Ruimtegevoel creëren

Origineel geplaatst door Cyber_MSD
Hmmz bedankt hanz, dit begint er al op te lijken, maaaar... ik vind nog niet hoe ik sounds precies beneden kan horen, alsof ze onderaan zitten... heb al geprobeert met panning

Ik denk dat je dat effect toch met phase cq comb-filter achtige tools kan bereiken. (dus een combo van Eq en phase)

Als er bijv in een geluid weinig laag zit, en in een ander geluid weinig hoog, dan kan het al 'boven-en-beneden' klinken als je bij beide de nutteloze info subtiel weg-eq'ed. Het moet niet benepen kan klinken natuurlijk

Met een comb-filter (kam) kan je het effect van onder en boven nabootsen maar er zit een adder onder het gras. Niemand z'n hoofd is hetzelfde netals afstanden tussen je oren en in je binnenoor enz., dus als jij tevreden bent kan een ander weer denken dat e.e.a niet klopt misschien

Het meeste is al gezegd hier. Verschil tussen mono-tracks en (true) stereo-tracks werkt goed, maar het is idd een combinatie van al die dingen waarmee je contrast kan verkrijgen.

Als je aan het eind van de rit de stereo van je hele track (zonder beat misschien) uitrekt met een stereo-widener, dan zal je merken dat de galm ineens erg naar voren komt en links nog verder links is en rechts nog verder rechts. Dus let op met de hoeveelheid galm. Ik kan je de SPL vitalizer aanbevelen trouwens, erg fijn apparaat.

Probeer eerst eens wat in mono te maken. Als je mono niet iets vets kan maken gaat stereo je zeker ook niet lukken.

Begin bij het begin en dat is mono!

pcm91-3qtr.jpg

Lexicon PCM91 voor de diepte en panning op je mixer voor het stereobeeld. :geslaagd:

detunen of fx als enigma en phasers flangers geven een geluid zn eigen plek, naast alle andere eerder genoemde dingen
delay werkt ook erg goed. je krijgt geen grote galmbak maar je creeert wel ruimte. maar vooral de keuze van de verchillende sounds, dat ze mekaar niet te veel in de weg zitten of desgewenst juist wel.
als je de hele avond mono hoort merk je dat niet.. als je de hele avond supersuperstereo hoort merk je t ook niet.. afwisseling van galmen/delays/phasers etc zorgen voor contrast en geven daarmee aan hoe groot die ruimte nou eigenlijk is

ik begrijp wat je bedoelt. ik heb t zelfde, maar na steeds meer groffer met die dingen om gaan wordt mn muziek wel steeds iets groter

Ik heb ooit in deze thread een vrij uitgebreid antwoord gegeven :D
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=25372

Dat zou op z'n minst een deel van je vraag moeten beantwoorden.

Begin met geluiden zo goed mogelijk op te nemen! Hoe beter opgenomen, hoe
gemakkelijker je het een plaats in je mix kan geven. Zowel qua mix-verhouding
als qua fysieke ruimte!
Hetzelfde geldt voor het EQ'en van tracks... als je dat beter controleert, zal je
mix-verhouding beter worden, en krijg je de kans om je fysieke ruimte beter op
te bouwen.

Mvg.

CoolRunning

ik denk dat het een moeilijke zaak gaat worden in soft alleen,
ben geen expert en ook niet anti software...

maar het geluid van enya en concoorten is vooral een kwestei van opnametechnieken, panning, dure mengtafels(dat hoeft nog ni direkt), bandopname voor warm geluid? Lexicon en TC verbs? + Een vette Eventide harmonizer onder de voices?

Ik denk dat het eerder die richting word....en jaren ervaring om oa zulk etherische geluid aan te voelen deze te mixen

doch veel suc6 gewenst :biertje:

Leuk onderwerp nu komt er toch een vraag bij me op.

Ik neem mijn een partij met compressie op maar zonder reverb.
Mijn reverb wordt namelijk op een apart spoor opgenomen(daar geen compressie over).
Zodat ik later in de mix nog kan dosseren.

Maar wat is beter: Het signaal opnemen met compressie en de reverb apart.
Of het signaal inclusief reverb compressen?

Origineel geplaatst door Exzit
Leuk onderwerp nu komt er toch een vraag bij me op.

