Ruimtegevoel creëren

Origineel geplaatst door Cyber_MSD
Welke instrumenten zet ik dan bijvoorbeeld best in het midden? Drums?
Pads enzo klinken het mooist als ze breed zijn.
Heb je nog tips?

ehm moeilijk te zeggen. ik kan eigelijk enkel voor mezelf spreken maar wat ik doe is de drums altijd in het midden houden. zeker snare en kick. de hi hats en cymbalen kan je altijd wel heel subtiel pannen. dan zet ik wat compressie op de drums en daarachter een subtiele reverb. de bas lijn ook altijd mooi in het midden. enkel wat eq en compressie zodat het niet teveel met de drums botst. met de pads kan je idd wat spelen met het stereobeeld. je kan zo'n stereo verbreder gebruiken en dan ook wel flink wat reverb. een gouden isniezot regel is:
"pads kunnen nooit genoeg reverb hebben" ;) als je een lfo op de panning zet dan is dat ook wel prettig. voor de melodietjes enzo kan ook wel subtiele pannen gebruiken. wat je kan doen is bijvoorbeeld een melodielijn 2 maal opnemen en de ene versie volledig links pannen en de andere volledig rechts. wel zorgen dat je exact hetzelfde speelt he :D. maar ze zullen toch wel subtiele verschillen zijn die alleen maar het stereogevoel zullen versterken. tenslotte zou je eventueel wel een master reverb op (jawel) je master kunnen gebruiken. maar dan moet het toch wel een zeeeeeeer goede zijn.
en persoonlijk zou ik toch niet teveel die multiband stuff gebruiken tenzij je er toch een goede kennis van hebt. een tweede gouden isniezot regel is: "kan je er niet mee werken, blijf er dan mee uw poten van af" ;)

Bij T-Racks zit ook zo'n optie voor meer stereo, werkt vrij aardig als je het niet te extreem gebuikt... ipv de hele mix erdoorheen te halen denk ik dat 't best handig kan zijn om dat alleen met bepaalde partijen te doen (pads, fx, evt lead/sequences)....
Beetje random panning is soms ook wel handig misschien... of subtiele l/r delay of een zachte maar wel lange reverb. Ach ik doe altijd maar wat.

Tenzij ik ooit een hele goeie reverb zou hebben, waag ik me niet aan reverb om iets breder te laten klinken. Een delay met vibrato is imo veel doeltreffender en mooier.

En onderschat echt de waarde van studiomonitors niet. Als je daar mee leert werken, zal je mix grote stappen voorwaards zetten.

Meestal layer ik met drie soorten strings een normale strings met een goede synthstrings en nog 1.
Daar doe ik wat aan panning. een iets links de ander iets rechts en 1 in het midden.
Allemaal wel stereo. En wat time shifting maakt het ook lekker breed. Tikeltje reverb erbij. et voila.

Ok, dat is dan 1.. maar bestaat jouw nummer alleen uit strings? ;)

En dan zijn je strings weer te breed als de zang/leadsound erbij komt, de zang klinkt benepen en nasaal.. wat dan?
Dan heb je de beat er nog niet bij laat staan de bas.

Het valt allemaal wel, maar niet mee.

Origineel geplaatst door Sander02
Ok, dat is dan 1.. maar bestaat jouw nummer alleen uit strings? ;)

En dan zijn je strings weer te breed als de zang/leadsound erbij komt, de zang klinkt benepen en nasaal.. wat dan?
Dan heb je de beat er nog niet bij laat staan de bas.

Het valt allemaal wel, maar niet mee.

Voornabamelijk wel ja. :D

Maar de oorspronkelijke vraag ging vooral over vocals en strings begreep ik.
Maar je hebt gelijk als je niet oppast gaat door de ene reverb een andere partij weer teniet gedaan worden.
Het valt zeker niet mee.

Ik heb nu EINDELIJK een goei ruimtevoel kunnen creëren
Ik gebruikte WAVES plugins: op iedere kanaal de S1 Stereo Imager met op elk kanaal een andere instelling en de ultrafunk reverb en de C4 compressor en mastering tool van waves en dan nog de ultramaximizer op de master. Ben echt tevreden over het resultaat nu.
Ook nog wat panning gedaan voor de pads en de strings. Ben echt gelukkig nu!

