaleren is omdat ik dan al mijn VST?VST'i s opnieuw moet instaleren

:confused: ongeloofljk.

dat kost je hooguit 3 uur. In deze thread ben je al sinds 18 juli aan het roepen om hulp. in feite heb je dus al zo'n 11 dagen tot nu toe gehad om te werken aan je midi kennis niveau en eerlijk gezegd had je al zonder midi problemen kunnen werken op 19 juli als je inderdaad die windows herinstall had gedaan.

Ik neem voor het gemak aan dat je je muziek pc ook voor allerlei andere zaken gebruikt zoals games, internetten en weet ik nog allemaal wat meer. Als je dat doet moet je helemaal weten waar je mee bezig bent omdat daardoor je muziekomgeving zeer snel instabiel kan worden. Als je maar 1 pc hebt en je weet niet waar je mee bezig bent zou ik een dual boot installatie maken in jouw geval. Dus afhankelijk van wat je dan wilt doen ga je of je 'knutsel' omgeving in. Of je start je professionele (stabiele) muziekomgeving op.

Maar goed, het is inderdaad misschien verstandiger om in plaats van een midi interface toch eens serieus een hardware sequencer te overwegen zoals een mpc. Dan kun je je inderdaad concentreren op muziekmaken en niet op het windows systeembeheer (wat tegenwoordig overigens praktisch bij iedere muzikant een basis skill is)

Maar bottomline is, je probleem is niet op te lossen zonder drastische ingrepen aan de windowskant bij jou. En dan ben je in jouw geval nog maar bij stap 1. Dan moet je je nog gaan concentreren op feitelijke muziekkennis.

Het verhaal van Quifster is een bekende: meeste mensen lopen idd vast doordat Windows een pain in the ass is als het niet in 1 keer goed geinstalleerd is.

Voor ik naar Apple overstapte had ik een bijzonder stabiel systeem gebouwd op basis van Windows 98 (ja dat kan :)) Wat ik eenvoudigweg heb gedaan is eerst mijn behoeftes bekeken en daarna de software uitgezocht. Vervolgens alle fora en fabrikanten afgezocht op compatible hardware, uitkomst was dat ik met die informatie in no time een werkend en stabiel muzieksysteem had met als basis een Lexicon Core systeem (die me iedereen afraade vanwege de instabiliteit...).

Met dit Windows systeem heb ik ongeveer 3 jaar plezierig en crashvrij gewerkt, uiteindelijk wilde ik mijn systeem upgraden maar had geen zin (en tijd) om het hele proces weer opnieuw door te lopen daarom heb ik gekozen voor een Apple en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad.

Okee leuk verhaaltje en niet eens om Windows te bashen :), ik wil maar zeggen dat je als "computer based" muzikant eerst bepaalde keuzes moet gaan maken over hoe je de boel gaat gebruiken en wat je daar bij nodig denkt te hebben, ook de kennis dus!

Mensen die het leuk vinden om uit te vogelen hoe je de combinatie hardware/software op basis van een Windows installatie geschikt maakt voor studio gebruik moeten vooral daar lekker mee bezig gaan. Het vereist wat puzzelwerk en kennis van zaken maar het resultaat is dan ook beter dan de familiePC tot muziekcomputer te bombarderen met alle frustratie van dien.

Kom op Jac, gewoon goed voorbereiden en er eens lekker voor gaan zitten, ach... is het zo niet met veel dingen in het leven? ;)

Oke jongens , jullie hebben allamaal zo je punten ! De een ben ik het meer mee eens dan de ander, maar goed...
Ik weet het je kunt nog zo'n mooie keueken hebben, maar je moet wel kunnen koken !! Is een statement waar jullie direct of indirect vaak naar verwijzen !

De boodschap is duidelijk.... :D

Maar ik wil gewoon mijn omgeving geinstalleerd hebben, zodat ik kan beginnen met koken ! En dat ik cubase ga leren kennen in 2 maanden is mij al langggggggggggggggggggg duidelijk dat dat niet het geval is....

Kijk alleen al eens vlug door de venstertjes voor de gein !

Ik ga zekers geen hardware-samplers bij halen; dan wordt mijn graf alleen maar dieper ( tenminste voorlopig )

Ik heb nu een redelijke mooie setup, die alleen nog niet werkt.... door allerlei dingetjes waaronder zeker; onkunde, daar ben ik gewoon heel eerlijk in....

(Damn moest eigelijk gewoon een prive-leraar hebben, hoezo geld maakt niet gelukkig ?:D )

Ik zal eens aan een vriend van mijn pa vragen, of ie iets van ESI heeft en of ik dit eens mag uitproberen in mijn setup...
maar nog niet kopen...

Ik heb begrepen dat je met ESI het minste gaat stunten ivm; drivers etc... en eventuel complexiteit.

Verder snap ik jullie punten vaak wel. en het klopt ook nog vaak !

Nee niet direct halsoverkop nu weer aan hardware denken.

Zet die PC eens uit, ga aan de keukentafel zitten en zet voor jezelf op een old skool analoog stukkie papier wat je wilt, daarna wat je hebt en daarna of het voldoet.
Als dat een beetje klopt met elkaar dan zou je niets moeten gaan kopen maar kijken waar het werkelijke probleem zit.

Is het echt geen geduld hebben om de boeken te lezen? Een handleiding is niet begrijpelijk voor je? Probeer er dan eens achter te komen of je ergens een betaalbare cursus kan doen die aan je verwachtingen voldoet. Praktijk is meetsal veel leuker dan theorie en je kan vragen drect stellen aan de cursusleider.

Hopelijk heb je iets aan deze tips :)

Back