Ruimtegevoel creëren

Cyber_MSD

Think in soundwaves
Hoi,

Ik ben al lang bezig met prutsen met software compressors en limiters, maar toch ben ik nog steeds niet tevreden over mijn resultaten. Als ik luister naar een CD van Enya of Vangelis of Jarre of zelfs Gregorian, dan hoor ik in die muziek een enorm gevoel van ruimte, de vocals komen van achteren bij eny, de drums voorgrond en de strijkers verspreid in de breedte de vreemde effecten hoor ik onderaan. Graag zou ik willen weten hoe ik dit kan verkrijgen met software. Ik heb de software van Waves en ik heb ook eens spinaudio 3D panner getest maar dat overtuigde mij nog nie.
Iemand enige tips hoe ik het dan wel moet doen? Ik wil dus echt dynamische geluid, mooie stereobeelden creëren mooie ruimte mijn muziek moet vol klinken anders raak ik het moe en ga ik mijn eigen muziek verstoten.
Ik heb er echt enorm veel voor over dat iemand mij interessante tips zou kunnen geven.

Vriendelijke groeten,
MSD

Ik vind zelf de 'echo chamber' in Cool edit pro nog steeds de beste reverbs geven. Daar kan geen vst of Reaktor reverb tegen op .. :) (Het is dan ook niet geschikt voor real-time, maar voor pre-processing aangezien het zeer veel rekenkracht vergt, het nadeel is dan ook als je eenmaal rendert dat je eraan vastzit, of men moet een apart originele kopie maken van het geluid).

Begin bij het begin.

Een pulse klinkt dichterbij als een zaag. Dus als je geluid veraf moet klinken gebruik dan een zaag. En als je geluid dichtbij wil laten klinken begin met een pulse.

Verder is de kwaliteit en hoeveelheid galm bepalend hoe verweg iets klinkt.

Dit is een goede galm voor weinig

Hmmmm tocfh ben ik niet overtuigd!
Galm geeft volgens mijn oren niet dezelfde indruk als op die cd van enya.
Er zijn tracks waar ik geen reverb op hoor maar toch dat ruimtegevoel ervaar :confused:
Ook heb ik een jazztrack daarbij hoor ik hetvolgende
Contrabas komt van onderen
De vocals zitten verspreid over de hele ruimte (geen reverb te bekennen)
De drums hoor ik in het midden
De fluit en de sax en vibrafoon hoor ik links en rechts (vibra in de uiterste hoeken)
Hiervan krijg ik kippenvel! Ik wil dit ook kunnen en het gaat niet met reverbs, ik heb al getest met Realverb, Rverb van waves, ultrafunk fx reverb. Volgens creëer je ruimte gevoel ook met compressing alleen weet ik niet hoe... Ik vraag me af of het überhaupt wel mogelijk is om dit met software te evenaren, of zal ik echt een lexicon mastering 5000 nodig hebben =(

Origineel geplaatst door Cyber_MSD
Volgens creëer je ruimte gevoel ook met compressing alleen weet ik niet hoe...

dat zou wel een primeur zijn denk ik.

ik zou nog eens goed experimenteren, met reverb en panning enzo. want het is met die twee elementen dat je ruimte krijgt. nog altijd niet overtuigt?

ik gebruikte altijd deultraphex van behringer ik had later zelfs de luxe buizen uitvoering aangeschaft.
dit ding stond er altijd standaard tussen bij de mix
ik weet niet of er ook een plug in van is

Er zijn verschillende experimenten geweest met systemen die het stereobeeld 'opblazen'.
Meestal zijn het stereowideners / enhancers die vaak over de complete main mix worden gezet, denk aan apparaten als de Aphex Aural Exciter (al is deze voornamelijk bedoeld om de hoge tonen op te krikken, het stereobeeld wordt er ook breder door). En er zijn genoeg gadgets te koop die 'stereo widener' of 'incredible surround' ofzo heten, vaak niet al te overtuigend - je komt ze vaak tegen op van die low-budget computer speakers of geluidskaartjes.

Roland heeft een tijdje het zogenaamde RSS (Roland Sound Space) systeem gehad (en Q-Sound had ook zoiets), waar op een verfijndere manier hetzelfde effect werd nagestreefd.
Het oorspronkelijke RSS systeem was onbetaalbaar, later kwam de nog steeds prijzige RSS-10 op de markt, waarmee individuele geluidsbronnen vrij in het stereo (surround) beeld kunnen worden geplaatst òf bewegingen (pans) door het stereobeeld kunnen worden gedefinieerd. Het gaat hier dus veel meer om een insert-effect voor individuele kanalen dan om een enhancer voor de totale mix.