Ik wil wedden wanneer je je mix in mono beluisterd er niets van overblijft... .;)
Met andere woorden; dit is niet de manier. Trash gaf het al even subtiel aan.:D

Origineel geplaatst door R.5

De Triple C veranderd niets aan je stereobeeld maar aan de dynamiek.
De multiband compressie is vrij transparant en ideaal voor mastering doeleinden.
Hij wordt volgens mij vaak onderschat (OK geen 96kHz) en je vind ze dus vaak voor een prikje...

Ik vind je erg goed met computers R5 maar hier zit je toch een beetje verkeerd advies te geven.
Ten eerste heeft een goede mix geen multiband compressie nodig. Ten tweede ook bij mindere mixen kun je de multiband compressie beter niet gebruiken. Het verziekt meestal meer dan dat je er extra mee bereikt (of je wilt alleen maar HARD!)
Als je dan toch zo graag multibandcompressie wilt gebruiken, mix er dan tegenaan; m.a.w.; zet hem al op je stereobus voordat je begint met je mix. Maar voor een beginner raad ik het sowiezo af!
Het is overhyped toen tc met z'n finalizer kwam. De meeste (goede) master-engineers gebruiken het niet.
Ze hebben hem wel staan maar dat is voor het geval de klant het wil..., en die paar hopeloze gevallen van mixen.

Een goede mix kost jaren training en geld, dus goede apparatuur. Software plugins kunnen waanzinnige dingen doen maar de echte ' SHIT' komt nog steeds uit dure hardware bakken.
Voordat je uberhaupt aan de aanschaf van die apparaten begint zou ik me eerst maar'ns de basis eigenschappen van het mixen meester maken. Anders weet je uberhaupt niet welke fancy hardwarebak je zoekt om een stukje dichter bij die mooie mix te komen.

Maar om toch even een beetje concreet te zijn; diepte zonder dat je reverb hoort wordt meestal gedaan met goede Ambience reverbs.
Dit zijn reverbs die bijna geen decay hebben en over het algemeen alleen maar met early reflections werken. Waarschijnlijk moet je eerst even opzoeken wat early reflections zijn,;) maar dat hoort o.a. bij de basiskennis.
Verder, en dat is een tip voor velen hier, neem die link van Coolrunner naar zijn advies serieus.
Hij heeft hier een heel duidelijk omvattend en praktisch verhaal neergezet waar de basis van het mixen om draait.
De meeste mensen die die kennis bezitten hebben geen zin om dit zo uitgebreid en duidelijk neer te zetten dus waardering hiervoor vind ik op z'n plaats. Gezien de weinige response die hij op dat advies heeft gehad ben ik bang dat veel mensen niet begrepen hebben hoe belangrijk het is wat daar staat.

Zo, dat was weer even het vingertje van mij:engel:

grtz. Tom

Tom,

Daarom heb ik mijn dagjob nog niet opgegeven :D

Ik wou hiermee alleen maar even reageren op onderstaand statement van Havelock.
Ik wou effe duidelijk maken dat de Triple C niets met je stereobeeld doet maar
dat ik wel tevreden ben van de multiband compressie.

Origineel geplaatst door Havelock
Maar goed wat betreft over TC Electronic Triple C
kan je daar ook redelijk goed stereo beeld uit halen.

Bij mij staat de multiband compressie idd op de stereobus (die naar mijn monitors gaat en
niet naar mijn DAW (PC)). Het is idd altijd beter om zonder multiband-compressie op te nemen en dit later door een profi-masteringbedrijf te laten doen. Het geeft mij echter al een goed idee
tijdens het live pielen aan mijn synths hoe het uiteindelijk afgemixed zou kunnen klinken.

Idealiter hoef je natuurlijk niks te fixen wat niet kapot is.
Als je er niets van afweet kan je je hele mix omzeep maken
(tenzij je hardcore maakt natuurlijk 8o) )

Origineel geplaatst door r.5

Bij mij staat de multiband compressie idd op de stereobus (die naar mijn monitors gaat en
niet naar mijn DAW (PC

Woow!

