Beat rechttrekken, samples verlengen en autotune.

Zji

Stamgast
He,

Ik heb een aantal vragen, misschien kan iemand me helpen:

1. Als je een oud nummer wil 'remixen' heb je vaak dat het originele nummer geen vast BPM heeft. Nou vroeg ik me af, is er geen plugin of programma waarin je kunt aangeven waar de tellen in het nummer zitten en dat het vervolgens naar een bepaald BPM rechttrekt?

2. Hoe kun je een sample uitrekken? En dan bedoel ik niet gewoon vertragen, maar dat een bepaald stukje zo lang als je wil wordt 'herhaald'. Een voorbeeldje is in 'Praise you' van Fatboy Slim, daar heb ik een stukje van bijgevoegd. Ik bedoel het "like I shoooooooouuld" stuk. :P Heeft dat een bepaalde naam?

3. Hoe werkt AutoTune? Het lijkt me grappig om daar eens mee te kloten. :P Vul je dan gewoon een aantal noten in en wordt de sample naar die tonen getrokken of moet je per tel ofzo zonder maatstaf omhoog pitchen?

Alvast bedankt!

Groeten,
Gijs

Attachments

• fatboysample.mp3
    844,9 KB · Bekeken: 136
Dat stretch fx v fatboy slim is denkik met een eenvoudige loopmethode bereikt.
Antwoord op je eerste vraag: Ableton Live. Wat je wil is echter bijna onmogelijk maar kdenk dat Live het dichts in de buurt komt

Je zou misschien ook Melodyne eens onder handen kunnen nemen

Laatst gewijzigd:
Re: Beat rechttrekken, samples verlengen en autotune.

Origineel geplaatst door Gijs Pouwels
He,1. Als je een oud nummer wil 'remixen' heb je vaak dat het originele nummer geen vast BPM heeft. Nou vroeg ik me af, is er geen plugin of programma waarin je kunt aangeven waar de tellen in het nummer zitten en dat het vervolgens naar een bepaald BPM rechttrekt?

Audio Warp in Cubase SX3!

NOTE: Dit is mijn 808e post! :D :D

sx3 kan dat inderdaad moeiteloos.
je kunt het automatisch laten doen, of zelf bepalen welke tussenstukken exact op de tel gezet moeten worden (of juist niet, voor de groove :p )

En klinkt dat ook een beetje goed? Ik ben nooit zo te spreken geweest over de timestretch algoritmes in cubase, maar ken alleen t/m versie SX2.

En dan bedoel ik dus niet het timestretchen van een simpele drumloop of vocaal, maar een volledig nummer. Om zeg maar oude disco/funk platen "dj friendly" te maken.

zou iemand, met tijd over, misschien een stukje ge'warp'de disco kunnen posten?

En zou dat ook in logic 7 kunnen, door van de gehele track een 'apple loop' te maken

Thanx!!

zoals ik al zei, als je dat met een volledig 3 a 4 minuut durende song met lyrics en al wil gaan doen, wordt het flink moeilijk

Dat heb ik ook gelezen hoor..

maar het gaat mij specifiek even om de ervaringen met cubase sx3. Heb er een hoop over gelezen, maar nog nooit iemand gesproken die de timewarp functie echt op die manier gebruikt.

Dat het moeilijk is, dat weet ik wel..

Origineel geplaatst door Missing Links
En klinkt dat ook een beetje goed? Ik ben nooit zo te spreken geweest over de timestretch algoritmes in cubase, maar ken alleen t/m versie SX2.

En dan bedoel ik dus niet het timestretchen van een simpele drumloop of vocaal, maar een volledig nummer. Om zeg maar oude disco/funk platen "dj friendly" te maken.

zou iemand, met tijd over, misschien een stukje ge'warp'de disco kunnen posten?

En zou dat ook in logic 7 kunnen, door van de gehele track een 'apple loop' te maken

Thanx!!

werkt prima. afhankelijk van je bron materiaal moet je misschien de granulaire waarden van de audiowarp wat aanpassen, maar daarna werkt het perfect. Ook voor nummer van 5 minuten.

het is ook prima te gebruiken voor vocals. praktijk is: vocal erin, warpen, en hij loopt in sync op elk gewenst tempo. remixen maken is op die manier doodsimpel geworden.

ik zal donderdag wel even een gewarpd stukje disco of funk posten zodat je zelf kunt oordelen.