RSS-10.jpg

http://www.roland.com/worldwide/products/AUDIO/digital_processing_equipments/RSS-10.html
http://www.soundonsound.com/sos/1996_articles/mar96/rolandrss10.html

Tegenwoordig gebeurt er niet zoveel meer op RSS-gebied, Roland heeft een wat simpele implementatie van RSS gedaan in de Boss SX-700 (voorgedefinieerde pans) en ook de SRV-3030 reverb had iets van deze functionaliteit.

Technisch gezien baseren de meeste 'spatializers' zich op fase-effecten uit 2 speakers of koptelefoon.
Maar RSS creeert ook een 'ruimte' middels reverb, al kan dat ook een nauwelijks hoorbare 'ambience' zijn.
Geavanceerde tools op dit vlak (ook bijv. virtual-reality systemen) werken met HRTF (head-related transfer functions) - natuurkundige formules die het brongeluid zodanig bewerken met equalising en pitch shifting dat onze hersens het geluid ergens in een ruimte 'plaatsen'.
Simpel voorbeeld: een geluid dat van achter komt, klinkt doffer (dit door de fysieke constructie van je oorschelp). Een ambulane die van links naar rechts rijdt, creert een Doppler effect. etc.

Daar zijn geen tooltjes voor helaas.
Goed mixen is het devies: spelen met dof/helder, links/rechts delay, hard/zacht enz.
Als je bijv. iets stereo "in your face" wilt hebben zul je met dubbeltracken moeten gaan werken, je kan de part met eq iets meer presence geven (rond 4KHz), en inderdaad de track compressen, evt wat distorten zodat het luider lijkt.
Verder zijn de contrasten erg belangrijk. Een stereo track zal meer opvallen als er tegelijk een mono track speelt. En het helpt waarschijnlijk niet om je hele mix door zo'n stereoverbreder te gooien maar doe dat met alleen 1 track.
Een geluid geef je meer diepte door het te layeren (i.p.v. van door 1 synth door 2 synths te laten spelen).
Mixen van acoustisch met electronisch geeft ook meer ruimte. Probeer niet alle geluiden uit 1 synth te halen.

enz. enz. (ik weet het wel, nu nog in de praktijk brengen :D)

Eén van de redenen waarom Lexicon reverbs zo geliefd zijn is het ambience algoritme. Hiermee kun je een instrument of stem 'ruimte' geven zonder dat de luisteraar een toegevoegde galm ervaart. Onderschat dit niet! Je zegt met software bezig te zijn, maar je zou niet de eerste (of laatste) persoon zijn die voor dit soort subtiele galm naar een hardware-processor grijpt. Mocht je dit overwegen, koop dan één van de oude Lexicon midbudget-modellen; bijvoorbeeld de MPX1. Ze kostten niet (veel) meer dan de recente(re) budget versies, maar klinken volgens velen beter.

Plugs hebben ook ambience algoritmes, speel daar eens mee. Ook een tip: veel hoog geeft het idee dat een geluid dichtbij is; wat EQ doet vaak wonderen voor het voor/achter plaatsen van geluiden. :kimono:

Hmmm begin bij het begin, dus begin bij je bronmateriaal.

Als je bv. een koortje in een cathedraal opneemt met diverse mic's
en die vervolgens allemaal mooi in de mix zet heb je echt geen enhancers meer nodig.
Hetzelfde geldt bv. voor een acoustisch gitaartje (1 mic bij de klankkast en 1 bij de hals doet wonderen)

Het is dus zorgen dat je bronmateriaal meer dan goed is en zorg ook dat je geluiden elkaar niet
in de weg zitten in de mix kwa panning en frequentie. Daarmee maak je het al een stuk ruimtelijker
en dan kan je daarna aan de slag met enhancers, compressors e.d.

En natuurlijk de ultra-basis-dingen, die toch vaak fout gaan (omdat het zo makkelijk over het hoofd wordt gezien).
Voor de zekerheid dan maar:

-Zet je inputs voor stereobronnen volledig breed middels panning (dus linker kanaal helemaal links pannen, rechter kanaal helemaal rechts pannen). Er daarna pas de relatieve positie in het stereobeeld bepalen.
-Gebruik geluidsbronnen op een stereo manier (dus laat geluiden in het stereobeeld bewegen, dit werkt erg goed voor pads of arpeggio's).
-Gebruik stereo-effecten op een stereo-manier. ('true stereo')
-Zet je effect returns ook volledig breed middels panning. (!)
-Zet niet al je partijen volledig links of rechts, maar probeer je 'soundstage' vol te bouwen met midden, uitersten en alles daartussen (!). Wees subtiel, net zoals je met EQ niet altijd al het laag boost, of dat het heus niet mooier klnkt als je alles harder zet in je mix.
-Wees creatief... draai bijvoorbeeld 'n brongeluid iets naar links, en de effect returns (reverb of delay) iets naar rechts.
Als je het hebt over Jarre; luister voor de grap eens alleen het linker- of rechterkanaal van zijn tracks.
Wat valt je dan op? :D

Laatst gewijzigd:
Hmmz bedankt hanz, dit begint er al op te lijken, maaaar... ik vind nog niet hoe ik sounds precies beneden kan horen, alsof ze onderaan zitten... heb al geprobeert met panning

Origineel geplaatst door isnieZot
dat zou wel een primeur zijn denk ik.

ik zou nog eens goed experimenteren, met reverb en panning enzo. want het is met die twee elementen dat je ruimte krijgt. nog altijd niet overtuigt?