Begrijp ik hier dat je met multibandcompressie afmixt maar hem zonder opneemt?
Dat kan noooit goed gaan. De master engineer weet jouw instellingen niet, is nog maar de vraag of hij het apparaat of de multibandplug heeft waardoor je gemonitord hebt.
Beter opnemen mét multiband als je daardoor afgemixt hebt dan de multiband daarna weghalen. Je helpt dan namelijk je zorgvuldig (althans daar ga ik van uit) opgebouwde mix om zeep.

Idealiter hoef je natuurlijk niks te fixen wat niet kapot is.
Als je er niets van afweet kan je je hele mix omzeep maken
(tenzij je hardcore maakt natuurlijk 8o) )
:dubbel:

grtz. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Woow!

Begrijp ik hier dat je met multibandcompressie afmixt maar hem zonder opneemt?
Dat kan noooit goed gaan. De master engineer weet jouw instellingen niet, is nog maar de vraag of hij het apparaat of de multibandplug heeft waardoor je gemonitord hebt.
Beter opnemen mét multiband als je daardoor afgemixt hebt dan de multiband daarna weghalen. Je helpt dan namelijk je zorgvuldig (althans daar ga ik van uit) opgebouwde mix om zeep.

:dubbel:

grtz. Tom

Kleine lettertjes lezen Tom :W
...alleen tijdens het live pielen in de studio staat hij op!
Tijdens het opnemen en afmixen niet!

Ik ben ook een fervent gebruiker van
de bypass knop om regelmatig te vergelijken...

stereotest
Hier een testje

Het is vaak het beste om het gebruik van stereo-tools en reverbs enigszins te beperken, anders krijg je een hol geluid zonder veel substantie. Je kijgt vaak een beter effect door heel precies te mixen en vooral veel met equalizing te doen. Het is met name lastig de bas goed in de mix te laten zitten zonder dat de andere frequenties energie verliezen. Heel veel pielen en klooien is vaak de enige oplossing.

De techniek van het afmixen in stereo is al sinds een jaar of 75 aan de gang. Je kunt natuurlijk het wiel opnieuw uitvinden, wat heel erg leuk is, maar je kunt ook even een boekje lezen met wat tips daarin. Ik heb "The mixing engineer's handbook" gelezen en daar staan echt veel handige tips in. Het is allemaal wat basic, maar de dingen die cool running al aangaf staan daar erg duidelijk in uitgelegd.

Ik wil wedden wanneer je je mix in mono beluisterd er niets van overblijft... .

heb even de mono check op mn ghost ingedrukt, en je hebt de weddenschap gewonnen hoor! 8)

Kleine lettertjes lezen Tom :W
...alleen tijdens het live pielen in de studio staat hij op!
Tijdens het opnemen en afmixen niet!

Nou vooruit dan...8)

gr. Tom

Origineel geplaatst door Special K
De techniek van het afmixen in stereo is al sinds een jaar of 75 aan de gang. Je kunt natuurlijk het wiel opnieuw uitvinden, wat heel erg leuk is, maar je kunt ook even een boekje lezen met wat tips daarin. Ik heb "The mixing engineer's handbook" gelezen en daar staan echt veel handige tips in. Het is allemaal wat basic, maar de dingen die cool running al aangaf staan daar erg duidelijk in uitgelegd.

heb even de mono check op mn ghost ingedrukt, en je hebt de weddenschap gewonnen hoor! 8)

Zijn er ook nederlandse versies van dat soort boeken?

Origineel geplaatst door Exzit
Zijn er ook nederlandse versies van dat soort boeken?

Mooi dat ik weet dat hij ENGELS is dan ga ik hem NIET kopen alleen als er ook een soort gelijke boek is die in het nederlands is.

Twee absolute aanraders als het gaat om boeken over
engineering en mixing:

"Mixing with your mind" door Michael Paul Stavrou
http://www.mixingwithyourmind.com/
Fantastisch leesvoer, en zo veel echt bruikbare tips/kennis!

"The art of mixing" door David Gibson & George Petersen
Dit is een boek dat je een "geestelijke" methode biedt rond
ruimtelijke opbouw van je mix. Als je het aankan, erg goed!

En by the way, bedankt voor alle positieve reacties op m'n lap
tekst over mixen. :)

Mvg.

CoolRunning

Ik vrees dat je in het nederlands niet verder komt dan "De geheimen van Generaal Midi" 8o)

Back