Hm, bedankt, maar wat doet dat warpen dan precies?
Ik heb namelijk SL (3), zit het daar ook in? (Vrees van niet)

Edit: Oja, aan het eind van dit filmpje (op 03:27) wordt de eindtoon van die tune ook lang uitgerekt. Is dat ook een loop?
(Trouwens een super toffe remix vind ik).

warpen doet denk ik wat jij (en ik) willen:

kijk hier maar eens...

toch hoop ik dat iets soortgelijks met de apple-loops functie in logic ook kan. Ik was namelijk net van plan om logic 7 aan te schaffen...

Origineel geplaatst door Gijs Pouwels
Hm, bedankt, maar wat doet dat warpen dan precies?
Ik heb namelijk SL (3), zit het daar ook in? (Vrees van niet)

ja hoor,

SL3 heeft deze functie ook aan boord. Met SL3 kun je dezelfde resultaten bereiken op audiowarp vlak als in sx3. Dus je hebt alles al in huis, je moet er alleen mee leren omgaan. Misschien een idee om het tutorial project wat je bij je installatie hebt gekregen eens uit te voeren, hierin wordt stap voor stap door de basis van audiowarping gelopen. (altans in sx3, maar verwacht dat dit bij sl3 ook wel zo zal zijn).

Sl3 is tegenwoordig erg krachtig kwa functionaliteit, slecht op een klein aantal vlakken heeft sx3 wat meer aan boord. (zoals hardware integratie, het mpex algoritme, etc.)

Warpen in cubase werkt als volgt. Je song (of loop) wordt in kleine stukjes gehakt, al deze kleine stukjes worden realtime getimestreched in je song tijdens het afspelen. dus als je een song hebt die 110 bpm is, en je zet warp aan, en daarna speel je hem af op 130 bpm, dan wordt je song dus op dezelfde toonhoogte afgespeeld op 130 bpm, hoef je verder niets voor te doen. Afhankelijk van je bron materiaal is het soms noodzakelijk om eventueel de granulaire waardes aan te passen om een nog beter resultaat te krijgen. Er zitten presets in, voor mixen, vocals, drums, etc. Maar je kunt ook heel eenvoudig je eigen instellingen toepassen.

Iets lastiger wordt het als je inderdaad nummers van vroeger wilt warpen, en daar je eigen beats of baslijnen of chords wilt onderzetten. Aangezien oude nummers vaak live ingespeeld zijn tijdens opnames zitten niet alle kicks en bassen exact op de tel. Als je het nummer alleen sneller of langzamer wilt maken is dat geen probleem, echter als je er strakke beats onder wilt zetten wel. Daarom moet je dan via warping de originele 'fouten' in de song herstellen, in de praktijk is dat doodsimpel te doen. Je ziet een raster in de sample zodat je visueel al ziet welke basskicks of bassen niet op de maat zitten. tijdens het afspelen (of in stop mode) klik je het begin van de basskick of bas (of ander instrument) aan, en je sleept hem naar het begin van het streepje waar je hem wilt hebben. Klaar , dat stuk staat dan exact op de maat. En je hoort echt niet (met de goeie instellingen) dat je dat in de wav file gemanipuleerd hebt. Uiteraard is dit alles nondestructive, dus je originele wav file blijft intact. Alles wordt realtime gedaan door cubase.

Zelfde geldt eigenlijk voor het mixen van acappella's je pakt een vocal, via de selectietool bepaal je het tempo van de vocal. Je warped hem via de vocal preset en geeft het tempo in. Klaar. Op welke bpm je hem nu afspeelt, hij loopt altijd exact in sync. Dus al je drumloops, of eigen partijen passen nu perfect onder die vocal. Het is dus totaal niet meer nodig om elk woordje apart te gaan knippen en positioneren, allemaal overbodig tegenwoordig.

Misschien ook overbodig om te zeggen dat alles wat hierboven staat uitgebreid wordt uitgelegd in de manual ;)

hier kun je een compare chart vinden tussen de verschillende versies: cubase 3 comparison chart

Ik heb even een voorbeeld trackje gemaakt waarbij ik de warp functies van SX3 gebruikt. Ik gebruik de acapella vocal van Soul 2 Soul Back to Life. Tempo van deze vocal is 101bpm. Via audiowarp (en dus geen timestretch) breng ik het tempo naar 125 bpm. Verder lopen er 3 drumloops mee. 2 hebben als basis tempo 120 bpm en 1 heeft als tempo 140 bpm. Deze worden via audiowarp ook gezet op 125 bpm. De rhodes en bass guitar zijn gewoon ingespeeld.

