Hoeveel oscillators heb jij?

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Mag ik je feliciteren met deze fantastische komkommertijd-thread, demian? :D

hehe.. jij begrijpt het ! :D

@fuse.. HELP ... 'k weet het niet meer.. zeg jij het maar.. alles mag!

ownee.. alleen echte oscillatoren met een knopje, waar je aan kan draaien ofzo, denk ik .. of niet?

Wat is een oscillator eigenlijk? :confused:

Origineel geplaatst door demian
ownee.. alleen echte oscillatoren met een knopje, waar je aan kan draaien ofzo, denk ik .. of niet?

Hehe dan telt mijn proteus 2000 ook he ;) Je kunt die trouwens ook als VA gebruiken dus hij telt zeker mee :)

Effe tellen... dat zijn 4 osc's per patch en 32 parts multitimbraal = 128 osc's juist ja. 1 bakkie van 1U hoog :D

Dan nog een Waldorf microQ die binnenkort de deur uit gaat voor een Virus KB; dat zijn 3 osc's en 2 subosc's als ik het niet mis heb.

Een oscillator in de zuivere zin van het woord is trouwens een elecktrische schakeling (volgens mij tellen algoritmes hier niet, dus alle VA's en andere digitale synths zouden, indien die stelling klopt, hier niet mogen staan...) die op het randje van stabiliteit en onstabiliteit balanceert, en daarom een zich herhalende golfvorm produceert.

:geslaagd:

ik ben de tel kwijt.....kan ik van iemand die oscillator-bereken-tool downloaden ?

Origineel geplaatst door dione
telt een osc die meerdere golfvormen tegelijk kan als 1 ? of kijk je naar de golfvormen ?
en telt noise ook mee ?
een golfvorm is nutuulk wat anders als puur een osc... met osc word in dit geval 'de bron' bedoeld...
golfvormen tellen is dus kansloos in deesche... ik denk dat Demian alleen de 'hoorbare' osc's bedoeld die je moet tellen...

bij FM zou je een uitzondering kunnen maken aangezien het dan geheel ligt aan de Algorithm (denk aan alle op's naast elkaar)

FM synthese zoals toegepast in de DX-7 gebruikt 6 operators per voice.
Een operator is een oscillator die tot in audiorange functioneert, dus technisch maakt het niet uit welk algoritme je zou kiezen; het blijven oscillators.
Waarbij ik dus verschil maak met LFO's, die niet tot in audio range gaan.
Waarbij dus vast weer ruzie ontstaat rondom analoge LFO's die soms nèt audiorange bereiken... :D

In ieder geval: een DX-7 is 16-stemmig polyfoon, dus eigenlijk goed voor 16x6=96 oscillators.

Maar eigenlijk vind ik een oscillator pas echt een oscillator als het zo'n dedicated ding in hardware is.
Dus een VCO of een DCO, maar geen DO.

*Hanz leunt achterover en wacht op het aanvangen van de rel rondom 'enige ware interpretatie van de afkorting DCO'

Oh ja, en voor de orgel/stringbak liefhebbers onder ons: dit zijn 'divide-down' bakken, met één oscillator per noot van het octaaf (als ik het goed heb begrepen). Heb je in één klap al 12 oscillators, dus.

Shit! Realiseer ik me in ene dat een bak als m'n VL-1 helemaal géén oscillators modelleert!
Dus dat ding telt gewoon als nul, nada, niks! :o:

Re: Hoeveel oscillators heb jij?

Origineel geplaatst door demian
software even niet meegerekend..

En nord modulars? Tellen die wel gewoon mee?

Trouwens, liefhebbers van deze thread, gaarne ook even vervoegen alhier!

SY99 nr 1: 16 AFM + 16 AWM = 32
SY99 nr 2: 16 AFM + 16 AWM = 32
W30: 16
D20: 32
Virus C: 32 x 3
DX7: 16
E6400: 64
Wavestation A/D: 32
S1100: 16
TX16W: 16
Trilogy: 2

Totaal: 354 ... en zegt dat nu iets over m'n muziek???? .... Neen, absoluut niks :D.

:doei:

Origineel geplaatst door Danny
SY99 nr 1: 16 AFM + 16 AWM = 32
SY99 nr 2: 16 AFM + 16 AWM = 32
W30: 16
D20: 32
Virus C: 32 x 3
DX7: 16
E6400: 64
Wavestation A/D: 32
S1100: 16
TX16W: 16
Trilogy: 2

Totaal: 354 ... en zegt dat nu iets over m'n muziek???? .... Neen, absoluut niks :D.

:doei:

Eh, niks nee... but who cares. :D
Maar goed: voices =/= oscillators!
Dus hup hup, opnieuw aan de slag met die rekenmasjien!

Origineel geplaatst door Hanz
Een operator is een oscillator die tot in audiorange functioneert, dus technisch maakt het niet uit welk algoritme je zou kiezen; het blijven oscillators.
toch zeker wel... ik bedoel dus dit:

Attachments

• fm.gif
    fm.gif
    4,9 KB · Bekeken: 100
Ach, wat is "hoorbaar". Het effect van FM met 2 oscillators is heus wel "hoorbaar", aangezien het anders klinkt dan één ongemoduleerde oscillator.

Als ik een analoge synth heb, en ik moduleer de ene VCO met de andere VCO ... (daar heb ik niet eens een modulaire synth voor nodig, gewone synths hebben ook vaak iets als 'crossmod') ... dan heb ik hetzelfde effect.
En dan zijn het nogsteeds gewoon 2 oscillators.

Maar zoals ik al zei: ik vind 'software oscillator functies' (zoals in de DX7) eigenlijk sowieso geen oscillators.

...s ffkes zien wat ik hier allemaal heb...

Synrise.de -> Waldorf 4pole miniworks
Im Prinzip haben wir es hier mit einem oszillatorlosen monophonem Synthesizer zu tun.

;{ one down....

Origineel geplaatst door 6 trak
als je het zo stelt dan mag een LFO dus toch wel volgens jouw worden meegeteld?

met 'hoorbaar' bedoel ik nutuulk 'direct hoorbaar'

Nee.

Waarbij ik dus verschil maak met LFO's, die niet tot in audio range gaan.
Waarbij dus vast weer ruzie ontstaat rondom analoge LFO's die soms nèt audiorange bereiken...

SY99: 32
EX5: 128
XV: 128
DW: 8
Pol: 12
A6: 32
X: 24
01v: 1 (testtoon generator) :)

Dus voor elke dag 1 osc. En bij een schrikkeljaar zet die in m'n MPX1 aan. ;)
Heb ook nog een paar noise generators (behringers).

Trouwens een selfoscillerend filter, telt dat ook? :confused:

Origineel geplaatst door 6 trak
als je het zo stelt dan mag een LFO dus toch wel volgens jouw worden meegeteld?

met 'hoorbaar' bedoel ik nutuulk 'direct hoorbaar'

hehe.. ik bedenk me ineens dat een LFO een 'Low Frequency Oscillator' is.

Een oscillator dus..

Opnieuw tellen allemaal! :D

Back