Ik denk dat je met compressie wel degelijk ruimte kunt toevoegen en dan vooral in het laag. Een stereocompressor goed gebruikt creeert een zeer brede basis, die een groot deel van het verschil maakt tussen professioneel gemasterde cd's en thuis afgemixte dingen.

Origineel geplaatst door nick nova
Ik denk dat je met compressie wel degelijk ruimte kunt toevoegen en dan vooral in het laag. Een stereocompressor goed gebruikt creeert een zeer brede basis, die een groot deel van het verschil maakt tussen professioneel gemasterde cd's en thuis afgemixte dingen.

ja ok het kan misschien wel. ik ben geen expert.
maar als hij nog niet deftig met reverb, panning en eq uit de voeten kan ga je hem zeker niet de goede richting uitsturen door hem een compressor in zijn handen te geven. en persoonlijk vind ik het niet zo heel logisch om compressie te gebruiken als je je geluid wilt verbreden aangezien een compressor je geluid....ehm....compresst :D . Ik kan wel geloven dat de juist compressie wel voor dat ietje meer kan zorgen. maar ik denk toch dat het meeste werk door reverb, panning en eq moet gebeuren. maarja ik kan het ook fout hebben natuurlijk. :D

Origineel geplaatst door isnieZot
ja ok het kan misschien wel. ik ben geen expert.
maar als hij nog niet deftig met reverb, panning en eq uit de voeten kan ga je hem zeker niet de goede richting uitsturen door hem een compressor in zijn handen te geven. en persoonlijk vind ik het niet zo heel logisch om compressie te gebruiken als je je geluid wilt verbreden aangezien een compressor je geluid....ehm....compresst :D . Ik kan wel geloven dat de juist compressie wel voor dat ietje meer kan zorgen. maar ik denk toch dat het meeste werk door reverb, panning en eq moet gebeuren. maarja ik kan het ook fout hebben natuurlijk. :D
Ik kan daar wel deftig mee uit de voeten, maar ik wil de perfectie, ik wil echte fantastische stereobeelden zoals uit een echte masteringstudio.

Een compressor maakt de zachte geluiden harder.
Daardoor hoor je automatisch meer galm.

Nog een tip:

Maak van de links rechts kanalen een mono stereo signaal. Nu kan je het stereo signaal harder of zachter zetten en zo meer of minder ruimte maken. Je kan ook compressie enzo op het stereo kanaal gebruiken.

Origineel geplaatst door Cyber_MSD
Ik kan daar wel deftig mee uit de voeten, maar ik wil de perfectie, ik wil echte fantastische stereobeelden zoals uit een echte masteringstudio.

Dat is de mix, een goede engineer en goede apparatuur.
Mastering komt daarna pas.

tja geluiden van onderen laten komen...dit kun je met een flinke bak reverb voor elkaar krijgen...houd je de delay flink kort dan zou het moeten lukken...echter lijkt mij dit met hoog vrijwel onmogelijk, noch natuurlijk...
links en rechts kun je gewoon pannen natuurlijk...
en de final touch is izotope mastertool...welke ik persoonlijk voortreffelijk vind...dit maakt je nummers echt af

Inderdaad interessant. Hoewel ik niet denk dat je met een pc en een synth. zeg maar de "hobby" studio zoals de meeste van ons, zomaar zo;n prachtig uitgebelaceerde mix kunt verkrijgen...

Mijn eigen ervaring leert mij dat je soms voor 1 geluid wel 5 6 7 verschillende fx'en erover heen gooit om tot het juiste resultaat te komen. Het is dat mijn pc dat niet gaat trekken.... anders;)

Ik merk dus als ik bijvoorbeeld een flanger over een phaser doe en dan weer een vocoder. en deze heeel sumier hun werk laat doen. dat de klanken absoluut op een andere manier de mix in komen.
Ook de verscheidenheid in de verschillende fx'en. meerdere geluiden qua karakter totaal verschillende fx'en, en dus een ander karakter, laten gebruiken geeft ook een stuk dynamiek.
En dit dan in coombinatie met velocity en panning.

Ik ben nu bezig met wat vangelis/jarre achtige dingen en ik moet zeggen dat het mij helpt om een track dynamischer en breder te krijgen.

Misschien dat je er wat mee kan:)

Back