Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door Cyber_MSD
Welke instrumenten zet ik dan bijvoorbeeld best in het midden? Drums?
Pads enzo klinken het mooist als ze breed zijn.
Heb je nog tips?
als je een lfo op de panning zet dan is dat ook wel prettig. voor de melodietjes enzo kan ook wel subtiele pannen gebruiken. wat je kan doen is bijvoorbeeld een melodielijn 2 maal opnemen en de ene versie volledig links pannen en de andere volledig rechts. wel zorgen dat je exact hetzelfde speelt he
. maar ze zullen toch wel subtiele verschillen zijn die alleen maar het stereogevoel zullen versterken. tenslotte zou je eventueel wel een master reverb op (jawel) je master kunnen gebruiken. maar dan moet het toch wel een zeeeeeeer goede zijn.
Origineel geplaatst door Sander02
Ok, dat is dan 1.. maar bestaat jouw nummer alleen uit strings?![]()
En dan zijn je strings weer te breed als de zang/leadsound erbij komt, de zang klinkt benepen en nasaal.. wat dan?
Dan heb je de beat er nog niet bij laat staan de bas.
Het valt allemaal wel, maar niet mee.

Origineel geplaatst door Cyber_MSD
Ik heb nu EINDELIJK een goei ruimtevoel kunnen creëren
Ik gebruikte WAVES plugins: op iedere kanaal de S1 Stereo Imager met op elk kanaal een andere instelling en de ultrafunk reverb en de C4 compressor en mastering tool van waves en dan nog de ultramaximizer op de master. Ben echt tevreden over het resultaat nu.
Ook nog wat panning gedaan voor de pads en de strings. Ben echt gelukkig nu!
Origineel geplaatst door R.5
De Triple C veranderd niets aan je stereobeeld maar aan de dynamiek.
De multiband compressie is vrij transparant en ideaal voor mastering doeleinden.
Hij wordt volgens mij vaak onderschat (OK geen 96kHz) en je vind ze dus vaak voor een prikje...
maar dat hoort o.a. bij de basiskennis.

Origineel geplaatst door Havelock
Maar goed wat betreft over TC Electronic Triple C
kan je daar ook redelijk goed stereo beeld uit halen.
)Origineel geplaatst door r.5
Bij mij staat de multiband compressie idd op de stereobus (die naar mijn monitors gaat en
niet naar mijn DAW (PC
Origineel geplaatst door r.5
Idealiter hoef je natuurlijk niks te fixen wat niet kapot is.
Als je er niets van afweet kan je je hele mix omzeep maken
(tenzij je hardcore maakt natuurlijk)
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Woow!
Begrijp ik hier dat je met multibandcompressie afmixt maar hem zonder opneemt?
Dat kan noooit goed gaan. De master engineer weet jouw instellingen niet, is nog maar de vraag of hij het apparaat of de multibandplug heeft waardoor je gemonitord hebt.
Beter opnemen mét multiband als je daardoor afgemixt hebt dan de multiband daarna weghalen. Je helpt dan namelijk je zorgvuldig (althans daar ga ik van uit) opgebouwde mix om zeep.
![]()
grtz. Tom

Ik wil wedden wanneer je je mix in mono beluisterd er niets van overblijft... .

Origineel geplaatst door r.5
Kleine lettertjes lezen Tom![]()
...alleen tijdens het live pielen in de studio staat hij op!
Tijdens het opnemen en afmixen niet!
Origineel geplaatst door Special K
De techniek van het afmixen in stereo is al sinds een jaar of 75 aan de gang. Je kunt natuurlijk het wiel opnieuw uitvinden, wat heel erg leuk is, maar je kunt ook even een boekje lezen met wat tips daarin. Ik heb "The mixing engineer's handbook" gelezen en daar staan echt veel handige tips in. Het is allemaal wat basic, maar de dingen die cool running al aangaf staan daar erg duidelijk in uitgelegd.
heb even de mono check op mn ghost ingedrukt, en je hebt de weddenschap gewonnen hoor!![]()
Origineel geplaatst door Exzit
Zijn er ook nederlandse versies van dat soort boeken?