Attachments

• sx3 audiowarp by andre pascal.mp3
    822,1 KB · Bekeken: 137
Origineel geplaatst door André Pascal
Ik heb even een voorbeeld trackje gemaakt waarbij ik de warp functies van SX3 gebruikt. Ik gebruik de acapella vocal van Soul 2 Soul Back to Life. Tempo van deze vocal is 101bpm. Via audiowarp (en dus geen timestretch) breng ik het tempo naar 125 bpm. Verder lopen er 3 drumloops mee. 2 hebben als basis tempo 120 bpm en 1 heeft als tempo 140 bpm. Deze worden via audiowarp ook gezet op 125 bpm. De rhodes en bass guitar zijn gewoon ingespeeld.

klinkt erg goed :)
dit geeft wel aan hoe goed die audiowarp routines zijn, je hoort dat de vocals niet slechter worden ondaks dat je hem 24 bpm sneller hebt gewarped.

Mocht er nog behoefte zijn aan een audiowarp demo van een oude disco of funk song dan hoor ik dat graag.

Ja daar is zeker behoefte aan!

Ik weet niet hoe het zit met de topicstarter, maar ik ben juist erg geintersseerd in de audio quantizing functies. Dus niet zozeer het timestretch algorite zelf, alswel de mogelijkheid om dingen 'op de tel te trekken'.

Bovendien zijn het in dit voorbeeld weer losse geluiden (drums apart, vocals apart), maar het gaat mij juist om een vol stuk muziek.

Als je dat zou willen doen, graag.

Thanx!

Origineel geplaatst door Missing Links
Ja daar is zeker behoefte aan!

Ik weet niet hoe het zit met de topicstarter, maar ik ben juist erg geintersseerd in de audio quantizing functies. Dus niet zozeer het timestretch algorite zelf, alswel de mogelijkheid om dingen 'op de tel te trekken'.

Bovendien zijn het in dit voorbeeld weer losse geluiden (drums apart, vocals apart), maar het gaat mij juist om een vol stuk muziek.

Als je dat zou willen doen, graag.

Thanx!

ok, gedaan.

ik heb shalamar met i can make you feel good ervoor gebruikt. Deze track was zwaar uit de maat en ik heb hem via sx3 audiowarp op de maat gezet (ruwweg, maar dat was goed genoeg). Het resultaat is dan dat hij op elk tempo strak loopt en dat je je eigen drums en bas- en melodielijnen strak onder kan zetten, wat normaal heel erg lastig is.

Om dat te demonstreren heb ik het als volgt gedaan in de mp3.

- het eerste stuk is gewarped op de orginele snelheid waarbinnen alle kicks en snares op de tel getrokken zijn. Als je heel goed luisterd hoor je bij een paar stukjes dat er artifacts optreden. Dit kun je uiteindelijk met veel werk ook voorkomen (door meer warppunten op te nemen), maar in eerste instantie geeft dit overall een goede en eerlijke indruk hoe het resultaat met een minimum aan inspanning is.
- Zodra de stem begint laat ik de track realtime versnellen naar 120 bpm zodat je duidelijk kan horen hoe audiowarp zijn werk realtime doet.
- zodra die 1 maat op 120 bpm loopt gooi ik om te demonstreren dat die nu echt redelijk strak op de beat loopt een nieuwe bass kick en wat extra drum percussie erin. Alles loopt nu nog steeds in de maat en uiteraard hoor je nu totaal niet meer dat de track via audiowarp bewerkt is door de extra sounds eromheen.

De track is als bijlage bijgevoegd:

Attachments

• shalamar_warped_by_quifster.mp3
    872,4 KB · Bekeken: 142
Logic 7 vs. AudioWarp ??

Logic 7 vs. AudioWarp ??

Thanx voor het voorbeeld...

In 1 woord: WOW!

Leuk, alle danny krivit, dimitri from paris en theo parrish tape edits... maar de manier waarop je hiermee ouwe disco tracks kan re-editten is werkelijk te gek.

Ik ben serieus aan het twijfelen geslagen of logic 7 wel een goeie aanschaf is.

Logic wint het wat mij betreft absoluut op geluidskwaliteit van de dsp functies en de hoeveelheid goede plugins die je er standaard bij krijgt (en het feit dat ik fervent mac-gebruiker ben), maar AudioWarp is wel echt een waanzinnige functie.

Iemand met logic 7 ervaring die mij kan vertellen in hoeverre dit met de apple loops functie haalbaar is? (In de demo versie was de loop-utility uitgeschakeld)

Maar 1 ding snap ik niet, de topic starter plaatst een voorbeeld van fatboy slim,waar ik geen timestretchen in hoor.
Ten 2e doet de heer fatboy alles met zijn s1100 of s1000 en s950.

Back