Ik neem mijn een partij met compressie op maar zonder reverb.
Mijn reverb wordt namelijk op een apart spoor opgenomen(daar geen compressie over).
Zodat ik later in de mix nog kan dosseren.

Maar wat is beter: Het signaal opnemen met compressie en de reverb apart.
Of het signaal inclusief reverb compressen?

In grote lijnen:

Opnemen met compressie om je zanger/gitarist in bedwang te houden, :D
zodat je geen onverwachte pieken/clipping krijgt want dan is je opname om zeep.
Vervolgens in de mix-phase je reverb doseren naar eigen smaak en
uiteindelijk in de mastering fase terug een multiband-compressie over
de gehele stereobus.

Soms wordt compressie of reverb ook duidelijk hoorbaar als effect gebruikt
maar dat is dan een heel ander verhaal... Ook zou je bvb een hele sub-groep
(bvb alle zangers of alle percussie) door een aparte reverb kunnen gooien om
de indruk te wekken dat ze in een andere kamer zitten.

Maar dit zijn natuurlijk mijn 0,02€...

Die tekst van coolrunning uit die andere thread is super. zou eigenlijk standaard op de beginpagina moeten staan als afmix 101

Origineel geplaatst door Hanz
En natuurlijk de ultra-basis-dingen, die toch vaak fout gaan (omdat het zo makkelijk over het hoofd wordt gezien).
Voor de zekerheid dan maar:

-Zet je inputs voor stereobronnen volledig breed middels panning (dus linker kanaal helemaal links pannen, rechter kanaal helemaal rechts pannen). Er daarna pas de relatieve positie in het stereobeeld bepalen.
-Gebruik geluidsbronnen op een stereo manier (dus laat geluiden in het stereobeeld bewegen, dit werkt erg goed voor pads of arpeggio's).
-Gebruik stereo-effecten op een stereo-manier. ('true stereo')
-Zet je effect returns ook volledig breed middels panning. (!)
-Zet niet al je partijen volledig links of rechts, maar probeer je 'soundstage' vol te bouwen met midden, uitersten en alles daartussen (!). Wees subtiel, net zoals je met EQ niet altijd al het laag boost, of dat het heus niet mooier klnkt als je alles harder zet in je mix.
-Wees creatief... draai bijvoorbeeld 'n brongeluid iets naar links, en de effect returns (reverb of delay) iets naar rechts.
Als je het hebt over Jarre; luister voor de grap eens alleen het linker- of rechterkanaal van zijn tracks.
Wat valt je dan op? :D

Eerlijk gezegd ben ik niet iemand die adviezen op dit gebied durft te geven (vind mezelf nog steeds een groentje), maar ik heb wat Hanz hier zegt, spelenderwijs geleerd en kwam tot de conclusie dat dit heel veel ruimte in mijn muziek brengt. Voorheen plugde ik mijn synths gewoon in de L / R ingang van een spoor op mijn mixer, maar toen ik ging experimenteren met zowel een spoor voor L als een spoor voor R en dan via panning en eq, het stereogebied en de frequenties verdelen, merkte ik echt veel verschil. En dan gebruik ik als effecten slechts een compressor en de built in mod of delay van mijn MS2000.

TC Electronic triple c multiband compressor

TC Electronic triple c multiband compressor

Een maat van me gebruikt altijd de multiband compressor van TC Electronic Triple C daar ben ik ook wel tevreden mee.

Zie ook deze site www.ratemycreation.com daar zijn diverse nummers te vinden onder deze naam (Sweet Injection)

Ik ben er zelf er nog niet echt mee bezig maar al maak ik een nummer heb ik zo iets van als je basis goed is dan komt de rest ook wel goed :) lijk mij.

Maar meestal komt dat er nooit wat van :erm:
Erg jammer wat dat geeft me minder plezier in muziek maken.
Terwijl ik wel 24 uur mee bezig hou ook al ben ik op me werk hou ik me er nog mee bezig (vandaar ze zeggen tegen mij dat ik niet concentreer:P )

Maar goed wat betreft over TC Electronic Triple C
kan je daar ook redelijk goed stereo beeld uit halen.
Ik weet het niet want ik moet dat ding nog steeds aan sluiten omdat ik audio kabel te kort kwam nu nog :P maar ik heb nu wat geld om alles beter aan te sluiten:)

Nu is mijn vraag voldoet dat ding genoeg om wat stereo beelt er mee te creeëren of te krijgen ?
Ik weet het niet word anders binnen kort uit proberen :)

Maar ik heb het gevoel dat er meer bij komt kijken ?

Wat is dan mijn beste manier van werken ?

Zijn er nog tips of trucks om met een compressor mee om te gaan ?

GR.Havelock

Ik heb nu EINDELIJK een goei ruimtevoel kunnen creëren
Ik gebruikte WAVES plugins: op iedere kanaal de S1 Stereo Imager met op elk kanaal een andere instelling en de ultrafunk reverb en de C4 compressor en mastering tool van waves en dan nog de ultramaximizer op de master. Ben echt tevreden over het resultaat nu.
Ook nog wat panning gedaan voor de pads en de strings. Ben echt gelukkig nu!

stereotest
Hier een testje

ik vind de klank een beetje te geforceerd klinken MSD, ook in de PANning te ver uiteen, niet? Wat vinden de anderen.... Veelal word er gewerkt in diepte van de klank en dat kost gewoonlijk geld aan apparaten of goede pluggs??? (waves zijn goed maar niet voor alles?)
Men reactie is niet om iets af te kraken maar om op te bouwen.

Je muziek daarentegen vind ik dan weer wel goed, dat is al veel waard en kun je niet altijd leren dus.... ;)
Dat mixen komt wel goed. Maar pas op met die stereo verbreeders, ik vind gewoonlijk dat de sound er niet beter van word, integendeel.

Het probleem is dat ik hier zit met irritante sony hifi boxjes ipv monitors, en ik vind de sound goed klinken erop, kan me inbeelden dat het op studiomonitors totaal anders klinkt.
Ik hou van vreemde stereobeelden in muzieken grote ruimte effecten, dat vind ik mooi, kan me niet echt veel schelen wat anderen daarvan vinden.
'k Ben echt dat vlakke typische geluid echt beu.
Wil wel graag zoiets bekomen zoals enigma en enya en gregorian.
Bijvoorbeeld wanneer die fluit erin komt, das ongeveer identiek van stereobeeld.

Het probleem is dat ik hier zit met irritante sony hifi boxjes ipv monitors, en ik vind de sound goed klinken erop, kan me inbeelden dat het op studiomonitors totaal anders klinkt.
Ik hou van vreemde stereobeelden in muzieken grote ruimte effecten, dat vind ik mooi, kan me niet echt veel schelen wat anderen daarvan vinden.
'k Ben echt dat vlakke typische geluid echt beu.
Wil wel graag zoiets bekomen zoals enigma en enya en gregorian.
Bijvoorbeeld wanneer die fluit erin komt, das ongeveer identiek van stereobeeld.

ok, maar dan zou ik toch iets subtieler te werk gaan. ik vind het ook net ietsjes te geforceerd. de truk is dat je sommige dingen in het midden laten zodat de geluiden die van links en rechts komen meer impact hebben. hier heb je echt alles in stereo gezet, daardoor gaat het effect verloren.

Welke instrumenten zet ik dan bijvoorbeeld best in het midden? Drums?
Pads enzo klinken het mooist als ze breed zijn.
Heb je nog tips?

Re: TC Electronic triple c multiband compressor

Re: TC Electronic triple c multiband compressor

Origineel geplaatst door Havelock
Maar goed wat betreft over TC Electronic Triple C
kan je daar ook redelijk goed stereo beeld uit halen.
De Triple C veranderd niets aan je stereobeeld maar aan de dynamiek.
De multiband compressie is vrij transparant en ideaal voor mastering doeleinden.
Hij wordt volgens mij vaak onderschat (OK geen 96kHz) en je vind ze dus vaak voor een prikje...

Ik heb nu EINDELIJK een goei ruimtevoel kunnen creëren
Ik gebruikte WAVES plugins: op iedere kanaal de S1 Stereo Imager met op elk kanaal een andere instelling en de ultrafunk reverb en de C4 compressor en mastering tool van waves en dan nog de ultramaximizer op de master. Ben echt tevreden over het resultaat nu.
Ook nog wat panning gedaan voor de pads en de strings. Ben echt gelukkig nu!
Ooit gehoord van subtiliteit? ;)

Back